Gå til innhold

Svigerforeldre på overnatting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ærlig talt, dette er et ikkeproblem TS. Her er du vanskelig.

Irriterer det deg at de bruker de fine fatene - Rydd dem vekk før de kommer. Bruker de dine dusjprodukter - Rydd dem vekk. Problem solved. 

Å klage på at svigerfar sitter i finstua eller at de er så greie at de lager fine middager/frokoster når de er på besøk er å leite etter problemer bare for å ha noe å krangle på. Dette er kjæresten din sine foreldre, så klart er de velkommne på besøk!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er RM så dyrt da? Er det ikke litt koselig at de disker opp med fine frokoster og middag? 

Du kan jo bare gjemme vekk dyre hårprodukter ol. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får litt sympati fra meg TS. Det er faktisk slitsomt å ha folk som ikke rydder opp etter seg. Nei, man krever ikke at gjester vasker alle rom de har disponert med støvtørk og grønnsåpe på gulv, men å vaske bestikk/tallerkener/glass som ikke kan gå i oppvaskmaskin og sørge for at rommene man disponerer er noenlunde ryddige når man har vært der er faktisk normal folkeskikk. Hvertfall i familien jeg har vokst opp i, og når vi besøkte andre, så var det slik man skulle gjøre det. Man har lov å være gjest, men man oppfører da seg som folk for det. 

Anonymkode: a1d44...fcb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Convo109 skrev:

Er flere ting som skurrer her. Jeg tror neppe det koster 2000 kr hver gang de overnatter. I hva da ? Strøm? Pff løgn

Det koster penger å ta seg et bad? Du virker grisk og ute etter å krangle. Finne drama.

Er sikkert jevlig irriterende å ha de på besøk. Men så lenge de rydder opp etter seg for maten og bidrar litt selv så skal deg ikke være noe problem. Jeg er enig med din mann. Syns du er urimelig

1 kveld klarer du vell?

Det koster for egg, bacon, toast, pålegg til frokost hver dag, og store middager som taco, indrefilet, fløtepoteter, tapas osv... og ja, ta seg et bad med dyre oljer koster! Å fylle opp et boblebad med varmt vann, det koster! Potetgull, kjeks, og kaffe koster.!

Men nei, som sagt rydder de ikke opp. Er jeg som må det, fordi de er på besøk og de lager middag, så mener de jeg må rydde og vaske. Det tar tid når de bruker serviset som jeg vanligvis bruker til selskaper hver gang, og sausenebb, fat osv.. til og med syltetøy til frokosten tar de ut å tømmer i "fat" med skje så det skal se fint ut, og små "gaffler" til skinke, roastbiff osv, som ikke skal ligge i pakken, men fint dantert. Det er jo en jobb å ha de der... 

Anonymkode: 873c3...c45

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ts godt,  jeg. Jeg synes det er veldig rart å overnatte når det bare er en times kjøring hjem. 

Jeg er introvert og synes også det er utrolig slitsomt når folk overnatter her. Mine svigerser bor 800 km unna,  så de må jo nesten overnatte her.  Jeg går nesten på veggene,  selv om de forsåvidt er hyggelige. Men de insisterer på å sitte oppe lenge etter vi har lagt oss,  og så bråker de så fælt når de skal stelle seg og legge seg at de vekker meg.  I tillegg er de forferdelig kresne så å lage mat r et mareritt. Og de skal ikke ta initiativ til noe eller finne på noe på egenhånd. 

Jeg ser ikke helt at ts er så fæl som går lei av å få overnattingsgjester når de kunne reist hjem. 

Anonymkode: e0433...e0b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sirah skrev:

Irriterer det deg at de bruker de fine fatene - Rydd dem vekk før de kommer. Bruker de dine dusjprodukter - Rydd dem vekk. Problem solved. 

Å klage på at svigerfar sitter i finstua eller at de er så greie at de lager fine middager/frokoster når de er på besøk er å leite etter problemer bare for å ha noe å krangle på. Dette er kjæresten din sine foreldre, så klart er de velkommne på besøk!

Det er greit med fine frokoster, men det er kjedelig å være den som må rydde opp, når de lager så mye unødvendig oppvask...

Det at faren sitter i finstua er egentlig ikke noe problem, men mora okkuperer stuen, faren okkuperer finstuen, så eneste fristed er soverommet, eller kjøkkenet. Satte meg med svigerfar en gang, og da spurte han om jeg kunne dempe meg. Jeg satt med ipad og han mente det var irriterende når jeg trykket på den... og mora sier hun blir distrahert når vi sitter med ipad/pc... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt de over her.. Jeg liker heller ikke overnattingsbesøk, og skjønner det kan bli mye. Du kan i det minste kreve at de rydder og vasker etter seg. Hadde jeg vært deg hadde jeg ryddet vekk penputene før de kom, og tatt vekk dyre produkter du ikke vil dele med de. Syntes du det er kjipt de bruker boblebadet, hadde jeg bare sagt det var i ustand og ikke kunne brukes.

For min del virker det som de kommer til dere pga tingene deres.

Anonymkode: ffb2f...093

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del virker det som de kommer til dere pga tingene deres.

Anonymkode: ffb2f...093

Det har jeg tenkt mange ganger også. Eller isåfall at de bruker meg som en tjenestepike og kan slappe av. Har sagt til typen at han får dra til de, eller at jeg drar bort og alt er i orden når jeg er tilbake. Jeg orker ikke. Føler meg sliten når jeg blir som en fremmed i eget hjem. Ellers så kan de holde seg hjemme.. 

De har vært her minst en helg i måneden, helst siden han flyttet inn for 6måneder siden... noen ganger 2 helger i mnd, og alltid det samme. Og helst når barnet mitt ikke er hjemme, så de får slappet av... 

Jeg orker ikke. Det må finnes et kompromiss, slik det er nå, fungerer ikke for min del. 

Ser mange av dere holder med typen, det er godt noen ville godtatt slik oppførsel, sikkert mange svigerforeldre som blir glade for det..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når flertallet er enig med typen din så sier det vel litt?

Anonymkode: 78144...9e0

Flertallet på Kvinneguiden vel å merke. Det er ikke akkurat Menssklubben for å si det fint.

Anonymkode: 404d2...074

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er urimelig og forstår faktisk ikke at de giddet å komme på besøk når du er hjemme. Du høres ut som en skikkelig dritt kjerring! Også krever du 2000 ekstra i husleie hvis de er på besøk? Du får dessverre familien "på kjøpet" hvis du er i et seriøst forhold, så det høres egentlig ut som du burde bo alene. Skjønner helt ærlig ikke at kjæresten din gidder. Gjestfrihet er en fin ting.

Anonymkode: d3ac3...7c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sirah skrev:

Det er faktisk TS sitt hus. 

Så du mener hun ikke bestemmer da? Smart!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk TS sitt hus. 

Så du mener hun ikke bestemmer da? Smart!

Hun bor sammen med kjæresten da, han må jo kunne ha foreldrene sine på besøk. En helg i mnd er jo ingenting.

Anonymkode: d3ac3...7c5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det mange detaljer etterhvert. Jeg innrømmer at jeg først syntes du var litt vel sær TS - men forstår deg på noen ting også. Here it goes;

• At pynteputene fra sengen legges på gulvet får du nesten bare tåle hvis du ikke kan fjerne de selv i forkant (eller kanskje kan gubben din fjerne de?)
  • At du må stå og vaske opp alt er helt uakseptabelt - be gubben din få ut fingern og hjelpe til, det er tross alt hans foreldre
  • At svigerfar og -mor hysjer på deg i ditt eget hjem - vel neste gang det skjer syns jeg du bare skal begynne og le og si at "nei du, denne lyden fra meg må du nok tåle i mitt hjem, du er ikke på et bibliotek vet du :) "
  • At de er på overnattingsbesøk 1-2 helger i måneden, og det ikke er pga barnebarna som de elsker og vil se masse til - vel det er faktisk litt mye.. Haddet det vært sjeldnere og de hadde bodd langt unna hadde det vært en annen sak
  • Spiser de "for mye" eller "for mye av din luksusmat" - da får du be gubben din dekke mer av maten når foreldre hans er der

Viktigst av alt, jeg skjønner at det er elementer her som du og gubben må ta en god prat om. Og bli enige om hvordan dere skal håndtere. Hvis han vil ha sine foreldre på besøk så ofte, må han faktisk bidra mer før, under og etter at de er der - og dere må begge tørre å snakke om oppførsel som faktisk ikke er ok, enten den er fra deg, ham eller hans foreldre. 

Og London er "innafor" når de er hos dere så ofte

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes de høres veldig invaderende ut. og to helger i måneden er ofte! Hadde ikke orket at hjemmet mitt ble tatt over på den måten der, det er da vanlig å oppføre seg som gjester når man er på besøk, ikke som om man eier stedet. Skjønner godt at det blir for mye TS! 

Anonymkode: 6f293...178

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til; hvorfor krever samboeren din at du er det når svigers bare er opptatt av å bade/se tv/ lese uten interesse for å ha kontakt med deg? Virker som de bare er der for sin egen del.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og en ting til; hvorfor krever samboeren din at du er det når svigers bare er opptatt av å bade/se tv/ lese uten interesse for å ha kontakt med deg? Virker som de bare er der for sin egen del.. 

Han syns det er feil om de jager meg ut av huset, da mener han at de heller kan la vær å komme. Men da blir mora sur og kaller han tøffel... jeg er i london/paris/polen på shopping/venninnetur minst 6 ganger i året. Drar når foreldra hans eller barnet mitt ikke er hos oss. Gjør ikke meg noe med en tur til. Virker som om det er viktig å ha meg som tjenestepike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han syns det er feil om de jager meg ut av huset, da mener han at de heller kan la vær å komme. Men da blir mora sur og kaller han tøffel... jeg er i london/paris/polen på shopping/venninnetur minst 6 ganger i året. Drar når foreldra hans eller barnet mitt ikke er hos oss. Gjør ikke meg noe med en tur til. Virker som om det er viktig å ha meg som tjenestepike

Stadig nye opplysninger....og det kommer til å øse videre på inntil ts får sympatien hun er ute etter 😂

Anonymkode: 03c2d...7e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi har ikke barn sammen. Vi har bodd sammen i ca 6måneder og vært sammen i 2 år. Jeg har helt greit str på huset. 3 soverom, og stor stue og kjøkken og 2 bad. 

De er slitsomme fordi de alltid lager store middager, og krever hva vi skal se på tv. Jeg har ikke kanaler, men sumo, netflix, viaplay ol. Faren hans sitter alltid å hører på radio, eller lydbøker eller leser bøker i "finstuen", og moren bestemmer f.eks farmen, the voice, skal vi danse ol. De går på kjøkkenet og lager kaffe med kaffemaskinen, tar med kjeks, potetgull ol. På dyre fat fra f.eks RM. Disse bruker jeg vanligvis på vennekvelder uten barn, men de sier det ser fint ut, og hun tar bilder og legger ut på instagram/facebook. De har eget rom, og legger pynteputene fra sengen og rett på gulvet, enda det er puff ved ben-kanten til å legge det i. De lager store frokoster med egg, bacon, baguetter, pålegg og bruker fat og tallerkner for at det skal se fint ut. De rydder aldri opp etter seg... så jeg må stå å vaske det meste for hånd siden de fleste tingene jeg har, ikke kan i oppvaskmaskin. Jeg har masse de kan bruke, men de vil at det skal se fint ut. De bruker badet lenge om morgenen og kveld, dette er ikke et problem for oss egentlig, siden vi har to store bad, men det koster penger å ta seg et bad, de bruker dyre oljer i boblebadet, og vasker ikke etter de har brukt det. De kan stå en halvtime i massasjedusjen, og de bruker mine såper, og hårkurer som er kjøpt hos frisør... 

