Gå til innhold

Vurderer å kutte ut venninne som ruser seg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å heller prøve å hjelpe henne med å gjennvinne kontrollen over hvem hun har hjemme hos seg? Du kan være den lille brikken som tipper henne på riktig side av skråplanet, dvs redder livet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt henne ut. Slike mennesker ikke er ikke noe å ta vare på

Anonymkode: 9b54a...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt henne ut. Slike mennesker ikke er ikke noe å ta vare på

Men slike som deg er?

Ville heller backa opp en som sliter med rus enn å omgåes "slike mennesker"som deg,med den holdningen. Men antar kanskje at du bare provoserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du skal være slik at du føler du må være hennes eneste ikke-rusa venn, kun for hennes trygghet. Du må kunne føle deg trygg selv og.

Anonymkode: 26fb7...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, NotNaomi skrev:

Men slike som deg er?

Ville heller backa opp en som sliter med rus enn å omgåes "slike mennesker"som deg,med den holdningen. Men antar kanskje at du bare provoserer.

Hjelper ikke å backe dem opp. De vil bare fortsette å ruse seg. Det finnes behandling for å slutte med rus, men så lenge de ikke ønsker hjelp, synes jeg ikke synd i dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, NotNaomi skrev:

Men slike som deg er?

Nei, jeg mener det. Alle er ikke A4 i meningene sine vet du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke å backe dem opp. De vil bare fortsette å ruse seg. Det finnes behandling for å slutte med rus, men så lenge de ikke ønsker hjelp, synes jeg ikke synd i dem

Kanskje noen har andre erfaringer enn deg? Det kommer veldig mye an på forskjellige ting! Bla er det forskjell på rusmidler. Alle går ikke rett ned. Og slett ikke alle "blir dratt med". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg mener det. Alle er ikke A4 i meningene sine vet du

Det er vel akkurat dine holdninger som er a4,som ikke evner å reflektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med heller å prøve å snakke med henne om situasjonen og gjøre noe for å hjelpe henne å slutte å ruse seg? Det er det jeg ville gjort med en venninne i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NotNaomi skrev:

Det er vel akkurat dine holdninger som er a4,som ikke evner å reflektere.

Jeg bodde i en periode i kommunal leilighet og det var den verste tiden i mitt liv. Det var 6 leiligheter. I 5 av dem bodde det narkomane. Det var sprøyter strødd rundt bosspannet, det var bråk 24/7, slåsskamper og høy musikk hele døgnet i flere dager. Det er ikke rart en mister respekten for slike mennesker. Selv om en er dopa, må en jo klare å oppføre seg som et normalt menneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rysiseal skrev:

Hva med heller å prøve å snakke med henne om situasjonen og gjøre noe for å hjelpe henne å slutte å ruse seg? Det er det jeg ville gjort med en venninne i en slik situasjon.

Er det noe jeg har lært så hjelper ikke denne praten. De må gå så langt ned at de innser det selv. Fetteren min ruset seg i mange år, 3 overdoser hvor hjertet stoppet. Han hadde stor familie som var der gjennom tykt og tynt. Han stjal penger, slo ned faren sin, raserte hus og kjørte vil i rus tilstand. Uansett hva de sa disse årene så måtte han finne ut av det selv. 

Jeg er helt sikker på at ts sin venninne har hørt alt som er av råd uten å ta det til seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde i en periode i kommunal leilighet og det var den verste tiden i mitt liv. Det var 6 leiligheter. I 5 av dem bodde det narkomane. Det var sprøyter strødd rundt bosspannet, det var bråk 24/7, slåsskamper og høy musikk hele døgnet i flere dager. Det er ikke rart en mister respekten for slike mennesker. Selv om en er dopa, må en jo klare å oppføre seg som et normalt menneske

Så ut fra den erfaringen tror du alle er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe jeg har lært så hjelper ikke denne praten. De må gå så langt ned at de innser det selv. Fetteren min ruset seg i mange år, 3 overdoser hvor hjertet stoppet. Han hadde stor familie som var der gjennom tykt og tynt. Han stjal penger, slo ned faren sin, raserte hus og kjørte vil i rus tilstand. Uansett hva de sa disse årene så måtte han finne ut av det selv. 

Jeg er helt sikker på at ts sin venninne har hørt alt som er av råd uten å ta det til seg.

Det var trist å høre om din fetter, men du kan ikke basere deg på din egen erfaring og generalisere den til en universell sannhet. Jeg forstår at det må ha vært vanskelig, men alle erfaringer er ulike. Klart det er en utfordring, og pårørende sliter veldige mye. Men det er ikke så håpløst at man ikke engang burde prøve, siden noen har fått kommet seg ut av det fordi de fikk den støtten de trengte. Det avhenger også av mennesket, av hvor lenge dette har pågått og flere andre faktorer. Om man som venn/familiemedlem ønsker å hjelpe, så kan det faktisk hjelpe. Så får man sette sine egne grenser på hvor langt / hvor lenge man er villig til å gjøre det. Også er det mange organisasjoner som er her til å hjelpe både rusmisbrukere og pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, NotNaomi skrev:

Så ut fra den erfaringen tror du alle er sånn?

Har nok erfaring av dette til å vite at alle rundt den som ruser seg helt sikkert har delt sin mening og at meningen i seg selv har lite å si med mindre den som ruser seg også vil slutte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å høre om din fetter, men du kan ikke basere deg på din egen erfaring og generalisere den til en universell sannhet. Jeg forstår at det må ha vært vanskelig, men alle erfaringer er ulike. Klart det er en utfordring, og pårørende sliter veldige mye. Men det er ikke så håpløst at man ikke engang burde prøve, siden noen har fått kommet seg ut av det fordi de fikk den støtten de trengte. Det avhenger også av mennesket, av hvor lenge dette har pågått og flere andre faktorer. Om man som venn/familiemedlem ønsker å hjelpe, så kan det faktisk hjelpe. Så får man sette sine egne grenser på hvor langt / hvor lenge man er villig til å gjøre det. Også er det mange organisasjoner som er her til å hjelpe både rusmisbrukere og pårørende.

Jeg har vært i miljøet, sikkert 15 venner som ruser seg. I tillegg akkurat denne fetteren min, et par onkler, en tante og moren min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at man ikke skal prøve, men hvis en som ruser seg absolutt ikke vil slutte så skjer det jo ikke. Da finner de bare andre måter å lure seg unna med det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne av meg ble også rusmisbruker som veldig ung. 

Jeg traff aldri rusmisbrukervennene hennes og hun fikk ikke ruse seg i mitt nærvær. Anbefaler deg å sette noen klare rammer og ikke involvere deg i andre enn kun henne hvis dere skal ha kontakt. 

Vi har holdt kontakten 20år etter og i dag er hun rusfri. Hun trengte meg som den eneste rusfrie venninnen og gir meg masse tilbake. Glad jeg aldri slapp henne, hun er veldig verdifull for meg! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite forståelse du får her. Skjønner deg godt TS . Jeg har veldig mange venner fra rusmiljøet og det er virkelig ikke gøy å komme om  i en leilighet der det er en gjeng med halvkriminelle  folk. Man vet aldri hvordan rusete personer reagerer på ting. Du får gi din venninne støtte og si at du vil gjerne være venn med henne, men at du ikke vil sette deg selv i noen ubehagelig situasjon. At det er bedre om dere kan møtes ute eller hjemme hos deg. Og tilby henne hjelp visst hun gir uttrykk for å ha lyst  å komme ut av det.  Hun er nok i en vanskelig situasjon og trenger støtte.  Det med flyplassen trenger du ikke å stresse med. Man hører mye rart, men så lenge du ikke har tatt noe dop selv er det ingenting å bekymre seg over. 

Anonymkode: 818cb...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jenta bli rusfri en gang er det vintig å ha et nettverl med rusfrie venner. I stedet for å gå, ta henne med på morsomme rusfrie aktiviteter. Kanskje finner hun motivasjon til å slutte med det tullet. 

Anonymkode: 3d004...69b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...