AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Nå må jeg bare høre her, om dette er normalt eller om mannen min er utstyrt med særdeles dårlige gener..! Vi har vært sammen i over ti år, og i løpet av de årene føles det som om han har vært gjennom omtrent det som finnes av "ufarlige" diagnoser...! Han har astma og allergi, han har problemer med bihulene (hyppige bihulebetennelser), han har refluks, magesår og irritabel tarm, han har hatt senehinnebetennelse i leggen og under foten flere ganger, han har operert menisken, han har fått påvist d-vitaminmangel og han er "alltid" trøtt, sliten og irritabel. Han har hatt streptokokkinfeksjon i benet som medførte to uker på sykehus og han har stadig mindre infeksjoner, som halsbetennelser, inngrodde tånegler, verkefinger osv. Han klager også hyppig over hodepine, og fastlegen hans har bl.a. sendt han på mr uten at det ble funnet noe som helst. Han tar så mye medisiner at det detter ut av skapet hans på badet hver gang han åpner det- og han er ikke engang 40...! Han er heldigvis i full jobb, og er sjelden syk/borte fra jobb, så han fungerer jo greit i hverdagen sånn sett. Kjenner bare jeg blir så sliten og lei av at det "alltid" er noe (og han elsker å sitte og google symptomer for å selvdiagnostisere seg selv- noe jeg til SÅ lei av å høre om.. Men jeg ser jo selvsavt at flere av diagnosene han har, faktisk er reelle!) Er dette normalt for en mann i tredveårene?! Synes liksom alltid jeg hører om det motsatte, at menn sjelden mener selv at de er syke, og til de til og med ofte går til legen først når det er "for sent". Mannen min er hos fastlegen sin i snitt omtrent en gang i måneden.. (selv er jeg der i snitt kanskje en gang annethvert år..!) Anonymkode: 6e8f8...2cf
Konghung Skrevet 3. oktober 2017 #2 Skrevet 3. oktober 2017 Hvordan har kosthold og trening vært oppigjennom? 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, Konghung skrev: Hvordan har kosthold og trening vært oppigjennom? Fra han var liten har nok ikke kostholdet vært det beste (blant annet er moren hans kraftig overvektig, og han sliter også med overvekt selv). Men jeg selv er veldig opptatt av kosthold (og er normalvektig), og jeg lager sunn mat (magert kjøtt, masse grønnsaker + grove karbohydrater) hver dag- og har gjort det så lenge vi har vært sammen. Vi har også stort sett kun sunn mat i huset og spiser lite godteri, kake og desserter (men jeg vet selvsagt ikke hva han spiser på jobb, selv om han hevder å spise sunt der også). Når det gjelder trening, så går det veldig i rykk og napp hos han. Men han trener vel i snitt en gang hver andre til tredje uke, mens jeg selv trener 3-4 ganger pr uke.. Prøver innimellom å få han med ut når jeg selv skal ut og trene, men da blir det ofte bare dårlig stemning, så som oftest dropper jeg å mase om det. Ts Anonymkode: 6e8f8...2cf
Gjest making.a.mess Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 Kanskje han bare er sykelig? Han har jo fått påvist disse tingene og de lar seg vel vanskelig fake. Hypokondere vil gjerne gå for mer vage diagnoser det er vanskelig å bevise at er ekte eller de vil klage over alvorlig sykdom som viser seg å ikke finnes ved undersøkelse med unntakav mr, men hodepine kan ha mange årsaker og noen vil ikke syntes på mr. Han hadde jo alle disse tingene og ufør virker heller ikke som målet hans. Når jeg leste så tenkte jeg straks at han er sykelig anlagt og har dårlige gener. Astma og allergi går hånd i hånd, ville ikke vært rart om han hadde noe matallergi/intoleranse i tillegg, hvilket kunne forklart hodepine/mage/tarm problemene. Astma og allergi kan føre til at han føler seg sliten/utmattet. For min egen del så har jeg slitt mye med halsbetennelser og ser at de kommer hyppig i de periodene jeg er sliten/går på reservetanken. Da blir man lett bytte for «små fillesykdommer»