De pakker ut tingene de har med fra kofferten og bruker skap og kommoder på rommet, så de bruker nesten 1t på det hver gang de kommer...

De betaler ikke for å overnatte, men oppfører seg som om de skulle bodd på hotell. Typen betaler 2000 ekstra i husleie de gangene de har vært her i måneden, så for min del går det bra, men det blir jo helt feil... 

De kommer ofest når barnet mitt ikke er her, fordi de ikke får slappet av skikkelig med barn rundt seg. Så jeg skjønner ikke hvorfor de er her, de har ingen grunn til det. Hvis jeg ikke jobber, drar jeg ofte til London på shopping, og venninneturer, så skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan gjøre det når de er her, de snakker jo lite med meg... er bare opptatt med sitt.

:ler:

Stakkars deg altså. 

Kunsten, TS, er å overdrive bare littegrann. Da vil flere tro på det du forteller :skratte:

Anonymkode: 6f4df...9e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker nesten som de drar til dere på "hotell", jeg skjønner det blir slitsomt når du føler du må gå på eggeskall i eget hjem. Men pynteputene kan du ta ut fra soverommet. Du kan sette ut gjesteprodukter, slik at du får ha dine produkter i fred. Si i fra om at du ikke ønsker at de skal bruke fin serviset, og om de spør hvorfor, svar ærlig at du er redd for det og at du ikke ønsker å stå med oppvasken. Og om du blir hysjet på så si at de er gjester, og at de får gå en annen plass om familien er for bråkete.

Klart mannen din syns det er lett å ha dem på besøk og at du er urimelig, jeg trodde også det først, han gjør jo ingenting. Det er du som har alt arbeidet når de er på besøk. Og jeg syns overnattinger i måneden er alt for mye, jeg liker mine svigerforeldre og vi er skikkelig på bølgelengde, men det hadde blitt for mye besøk for meg. Kan ikke barnebarna dra på besøk til dem? så kan dere heller ta ett langt kaffe besøk når dere henter barna eller de kommer til dere.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster for egg, bacon, toast, pålegg til frokost hver dag, og store middager som taco, indrefilet, fløtepoteter, tapas osv... og ja, ta seg et bad med dyre oljer koster! Å fylle opp et boblebad med varmt vann, det koster! Potetgull, kjeks, og kaffe koster.!

Men nei, som sagt rydder de ikke opp. Er jeg som må det, fordi de er på besøk og de lager middag, så mener de jeg må rydde og vaske. Det tar tid når de bruker serviset som jeg vanligvis bruker til selskaper hver gang, og sausenebb, fat osv.. til og med syltetøy til frokosten tar de ut å tømmer i "fat" med skje så det skal se fint ut, og små "gaffler" til skinke, roastbiff osv, som ikke skal ligge i pakken, men fint dantert. Det er jo en jobb å ha de der... 

Vet du hva? Jeg syns du ser ut som en furten tenåring. Fyfader,de dekker på og lager frokost og middag. De er stolte og glade for å være hos dere. Klage på oppvask? Er du fjorten år eller? 

Har du flyttet inn til kjæresten din? Han betaler jo to tusen ekstra etter at de har vært der? Kan ikke samboeren vaske opp?? Du trenger sikkert ikke sitte sammen med dem hele tiden heller. Maken til sutring. Hvor ofte er de der?

Hvis det er annen hver helg,så forstår jeg,men tenker at det sikkert ikke er så ofte. Har det vært et par ganger på seks måneder?

Slutt å oppfør deg som en fjortiss. Ta opp problemer med dem på en voksen og hyggelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...