AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #21 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg er kvinne, 24 år og har/hadde det også slik. Forkjølet hele tiden, betennelser i skuldre/hæler/armer/håndledd, bihulebetennelser, ørebetennelser, halsbetennelser, lungebetennelser, urinveisinfeksjoner, nyrebekkenbetennelser, mangelsykdommer, elektrolyttforstyrrelser, vorte, prolaps, betennelse i låret (!!) +++ Jeg har astma og allergi. Hos meg er det nok også mye av det som skyldes underliggende sykdom. Har man er kronisk betennelsestilstand, så vil jo kroppen være svekket og det vil være lettere å få infeksjoner fordi man allerede har en infeksjon. For eksempel om han har en slags autoimmun sykdom: Lupus (SLE), revmatisme, stoffskifte, diabetes, matintoleranser eller lignende. Nå har jeg riktignok ikke brukt antibiotika på 4 år og ikke vært forkjølet på 2 år! Første gang i hele mitt liv! Før har jeg hatt ca 5-20 antibiotikakurer i året og vært forkjølet mer eller mindre konstant. Har derimot fått en annen alvorlig sykdom da - så jeg har vært syk med den noe av tiden. Anonymkode: e7dcd...fe5 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #22 Skrevet 3. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da ville jeg hørt med legen om det kan være gunstig å få dem opp. Kan hende han har behov for å ligge i øverste del av referanseområdet. Å få opp d-vitaminen min fra 40-100 har i hvert fall hjulpet mitt immunforsvar. Anonymkode: 7a9f6...c91 Kan du fortelle hva du gjorde for å få opp verdiene? Har fått påvist 40 i d-vitamin verdier og fått beskjed om å ta tran. Men holder det? Bør jeg ta tilskudd i tablettform i tillegg? Hvilke symptomer hadde du som kan relateres til vitamin mangel? Anonymkode: 484b6...a12
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #23 Skrevet 3. oktober 2017 http://goop.com/wellness/health/the-medical-medium-and-whats-potentially-at-the-root-of-medical-mysteries/ Anonymkode: c5b5a...0d2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #24 Skrevet 4. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du fortelle hva du gjorde for å få opp verdiene? Har fått påvist 40 i d-vitamin verdier og fått beskjed om å ta tran. Men holder det? Bør jeg ta tilskudd i tablettform i tillegg? Hvilke symptomer hadde du som kan relateres til vitamin mangel? Anonymkode: 484b6...a12 Ta tran er vel noe som er anbefalt uansett om man har mangel eller ikke. Så ikke det beste rådet jeg har hørt. Jeg tok tabletter med 20 mikrogram. Flere tabletter om dagen i rundt 3 mnd etter råd fra legen. Målte flere ganger underveis. Var trøtt, slapp og ble ekstremt ofte syk. Nå hadde jeg B12-mangel i tillegg, så ikke helt sikker på hva som skyldtes hva. Anonymkode: 7a9f6...c91
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. oktober 2017 #25 Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Siden jeg er synsk, vet jeg hva problemet er. Han trenger å ta kalsium, magnesium , skifte tannkrem til en som ikke skummer, ta flour. Sjekk også b-12 lageret hans og fortsett med d-vitaminer. Neida jeg er ikke synsk, men orker ikke å forklare hvorfor. Bare gjør det. Men kan gi et hint, det har med medisinene man bruker ved reflux å gjøre. Endret 4. oktober 2017 av Evilposelos 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #26 Skrevet 4. oktober 2017 21 timer siden, Konghung skrev: Selvfølgelig kan han få styrket immunforsvaret sitt... Det kan han jo selvsagt. Men astma medfører nesten automatisk dårligere imunforsvar og alle former for magelidelser medfører en kraftig nedgang i almenntilstand, så han må jo få desse to under kontroll først. Og det får han ikke med mindre han er villig til å detaljstyre hver munnfull mat han har i seg i flere år fremover, ha jerngrep på stressnivået og trene jevnlig. Folk flest synes det er greiere å bare gå og hangle, så også mannen til Ts. Ts: vi har etablert hva han er villig til å gjøre. (Fint lite) Men vi har ikke etablert hva du er villig til å gjøre for å slippe at han går og hangler. Er du villig til å lese deg opp på ernæring og skreddersy måltidene du tilrettelegger sånn at han får i seg nødvendige næringsstoffer uten å provosere din manns IBS? Da tar du jobben og han får helsefordelene. Finnes plenty med kostholdsråd rundt IBS, så det er egentlig bare å følge dem. Det andre han har ville jeg faktisk i utgangspunktet tenkt på som følgesykdommer - en betent mage- tarm kan føre til at hele kroppen kjennes syk. Anonymkode: f75bf...a79
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #27 Skrevet 4. oktober 2017 21 hours ago, Konghung said: Her snakker vi om en som faktisk har mange plager, ikke en frisk person. Jeg skal ikke sette i gang en diskusjon om godt kosthold, trening og søvn er bra for helsa eller ikke. For det er bevist så utrolig mange ganger, og er slik alle vet. Ja, bra kosthold er bra for helsa, men om du er alvorlig syk er det ikke så enkelt at du blir frisk med et bra kosthold og trening Anonymkode: bfd70...43d 2
Konghung Skrevet 4. oktober 2017 #28 Skrevet 4. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, bra kosthold er bra for helsa, men om du er alvorlig syk er det ikke så enkelt at du blir frisk med et bra kosthold og trening Anonymkode: bfd70...43d Har ikke hevdet han blir frisk, men flere av plagene kommer til å forsvinne. Største problemet er at han har vondt i orken!
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #29 Skrevet 4. oktober 2017 1 minute ago, Konghung said: Har ikke hevdet han blir frisk, men flere av plagene kommer til å forsvinne. Største problemet er at han har vondt i orken! Jeg vet at dette virker veldig logisk for mennesker som føler seg bra på sunne dietter. Uff, vet ikke om jeg gidder forklare i lengden, egentlig. Jeg ahr vært både på frn friske siden der jeg har motivasjon og driv- og den syke siden der jeg ligger i sengen hele dagen. Hadde vært fint om man kunne klandre viljestyrken, men noen ganger er syken mer alvorlig enn det. Det har jeg erfart first hand som en veldig aktivt person som gik til å ikke orke noe da jeg ble syk. Dietten min er den samme over tid, men min fysiske helse svinger fra bra til ekstremt dårlig. I et drømmescenario har man bra helse og fysikk når man spiser bra og trener, men dessverre er det slik at man kan få en sykdom som ødelegger og der man ikke blir bra om man trener og spiser bra Anonymkode: bfd70...43d 2
BlendaSensitive Skrevet 4. oktober 2017 #30 Skrevet 4. oktober 2017 Refluks kan gi mange av de symptomene han har, blant annet astma og hyppige hals/lunge infeksjoner. Har han blitt utredd for dette? (ellers hjelper godt kosthold og gå ned i vekt da..) Kosthold og vekt er også en faktor som påvirker, både mage, tarm og immunsystem. Som igjen gir problemer i ledd, muskler, hodepine etc. Men gå til legen, be om en ordentlig undersøkelse, vitaminer og mineraler, hormoner etc. Se over kosthold, trening.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #31 Skrevet 4. oktober 2017 På 3.10.2017 den 20.43, Konghung skrev: Hvordan har kosthold og trening vært oppigjennom? Har ingenting å si. Anonymkode: 3e0d3...5a8 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #32 Skrevet 4. oktober 2017 Det er engang sånn at noen lettere blir syke enn andre. Jeg kan ramse opp utallige helseplager har hatt i mine snart 40 år, alt fra gjentakende bihulebetennelser, senebetennelser, beinbrudd og kreft. Søsteren min, som er 2 år yngre, er nesten aldri syk. Jeg lever et sunt og aktivt liv, mens hun er overvektig og lite aktiv. Livet er urettferdig, og sånn er det bare.. Anonymkode: 4fa3e...2df 2
Gjest Mass Skrevet 4. oktober 2017 #33 Skrevet 4. oktober 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror også iallefall noen av sykdommene kan ha sammenheng med overvekt og en livsstil med mye stillesitting (og dette har forsåvidt også legen hans tatt opp med han flere ganger). Men han virker uansett lite villig til å gjøre noen større endringer der.. TS Anonymkode: 6e8f8...2cf Men siden han fremdeles er overvektig med et så sunt kosthold, så smugspiser han kanskje på usunne matvarer. Bruker du mye svinekjøtt? Det finnes en teori (som nok ikke er vitenskapelig bevist) om at svinekjøtt kan øke betennelser og leddplager. Så kanskje verdt å teste ut? Liker han å være syk? Jada - et skikkelig dumt spørsmål, men noen liker jo å være i sentrum på den måten også. Og jeg vet med meg selv at jeg ville tatt en "enten prøver du de og de tiltakene for å bli bedre eller så slutter du å snakke om sykdommer til meg for jeg vil ikke høre når du ikke gjør en langvarig innsats for din egen del". Jeg blir veldig lei i lengden også.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #34 Skrevet 5. oktober 2017 15 timer siden, Mass skrev: Men siden han fremdeles er overvektig med et så sunt kosthold, så smugspiser han kanskje på usunne matvarer. Bruker du mye svinekjøtt? Det finnes en teori (som nok ikke er vitenskapelig bevist) om at svinekjøtt kan øke betennelser og leddplager. Så kanskje verdt å teste ut? Liker han å være syk? Jada - et skikkelig dumt spørsmål, men noen liker jo å være i sentrum på den måten også. Og jeg vet med meg selv at jeg ville tatt en "enten prøver du de og de tiltakene for å bli bedre eller så slutter du å snakke om sykdommer til meg for jeg vil ikke høre når du ikke gjør en langvarig innsats for din egen del". Jeg blir veldig lei i lengden også. Vi spiser lite svin, maks en gang i måneden. (Og innimellom skinke på brødskiva o.l., men aldri i store mengder, og i snitt kun et par ganger i uka) Men ja, jeg mistenker vel kanskje også litt at han «liker» å være syk. Han har hatt en litt vanskelig oppvekst med bl.a en stefar som ikke alltid var like snill med han. Jeg ser for meg at han kanskje også, i oppveksten, har «dyrket» diverse sykdommer og lidelser litt, fordi det har gitt han litt ekstra omsorg fra moren. Jeg mistenker vel også litt at han spiser mer usunt enn hva han sier at han gjør, for eksempel når han er på jobb. Som deg, synes jeg det er rart at han ikke går ned i vekt hvis han spiser så sunt som han påstår til alle måltider. Takk for alle svar, hyggelig at så mange gidder å engasjere seg og komme med konstruktive innspill Når det gjelder tarmlidelsen hans, så vet jeg at vi (jeg) sikkert kunne ha gjort mer for å tilrettelegge for en mer optimal diett, ja. Men all den tid han spiser både frokost og lunsj på jobb hver dag (og i blant også middag), føler jeg at det blir såvidt mange måltider der jeg har null innflytelse på hva han faktisk putter i seg. Hvis han skal følge en diett på kun halvparten (eller under det) av måltidene hver dag, faller vel uansett hele poenget med dietten bort?! TS Anonymkode: 6e8f8...2cf
Gjest Mass Skrevet 5. oktober 2017 #35 Skrevet 5. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi spiser lite svin, maks en gang i måneden. (Og innimellom skinke på brødskiva o.l., men aldri i store mengder, og i snitt kun et par ganger i uka) Men ja, jeg mistenker vel kanskje også litt at han «liker» å være syk. Han har hatt en litt vanskelig oppvekst med bl.a en stefar som ikke alltid var like snill med han. Jeg ser for meg at han kanskje også, i oppveksten, har «dyrket» diverse sykdommer og lidelser litt, fordi det har gitt han litt ekstra omsorg fra moren. Jeg mistenker vel også litt at han spiser mer usunt enn hva han sier at han gjør, for eksempel når han er på jobb. Som deg, synes jeg det er rart at han ikke går ned i vekt hvis han spiser så sunt som han påstår til alle måltider. Takk for alle svar, hyggelig at så mange gidder å engasjere seg og komme med konstruktive innspill Når det gjelder tarmlidelsen hans, så vet jeg at vi (jeg) sikkert kunne ha gjort mer for å tilrettelegge for en mer optimal diett, ja. Men all den tid han spiser både frokost og lunsj på jobb hver dag (og i blant også middag), føler jeg at det blir såvidt mange måltider der jeg har null innflytelse på hva han faktisk putter i seg. Hvis han skal følge en diett på kun halvparten (eller under det) av måltidene hver dag, faller vel uansett hele poenget med dietten bort?! TS Anonymkode: 6e8f8...2cf Ja, jeg skjønner. En fastlege kan jo kanskje i slike tilfeller også fungere som en 'omsorgsperson' som ivaretar hans helse. Det virker jo på det du skriver som at han kanskje er uforsont med opplevelsene med stefaren og at det kanskje føles som uoppgjort i 'systemet' og så kommet det muligens til uttrykk i mange lidelser som han dyrker. Får han profesjonell hjelp til å sortere og forstå tanker og følelser vedrørende fortiden?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #36 Skrevet 5. oktober 2017 11 minutter siden, Mass skrev: Ja, jeg skjønner. En fastlege kan jo kanskje i slike tilfeller også fungere som en 'omsorgsperson' som ivaretar hans helse. Det virker jo på det du skriver som at han kanskje er uforsont med opplevelsene med stefaren og at det kanskje føles som uoppgjort i 'systemet' og så kommet det muligens til uttrykk i mange lidelser som han dyrker. Får han profesjonell hjelp til å sortere og forstå tanker og følelser vedrørende fortiden? Nei, det tror jeg aldri at han har fått, så kanskje dette hadde vært et sted å starte, faktisk..! Han sier selv at han er kommet over det nå- men det kan jo også være vanskelig å bedømme selv. Han kan tro at han er ferdig med disse opplevelsene, mens de kanskje fortsetter å påvirke han på diverse negativ måter (uten at han greier å se sammenhengen selv). Men hvordan tenker du at man i såfall burde gå frem da? Via fastlege? Jeg tror nok absolutt at han kunne være villig til å gå i noe slags terapi (han har for eksempel blant annet selv initiert parterapi hvis vi har hatt tøffe perioder), hvis det hadde vært noe han/vi kunne oppleve at hadde en effekt. TS Anonymkode: 6e8f8...2cf
Gjest Mass Skrevet 5. oktober 2017 #37 Skrevet 5. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det tror jeg aldri at han har fått, så kanskje dette hadde vært et sted å starte, faktisk..! Han sier selv at han er kommet over det nå- men det kan jo også være vanskelig å bedømme selv. Han kan tro at han er ferdig med disse opplevelsene, mens de kanskje fortsetter å påvirke han på diverse negativ måter (uten at han greier å se sammenhengen selv). Men hvordan tenker du at man i såfall burde gå frem da? Via fastlege? Jeg tror nok absolutt at han kunne være villig til å gå i noe slags terapi (han har for eksempel blant annet selv initiert parterapi hvis vi har hatt tøffe perioder), hvis det hadde vært noe han/vi kunne oppleve at hadde en effekt. TS Anonymkode: 6e8f8...2cf Ja, jeg tenker som deg her at det kan ligge mye rart i både bevissthet, i underbevisstheten og fortrengte følelser uten at man egentlig forstår sammenhengen mellom det og det som kommer til uttrykk gjennom behov og handling. Ja, det tror jeg må gå via fastlege. Få henvisning og sånn. Det kan sikkert være godt for han.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå