Browncoat Skrevet 4. oktober 2017 #161 Skrevet 4. oktober 2017 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Ser det har utviklet seg til en fin diskusjon, og det er tydelig mange meninger ang. Dette. Flere antyder dette med forskjellsbehandling og at dette kanskje bare er toppen av isfjellet, og det stemmer desverre. Hans to særkullsbarn blir gjerne "skjemt bort" med unnskyldningen at de er eldre og har andre behov enn de minste. Vel, om dette hadde vært en familien med bare helsøsken tror jeg faktisk flere hadde reagert på forskjellsbehandlingen. De to yngste arver alt. De to eldste får nytt. Ikke ting de har vokst ut i fra (noe som er en selvfølge) men som f. Eks. Klesskap, lamper, diverse ting som egentlig ikke trenger utskiftning så lenge barna bor hjemme. Samboer kaller det økonomisk, jeg mener det er forskjellsbehandling! Der er vi veldig uenige den dag i dag. Det er også slik at denne stedatter får veldig mye. Ikke bare rundstykker, men ny telefon, nye treningstøy (som overhode ikke er nødvendig), ny skrivepult og ny interiør til soverommet. Dette bare de siste ukene. Dette sier jeg ingenting på, ønsker ikke å skape ufred i heimen, men jeg tenker mitt. Far er opptatt av å kjøpe barna. Tilbringer minimalt med tid med dem. Dette er et problemet som både jeg og deres mor har reagert på og har snakket en del om. Vi har ett greit samarbeid, jeg og hun. Bedre enn hun og han. Når det kommer til budsjett ønsker jeg å være mest mulig økonomisk. Vi har ikke anledning til å sløse. Vi prøver å holde oss innafor 6000,- i måneden på mat. Ang. Samvær, har vi tre barn 60-70% av tiden og et felles barn på fulltid. Med far mye borte faller det meste av ansvaret i hjemmet på meg. Jeg har hverken tid eller ork til å bake rundstykker den lille timen jeg har for meg selv etter at barna er i seng. Skal foreslå baking til stedatter, men vet av erfaring at det mest sannsynlig ikke kommer til å skje. Å be mannen bake er som å be han om å bygge en rakett.... Anonymkode: f7971...d23 Jeg skjønner godt at det blir frustrerende for deg med slik forskjellsbehandling og om mannen stadig sløser når dere ikke har råd til det. Men jeg forstår ikke hvorfor lar du de store tingene som interiør, telefon osv gå uten diskusjon, men lager kamp om rundstykker? Det får deg til å fremstå som litt smålig når man ikke vet om de underliggende problemene. Og det oppleves sikkert rart for far og stedatter også. Som sagt anbefaler jeg separat økonomi! Det er en rimelig undervurdert økonomisk ordning i min mening. Det trenger ikke være vanskelig eller "uromantisk", bare å be om tips til hvordan gjøre det best mulig praktisk eller økonomisk. Det er mange her som har god erfaring med det. og husk at roten til problemet er mannen, ikke jenta! Mannens prioriteringer er ikke hennes valg. Endret 4. oktober 2017 av Browncoat 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #162 Skrevet 4. oktober 2017 For dere som mener dette er "stemors-fakter", hennes mor er heller ikke særlig begeistret for denne rundstykke "trenden". Der blir det ikke kjøpt inn noe ekstra når hun har barna. Hun har enda trange økonomi enn oss, og flere barn. Der bakes det heller ikke særlig mye. Hadde hun fått like mye pes om hun hadde skrevet et slikt innlegg? Jeg bare lurer.. ts Anonymkode: f7971...d23 5
Gjest Cocosa Skrevet 4. oktober 2017 #163 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg har aldri hatt mer lyst på ferske rundstykker og spekeskinke enn nå, etter å ha lest denne tråden.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #164 Skrevet 4. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For dere som mener dette er "stemors-fakter", hennes mor er heller ikke særlig begeistret for denne rundstykke "trenden". Der blir det ikke kjøpt inn noe ekstra når hun har barna. Hun har enda trange økonomi enn oss, og flere barn. Der bakes det heller ikke særlig mye. Hadde hun fått like mye pes om hun hadde skrevet et slikt innlegg? Jeg bare lurer.. ts Anonymkode: f7971...d23 Hehe, det hadde hun nok neppe fått! For å svare på hovedinnlegg: Vi er godt voksne og har hjemmeboende studenter, dvs vi er 4 voksne som spiser hjemme hos oss. Jeg er veldig glad i å lage mat, og bruker nok mye tid på å bake. Jeg vet også at vi bruker langt, langt mer enn gjennomsnittet i måneden på mat. Likevel hadde jeg aldri akseptert at noen hos oss skulle absolutt ha spekeskinke på skolematen hver dag, ei heller bake til lunsj i uken, noen ganger baker jeg selvsagt slik det blir fylte horn osv til lunsj, men stort sett går det i en variert runde med grovbrød, polarbrød og rundstykker. Til hverdags kjøper jeg inn rimelige storpakker med rundstykker/baguetter, ofte kan dette være vel så billig som brød. Ønsker jenta hjemmebakst, kan hun da fint bake selv, eller dere tar dere sammen med far en bakesøndag og lager opp en hel masse rundstykker, horn osv som kan brukes innimellom. Anonymkode: 48a5b...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #165 Skrevet 4. oktober 2017 6 minutes ago, Cocosa said: Jeg har aldri hatt mer lyst på ferske rundstykker og spekeskinke enn nå, etter å ha lest denne tråden. Samme her, bestemte meg nettopp for å bake i kveld. Anonymkode: d4a08...ca8
Browncoat Skrevet 4. oktober 2017 #166 Skrevet 4. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For dere som mener dette er "stemors-fakter", hennes mor er heller ikke særlig begeistret for denne rundstykke "trenden". Der blir det ikke kjøpt inn noe ekstra når hun har barna. Hun har enda trange økonomi enn oss, og flere barn. Der bakes det heller ikke særlig mye. Hadde hun fått like mye pes om hun hadde skrevet et slikt innlegg? Jeg bare lurer.. ts Anonymkode: f7971...d23 Ja, det tror jeg. Fordi du har feil fokus. Konflikten er egentlig at du og din mann har forskjellige prioriteringer. Men du tør ikke ta opp problemet med mannen, fordi du "ikke vil skape dårlig stemning i heimen". I stedet bygger frustrasjonen opp inni deg, og får utløp som en tilsynelatende totalt urimelig og smålig kamp mot at en far kjøper rundstykker til sitt barn. Splr deg selv hvorfor du EGENTLIG plages av dette? Hva kan du gjøre for å løse de underliggende problemene? Du gjør alt husarbeid (er dette egentlig greit for deg?) og du føler at alle pengene går til luksus til hans barn, mens du og dine sitter igjen med smuler. Er det sånn det er? Hva kan du i så fall gjøre med det? Å nekte jenta rundstykker er vel ikke kampen du egentlig har mest lyst til å vinne? 17
Bonusmammaen Skrevet 4. oktober 2017 #167 Skrevet 4. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: For dere som mener dette er "stemors-fakter", hennes mor er heller ikke særlig begeistret for denne rundstykke "trenden". Der blir det ikke kjøpt inn noe ekstra når hun har barna. Hun har enda trange økonomi enn oss, og flere barn. Der bakes det heller ikke særlig mye. Hadde hun fått like mye pes om hun hadde skrevet et slikt innlegg? Jeg bare lurer.. ts Anonymkode: f7971 11 minutter siden, Cocosa skrev: Jeg har aldri hatt mer lyst på ferske rundstykker og spekeskinke enn nå, etter å ha lest denne tråden. 😂
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #168 Skrevet 4. oktober 2017 TS burde snakke med far og bli enig med han og kanskje mor om hvordan ting skal være. Hvis alle spiste rundstykker med spekeskinke hadde saken vært en litt annen. Når mor ikke er enig i rundstykketrenden heller så bør det være en enkel sak å bli enige om at det er helgefrokost feks. Hvis alle er enige og står på sitt kommer ikke barnet så langt uansett. Anonymkode: 851e6...ec5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #169 Skrevet 4. oktober 2017 Rundstykker med spekeskinke er mye billigere enn kantinemat hver dag (som en god del tenåringer foretrekker). Anonymkode: 39853...274 5
lillemy02 Skrevet 4. oktober 2017 #170 Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Forresten ett lite tips. Meny har sånn 40/50% kjøleskap for varer som snart går ut på dato. Hos min lokale meny er det veldig ofte spekeskinke der. Og det holder seg jo mye lenger dn best før datoen. Endret 4. oktober 2017 av lillemy02 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #171 Skrevet 4. oktober 2017 Hvis jeg får meg en kjæreste som vil nekte ungene mine å steke seg rundstykker selv. Og kaller det "robbing" når barna spiser av maten til familien, så er det slutt på dagen.Jeg forstod det slik at det var snakk om frossenrundstykker og at stedatteren tilberedte dem selv. Da kan dere øremerke hennes pose så hun får lov til å tømme, og så skal evt. andre poser være i fryseren slik at andre også skal få sjanse til å kose seg med rundstykker. 300,- i uken på spekeskinke skjønner jeg at du reagerer på. Begynn å kjøpe rundstykker igjen, og så kjøper du grove rundstykker av den billige typen. Det koster ikke mer enn brød. Og siden stedatteren tilbereder de selv, OG rydder opp etter seg, regner jeg med. Så er det jo ikke noe som går ut over resten av familien. Anonymkode: d73b1...66f 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #172 Skrevet 4. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For dere som mener dette er "stemors-fakter", hennes mor er heller ikke særlig begeistret for denne rundstykke "trenden". Der blir det ikke kjøpt inn noe ekstra når hun har barna. Hun har enda trange økonomi enn oss, og flere barn. Der bakes det heller ikke særlig mye. Hadde hun fått like mye pes om hun hadde skrevet et slikt innlegg? Jeg bare lurer.. ts Anonymkode: f7971...d23 Jo det tror jeg hun hadde fått fordi mange opplever at 17 år gamle jenter nesten ikke spiser pga de er opptatte av å være så tynne. Så jeg tror hun ville fått pes om hun skulle stoppet jenta. Det er 8 rundstykker i uken liksom, det er jo nesten ikke mat! Anonymkode: f0de4...b15 9
Vera Vinge Skrevet 4. oktober 2017 #173 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg har ikke lest alt, men er enige med flere i at ts burde la rundstykke-kampen gå. Det egentlige problemet her er jo at mannen bruker for mye penger på sine store barn og at han overlater mye av ansvaret for alle barna til ts. Da skjønner jeg at dette med rundstykkene var siste dråpen. Men jeg ville heller gått gjennom det andre kjøpene og peke på at dere faktisk ikke har råd til nye møbler og telefoner støtt og stadig. Og heller ikke spekeskinke for flere hundre i uka. Rundstykker kan umulig velte økonomien og er sikkert billigere og sunnere enn mye annen mat tenåringer kan kjøpe. Og så ville jeg vært glad for at denne jenta faktisk spiser og ikke lagd mye styr rundt mat, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Men jeg får litt vondt av tenåringene her også. De trenger jo mest av alt pappaen sin, ikke masse ting. De virker kanskje utakkemlige og det virker som mye styres rundt dem. Men det er jo typisk en dynamikk som oppstår når foreldre ikke har tid til barna sine - foreldrene får dårlig samvittighet og prioriterer feil og tenåringene blir ikke fornøyde uansett, for det de egentlig vil er tid med foreldrene. 10
Ulrikke Skrevet 4. oktober 2017 #174 Skrevet 4. oktober 2017 Sjuendeklassingen min spiser to rundstykker til frokost og har med seg ett i matboksen. Det hender til og med at det er jeg som steker dem om morgenen, dersom jeg har tid. Rema har 6 vakuumpakkede rundstykker med tre kvarte på brødskalaen, de koster ca en tier... Det innebærer at jeg bruker 30 kroner i uka på rundstykker til henne, og det gjør jeg gjerne så lenge hun faktisk spiser frokost. Det er ikke alltid hun spiser skolematen, men jeg vet ihvertfall at hun har spist frokost. Spekeskinke til 300 kroner i uka hadde ikke vært aktuelt her for verken barn eller stebarn, men rundstykker kunne jeg godt stekt til hele hurven. 7
Antoinette Skrevet 4. oktober 2017 #175 Skrevet 4. oktober 2017 Denne diskusjonen kunne kun skjedd i Norge. Rundstykker er visst festmat for noen. 11
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #176 Skrevet 4. oktober 2017 5 timer siden, Cocosa skrev: Jeg har aldri hatt mer lyst på ferske rundstykker og spekeskinke enn nå, etter å ha lest denne tråden. Var akkurat i butikken og kjøpte ostebriks, strandaskinke, seronaskinke og ridderost. OG napoleonskake! Anonymkode: ed082...b18
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #177 Skrevet 4. oktober 2017 Får vondt inni meg når jeg leser om foreldre her inne som nekter barna sine å "slurpe yoghurt" og som på død og liv må trykke i seg brød til 3 måltider om dagen. Hadde foreldre med samme tankegangen, og har hatet brød så lenge jeg kan huske (nå vet jeg det er solsikkefrøene som er det vonde ). Resultatet? Frokost som ble kastet på vei til skolen, matpakke som ble kastet, for "mett" når det var tid for kveldsmat. Anonymkode: 8b895...6d5 10
Ak90 Skrevet 4. oktober 2017 #178 Skrevet 4. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For dere som mener dette er "stemors-fakter", hennes mor er heller ikke særlig begeistret for denne rundstykke "trenden". Der blir det ikke kjøpt inn noe ekstra når hun har barna. Hun har enda trange økonomi enn oss, og flere barn. Der bakes det heller ikke særlig mye. Hadde hun fått like mye pes om hun hadde skrevet et slikt innlegg? Jeg bare lurer.. ts Anonymkode: f7971...d23 Ja, det håper jeg! Barn går først og et rundstykke med pålegg er ikke dyrt! 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #179 Skrevet 4. oktober 2017 Syns det er ille at man skal ha brød til 3 måltider om dagen, lage krig over rundstykker i stedet for brød. Men kan kjøpe alt nytt av interiør og mobiler uten at ts blir sint på mannen der. Kanskje lettere å bli sint på en tenåring for tenåringen kommer til å høre på deg, mannen din gjør jo ikke det. Anonymkode: f0de4...b15 6
Mousj Skrevet 4. oktober 2017 #180 Skrevet 4. oktober 2017 Hvis dere vil begrense matbudsjettet, så er det all grunn til å hive på en gjærdeig mens man lager middag, trille den ut etter kveldsstellet, og få sistemann i seng til å ta ut av ovnen og legge på kjøling med et håndkle over. Mat til frokost og noen poser i frysen. Det ER faktisk ikke mye arbeid om en bare lar det være en del av en en ukentlig rutine. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå