Gå til innhold

Rundstykker til skolematen hver dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er jo fint hvis man har råd til det, men det er det som sagt ikke alle som har. Hverken jeg eller mannen er vant til dette heller, han er f.eks. vokst opp med at koteletter var begrenset til 1,5 til hver.

Anonymkode: d4a08...ca8

Det er ikke noe problem å lage rimelige mettende middager med riktig næringsinnhold i stor nok porsjon slik at alle får spist seg mette på middag.

Anonymkode: 39853...274

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye penger mat har i matbudsjett går ofte på prioriteringer. Noen velger å kjøpe det meste av klær og møbler brukt, og velger også å bruke mer penger på mat.

Skrevet

Det hadde også vært interessant å vite budsjettet for frisør, sminke, forbruk som alkohol- og nikotinvarer, kafebesøk, ut-på-byen, i tillegg til matbudsjettet.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

PS. De aller, aller fleste har tid. Om alle kutter ned den tiden de bruker på internett (inkl FB, spill etc), så får man frigjort mye tid som man kan bruke på slike viktige aktiviteter som baking og matlagning.

Det har du nok rett i. At man har tid hvis man kutter ut nettbruk, spill osv. Saken her er nok (for endel iallefall) at det gjerne er sent om kvelden man bruker tid på dette. Når arbeidsdagen er over, middagen er laget, spist, ryddet opp, man har fulgt barna på aktiviteter, laget kveldsmat, stelt og lagt barna, ryddet og satt på vaskemaskina. Klokka er kanskje 21.30. Man er utslitt, og har behov for å sitte i fred med ipaden en liten stund. Kunne ha brukt tiden til å bake ja, men har stort behov for å hvile litt. 

Anonymkode: 683fc...b19

• Liker 4
Skrevet

Her virker det som st TS har noe underliggende konflikt eller "issue" med jenta. TS har valgt å la være å kjøpe rundstykker og pålegg til barnet - det har hun fullstendig rett til, ikke noe problem. Men nå vil hun diktere hva en far skal kjøpe til sitt barn - det er ikke greit, det ville vært et enormt rødt flagg for meg om en stefar til mitt barn hadde tatt opp en kamp på det. 

Mange nevner felles økonomi, og dette er en av grunnene til at jeg ikke liker ordningen. Eller heller at denne ordningen ikke ville passet for meg, jeg vil bruke mine penger som jeg vil, uten at noen skal blande seg opp i det og argumentere eller at jeg må forsvare innkjøpene mine. Så lenge jeg sørger for min del av at familien AS går rundt, så skal jeg få styre resten selv. (Nesten) alle i Norge "sløser" litt iblant. Enten det er klær, kosmetikk, hobby, mat, kaffe, alkohol... eller barn. Mannen velger å bruke litt ekstra penger på barnet sitt, og velger å kjøpe rundstykker i stedet for å bake selv. Og det står han helt fritt til! Det er poengløst å diskutere om hvilke brukere her mener det hadde vært uaktuelt hjemme hos dem, eller de som sier at da får TS tvinge far/datter til å bake selv. TS skal ikke diktere dette. Hun kan finne seg i det, eller så kan hun fjerne seg fra problematikken - det er de to valgene TS har.

Om dette er så gæli for TS at hun ikke takler at noe av HENNES penger brukes til dette, så gå for separat økonomi! Del på felles utgifter, sett opp matbudsjett, finn ut hva dere skal dele på og hva som skal gå fra de private midlene.

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var ikke å starte en ny diskusjon. Bare å vise alle disse småtingene som blir SÅ utfordrende fordi vi voksne mener forskjellig.

Det er ikke jeg som «tvinger» dem til å drikke melk i helgene. Det er mannen. Jeg bare lar mine slippe for de drikker melk til frokost, lunsj og kvelds hele uka.

Anonymkode: 15475...6fb

Det koker jo ned til at de voksne i husholdningen må snakke sammen, legge frem sine argumenter og gjøre kompromisser. Dersom man ønsker å være familie og at barna skal se på hverandre som søsken, kan det umulig være heldig at man kjører en "jeg bestemmer over mine og han bestemmer over sine"-praksis når forskjellene ikke er forståelig for barna på annen måte enn at de voksne ikke er enige. Forskjellsbehandling kan være på sin plass, det, men bør da begrunnes ut fra det enkelte barns behov, og ikke ut fra den enkelte forelders kjepphester.

Når det er sagt, tenker jeg mannen din bør tenke gjennom hva han vil oppnå her. Hvis det ikke er viktig at barna drikker melk i hverdagen (og vann er da helt flott dersom de spiser noenlunde variert), gjør ikke det tvangsglasset i helga noen som helst helsemessig foskjell. Det eneste som skjer er at han fremstår som en regelrytter og legger opp til konflikt rundt frokostbordet.

• Liker 4
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Min sønn har også dette til skolemat. Vi pleier å kjøpe den de har på Kiwi, koster vel 25 kroner for en svær pakke med masse rundstykker. Holder kjempelenge. I kantinene har de jo også rundstykker, horn og masse usunne boller og skolebrød. Så bare positivt at de får med rundstykker, selv om de ikke er grove :) Tror veldig  mange spiser sånne, for de i klassen hans spiser også rundstykker. Kanskje det er en trend :fnise:

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg er glad jeg ikke har gått inn i et nytt forhold med mine og dine:skratte:

Anonymkode: 3254c...6f4

😂 Trust me.. er ikke sånn overalt. 

• Liker 3
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Okei, da fikk jeg svar på det. Er ikke så fryktelig lenge siden jeg gikk på ungdomsskolen selv, men kunne ikke falt meg inn å robbe fryseren for rundstykker hver dag... og iallefall ikke kreve fra mint foreldre at dette skulle være til rådighet for meg til en hver tid, 

Tiden har vel forandret seg og ungdomen i dag er nok vant med å få det som de vil.

Ts

ps. Hørt om felles økonomi?

Anonymkode: f7971...d23

"Robbe fryseren"? Ja, du spiste vel bare den billigste maten foreldrene dine kunne finne. Si meg, har dere dårlig økonomi eller er du bare en slem stemor?

Hvis dere virkelig ikke har råd, så bør barnet få beskjed om det, og at hun må spise brød eller være med og bake selv. Du unner henne rundstykker hvis hun baker de selv?

• Liker 13
Skrevet

Wow, jeg blir litt satt ut at så mange tydeligvis mener det er en kvinnes plikt å forsyne familien med hjemmelagde rundstykker.. Når er dere fra, 1950? At du velger å gjøre det og har tid til det er da ikke et argument for at andre skal gjøre  det samme. Vi kjenner ikke TS sin livssituasjon, evner eller interesser, og å pålegge henne å bake er bare merkelig. Og hvorfor er det hun som i såfall skal bake, ikke far?

Anonymkode: 29a1d...307

• Liker 6
Skrevet

Ts her.

Ser det har utviklet seg til en fin diskusjon, og det er tydelig mange meninger ang. Dette. 

Flere antyder dette med forskjellsbehandling og at dette kanskje bare er toppen av isfjellet, og det stemmer desverre. Hans to særkullsbarn blir gjerne "skjemt bort" med unnskyldningen at de er eldre og har andre behov enn de minste. Vel, om dette hadde vært en familien med bare helsøsken tror jeg faktisk flere hadde reagert på forskjellsbehandlingen. De to yngste arver alt. De to eldste får nytt. Ikke ting de har vokst ut i fra (noe som er en selvfølge) men som f. Eks. Klesskap, lamper, diverse ting som egentlig ikke trenger utskiftning så lenge barna bor hjemme. Samboer kaller det økonomisk, jeg mener det er forskjellsbehandling! Der er vi veldig uenige den dag i dag. 

Det er også slik at denne stedatter får veldig mye. Ikke bare rundstykker, men ny telefon, nye treningstøy (som overhode ikke er nødvendig), ny skrivepult og ny interiør til soverommet. Dette bare de siste ukene. Dette sier jeg ingenting på, ønsker ikke å skape ufred i heimen, men jeg tenker mitt. Far er opptatt av å kjøpe barna. Tilbringer minimalt med tid med dem. Dette er et problemet som både jeg og deres mor har reagert på og har snakket en del om. Vi har ett greit samarbeid, jeg og hun. Bedre enn hun og han. 

Når det kommer til budsjett ønsker jeg å være mest mulig økonomisk. Vi har ikke anledning til å sløse. Vi prøver å holde oss innafor 6000,- i måneden på mat. Ang. Samvær, har vi tre barn 60-70% av tiden og et felles barn på fulltid. Med far mye borte faller det meste av ansvaret i hjemmet på meg. Jeg har hverken tid eller ork til å bake rundstykker den lille timen jeg har for meg selv etter at barna er i seng. Skal foreslå baking til stedatter, men vet av erfaring at det mest sannsynlig ikke kommer til å skje. Å be mannen bake er som å be han om å bygge en rakett.... 

• Liker 6
Skrevet

Jeg vokste opp 50% med en "stemor" som aldri lot en sjanse gå fra seg til å klage på meg. Maten jeg spiste var feil, bruken av badet var feil, jeg så feil ut utseendemessig, jeg var for dyr i drift etc. Etter at hun fikk barn med min far eskalerte det ytterligere,, og at pappa og jeg har et nært godt forhold gjorde nok ikke saken bedre for henne. 

I dag er jeg høyt utdannet og har en god jobb. Hun er for meg ingenting annet enn ei bitter kjerring som brukte hele livet i denne perioden til å irritere seg, krangle og bråke.

Min far tok til slutt et valg om å kvitte seg med hele kjerringa :fnise:

Anonymkode: 42af3...ae2

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, jeg blir litt satt ut at så mange tydeligvis mener det er en kvinnes plikt å forsyne familien med hjemmelagde rundstykker.. Når er dere fra, 1950? At du velger å gjøre det og har tid til det er da ikke et argument for at andre skal gjøre  det samme. Vi kjenner ikke TS sin livssituasjon, evner eller interesser, og å pålegge henne å bake er bare merkelig. Og hvorfor er det hun som i såfall skal bake, ikke far?

Flere har skrevet mange steder at jenta kan bli opplært til å bake sine egne rundstykker.

Anonymkode: f0de4...b15

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon, avsporing og latterliggjøring, samt svar til dette

sofie777, mod

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Ser det har utviklet seg til en fin diskusjon, og det er tydelig mange meninger ang. Dette. 

Flere antyder dette med forskjellsbehandling og at dette kanskje bare er toppen av isfjellet, og det stemmer desverre. Hans to særkullsbarn blir gjerne "skjemt bort" med unnskyldningen at de er eldre og har andre behov enn de minste. Vel, om dette hadde vært en familien med bare helsøsken tror jeg faktisk flere hadde reagert på forskjellsbehandlingen. De to yngste arver alt. De to eldste får nytt. Ikke ting de har vokst ut i fra (noe som er en selvfølge) men som f. Eks. Klesskap, lamper, diverse ting som egentlig ikke trenger utskiftning så lenge barna bor hjemme. Samboer kaller det økonomisk, jeg mener det er forskjellsbehandling! Der er vi veldig uenige den dag i dag. 

Det er også slik at denne stedatter får veldig mye. Ikke bare rundstykker, men ny telefon, nye treningstøy (som overhode ikke er nødvendig), ny skrivepult og ny interiør til soverommet. Dette bare de siste ukene. Dette sier jeg ingenting på, ønsker ikke å skape ufred i heimen, men jeg tenker mitt. Far er opptatt av å kjøpe barna. Tilbringer minimalt med tid med dem. Dette er et problemet som både jeg og deres mor har reagert på og har snakket en del om. Vi har ett greit samarbeid, jeg og hun. Bedre enn hun og han. 

Når det kommer til budsjett ønsker jeg å være mest mulig økonomisk. Vi har ikke anledning til å sløse. Vi prøver å holde oss innafor 6000,- i måneden på mat. Ang. Samvær, har vi tre barn 60-70% av tiden og et felles barn på fulltid. Med far mye borte faller det meste av ansvaret i hjemmet på meg. Jeg har hverken tid eller ork til å bake rundstykker den lille timen jeg har for meg selv etter at barna er i seng. Skal foreslå baking til stedatter, men vet av erfaring at det mest sannsynlig ikke kommer til å skje. Å be mannen bake er som å be han om å bygge en rakett.... 