Konghung Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra han var liten har nok ikke kostholdet vært det beste (blant annet er moren hans kraftig overvektig, og han sliter også med overvekt selv). Men jeg selv er veldig opptatt av kosthold (og er normalvektig), og jeg lager sunn mat (magert kjøtt, masse grønnsaker + grove karbohydrater) hver dag- og har gjort det så lenge vi har vært sammen. Vi har også stort sett kun sunn mat i huset og spiser lite godteri, kake og desserter (men jeg vet selvsagt ikke hva han spiser på jobb, selv om han hevder å spise sunt der også). Når det gjelder trening, så går det veldig i rykk og napp hos han. Men han trener vel i snitt en gang hver andre til tredje uke, mens jeg selv trener 3-4 ganger pr uke.. Prøver innimellom å få han med ut når jeg selv skal ut og trene, men da blir det ofte bare dårlig stemning, så som oftest dropper jeg å mase om det. Ts Anonymkode: 6e8f8...2cf OK! Han er overvektig selv også? Men godt kosthold - som det egentlig høres ut som dere har - er viktig, trening og nok søvn. Om de tre tingene blir tatt seriøst, så kan mange diagnoser han har forsvinne, med legemiddelet. Flere av sykdommene høres ut som livsstilssykdommer. Men det er utrolig bra at han er i full jobb da! 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #7 Skrevet 3. oktober 2017 Du er lei? Jeg syns nå mer synd på mannen din som må i gjennom alt dette. Det han har jo faktisk reelt. Han får ikke gjort noe med sitt immunforsvar. Overvekt eller ei. Fortsetter du i dette bittre sporet så er vel det mer skadelig for et ekteskap enn at han er syk. Anonymkode: e4a36...29f 7
Konghung Skrevet 3. oktober 2017 #8 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er lei? Jeg syns nå mer synd på mannen din som må i gjennom alt dette. Det han har jo faktisk reelt. Han får ikke gjort noe med sitt immunforsvar. Overvekt eller ei. Fortsetter du i dette bittre sporet så er vel det mer skadelig for et ekteskap enn at han er syk. Anonymkode: e4a36...29f Selvfølgelig kan han få styrket immunforsvaret sitt...
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #9 Skrevet 3. oktober 2017 12 minutes ago, Konghung said: OK! Han er overvektig selv også? Men godt kosthold - som det egentlig høres ut som dere har - er viktig, trening og nok søvn. Om de tre tingene blir tatt seriøst, så kan mange diagnoser han har forsvinne, med legemiddelet. Flere av sykdommene høres ut som livsstilssykdommer. Men det er utrolig bra at han er i full jobb da! Tja. Har selv ikke trent på 3 år, spiser ok til dårlig. Har ikke vært forkjølet en gang på 4+ år Anonymkode: bfd70...43d 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #10 Skrevet 3. oktober 2017 Tror han ville følt seg mye bedre og fått mye bedre helse av å lette på rumpa, trene, gå ned i vekt og ta tran. Lat hypokonder. Anonymkode: 6be32...fa8 1
Gjest NotNaomi Skrevet 3. oktober 2017 #11 Skrevet 3. oktober 2017 Nå har jo mye blitt påvist,så han er helt klart mer utsatt enn andre? Er han redd og derfor han googler opp? Stress kan absolutt medvirke til at betennelser blusser opp. Har selv i ryggen,så det vet jeg. Hm. Jeg syns jo det er ille for ham,men skjønner at du reagerer. Kjenner til en person som deg som er som mannen din. Vedkommende sliter psykisk,så alt det fysiske gjør sånn at det får masse fokus. Å være mye syk er en ting. Å hele tiden være opptatt av det er noe annet. Er det en måte å få oppmerksomhet på?
Konghung Skrevet 3. oktober 2017 #12 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tja. Har selv ikke trent på 3 år, spiser ok til dårlig. Har ikke vært forkjølet en gang på 4+ år Anonymkode: bfd70...43d Her snakker vi om en som faktisk har mange plager, ikke en frisk person. Jeg skal ikke sette i gang en diskusjon om godt kosthold, trening og søvn er bra for helsa eller ikke. For det er bevist så utrolig mange ganger, og er slik alle vet.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #13 Skrevet 3. oktober 2017 Ligger han høyt oppe i referanseområdet på d-vitamin og andre vitaminer? Anonymkode: 7a9f6...c91 1
Gjest NotNaomi Skrevet 3. oktober 2017 #14 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror han ville følt seg mye bedre og fått mye bedre helse av å lette på rumpa, trene, gå ned i vekt og ta tran. Lat hypokonder. Anonymkode: 6be32...fa8 Jeg trener ikke. Jeg spiser sunt,men nyter alt jeg vil. Jeg har ikke vært syk siden slutten av nitti-tallet da jeg fikk bronkitt! Eneste er en idrettskade. Jeg går mye turer med hundene og ungene,men ikke for trim . Jeg rusler. Tror det meste har med trivsel og psyke å gjøre. Kjenner flere som trener. De er sjuke en gang i kvartalet!
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #15 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ligger han høyt oppe i referanseområdet på d-vitamin og andre vitaminer? Anonymkode: 7a9f6...c91 Nei, han har som sagt fått påvist d-vitaminmangel for et års tid siden, de andre vitamin-verdiene tror jeg var normale.. TS Anonymkode: 6e8f8...2cf
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #16 Skrevet 3. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, han har som sagt fått påvist d-vitaminmangel for et års tid siden, de andre vitamin-verdiene tror jeg var normale.. TS Anonymkode: 6e8f8...2cf Tar han d vitamintilskudd nå? Anonymkode: 55777...6a6 1
Cata Skrevet 3. oktober 2017 #17 Skrevet 3. oktober 2017 Noen er bare sånn, - de får alt mellom himmel og jord. Min far var en av dem. Var det et virus i lufta så landet det hos ham. Magen slo seg vrang til stadighet, ryggen klikket jevnlig og når forkjølelsene kom så endte det til stadighet med bronkitt og bihulebetennelse. Min mor og jeg gikk som regel fri. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #18 Skrevet 3. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, han har som sagt fått påvist d-vitaminmangel for et års tid siden, de andre vitamin-verdiene tror jeg var normale.. TS Anonymkode: 6e8f8...2cf Da ville jeg hørt med legen om det kan være gunstig å få dem opp. Kan hende han har behov for å ligge i øverste del av referanseområdet. Å få opp d-vitaminen min fra 40-100 har i hvert fall hjulpet mitt immunforsvar. Anonymkode: 7a9f6...c91 4
Lill3My Skrevet 3. oktober 2017 #19 Skrevet 3. oktober 2017 Mye nyere forsking viser en klar sammenheng mellom tarmbakterier og immunforsvar (og helse generelt!). De som mangler /har færre av visse bakterier er ner utsatt for bla overvekt, depresjon og en rekke andre ugunstige tilstander. Å tilpasse kostholdet litt, eller iallfall redusere på ting med uheldig effekt på tarmfloraen (sukker bla) og øke inntaket av det som styrker tarmfloraen (probiotika, probiotika, frementerte grønnsaker, grønnsaker, belgfrukter, mm) vil iallfall ikke gjøre ham verre og er kanskje verdt et forsøk... Du finner mye info om dette ved å google "tarmflora + matvarer" 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #20 Skrevet 3. oktober 2017 Takk for så mange konstruktive svar Jeg skjønner jo at det er han det er synd på oppi dette- jeg blir bare så sliten av at det bestandig skal feile han et eller annet (og kanskje spesielt fordi vi også har to små barn, og hver gang han er syk faller nødvendigvis mer på meg hva gjelder barna). Han har tatt d-vitamintilskudd i perioder, men nå sier han at han fikk målt d-vitaminer igjen hos legen i sommer, og da var det normalt (på tross av at han ikke hadde tatt tilskudd siden mars). Men det kan vel fort bli dårligere igjen nå utover høsten og vinteren, med mindre sol. Jeg tror også iallefall noen av sykdommene kan ha sammenheng med overvekt og en livsstil med mye stillesitting (og dette har forsåvidt også legen hans tatt opp med han flere ganger). Men han virker uansett lite villig til å gjøre noen større endringer der.. TS Anonymkode: 6e8f8...2cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå