AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #21 Del Skrevet 3. oktober 2017 5 minutes ago, Elliespelli said: Om du velger å legge ut, ikke gi henne billetten før hun kan kan betale for den. Om hun lurer på hvorfor, gi beskjed om at du er lei av og ikke få hele utlegget ditt tilbake. Og om det skjer igjen så velger du å selge billetten til noen andre. Ja, dette forslaget var bedre og faktisk bra. Anonymkode: d6191...218 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FluffyJuggernaut Skrevet 3. oktober 2017 #22 Del Skrevet 3. oktober 2017 Forresten, når det har skjedd så mange ganger så syns jeg du kan si nei. Dere vil selvfølgelig sikre dere gode billetter, så jeg syns dere skal si i fra når dere bestiller. Om hun vil være med får hun låne penger fra noen andre, og om hun ikke får til å låne penger fra andre, så er det konsekvensen for at hun ikke betaler tilbake. Ikke ha dårlig samvittighet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCat Skrevet 3. oktober 2017 Forfatter #23 Del Skrevet 3. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde revurdert det "vennskapet" Anonymkode: d6191...218 Hun er veldig grei så lenge det ikke involverer penger. 8 minutter siden, Elliespelli skrev: Om du velger å legge ut, ikke gi henne billetten før hun kan kan betale for den. Om hun lurer på hvorfor, gi beskjed om at du er lei av og ikke få hele utlegget ditt tilbake. Og om det skjer igjen så velger du å selge billetten til noen andre. Takk for forslaget, skal helt klart vurdere dette. I dette tilfellet burde det ikke by på noen problemer å få solgt billetten igjen heller. Jeg vet hun kommer til å bli sur når jeg etterlyser de manglende 10 kr, hun syns jeg er gjerrig som bryr meg om småpenger. Problemet er at det etter hvert ikke dreier seg om småpenger pluss at jeg synes det er dårlig gjort. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette forslaget var bedre og faktisk bra. Anonymkode: d6191...218 2 minutter siden, Elliespelli skrev: Forresten, når det har skjedd så mange ganger så syns jeg du kan si nei. Dere vil selvfølgelig sikre dere gode billetter, så jeg syns dere skal si i fra når dere bestiller. Om hun vil være med får hun låne penger fra noen andre, og om hun ikke får til å låne penger fra andre, så er det konsekvensen for at hun ikke betaler tilbake. Ikke ha dårlig samvittighet. Ja, største problemet er at jeg føler meg slem som sier nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FluffyJuggernaut Skrevet 3. oktober 2017 #24 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) 15 minutter siden, CrazyCat skrev: Ja, største problemet er at jeg føler meg slem som sier nei. Du er ikke slem, det er ikke din oppgave til å legge ut for henne. Og du har jo tatt det opp med henne før, men hun har jo ikke gjort opp for seg. Og hvor lenge skal du la henne utnytte vennligheten din? Du må jo sette ned foten en gang du også. Hadde hun betalt deg tilbake hele beløpet, så hadde du sikkert ikke nølt på å legge ut. Dette er konsekvensene for hennes egen oppførsel. Det er ikke som at du ikke ønsker å ha henne med, du har bare ikke lyst å måtte betale for noe av billetten hennes, og det er jo helt forståelig. Kanskje får hun låne penger av andre? og kanskje finner hun billett sammen med dere når hun har fått lønn, uansett så er det ikke ditt ansvar. Endret 3. oktober 2017 av Elliespelli 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCat Skrevet 3. oktober 2017 Forfatter #25 Del Skrevet 3. oktober 2017 3 minutter siden, Elliespelli skrev: Du er ikke slem, det er ikke din oppgave til å legge ut for henne. Og du har jo tatt det opp med henne før, men hun har jo ikke gjort opp for seg. Og hvor lenge skal du la henne utnytte vennligheten din? Du må jo sette ned foten en gang du også. Hadde hun betalt deg tilbake hele beløpet, så hadde du sikkert ikke nølt på å legge ut. Dette er konsekvensene for hennes egen oppførsel. Det er ikke som at du ikke ønsker å ha henne med, du har bare ikke lyst å måtte betale for noe av billetten hennes, og det er jo helt forståelig. Kanskje får hun låne penger av andre? og kanskje finner hun billett sammen med dere når hun har fått lønn, uansett så er det ikke ditt ansvar. Takk, du har helt rett Og ja det stemmer med at jeg hadde ikke nølt med å legge ut hvis jeg fikk tilbake hele beløpet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 3. oktober 2017 #26 Del Skrevet 3. oktober 2017 Neste gang du legger ut så si summen + 20 kr til henne? Det beste med å ikke legge ut, er at hun får en lærepenge. Delvis lære å spare en buffer, delvis lære at hun anses som en dårlig betaler. Om du ikke gidder det, legg ut og så maser du til siste krone er betalt. Si at du velger å kjøre ågerstil, for hver uke som går uten at fullt beløp er tilbakebetalt så slår du på 50 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #27 Del Skrevet 3. oktober 2017 Når dere blir voksne og lever et liv hvor dere kjøper biler i millionklassen, hytter på sjøen og villa på vestkanten kommer dere til å tenke tilbake på denne tiden og le dere i hjel. Tenk å risikere et vennskap for for småmynter. Jeg har hjulpet venner med egenkapital i hundretusenkronersklassen, uten at vennskapet hadde røket om jeg ikke hadde fått det tilbake. Penger er til for å deles og nytes i felleskap. Hva er poenget med å være den rikeste personen i graven? Jeg foreslår at du vrir helt om på tankegangen din og forsøker noe helt nytt. Kjøp billett til henne og si at hun kan betale tilbake akkurat så mye eller lite, og når, hun vil. Anonymkode: 2d21b...ab8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 3. oktober 2017 #28 Del Skrevet 3. oktober 2017 7 timer siden, CrazyCat skrev: Hun har ikke vipps og vil heller ikke ha det. Ja, hadde det skjedd en gang i blant hadde jeg som sagt ikke brydd meg. Men når det er konsekvent hver gang og hun utnytter alle muligheter til å be meg og andre legge ut for så og betale tilbake for lite så føler jeg at hun gjør det med vilje. Jeg tenkte først det samme vedrørende 1-20 kr for lite som AB skrev i det du siterte, men det blir fort en prinsippsak når det nærmest blir forventet at andre skal legge ut for en og konstant betale mindre tilbake. Kanskje denne gangen her kan bli en lærepenge for henne. Viss dere konsekvent slutter å legge ut for henne så vil hun jo måtte skjerpe seg viss hun skal kunne være med dere på ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #29 Del Skrevet 4. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Når dere blir voksne og lever et liv hvor dere kjøper biler i millionklassen, hytter på sjøen og villa på vestkanten kommer dere til å tenke tilbake på denne tiden og le dere i hjel. Tenk å risikere et vennskap for for småmynter. Jeg har hjulpet venner med egenkapital i hundretusenkronersklassen, uten at vennskapet hadde røket om jeg ikke hadde fått det tilbake. Penger er til for å deles og nytes i felleskap. Hva er poenget med å være den rikeste personen i graven? Jeg foreslår at du vrir helt om på tankegangen din og forsøker noe helt nytt. Kjøp billett til henne og si at hun kan betale tilbake akkurat så mye eller lite, og når, hun vil. Anonymkode: 2d21b...ab8 Når? Er du morsom eller? Anonymkode: 3562f...2c2 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #30 Del Skrevet 4. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Når dere blir voksne og lever et liv hvor dere kjøper biler i millionklassen, hytter på sjøen og villa på vestkanten kommer dere til å tenke tilbake på denne tiden og le dere i hjel. Tenk å risikere et vennskap for for småmynter. Jeg har hjulpet venner med egenkapital i hundretusenkronersklassen, uten at vennskapet hadde røket om jeg ikke hadde fått det tilbake. Penger er til for å deles og nytes i felleskap. Hva er poenget med å være den rikeste personen i graven? Jeg foreslår at du vrir helt om på tankegangen din og forsøker noe helt nytt. Kjøp billett til henne og si at hun kan betale tilbake akkurat så mye eller lite, og når, hun vil. Anonymkode: 2d21b...ab8 Hvis dette er sant, så har du jo så mye penger at pengene mister sin verdi. Det kan ikke sammenlignes med TS' situasjon, der alle åpenbart ikke har noe mer enn vanlig økonomi. Anonymkode: b21c4...822 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCat Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter #31 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når dere blir voksne og lever et liv hvor dere kjøper biler i millionklassen, hytter på sjøen og villa på vestkanten kommer dere til å tenke tilbake på denne tiden og le dere i hjel. Tenk å risikere et vennskap for for småmynter. Jeg har hjulpet venner med egenkapital i hundretusenkronersklassen, uten at vennskapet hadde røket om jeg ikke hadde fått det tilbake. Penger er til for å deles og nytes i felleskap. Hva er poenget med å være den rikeste personen i graven? Jeg foreslår at du vrir helt om på tankegangen din og forsøker noe helt nytt. Kjøp billett til henne og si at hun kan betale tilbake akkurat så mye eller lite, og når, hun vil. Anonymkode: 2d21b...ab8 Har prøvd å si at det ikke haster med og betale tilbake, men har ikke sett ei eneste krone av de pengene. Resten kommer aldri til å gjelde for meg uansett. 10 timer siden, Mass skrev: Jeg tenkte først det samme vedrørende 1-20 kr for lite som AB skrev i det du siterte, men det blir fort en prinsippsak når det nærmest blir forventet at andre skal legge ut for en og konstant betale mindre tilbake. Kanskje denne gangen her kan bli en lærepenge for henne. Viss dere konsekvent slutter å legge ut for henne så vil hun jo måtte skjerpe seg viss hun skal kunne være med dere på ting. Det er ikke summen i seg selv som er et problem, mer det at jeg føler hun prøver å lure til seg mest mulig penger ved å hele tiden be meg om å legge ut Takk for alle svar, det hjalp mye Liten oppdatering: Da hun skjønte at ingen ville legge ut og vi kom til å bestille uten henne dukket det på magisk vis opp penger allikevel Endret 4. oktober 2017 av CrazyCat la til noe 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 4. oktober 2017 #32 Del Skrevet 4. oktober 2017 4 minutter siden, CrazyCat skrev: Har prøvd å si at det ikke haster med og betale tilbake, men har ikke sett ei eneste krone av de pengene. Resten kommer aldri til å gjelde for meg uansett. Det er ikke summen i seg selv som er et problem, mer det at jeg føler hun prøver å lure til seg mest mulig penger ved å hele tiden be meg om å legge ut Takk for alle svar, det hjalp mye Liten oppdatering: Da hun skjønte at ingen ville legge ut og vi kom til å bestille uten henne dukket det på magisk vis opp penger allikevel Haha fantastisk! Da må dere fortsette sånn med henne 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #33 Del Skrevet 4. oktober 2017 Bra at det ordnet seg. Jeg hadde en slik venninne tidligere. Hun lånte småbeløp (jeg turte ikke si nei), og betalte ikke tilbake. Når jeg etterlyste beløpet, så ble jeg DEN kjipingen som drev og gnålte etter småbeløp. Og sa jeg nei til å låne bort, så var jeg selvsagt kjip som ikke kunne låne henne penger når det tross alt var snakk om så lite. Slikt dreier seg ikke om at man skal ha telling på småbeløp, men at noen bevisst snylter penger på andre, og gir de dårlig samvittighet når de vil ha pengene tilbake. Anonymkode: d6a21...18e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #34 Del Skrevet 4. oktober 2017 8 timer siden, CrazyCat skrev: Liten oppdatering: Da hun skjønte at ingen ville legge ut og vi kom til å bestille uten henne dukket det på magisk vis opp penger allikevel Uavhengig av hvordan dette har foregått blir jeg varm om hjertet av tanken på at venninnegjengen er samlet og klar for konsert. Det er viktig at dere tar vare på hverandre og at ingen blir utelatt. Særlig ikke for noe så bagatellmessig som kroner og øre. Anonymkode: 2d21b...ab8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 5. oktober 2017 #35 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Uavhengig av hvordan dette har foregått blir jeg varm om hjertet av tanken på at venninnegjengen er samlet og klar for konsert. Det er viktig at dere tar vare på hverandre og at ingen blir utelatt. Særlig ikke for noe så bagatellmessig som kroner og øre. Anonymkode: 2d21b...ab8 Ja, og da er det viktig at ingen spekulerer i å lure de andre til å sponse seg ved å late som om hun ikke har penger. Den slags smålighet kan fort skape gnisninger i en ellers flott relasjon, særlig hvis man prøver seg på følelsesmessig utpressing av venner som ikke ønsker å godta å bli utnyttet. Endret 5. oktober 2017 av Hactar 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #36 Del Skrevet 5. oktober 2017 På 10/3/2017 den 16.32, AnonymBruker skrev: Betaler tilbake 1-20 kr mindre enn du la ut? Beklager, men her ser jeg faktisk ikke problemet. Sånne småpenger hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt, men om du vil ha nøyaktig beløp, så kan du vel sende krav på vipps? Da må hun betale det du ber om. Problem løst. Eller? Anonymkode: d142a...ceb Samme her. Ser egentlig ikke problemet. Blir akkurat det samme som at du skal spandere billeten 100 prosent. Men at den bare koster 20 kr. Hyggelig å ha med en ekstra vennine. 20 kr er det de fleste med normal lønn tjener inn på 4 minutter på jobben Anonymkode: 21b0d...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 7. oktober 2017 #37 Del Skrevet 7. oktober 2017 På 3.10.2017 den 15.08, CrazyCat skrev: Vi er 4 stk som planla og reise på en konsert sammen. Venninne 5 får høre at vi skal dit og inviterer seg med, som er koselig det. Problemet er at hun ikke har penger til billetten og vil at jeg skal legge ut for henne. Det har jeg ikke veldig lyst til da jeg vet fra tidligere at hun konsekvent betaler tilbake 1-20 kr mindre enn det jeg la ut, det blir så lite at jeg føler det blir teit å mase om resten av pengene. Har sagt i fra noen ganger, men det hjelper ikke. Dette har skjedd så mange ganger nå at jeg føler hun spekulerer i å få folk til å legge ut for så og betale tilbake for lite. Hadde det skjedd noen få ganger hadde jeg ikke brydd meg, men så fort det er snakk om penger kommer spørsmålet. Kan du legge ut for meg. Så til dilemma nå. Jeg har sagt jeg ikke kan legge ut. Hun vil da at vi skal vente til hun får penger med å bestille billetter. Vi vil helst bestille nå sånn at vi får de plassene vi vil ha. Men bestiller vi nå får ikke hun vært med. Men venter vi risikerer vi at å ikke få billetter eller at vi får dårlige plasser og det er strengt tatt ikke vår feil at hun inviterer seg med på noe hun ikke hadde penger til. Noen råd ? Gi henne en beskjed om at siden hun ikke kan betale i tide (slik at dere får de plassene dere skal ha), så får hun holde seg hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #38 Del Skrevet 7. oktober 2017 På 3.10.2017 den 16.32, AnonymBruker skrev: Betaler tilbake 1-20 kr mindre enn du la ut? Beklager, men her ser jeg faktisk ikke problemet. Sånne småpenger hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt, men om du vil ha nøyaktig beløp, så kan du vel sende krav på vipps? Da må hun betale det du ber om. Problem løst. Eller? Anonymkode: d142a...ceb Problemet er nok ikke løst da. Jeg har en bekjent som er på samme måte som venninnen til TS. Sender jeg krav via Vipps betaler hun ikke flr jeg har mast minst 3 ganger (kleint!) og når hun da først betaler så godtar hun ikke forespørselen i Vipps, hun bruker «send penger»-funksjonen og sender alltid for lite penger... Anonymkode: 2f5b5...b09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 7. oktober 2017 #39 Del Skrevet 7. oktober 2017 På 4.10.2017 den 0.31, AnonymBruker skrev: Når dere blir voksne og lever et liv hvor dere kjøper biler i millionklassen, hytter på sjøen og villa på vestkanten kommer dere til å tenke tilbake på denne tiden og le dere i hjel. Tenk å risikere et vennskap for for småmynter. Jeg har hjulpet venner med egenkapital i hundretusenkronersklassen, uten at vennskapet hadde røket om jeg ikke hadde fått det tilbake. Penger er til for å deles og nytes i felleskap. Hva er poenget med å være den rikeste personen i graven? Jeg foreslår at du vrir helt om på tankegangen din og forsøker noe helt nytt. Kjøp billett til henne og si at hun kan betale tilbake akkurat så mye eller lite, og når, hun vil. Anonymkode: 2d21b...ab8 For noen av oss kan tyve kroner være mye i perioder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #40 Del Skrevet 7. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er nok ikke løst da. Jeg har en bekjent som er på samme måte som venninnen til TS. Sender jeg krav via Vipps betaler hun ikke flr jeg har mast minst 3 ganger (kleint!) og når hun da først betaler så godtar hun ikke forespørselen i Vipps, hun bruker «send penger»-funksjonen og sender alltid for lite penger... Anonymkode: 2f5b5...b09 Hvorfor låner du henne penger? Anonymkode: 03e73...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå