Gå til innhold

Rundstykker til skolematen hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forstår at dette blir et irritajonsmoment for ts når alle andre i familien spiser brødskiver og "vanlig" pålegg hver dag. Far gir jo da datteren spesialbehandling. Hvis de to andre barna får med seg dette vil nok de også ha samme behandling, og da kan det fort bli dyrt. 

Jeg ville faktisk satt av en ettermiddag i ny og ne og bakt forskjellige rundstykker, horn og andre ting som kan fryses. MEN; jeg hadde krevd at alle som skal forsyne seg av maten, også skal være med å lage den. Og så hadde jeg nektet å kjøpe inn flere frosne rundstykker. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er latskap å ikke kunne bake  rundstykker til å ha i frysen . Når Ts ikke gidder å en gang prøve å gjøre det billigere og sunnere , så får hun bare fortsette å kjøpe rundstykkene da. 🙄🤦🏼‍♀️

Anonymkode: c3569...b0e

Eller hun kan si at datteren kan ete brød, som vi andre gjør... Det er ikke barnemishandling å få ungene til å ete brød i stedet for å bruke timesvis på å bake rundstykker (for ja, det tar faktisk tid). 

Anonymkode: 25094...1eb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen rolle om man bruker tid på å bake brød, eller tid på å bake rundstykker? Baker man, så baker man og da kan man da bake litt av hvert? Eller er det kun kjøpte greier som gjelder her?

Jeg har da også huset fullt av små unger og jobber mer enn fulltid, men å sette av noen få timer en ettermiddag annenhver uke til å fylle fryseren med brød og rundstykker er da ikke noen big deal? Det er da viktigere at ungene spiser på skolen enn at det absolutt skal være brødskiver med "normalt" (hva er nå det?) pålegg. Synes det er greit at ungene får variasjon i kosten.

Anonymkode: 7e017...53d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her igjen.

alternativet er ikke skoleboller og cola, da skolen ikke ligger i nærheten av noen butikk. Helt vanlig brødskiver, slik som hennes søsken, far og meg selv spiser til Lunch. Vi er mange, så om alle skulle spist rundstykker til Lunch hadde vi pløyd oss igjennom flere poser daglig. Bake selv er ikke noe jeg prioriter med 100% jobb, turnusarbeidene samboer og to barn under 4 år. 

Anonymkode: f7971...d23

Ha ha stemor fra helvete ja. Du for ta fatt i barna og bake rundstykker som en hyggelig sktivitet😉 forresten bor hun hos dere 100%? For hvis ikke er det snakk om enda mindre. Tydelig at jeg gikk på ungdomsskole før deg, og vet du min mor laget rundstykker til meg, hvorfor? Jo fordi jeg hatet brødskiver. Ble folk av meg for det! Min mor hadde to barn og jobbet 100% og tok seg av absolutt all husarbeid i tillegg. Vi hadde aldri så mye som en pose suppe til maten. Dette har jeg videreført til mine barn😉

Endret av lillemy02
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er latskap å ikke kunne bake  rundstykker til å ha i frysen . Når Ts ikke gidder å en gang prøve å gjøre det billigere og sunnere , så får hun bare fortsette å kjøpe rundstykkene da. 🙄🤦🏼‍♀️

Virkelig?! De færreste gidder jo det. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller hun kan si at datteren kan ete brød, som vi andre gjør... Det er ikke barnemishandling å få ungene til å ete brød i stedet for å bruke timesvis på å bake rundstykker (for ja, det tar faktisk tid). 

Hvorfor blander du inn barnemishandling? 

