Gå til innhold

Empati


Gjest TomKrus

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus

Evnen til å sette seg inn i en kvinnes situasjon?

Evnen til å sette seg inn i min situasjon (ikke trådstarteren sin)?

På mange kan det ofte virke slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Det virker på meg som at mange som prater om det ikke helt vet hva det faktisk er, og på langt nær at de innehar så mye av det som de tror.

Empati dreier seg først og fremst om å kunne sette seg inn i et annet mennesket tankeliv, og forstå hvorfor denne personen reagerer som den gjør. Mine skråblikk-erfaringer er at folk generelt er flinke til å sette seg inn i situasjoner og tankelivet til folk som er lik dem selv, men er man da særlig empatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man har empati hvis man viser forstålse for andre mennesker også når disse ikke har samme livssyn som en selv.

Noen mennesker har en evne til å høvle ned andre personer som ikke mener det samme som dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg synes heller ikke at menn skal ha alt for mye empati eller være myke tøfler.

Menn skal være, tøffe, barske, påståelige og jegere med mye testosteron som liker kjøtt og vil beskytte damene sine og ha høy inntekt og passe barna sine og spille fotball med dem og sånt.

Men de bør helst ikke være som Valhalla heller, det er å dra det i ytterkant.

Kanskje en slags vakker blanding mellom Tom Krus og Valhalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

...men empati betyr jo ikke at man nødvendigvis er myk. Empati er evnen til å sette seg inn i andres følelsliv, man trenger da ikke leke med barbie for å få til det. Definisjonen på psykapati er jo nettopp store mangler eller ingen empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men empati betyr jo ikke at man nødvendigvis er myk. Empati er evnen til å sette seg inn i andres følelsliv' date=' man trenger da ikke leke med barbie for å få til det. Definisjonen på psykapati er jo nettopp store mangler eller ingen empati.[/quote']

Skriver under på denne :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør du meg er empati en form for intelligens.

men det er ikke noen uttømmende definisjon.

jeg mener ikke at empati er en evne som forutsetter logisk/rasjonell/analytisk intelligens.

jeg tror livserfaring utvikler evnen til innlevelse, men også småunger kan vise empati, så det er ikke noen forutsetning.

jeg tror at mer livserfaring gjør en bedre i stand til å oppleve empati med mennesker man ikke umiddelbart identifiserer seg med - men kanskje det er fordi livserfaring kan gjøre at man klarer å identifisere seg med flere og mer forskjellige mennesker? men det er ikke noen naturlov akkurat - det finnes jo dem som bare blir mer trangsynte med alderen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*
Definisjonen på psykopati er jo nettopp store mangler eller ingen empati.

Hadde det vært så enkelt, ville jeg glatt kalt flere ved det navnet, gitt...

Heldigvis, får en vel si, så er det flere ting som skal til for å stille den diagnosen.

Slutter meg for øvrig til Ivankas innlegg.

Og tror ordet INNSIKT er ganske essensielt her. Dessverre går ikke et menneskes evne til empati alltid hond i hånd med et menneskes grad av høflighet, folkevett eller å være en generell likandes person.

Å ha evne til empati, som vel de fleste av oss har i større/mindre grad, sier sånn sett ingenting om hvor spiselig man er som person.

Har jeg funnet ut. Nyttig lærdom, det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
...men empati betyr jo ikke at man nødvendigvis er myk. Empati er evnen til å sette seg inn i andres følelsliv' date=' man trenger da ikke leke med barbie for å få til det. Definisjonen på psykapati er jo nettopp store mangler eller ingen empati.[/quote']

Åh? Viser du mye av den evnen i diskusjoner her? Kan ikke jeg se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Devil's Spawn

Åh? Viser du mye av den evnen i diskusjoner her? Kan ikke jeg se..

Om jeg har dårlig eller gode evner til empati får andre bedømme. Man viser vel ikke det så mye i debattforum uansett, du må nok nesten møte meg på "ordentlig" hvis du skal bedømme det tror jeg ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som at mange som prater om det ikke helt vet hva det faktisk er, og på langt nær at de innehar så mye av det som de tror.

Empati dreier seg først og fremst om å kunne sette seg inn i et annet mennesket tankeliv, og forstå hvorfor denne personen reagerer som den gjør. Mine skråblikk-erfaringer er at folk generelt er flinke til å sette seg inn i situasjoner og tankelivet til folk som er lik dem selv, men er man da særlig empatisk?

Jeg skjønner hva du mener, TomKrus. Jeg var nettopp på kurs, og kursholderen nevnte nettopp denne ulikheten!

Mange mennesker kan registrere at andre har det vondt, er lei seg o.l. men de tar det ikke personlig innover seg. De mer betrakter det fra en viss "distanse" og liksom bare konstanterer at det er slik.

Mennesker som har evne til empati vil ikke kunne stå og se på at andre har det vondt eller er triste. De vil kunne ta den andres ståsted, og føle en indre trang til å gjøre noe med situasjonen; vise ekte medfølelse og innlevelse. Kanskje gi en klem eller si noen gode, trøstende ord.

Empati er ikke noe alle har anlegg for, noen har det medfødt mens andre faktisk må lære det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om jeg har dårlig eller gode evner til empati får andre bedømme. Man viser vel ikke det så mye i debattforum uansett, du må nok nesten møte meg på "ordentlig" hvis du skal bedømme det tror jeg ;).

Jeg vil gjerne møte deg...bare du ikke er tynn og jobber med inkasso. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner hva du mener, TomKrus. Jeg var nettopp på kurs, og kursholderen nevnte nettopp denne ulikheten!

Mange mennesker kan registrere at andre har det vondt, er lei seg o.l. men de tar det ikke personlig innover seg. De mer betrakter det fra en viss "distanse" og liksom bare konstanterer at det er slik.

Mennesker som har evne til empati vil ikke kunne stå og se på at andre har det vondt eller er triste. De vil kunne ta den andres ståsted, og føle en indre trang til å gjøre noe med situasjonen; vise ekte medfølelse og innlevelse. Kanskje gi en klem eller si noen gode, trøstende ord.

Empati er ikke noe alle har anlegg for, noen har det medfødt mens andre faktisk må lære det.

Hmm...jeg har ikke mye empati isåfall.

Har det noe med at jeg er en kynisk akademiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...