Teddi Skrevet 4. oktober 2017 #121 Skrevet 4. oktober 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ungdomsskoleelev og to barnehageunger vil bli forskjellig behandlet på så mange områder uansett, jeg klarer ikke se at det skal være noe problem. De små ser neppe hva den store har i matpakken - og kan for alt vi vet være strålende fornøyd med brød, eller få mat i barnehagen. Med mindre dette faktisk har reell innvirkning på familieøkonomien - og da mener jeg ikke den prinsipielle "det koster oss 5 kr mer pr dag enn den matpakken jeg synes hun burde spise"-sutringen, men "vi har ikke råd til nye vintersko til minstemann"-konsekvenser - synes jeg det er en utrolig smålig ting å krangle på. Det er veldig lett å bli den onde stemoren som ikke engang unner stebarnet maten hun putter i munnen, med mindre hun spiser akkurat det stemor tildeler henne... Anonymkode: 722a8...30a Jeg er faktisk ikke enig i dette. Mitt barnehagebarn får med seg veldig mye mer enn det jeg tror og noen ganger ønsker. Det at det blir forskjeller kan man ikke hindre, ettersom de har forskjellige behov. Men å forskjellsbehandle på steder man kunne unngått det, skjønner jeg ikke. Barnehagebarn kan spise rundstykker, og da skal de selvfølgelig få samme tilbud som ungdomsskole-barnet.
Bonusmammaen Skrevet 4. oktober 2017 #122 Skrevet 4. oktober 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: ... Er dette vanlig blandt ungdomsskoleelevene nå til dags? Her krever samboers datter at hun skal få steke seg rundstykker hver kveld for å ha med seg på skolen. Jeg synes dette er litt drøyt, for ikke å snakke om ikke særlig økonomisk. Det er jeg som handler og lager NAT i huset, og jeg sluttet å kjøpe rundstykker da jeg oppdaget at datteren brukte opp en pose i uka. Trodde det ville gi seg da, men nå har far begynt å kjøpe rundstykker.... Det er heller ikke snakk om særlig grove rundstykker... Og pålegg?? Den dyreste spekeskinka så klart! Den har jeg også sluttet å kjøpe, men far redder dagen gang på gang. Tipper han bruker rundt 300,- i uka bare på spekeskinke. Anonymkode: f7971...d23 Nå synes jeg ikke ca 40 kr uka på rundstykker er så grusomt. Mange ungdommer som bruker minimum det beløpet hver dag for å kjøpe seg lunsj. I storbyene koster ofte en kaffe latte eller smoothie rundt 40 bare for å sette det i perspektiv. Faren høres uansett litt ettergivende ut og dumsnill. Man må selvsagt ikke ha den dyreste spekeskinka hver dag. Høres ut som han duller en del med eldste? Beklager men du virker litt smålig slik du fremlegger det med å ta frem rundstykkekostnadene. Hvis det er andre ting som irriterer deg så opplys oss gjerne. 2
Ulven Skrevet 4. oktober 2017 #123 Skrevet 4. oktober 2017 Diskusjonen rundt rundstykkene hadde jeg latt fare ,med mindre vi snakker om Hattings. De er for dyre til at en person skal spise flere slike pakker i uka. Billigmerkene blir kjøpt inn, eller hun kan opplæres i å bake selv. Det hadde jo vært det mest optimale ernæringsmessig sett. Men spekeskinken hadde jeg tatt en diskusjon rundt. Det er både for dyrt og for salt til at man bør spise flere slike pakker i uka. Vi får mer enn nok salt i maten om ikke man skal spise utelukkende salt skinke. 3
Majott Skrevet 4. oktober 2017 #124 Skrevet 4. oktober 2017 53 minutes ago, AnonymBruker said: Hun gjorde det tydeligvis før. Nå er det ofte slik at man deler økonomi og steforeldre er med på å splitte halvparten. Hvis man har en i familien som blir en stor konstnad, kan jeg tenke meg det kan være irriterende og det blir forskjellsbehandling på de andre som er mere sparsommelige. Nå sier ikke Ts noe om hva slags vaner ungdommen har ellers men kan tenke meg det er toppen av isberget. Anonymkode: eb3ca...111 Kan tenke meg at de to små barna som ts og mannen har felles også kommer til å ha sine særegne vaner/ønsker når de blir like gamle. Forøvrig ser jeg ikke at rundstykker er en stor kostnad. Spekeskinke på rundstykkene koster rundt 60 kr uka hvis man velger vanlig spekeskinke, og ikke serrano. Jeg vil ikke snakke om forskjellsbehandling så lenge de to andre er under 4 år. De spiser det de får, men jeg tror jo at foreldrene har gitt dem litt annen mat enn de andre bruker også, og som drar opp matbudsjettet. F.eks smoothies i porsjonsposer og andre ting som små barn vil ha. For ikke å snakke om middagsglass da de var babyer, fordi det er mer lettvint for foreldre. Ingen snakker om merkostnader på det, mens rundstykker er en stor greie. 9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #125 Skrevet 4. oktober 2017 Lær også barna om budsjett når de er gamle nok til det. Og la de delta i innkjøpene. Forklar også om at den dyreste maten kan ikke velges hver dag, og forklar om at på søndag (feks) har vi mat som koster litt mer og som tar lengre tid å tilberede. Anonymkode: 39853...274 2
Majott Skrevet 4. oktober 2017 #126 Skrevet 4. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: De eneste jeg kjenner som baker selv mer enn til spesielle anledninger er svigermor, og hun har vært hjemmeværende hysmor hele livet. Ellers baker folk jeg kjenner kun for kos, og da er det sjelden grovbakst. Anonymkode: 25094...1eb Det er litt rart. Men jeg kan godt tenke meg at for noen er det normalt å ikke bake selv. Jeg har selv alltid bakt brød og rundstykker, og har vært i full jobb med små barn. Mine venninner har også alltid gjort det. Nå har jeg skiftet miljø noen ganger, ettersom mannen min er i forsvaret, og jeg har blitt kjent og venn med mange ulike damer. De fleste baker brød selv. Jeg har venner/bekjente som er fra 20-60+, og veldig mange av dem baker brød til hverdags. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #127 Skrevet 4. oktober 2017 Lær også barna om budsjett når de er gamle nok til det. Og la de delta i innkjøpene + planleggingen av innkjøpene. Forklar også om at den dyreste maten kan ikke velges hver dag, og forklar om at på søndag (feks) har vi mat som koster litt mer og som tar lengre tid å tilberede. Anonymkode: 39853...274 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #128 Skrevet 4. oktober 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det faktisk ikke alle som har ubegrenset matbudsjett... Anonymkode: d4a08...ca8 Hva mener du om dette da? (som du glemte(?) å svare på) " Hva om et av barna har høy forbrenning, da? Skal dette barnet få billigere pålegg, for å ikke koste for mye? " Skal det barnet som spiser mest mat, få dårligere eller billigere mat enn de andre barna? Anonymkode: 39853...274 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #129 Skrevet 4. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Hva mener du om dette da? (som du glemte(?) å svare på) " Hva om et av barna har høy forbrenning, da? Skal dette barnet få billigere pålegg, for å ikke koste for mye? " Skal det barnet som spiser mest mat, få dårligere eller billigere mat enn de andre barna? Anonymkode: 39853...274 Trenger man mye mat og familien har begrenset matbudsjett, så kan man selvsagt ikke spise seg mett på bare dyr mat. Da får man sin del av den dyre maten, så får man spise seg mett på billigere mat. Anonymkode: d4a08...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #130 Skrevet 4. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trenger man mye mat og familien har begrenset matbudsjett, så kan man selvsagt ikke spise seg mett på bare dyr mat. Da får man sin del av den dyre maten, så får man spise seg mett på billigere mat. Anonymkode: d4a08...ca8 Da ville du også servert mannen din 2 typer middager (en billigmiddag og en ordinær middag som resten av familien spiser seg mett på) hvis han spiser dobbelt så mye som deg? Anonymkode: 39853...274 4
tirben Skrevet 4. oktober 2017 #131 Skrevet 4. oktober 2017 3 timer siden, Teddi skrev: Forstår at dette blir et irritajonsmoment for ts når alle andre i familien spiser brødskiver og "vanlig" pålegg hver dag. Far gir jo da datteren spesialbehandling. Hvis de to andre barna får med seg dette vil nok de også ha samme behandling, og da kan det fort bli dyrt. Jeg ville faktisk satt av en ettermiddag i ny og ne og bakt forskjellige rundstykker, horn og andre ting som kan fryses. MEN; jeg hadde krevd at alle som skal forsyne seg av maten, også skal være med å lage den. Og så hadde jeg nektet å kjøpe inn flere frosne rundstykker. Må en 2 åring og en 17 åring spise akkurat det samme?? 8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #132 Skrevet 4. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: "mine" må alltid spise en brødskive før de får yoghurt til frokost/kveldsmat.. stebarna bare slurper de i seg når de kjenner søtsuget komme.. Min mann må kjøpe yoghurt til barna sine selv, mens jeg merker mine barns yoghurt, men IKKE RØR Anonymkode: be23a...bdd Herregud, jeg er glad jeg ikke har gått inn i et nytt forhold med mine og dine Anonymkode: 3254c...6f4 16
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #133 Skrevet 4. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Da ville du også servert mannen din 2 typer middager (en billigmiddag og en ordinær middag som resten av familien spiser seg mett på) hvis han spiser dobbelt så mye som deg? Anonymkode: 39853...274 Mannen min spiser mer enn dobbelt så mye som meg, han kan spise 6 koteletter til et måltid. Da er det selvsagt ikke aktuelt at man skal spise seg mett på dyre biffer, det er det rett og slett ikke penger til. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kan ikke trylle. Som regel velger vi heller da koteletter til 39 kr kiloen så vi kan ha nok til alle. Men skal vi ha biff blir det maks 2 til hver, så får de som er mer sultne supplere med noe annet. Det blir da gjerne 3 til mannen siden ikke alle spiser 2, og det får virkelig holde når det er dyr mat. (Det er han for øvrig enig i.) Og nei, jeg lager ikke 2 middager, han kan smøre seg noen brødskiver. Anonymkode: d4a08...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #134 Skrevet 4. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min spiser mer enn dobbelt så mye som meg, han kan spise 6 koteletter til et måltid. Da er det selvsagt ikke aktuelt at man skal spise seg mett på dyre biffer, det er det rett og slett ikke penger til. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kan ikke trylle. Som regel velger vi heller da koteletter til 39 kr kiloen så vi kan ha nok til alle. Men skal vi ha biff blir det maks 2 til hver, så får de som er mer sultne supplere med noe annet. Det blir da gjerne 3 til mannen siden ikke alle spiser 2, og det får virkelig holde når det er dyr mat. (Det er han for øvrig enig i.) Og nei, jeg lager ikke 2 middager, han kan smøre seg noen brødskiver. Anonymkode: d4a08...ca8 Jeg snakker ikke om dyre biffer, men om vanlige rimelige middager. Etter det du skrev (sitat under), skulle din mann da fått 3 koteletter ettersom han spiser mer enn deg, og deretter spist seg mett på billigere mat enn koteletter? 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trenger man mye mat og familien har begrenset matbudsjett, så kan man selvsagt ikke spise seg mett på bare dyr mat. Da får man sin del av den dyre maten, så får man spise seg mett på billigere mat. Anonymkode: d4a08...ca8 Anonymkode: 39853...274
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #135 Skrevet 4. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg snakker ikke om dyre biffer, men om vanlige rimelige middager. Etter det du skrev (sitat under), skulle din mann da fått 3 koteletter ettersom han spiser mer enn deg, og deretter spist seg mett på billigere mat enn koteletter? Anonymkode: 39853...274 Nei, nå misforstår du med vilje. Jeg skrev at man ikke kan spise seg mett på bare dyr mat hvis man spiser mye og har begrenset matbudsjett. Er det veldig vanskelig å forstå? Og nei, koteletter (i alle fall de vi kjøper) er ikke dyr mat, så det kan han fint spise seg mett på. Anonymkode: d4a08...ca8 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #136 Skrevet 4. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, nå misforstår du med vilje. Jeg skrev at man ikke kan spise seg mett på bare dyr mat hvis man spiser mye og har begrenset matbudsjett. Er det veldig vanskelig å forstå? Og nei, koteletter (i alle fall de vi kjøper) er ikke dyr mat, så det kan han fint spise seg mett på. Anonymkode: d4a08...ca8 Beklager at jeg misforsto. Jeg er ikke vant til så kostbar mat som biff. Men jeg er vant til at alle får lov til å spise seg mette av den middagen som blir servert, og at mat som koster litt mer har man 1 dag pr uke og det blir laget nok mat til at alle kan spise seg mette også av den maten som koster litt mer. Anonymkode: 39853...274 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #137 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg brekker meg av vanlige brødskiver, fikk press hjemmefra om kun brødskiver hele tiden - unnlot å spise eller spydde. Folk liker forskjellige ting, det koster meg ikke stort å bake opp 40 halvgrove rundstykker en gang i måneden. Anonymkode: f0de4...b15 8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #138 Skrevet 4. oktober 2017 Hvor ofte er hun hos dere? Vanlig samvær eller annenhver uke? Det kan vel ikke være krise å kjøpe en pose billige rundstykker og en pakke spekeskinke annenhver uke hvis man har helt vanlig økonomi? Anonymkode: 3254c...6f4 5
Jordbæra Skrevet 4. oktober 2017 #139 Skrevet 4. oktober 2017 Hvor mye penger står egentlig i matbudsjettet deres og hvor mange er dere? 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #140 Skrevet 4. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Beklager at jeg misforsto. Jeg er ikke vant til så kostbar mat som biff. Men jeg er vant til at alle får lov til å spise seg mette av den middagen som blir servert, og at mat som koster litt mer har man 1 dag pr uke og det blir laget nok mat til at alle kan spise seg mette også av den maten som koster litt mer. Anonymkode: 39853...274 Vel, det er jo fint hvis man har råd til det, men det er det som sagt ikke alle som har. Hverken jeg eller mannen er vant til dette heller, han er f.eks. vokst opp med at koteletter var begrenset til 1,5 til hver. Anonymkode: d4a08...ca8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå