AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #21 Skrevet 2. oktober 2017 22 minutter siden, Mass skrev: Ja, absolutt - men tror bare at leger/gynekologer/osv bare må ha distanse for slikt iboende i seg for å kunne takle yrket og være en profesjonell fagmann/kvinne. Det teoretiske blir fokusert mer på enn pasientens ubehag. Det er der sykepleierne kommer inn og gjerne holder hånden din og passer på pasienten. Jo, men tror ikke jeg ville hatt noen der. Klarer ikke tanken på å bli sett uten klær. Anonymkode: f0999...bbb
Gjest Mass Skrevet 2. oktober 2017 #22 Skrevet 2. oktober 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men tror ikke jeg ville hatt noen der. Klarer ikke tanken på å bli sett uten klær. Anonymkode: f0999...bbb Sykepleierne står alltid oppe med hodet ditt og er ydmyke overfor deg i settingen. Så har du også et lite grønt laken som dekker for slik at det ikke kan sees fra der sykepleieren står. Har kun god erfaring med deres tilstedeværelse i rommet. De snakker mye med deg for å ta bort fokuset på det som skjer. Innimellom skyter legen inn hva hen gjør og hva du evt kan komme til å kjenne av fysisk ubehag. Tror at viss du synes det er en ubehagelig setting i utgangspunktet, så vil sykepleieren være bra å ha der.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #23 Skrevet 2. oktober 2017 19 minutter siden, Mass skrev: Sykepleierne står alltid oppe med hodet ditt og er ydmyke overfor deg i settingen. Så har du også et lite grønt laken som dekker for slik at det ikke kan sees fra der sykepleieren står. Har kun god erfaring med deres tilstedeværelse i rommet. De snakker mye med deg for å ta bort fokuset på det som skjer. Innimellom skyter legen inn hva hen gjør og hva du evt kan komme til å kjenne av fysisk ubehag. Tror at viss du synes det er en ubehagelig setting i utgangspunktet, så vil sykepleieren være bra å ha der. Jeg vil heller ha kjæresten min der da. Noen jeg stoler på. Anonymkode: f0999...bbb
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #24 Skrevet 2. oktober 2017 Men jeg synes hele greia var merkelig. Tenkte bare stakkars venninne Anonymkode: f0999...bbb
Gjest Mass Skrevet 2. oktober 2017 #25 Skrevet 2. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil heller ha kjæresten min der da. Noen jeg stoler på. Anonymkode: f0999...bbb Det kan du hvertfall spørre om - vet ikke hva reglene er på det. Det viktigste er jo at de får mulighet til å ta prøvene viss det evt er celleprøve du tenker på. Jeg vet ikke om sykepleier er et valg man får ta eller ei grunnet etiske regler eller av andre medisinske grunner, så kan risikere at den personen er der også. Studenter derimot, det tror jeg du kan velge vekk.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #26 Skrevet 2. oktober 2017 44 minutter siden, Mass skrev: Det kan du hvertfall spørre om - vet ikke hva reglene er på det. Det viktigste er jo at de får mulighet til å ta prøvene viss det evt er celleprøve du tenker på. Jeg vet ikke om sykepleier er et valg man får ta eller ei grunnet etiske regler eller av andre medisinske grunner, så kan risikere at den personen er der også. Studenter derimot, det tror jeg du kan velge vekk. Det er min kropp og jeg som bestemmer. Om jeg ikke vil ha sykepleiere der, så kan de ikke tvinge meg. Jeg sliter med traumer og angst for slike ting, så jeg tror de ville tatt hensyn. Anonymkode: f0999...bbb
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #27 Skrevet 2. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hadde ikke godtatt at en lege gjorde det Anonymkode: f0999...bbb Du får skrive det inn i kjernejournalen din som viktig opplysning Anonymkode: 0b3b0...e7c
Forundret.. Skrevet 2. oktober 2017 #28 Skrevet 2. oktober 2017 Kan det være at tempen ble målt rektalt for å se om det var ekstra varmeutvikling i der området, inflammasjon? Det blir jo varmere da. Altså, hun hadde smerter, hun ble ble målt med øretermometer, ble sjekka gynekologisk. Ut i fra det så tolker jeg det dithen at smertene hun var der for å sjekke var i den regionen..? Ellers så tenker jeg at når dem allerede roter rundt der nede så er det ikke så mye verre å bli målt tempen på så lenge det er en gyldig grunn til det. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #29 Skrevet 2. oktober 2017 15 minutter siden, Forundret.. skrev: Kan det være at tempen ble målt rektalt for å se om det var ekstra varmeutvikling i der området, inflammasjon? Det blir jo varmere da. Altså, hun hadde smerter, hun ble ble målt med øretermometer, ble sjekka gynekologisk. Ut i fra det så tolker jeg det dithen at smertene hun var der for å sjekke var i den regionen..? Ellers så tenker jeg at når dem allerede roter rundt der nede så er det ikke så mye verre å bli målt tempen på så lenge det er en gyldig grunn til det. Kanskje. Ja, var noe med eggstokkene. Anonymkode: f0999...bbb
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #30 Skrevet 3. oktober 2017 Synes likevel det var rart. Håper ikke jeg må bli målt feberen på en slik måte om jeg noen gang havner på sykehuset med feber, infeksjon elns... Hadde nektet Anonymkode: f0999...bbb
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #31 Skrevet 3. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes likevel det var rart. Håper ikke jeg må bli målt feberen på en slik måte om jeg noen gang havner på sykehuset med feber, infeksjon elns... Hadde nektet Anonymkode: f0999...bbb Det er ihvertfall ikke normalen hos oss. Vi bruker for det meste øre temp. Også har vi til panna. Det er noen år siden vi sluttet med rektal temp, da tok pasientene det selv. De som ikke klarte det selv tok vi i øret på, for det tok for mye tid å ta det rektalt. Jepp, tiden er knapp på sykehus. Anonymkode: 2e374...868
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #32 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ihvertfall ikke normalen hos oss. Vi bruker for det meste øre temp. Også har vi til panna. Det er noen år siden vi sluttet med rektal temp, da tok pasientene det selv. De som ikke klarte det selv tok vi i øret på, for det tok for mye tid å ta det rektalt. Jepp, tiden er knapp på sykehus. Anonymkode: 2e374...868 Det er bra! Hvilket sykehus er dette? Anonymkode: f0999...bbb
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #33 Skrevet 3. oktober 2017 Det du beskriver høres rutinemessig ut. Er man veldig bekymret for gynekologiske undersøkelser, så kan det jo være greit å ikke oppsøke og opprette slike tråder på nett til stadighet. For leter man lenge nok, så dukker selvfølgelig skrekkhistoriene opp. Det blir litt som når kvinner skal dele fødselshistorier. Gynekologiske undesøkelser er generelt helt, helt ufarlige. Det er rutine for en gynekolog. Er man nervøs er det bare å si fra, så vil gynekologen ta hensyn til dette. Man kan ha en tredjeperson i rommet hvis dette oppleves nødvendig, for å se til at alt går greit for seg. Undersøkelsen er som regel raskt unnagjort. Klarer man å ha sex med en kjæreste, for eksempel, så vil en celleprøve være lite å grue seg til. Og er man seksuelt aktiv, så er celleprøver noe av det viktigste en kvinne kan gjøre for å ivareta egen helse. Så heller enn å lete frem informasjon som bekrefter ens oppfatning av at en celleprøve eller gynekologisk undersøkelse i seg selv er farlig og ubehagelig, så kan det være en idé å tenke på alle fordelene ved å passe på helsen sin. Husk at for de få skrekkhistoriene man kanskje finner på nett, så utføres det hundrevis av undersøkelser daglig som altså går helt greit. Anonymkode: b9ea5...0a4 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #34 Skrevet 3. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du beskriver høres rutinemessig ut. Er man veldig bekymret for gynekologiske undersøkelser, så kan det jo være greit å ikke oppsøke og opprette slike tråder på nett til stadighet. For leter man lenge nok, så dukker selvfølgelig skrekkhistoriene opp. Det blir litt som når kvinner skal dele fødselshistorier. Gynekologiske undesøkelser er generelt helt, helt ufarlige. Det er rutine for en gynekolog. Er man nervøs er det bare å si fra, så vil gynekologen ta hensyn til dette. Man kan ha en tredjeperson i rommet hvis dette oppleves nødvendig, for å se til at alt går greit for seg. Undersøkelsen er som regel raskt unnagjort. Klarer man å ha sex med en kjæreste, for eksempel, så vil en celleprøve være lite å grue seg til. Og er man seksuelt aktiv, så er celleprøver noe av det viktigste en kvinne kan gjøre for å ivareta egen helse. Så heller enn å lete frem informasjon som bekrefter ens oppfatning av at en celleprøve eller gynekologisk undersøkelse i seg selv er farlig og ubehagelig, så kan det være en idé å tenke på alle fordelene ved å passe på helsen sin. Husk at for de få skrekkhistoriene man kanskje finner på nett, så utføres det hundrevis av undersøkelser daglig som altså går helt greit. Anonymkode: b9ea5...0a4 Dette var jo en tråd om hvorvidt det var vanlig å måle temperatur i rumpa eller ikke på vokse folk. Men ellers, på tross av angst, så er jeg enig i at skrekkhistoriene nok ikke representerer virkeligheten. Anonymkode: f0999...bbb
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #35 Skrevet 3. oktober 2017 5 minutes ago, AnonymBruker said: Dette var jo en tråd om hvorvidt det var vanlig å måle temperatur i rumpa eller ikke på vokse folk. Men ellers, på tross av angst, så er jeg enig i at skrekkhistoriene nok ikke representerer virkeligheten. Anonymkode: f0999...bbb Det har du selvsagt rett i. Jeg satt her bare med et inntrykk av at tråden (eller snarere diskusjonen) føyde seg inn i en rekke nylige poster om samme tema, med samme aktive postere/lesere, så da endte jeg opp med å kommentere dette i denne ene tråden. Jeg synes kvinnehelse er såpass viktig at det er synd om noen skal vegre seg for å følge opp egen helse fordi de til stadighet får bekreftet egne mistanker om at gynekologiske undersøkelser er vonde. Anonymkode: b9ea5...0a4
Brimi Skrevet 3. oktober 2017 #36 Skrevet 3. oktober 2017 20 timer siden, Sugemerke skrev: Rektaltemp er mer nøyaktig. Øretermometer er ofte ikke like sannferdige, de måler noe lavere en hva reell temperatur er. Og legen ga jo beskjed. Jeg tenker nok at det var litt snålt at hun var så kjapp at venninnen din ikke rakk å tenke, men innenfor. Det er absolutt IKKE innafor å være så kjapp at man ikke rekker å protestere på hva som skjer. Man vet aldri hva pasienten har vært igjennom og kan da i verste fall ødelegge psyken til et menneske (og ja, det finnes mennesker som er så sårbare at de kan bli ødelagt av noe sånt). 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du selvsagt rett i. Jeg satt her bare med et inntrykk av at tråden (eller snarere diskusjonen) føyde seg inn i en rekke nylige poster om samme tema, med samme aktive postere/lesere, så da endte jeg opp med å kommentere dette i denne ene tråden. Jeg synes kvinnehelse er såpass viktig at det er synd om noen skal vegre seg for å følge opp egen helse fordi de til stadighet får bekreftet egne mistanker om at gynekologiske undersøkelser er vonde. Anonymkode: b9ea5...0a4 Jeg kommer nok ikke til å ta en gynekologisk undersøkelse med det første pga denne tråden ihvertfall
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #37 Skrevet 3. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du selvsagt rett i. Jeg satt her bare med et inntrykk av at tråden (eller snarere diskusjonen) føyde seg inn i en rekke nylige poster om samme tema, med samme aktive postere/lesere, så da endte jeg opp med å kommentere dette i denne ene tråden. Jeg synes kvinnehelse er såpass viktig at det er synd om noen skal vegre seg for å følge opp egen helse fordi de til stadighet får bekreftet egne mistanker om at gynekologiske undersøkelser er vonde. Anonymkode: b9ea5...0a4 Ja, jeg forstår det. Har vært mange tråder om gynekologiske undersøkelser de siste dagene. Jeg kommer ikke til å klare å ta en slik undersøkelse selv, med mindre jeg blir kvitt angsten. Men, spørsmålet var som sagt hvor vanlig det er å måle rektal temperatur på voksne oppegående folk. Anonymkode: f0999...bbb
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #38 Skrevet 3. oktober 2017 3 minutter siden, Brimi skrev: Det er absolutt IKKE innafor å være så kjapp at man ikke rekker å protestere på hva som skjer. Man vet aldri hva pasienten har vært igjennom og kan da i verste fall ødelegge psyken til et menneske (og ja, det finnes mennesker som er så sårbare at de kan bli ødelagt av noe sånt). Jeg kommer nok ikke til å ta en gynekologisk undersøkelse med det første pga denne tråden ihvertfall TS her. Jeg er en veldig sårbar person, og jeg velger heller å la være å ta en gynekologisk undersøkelse enn å ødelegge psyken min. Var godt å lese at noen forstår at man kan bli så dårlig av slike ting. Anonymkode: f0999...bbb
lillesky Skrevet 3. oktober 2017 #39 Skrevet 3. oktober 2017 Tråden er ryddet for avsporinger. /lillesky (mod)
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #40 Skrevet 4. oktober 2017 Noen flere meninger? Flere som synes det er rart? Anonymkode: f0999...bbb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå