Gå til innhold

Er dette vanlig praktis?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg var på gynekologisk undersøkelse på sykehuset for noen måneder siden. Hun hadde sterke smerter, men ikke noe feber. Under undersøkelsen så putter gynekologen et termometer i rumpa hennes.... er dette vanlig ved slike undersøkelser på et sykehus? 

Anonymkode: f0999...bbb

Videoannonse
Annonse
Gjest Sugemerke
Skrevet

Om han ville sjekke om hun hadde feber så er det innenfor, ellers veldig utenfor. Fikk hun ingen informasjon?

Skrevet

Beste og sikreste måte å sjekke temperatur på, det. Det har sikkert vært nevnt en årsak.

• Liker 2
Gjest Magnifiq
Skrevet

Det er ikke innafor om hun ikke fikk informasjon om det først.

Skrevet
8 minutter siden, Sugemerke skrev:

Om han ville sjekke om hun hadde feber så er det innenfor, ellers veldig utenfor. Fikk hun ingen informasjon?

Var med henne før undersøkelsen, og ta målte de temperaturen i øret hele tiden. Hun hadde ingenting feber hele dagen. Under undersøkelsen sa bare gynekologen: "Nå skal jeg måle feberen", og så stakk hun den bare inn i rumpa. Synes det var merkelig jeg

Gjest Sugemerke
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var med henne før undersøkelsen, og ta målte de temperaturen i øret hele tiden. Hun hadde ingenting feber hele dagen. Under undersøkelsen sa bare gynekologen: "Nå skal jeg måle feberen", og så stakk hun den bare inn i rumpa. Synes det var merkelig jeg

Rektaltemp er mer nøyaktig. Øretermometer er ofte ikke like sannferdige, de måler noe lavere en hva reell temperatur er. Og legen ga jo beskjed. Jeg tenker nok at det var litt snålt at hun var så kjapp at venninnen din ikke rakk å tenke, men innenfor.

Skrevet
1 minutt siden, Sugemerke skrev:

Rektaltemp er mer nøyaktig. Øretermometer er ofte ikke like sannferdige, de måler noe lavere en hva reell temperatur er. Og legen ga jo beskjed. Jeg tenker nok at det var litt snålt at hun var så kjapp at venninnen din ikke rakk å tenke, men innenfor.

Ja, men synes det var rart å gjøre det på en voksen person. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man opplever nok mye som for oss enkeltindivider er merkelig, og så tenker vi kanskje ikke over hvor vant de er med slike situasjoner. De gjør jo kanskje dette så ofte, og gjerne effektivt for å rekke alt de skal gjøre, at de ikke ofrer det så mange tanker. 

De gjorde det med meg også under/etter fødsel med mellomste, men ikke på den første eller tredje. Hvorfor vet jeg ikke, men tenker at det var en vurdering de tok ut fra situasjonen (som var mer ekstrem med mellomste enn de to andre).

Gjest Sugemerke
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men synes det var rart å gjøre det på en voksen person. 

Neida, vil man ha nøyaktig temp så gjør man det på voksne og. :)

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei venninne av meg var på gynekologisk undersøkelse på sykehuset for noen måneder siden. Hun hadde sterke smerter, men ikke noe feber. Under undersøkelsen så putter gynekologen et termometer i rumpa hennes.... er dette vanlig ved slike undersøkelser på et sykehus? 

Ja, de putter også en finger i rumpa de ved noen undersøkelser. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Mass skrev:

Man opplever nok mye som for oss enkeltindivider er merkelig, og så tenker vi kanskje ikke over hvor vant de er med slike situasjoner. De gjør jo kanskje dette så ofte, og gjerne effektivt for å rekke alt de skal gjøre, at de ikke ofrer det så mange tanker. 

De gjorde det med meg også under/etter fødsel med mellomste, men ikke på den første eller tredje. Hvorfor vet jeg ikke, men tenker at det var en vurdering de tok ut fra situasjonen (som var mer ekstrem med mellomste enn de to andre).

De er vandt med det, men for pasientene kan det være flaut og ubehagelig. 

Skrevet
11 minutter siden, Sugemerke skrev:

Neida, vil man ha nøyaktig temp så gjør man det på voksne og. :)

Om pasienten ikke har feber gjennom hele dagen, synes jeg det er unødvendig. 

Skrevet

Det er jo sånn man måler kroppstemperaturen. Hvordan pleier du selv å gjøre det hjemme? 

Anonymkode: 5d848...26d

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo sånn man måler kroppstemperaturen. Hvordan pleier du selv å gjøre det hjemme? 

Anonymkode: 5d848...26d

Føler det mest vanlige er å gjøre det under armen. Det finnes rimelig nøyaktige pannetermometre nå til dags også. 

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om pasienten ikke har feber gjennom hele dagen, synes jeg det er unødvendig. 

Men du er vel ikke lege med all den kunnskapen det kreves? Så hva du synes er unødvendig kan legen synes er nødvendig.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler det mest vanlige er å gjøre det under armen. Det finnes rimelig nøyaktige pannetermometre nå til dags også. 

Nei, det er mest vanlig rektalt. Da får man også en nøyaktig måling.   Kan man virkelig bli så fornærmet pga. et lite termometer?  Herregud hvor fintfølende folk er om dagen!!

• Liker 2
Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Armhulen brukes ikke innenfor helse. Dette er noe noen gjør hjemme men det er ikke nøyaktig. Det er helt vanlig å ta temperaturen rektalt for mest mulig nøyaktig resultat.

Anonymkode: 2f8d8...bcb

Endret av lillesky
  • Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er vandt med det, men for pasientene kan det være flaut og ubehagelig. 

Ja, absolutt - men tror bare at leger/gynekologer/osv bare må ha distanse for slikt iboende i seg for å kunne takle yrket og være en profesjonell fagmann/kvinne. Det teoretiske blir fokusert mer på enn pasientens ubehag. Det er der sykepleierne kommer inn og gjerne holder hånden din og passer på pasienten.

Skrevet

Det er jo rimelig spesielt å putte termometeret i rumpa på en pasient som ligger i gynekologisk leie. Det føles litt ekstra rart, flaut, spesielt da. Hun sa jo ikke akkurat i fra, da må man faktisk informere slik at pasienten får med seg hva legen sier. Ikke si i fra i det hun putter det opp i rumpa. 

Jeg jobber på sykehus, på en sengepost. Å ta temp rektalt har vi sluttet med. Vi tar i øret eller så har vi ett som tas på pannen. 

Anonymkode: 2e374...868

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo rimelig spesielt å putte termometeret i rumpa på en pasient som ligger i gynekologisk leie. Det føles litt ekstra rart, flaut, spesielt da. Hun sa jo ikke akkurat i fra, da må man faktisk informere slik at pasienten får med seg hva legen sier. Ikke si i fra i det hun putter det opp i rumpa. 

Jeg jobber på sykehus, på en sengepost. Å ta temp rektalt har vi sluttet med. Vi tar i øret eller så har vi ett som tas på pannen. 

Anonymkode: 2e374...868

TS her. Helt enig. Eller hun sa vel ifra, men venninna mi følte ikke hun kunne nekte liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...