Du kan vise henne en gang hvordan man baker rundstykker, fortelle litt rundt innhold, sunnhet osv så får du henne til å klare dette selv. Vis en gang og du slipper utgiftene. 

At alt det andre økonomiske er en krangel er mellom dere foreldrene, men tenker at sinnet for dette også går utover barnet/17 åringen. Selvfølgelig tar en 17 åring i mot når far gir slik, du må finne ut om du kan leve med det. Men å lage krig over rundstykker, 30,- uka for rundstykker + pålegg. Det hadde jeg ikke giddi å bruke og ha krig om. 

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvom  man har felles økonmi,betyr at ikke at kjæresten min kan bestemme alt vil kjøpe, jeg er vosken,og jeg behøver ikke å spørre om tilatelse om alt jeg bruker pengene, uansett tror jeg at problemmet  er noe annet enn dette.

Far spiser også pålegget og rundstykkene,sorry selvom man har felles økonomi,har man fortsatt frihet til kunne bruke pengene til hva man,når det gjelder småe beløp, dette kommer ikke til blakke dem ut,slik at de ikke har råd til husleia osv,nei jeg tror problemmet er noe annet. jeg

Anonymkode: 0c762...975

Å ha felles økonomi betyr ikke at man må spørre partneren om lov for hver gang man drar kortet. Men poenget her var vel at når man har felles økonomi så spiller det ingen rolke hvem som drar kortet. Det er ikke noe argument at det "spiller ingen rolle for far betaler"...

Skrevet
54 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ikke noe problem å lage rimelige mettende middager med riktig næringsinnhold i stor nok porsjon slik at alle får spist seg mette på middag.

Det gjør vi da som sagt som regel også. Men en gang i blant (type en gang i mnd), så har vi, og da spesielt mannen, lyst på noe litt dyrere, som biff f.eks. Og da er det ingen av oss som ønsker å bruke flere hundrelapper på at han skal kunne spise seg mett på bare det. Han har heller ikke noe behov for det.

39 minutes ago, AnonymBruker said:

Det hadde også vært interessant å vite budsjettet for frisør, sminke, forbruk som alkohol- og nikotinvarer, kafebesøk, ut-på-byen, i tillegg til matbudsjettet.

Hvis det er meg du mener, så er vi begge uføre med minstesats. Vi klipper oss hos naboen, jeg bruker ikke sminke, ingen av oss røyker, drikker, går på kafe eller på byen. Men om vi hadde gjort det, så må det da være greit om vi er enige om å prioritere slike ting fremfor å spise oss mette på biff? Det er altså ikke sånn at jeg nekter mannen det, han har slett ikke noe ønske om det.

Anonymkode: d4a08...ca8

Skrevet

JA det er vanlig å ha med sg rundstykker hver dag på skolen , men spekeskinke til 300 kr uka er vel ikke det vanligste. 
Jeg bytta på mellom leverpostei og ost og salami. 
En pakke 16 first price halvstekte baguetter koster ca 15 kroner så jeg ser ikke noe problem i at hun heller vil lage rundstykker hjemme enn å kjøpe kantinemat til 50 kroner hver dag. 

Anonymkode: cea45...cd1

• Liker 4
Skrevet

Du og far har åpenbart ganske store konflikter dere bør ta tak i på flere områder -at du tar det ut på tenåringens rundstykkeønsker er likefullt smålig. Det er ikke hun som er problemet her.

Forøvrig vil jeg som del av en flokk med bare helsøsken si at en viss grad av forskjellsbehandling basert på alder, posisjon i søskenflokken og andre ting ikke er uvanlig - barn har forskjellige behov i forskjellige perioder. Å strebe etter millimeterrettferdighet i enhver anledning og å lære ungene også å forvente det er å gjøre dem en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 722a8...30a

• Liker 9
Skrevet
14 minutes ago, AnonymBruker said:

Flere har skrevet mange steder at jenta kan bli opplært til å bake sine egne rundstykker.

Eh, ja, men mange mener også at TS skal gjøre det. Og det er det jeg synes er merkelig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...