Gå til innhold

Grov fysisk vold mot barn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.tv2.no/nyheter/9386010/

Det disse søsknene har vært utsatt for er uten tvil ekstremt grov vold. Slag med knyttneve mot hodet, slengt veggimellom,mor som også ble utsatt for grov vold, osv, osv. Allikevel sier de at den psykiske volden de ble utsatt for fra deres far, var verre enn den fysiske volden: Hvorfor i all verden legger ikke myndighetene mer vekt på den psykiske volden som barn blir utsatt for? Det er jo svært tydelig at den er meget skadelig, når barn som har vært utsatt for slik grov fysisk vold allikevel syntes den psykiske volden var verst. Jeg tenker på alle de ensomme barna som kontinuerlig blir utsatt for emosjonell vold fra sine foreldre, men som allikevel aldri blir sett av de voksne rundt seg :( .

Anonymkode: 05312...972

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jeg helt enig i. Jeg tror det er mange barn som blir utsatt for psykisk omsorgssvikt, f.eks. fra foreldre med alvorlige personlighetsforstyrrelser, som ikke slår barna, men snakker stygt og nedverdigende til dem og bruker ulike metoder for å trykke barna ned og skremme dem med sinnet sitt. Mens barna selv kanskje ikke en gang skjønner hva de blir utsatt for fordi det er så vanlig for dem og de kan ikke klage så lenge de ikke blir slått. Jeg skulle også ønske barnevernet tok slike ting mer alvorlig.

• Liker 5
Skrevet

Er så enig ! Så programmet jeg også. Dette må frem i lyset. Jeg blir helt skremt av holdninger og meninger på forumet om tema, der folk nærmest bagatelliserer former for psykisk vold og kan ikke sammenlignes med fysisk vold. Det er tydelig en informasjon som er svekket eller dysset ned blant mange. 

• Liker 1
Skrevet

Interessant å høre hva folk mener er psykisk vold her inne. Kunne vært en åpning for å få bukt på uvitenskap. 

Skrevet

Har selv vokst opp i et hjem med psykisk vold. Har alltid følt at det var normalt og ganske tabu å si høyt. For det er jo bare psykisk. Jeg hadde jo ingen blåmerker eller skader på kroppen. Hvorfor skal jeg da syte og klage? Jeg er voksen nå, så hvorfor ikke bare komme meg videre? 

Har hatt store søvnproblemer hele livet. Jeg får panikkanfall av høye og uforklarlige lyder. Er alltid på vakt. PTSD sier psykologen at det er. Sliter med angst og depresjon. Store psykiske skader på selvtilliten og selvbilde. Psykologen tror det er noe jeg aldri blir frisk av. Jeg kan lære meg teknikker og endre tankegang, slik at tankene ikke sårer meg lengre. Men de vil nok alltid være der. 

Jeg ble psykisk mishandlet og har aldri turt å tenkt tanken om det. Ikke før psykologen fikk banket det inni hodet mitt "Jo, du ble mishandlet som barn". Jeg har aldri fortalt noen om det, fordi jeg føler det ikke gjelder. Det går ikke under mishandling, fordi det var psykisk og ikke fysisk. Selv de som opplever begge deler, de ser kun den fysiske delen. De tenker sjeldent over den psykiske og hvor mye det faktisk påvirker dem som voksen. 

Anonymkode: 24aa7...06d

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv vokst opp i et hjem med psykisk vold. Har alltid følt at det var normalt og ganske tabu å si høyt. For det er jo bare psykisk. Jeg hadde jo ingen blåmerker eller skader på kroppen. Hvorfor skal jeg da syte og klage? Jeg er voksen nå, så hvorfor ikke bare komme meg videre? 

Har hatt store søvnproblemer hele livet. Jeg får panikkanfall av høye og uforklarlige lyder. Er alltid på vakt. PTSD sier psykologen at det er. Sliter med angst og depresjon. Store psykiske skader på selvtilliten og selvbilde. Psykologen tror det er noe jeg aldri blir frisk av. Jeg kan lære meg teknikker og endre tankegang, slik at tankene ikke sårer meg lengre. Men de vil nok alltid være der. 

Jeg ble psykisk mishandlet og har aldri turt å tenkt tanken om det. Ikke før psykologen fikk banket det inni hodet mitt "Jo, du ble mishandlet som barn". Jeg har aldri fortalt noen om det, fordi jeg føler det ikke gjelder. Det går ikke under mishandling, fordi det var psykisk og ikke fysisk. Selv de som opplever begge deler, de ser kun den fysiske delen. De tenker sjeldent over den psykiske og hvor mye det faktisk påvirker dem som voksen. 

Anonymkode: 24aa7...06d

Hvis man tenker på barn som blir utsatt for grov mobbing på skolen, så vet man jo at de fleste av dem får psykiske skader av det. Hvorfor skal det da være så vanskelig å forstå at et barn som blir kontinuerlig mobbet og trakassert av sine foreldre, i like stor grad og mest sannsynlig i større grad,  vil ta stor skade av å leve med foreldre som hater sitt eget barn. For det er jo noe veldig hatefullt i det å skade sitt eget kjøtt og blod :( . Hun ene søsteren i denne dokumentaren sa at faren kunne slå henne, hive henne veggimellom, men det verste var ordene hvor han sa at hun ikke burde vært født, at hun var så stygg og ekkel at han ikke kunne være faren hennes, for han kunne ikke ha laget noe så motbydelig. Hun sa at smerten etter slagene gikk over, men de ekstremt hatefulle ordene slo henne i bakken selv som voksen. Veldig synd at aviser og myndigheter ikke går mer detaljert inn på psykisk vold, for noe er sikkert, det er barn som vokser opp i emosjonelt voldelige familier også i dag, og jeg er overbevist om at de føler seg svært alene. Det de opplever blir ikke satt ord på, og dermed vil barna tro at det er noe hakkende gale med dem selv, siden foreldrene behandler dem som fiender.

Skrevet

Jeg tror det er mange barn som blir utsatt for psykisk omsorgssvikt, f.eks. fra foreldre med alvorlige personlighetsforstyrrelser som hjernevasker barna til å tro at volden ,det fæle ikke har hendt. Litt som i keiserens nye klær.

Volden har ikke hendt og du er syk,trenger psykisk helsehjelp som kan mene noe slikt om oss. Jeg tror også det er vanlig at søsken kan være delt i synet på hvordan oppveksten var,iallefall hvis de har fått rollen som familiens gullunge,er familiens sjef og får viljen sin først i alt. Bre se på Hjorthsøstrene. Foreldrene som har formet barna  e i den formen som de ønsker og  når et av barna bryter stillheten kommer utav fornektelsen blir det enten full støtte elelr total krise,eller sykeliggjøring av denne. 

Eks: Volden har ikke hendt, elelr fortrengningen er så sterk og barnet er kjøpt og betalt og makter ikke komme utav sin livsløgn  finner det enklest å bli der.

Ta livsløgnen fra et mennesket og det dør.

Da er det livgivende å stå sammen slik som denne familien gjør og fantastisk å se hvor bra de finner støtte i hverandre. Underkommunikasjon og narcississtiske familier er ofte  det vanlige og da er det flott hvodan ressusrsterke  mennesker rundt disse har kunnet  hjelpe dem og ivareta de kommunikative evnene.

Anonymkode: c0205...307

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er mange barn som blir utsatt for psykisk omsorgssvikt, f.eks. fra foreldre med alvorlige personlighetsforstyrrelser som hjernevasker barna til å tro at volden ,det fæle ikke har hendt. Litt som i keiserens nye klær.

Volden har ikke hendt og du er syk,trenger psykisk helsehjelp som kan mene noe slikt om oss. Jeg tror også det er vanlig at søsken kan være delt i synet på hvordan oppveksten var,iallefall hvis de har fått rollen som familiens gullunge,er familiens sjef og får viljen sin først i alt. Bre se på Hjorthsøstrene. Foreldrene som har formet barna  e i den formen som de ønsker og  når et av barna bryter stillheten kommer utav fornektelsen blir det enten full støtte elelr total krise,eller sykeliggjøring av denne. 

Eks: Volden har ikke hendt, elelr fortrengningen er så sterk og barnet er kjøpt og betalt og makter ikke komme utav sin livsløgn  finner det enklest å bli der.

Ta livsløgnen fra et mennesket og det dør.

Da er det livgivende å stå sammen slik som denne familien gjør og fantastisk å se hvor bra de finner støtte i hverandre. Underkommunikasjon og narcississtiske familier er ofte  det vanlige og da er det flott hvodan ressusrsterke  mennesker rundt disse har kunnet  hjelpe dem og ivareta de kommunikative evnene.

Anonymkode: c0205...307

I den familien så ble alle barna behandlet like ille,så det er ingen " gullunge" som kan si at dette ikke har skjedd. De sitter på akkurat de samme opplevelsene og da blir det lettere å stå sammen. Sånn sett hadde det vært verre hvis det var 1 av de fire som ble banket blå og gul både fysisk og verbalt, da hadde det nok vært større sjanse for at den som satt sterkt skadet tilbake,hadde møtt benektelse fra sine søsken, og DET må være en svært ensom og ekstremt vond opplevelse.

Skrevet

Jeg har vokst opp i et hjem med psykisk og fysisk vold, og den fysiske var lettere å håndtere. 

Anonymkode: ef93e...c2d

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp i et hjem med psykisk og fysisk vold, og den fysiske var lettere å håndtere. 

Anonymkode: ef93e...c2d

Den fysiske volden er konkret og man vet at det er galt. Psykisk vold er veldig diffus, barnet vil selvfølgelig skjønne at foreldrene ikke liker det, men det tar skylden på seg selv, at det er noe galt med det. Ikke rart at det fører til mye psykisk smerte for et lite barn som aldri har hørt at noe heter psykisk vold. Den fysiske volden i den familien tror jeg også var veldig skadelig, rett og slett fordi det var ikke en straff for noe som barnet hadde gjort galt. Det virket heller som faren hadde en glede av å skade andre.

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den fysiske volden er konkret og man vet at det er galt. Psykisk vold er veldig diffus, barnet vil selvfølgelig skjønne at foreldrene ikke liker det, men det tar skylden på seg selv, at det er noe galt med det. Ikke rart at det fører til mye psykisk smerte for et lite barn som aldri har hørt at noe heter psykisk vold. Den fysiske volden i den familien tror jeg også var veldig skadelig, rett og slett fordi det var ikke en straff for noe som barnet hadde gjort galt. Det virket heller som faren hadde en glede av å skade andre.

I tillegg var volden svært grov, å slå et barn med knyttneve i hodet pluss prøve å kvele sin datter, er jo helt ekstremt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...