Fremdeles latskap å ikke gidde å bake. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Puny skrev:

Så de fleste er late mødre da. Å bake brød /rundstykker selv er sunnere og billigere enn å kjøpe ferdigprodukter. Det er også en fin aktivitet å ta barna med på. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lillemy02 skrev:

Ha ha stemor fra helvete ja. Du for ta fatt i barna og bake rundstykker som ene hyggelig sktivitet😉 forresten bor hun hos dere 100%? For hvis ikke er det snakk om enda mindre. Tydelig st jeg gikk på ungdomsskole før deg, og verdi min mor laget rundstykker til meg, hvorfor? Jo fordi jeg hatet brødskiver. Ble folk av meg for det! Min mor hadde to barn og jobbet 100% og tok seg av absolutt all husarbeid i tillegg. Vi hadde aldri så mye som en pose suppe til maten. Dette har jeg videreført til mine barn😉

Fantastisk! 😁👏🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det et merkelig råd? De fleste sier jenta også kan bake selv. Det kan til og med være et samarbeid. Jenta setter deigen. Så kan TS bake de ut feks. Når man er mor til to, og har en stedatter som bor hjemme er det ikke rart å bake brød og rundstykker. Det hadde vært langt over streken å forvente at mor skal stå midt på natten så stedatter skal ferske rundstykker når går på skolen, men det er ikke det som er snakk om her uansett.

Ei jente i ungdomsårene kan være sårbar når det gjelder kropp, og mat. Det er svært mange ungdommer som slurver med mat. Enten at de ikke spiser nok, eller spiser mye usunt. Syns at TS godt kan ta i et tak for at barna skal spise sunt. Kjøpebrød er sjeldent sunt, og næringsrik, og det er dette hun mener at stedatter skal spise i stede for å bake selv eller oppfordre stedatter til å bake. 

Jeg syns også det er trist at folk er så opptatt at steforeldre har noe de skulle sagt. Når det skjer i TS sitt hjem, med felles økonomi og flere barn så angår det alle. De skal være en familie, og samboer og TS må kunne snakke om dette på en ordentlig måte. Uten at det skal bli mine, og dine barn. 

Anonymkode: 11f8e...e0f

At jenta kan bake selv, er ikke et merkelig råd, men å foreslå at Ts skal bake rundstykker fordi stedatteren hennes ‘ikke liker’ brød syntes jeg er rart. Hvis noen skal gidde å bake rundstykker til henne så får det være faren. 

Hvis alle barna hade et problem med å spise brød, er jeg enig, men du er bra bortskjemt hvis stemor skal bruke den lille fritiden hun har etter 100% jobb og å ta seg av barna på å bake til en tenåring som ‘ikke liker brød’.

Tror jeg ikke hadde  giddet den kampen, hadde latt henne spise kjøperundstykker hvis faren syntes det var greit. Er ikke noe poeng å tvinge en tenåring til mat de ikke vil ha, men aldri om jeg hadde bakt til henne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de fleste er late mødre da. Å bake brød /rundstykker selv er sunnere og billigere enn å kjøpe ferdigprodukter. Det er også en fin aktivitet å ta barna med på. 

Er man ‘lat mor’ i 2017 fordi man ikke gidder å bake? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste foreslår faktisk bare at det bakes, uten å spesifisere hvem som skal gjøre det ;) hvis jenta får hjelp første gangen er det fint noe hun kan klare selv seinere, lang tid tar det heller ikke.

Anonymkode: e13a5...145

Det er jeg enig i, for all del. Hvis hun vil bake selv, med litt assistanse de første gangene er det jo helt fint, men mange her påstår at Ts burde bake til henne og til og med kaller det en ‘lat mor’ om hun ikke gidder det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

delvis uenig/enig..

Her også er det sånn... hun skal ha polarbrød, ostebrød, rundstykker, pastasalat.. spesiellt pastasalaten drar med mye av matbudsjettet.. Får hun kjøpe seg noe som hun liker, gjemmer hun det slik at de andre barna i huset ikke drar av godene..

Men jeg skjønner at hun er matlei.. jeg er det selv..  MEN, det betyr ikke at hun skal meske seg og ikke dele goder med andre.. hun er ikke spesielt privilegert.. 

Anonymkode: be23a...bdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har minfulle støtte!

Vi er totalt syv i huset, og det er mange ting jeg har sluttet å handle inn fordi mine stebarn dessverre mangler oppdragelse. 

Yoghurt f.eks, noen tillater seg å spise flere stykker pr dag. (Og nei, det får ikke «mine» lov til) 

Anonymkode: 15475...6fb

"mine" må alltid spise en brødskive før de får yoghurt til frokost/kveldsmat.. stebarna bare slurper de i seg når de kjenner søtsuget komme.. Min mann må kjøpe yoghurt til barna sine selv, mens jeg merker mine barns yoghurt, men IKKE RØR

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke automatisk sunt og billig fordi det er hjemmelaget.. Det er vanskelig å få til like luftig grovbakst hjemme som på bakeri. I tillegg blir ingredienser og strøm ofte dyrere enn å kjøpe brød på tilbud og fryse ned. 

Jeg liker ikke å bake. Så du må gjerne kalle meg lat om jeg velger å bruke den dyrebare fritiden min på trening fremfor baking, og de stakkars ungene mine må spise brød som normale folk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

delvis uenig/enig..

Her også er det sånn... hun skal ha polarbrød, ostebrød, rundstykker, pastasalat.. spesiellt pastasalaten drar med mye av matbudsjettet.. Får hun kjøpe seg noe som hun liker, gjemmer hun det slik at de andre barna i huset ikke drar av godene..

Men jeg skjønner at hun er matlei.. jeg er det selv..  MEN, det betyr ikke at hun skal meske seg og ikke dele goder med andre.. hun er ikke spesielt privilegert.. 

Her i huset får de største barna barevære «egen» på det de har handlet med «egne» penger.

Aldri at jeg hadde godtatt at mat ble gjemt unna mat! 

Vi har 5 unger totalt, vi er nødt til å tenke litt over hva vi handler inn. Hadde vi ikke gjort det hadde matbudsjettet sprengt skalaen..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Puny skrev:

Virkelig? De aller fleste jeg kjenner, baker da selv både brød og rundstykker.

Anonymkode: 7e017...53d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"mine" må alltid spise en brødskive før de får yoghurt til frokost/kveldsmat.. stebarna bare slurper de i seg når de kjenner søtsuget komme.. Min mann må kjøpe yoghurt til barna sine selv, mens jeg merker mine barns yoghurt, men IKKE RØR

Hvordan reagerer dine barn på denne forskjellen?

Anonymkode: 39853...274

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

delvis uenig/enig..

Unskyld meg men pasta salat er vel noe av det billigste du kan lage. Koke en god neve med pasta (Toro makaroni eventuelt ) noen grønnsaker dere har liggende, skinkebiter (stekt) feta eventuelt mozzarella og oliven olje + litt balsamico vips ferdig! Drar DET ned budsjettet ja da har dere ett problem! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte en gang å merke yoghurten, det ble motatt sånn; «åja, var den merka? Det så vi ikke»😡 Jeg syns det er litt drøyt å merke dem, derfor har jeg nesten slutta å kjøpe yoghurt😔 Men det er godt å lese at jeg ikke er alene om å ha slike «yoghurtproblemer» 

Det var også sånn at de kunne spise en når de kom fra skolen f.eks. Og ja, det vet jeg for jeg har oversikt over hva som er i kjøleskapet. Så, til kvelds, hår de til faren å spør om de kan ta en yoghurt, og han sier jo bare ja, for han har jo ikke oversikt. Så dem er «utspekulert» og..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke automatisk sunt og billig fordi det er hjemmelaget.. Det er vanskelig å få til like luftig grovbakst hjemme som på bakeri. I tillegg blir ingredienser og strøm ofte dyrere enn å kjøpe brød på tilbud og fryse ned. 

Jeg liker ikke å bake. Så du må gjerne kalle meg lat om jeg velger å bruke den dyrebare fritiden min på trening fremfor baking, og de stakkars ungene mine må spise brød som normale folk.

Ikke automatisk sunt nei, men regner jo med de fleste mødre vil at barna skal spise sunn og god mat, så da lager man det sunt. :) 

baking tar virkelig ikke lang tid. En kan sette deig på heving på morgenen eller kvelden, så kan den stå å heve til en har tid til å rulle det ut om det er rundstykker , eller til å putte i ovnen . Baksten blir super luftig av å heve lenge. 

Jeg får tid til trening selv når jeg baker alt selv og lager all mat fra bunnen av. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...