Gå til innhold

Er mindre klasser svaret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, debatant said:

Norge hadde verdens beste skole for 50 år siden. Svaret rt å kreve litt av elevene igjen. 

Kanskje de hadde færre elever i hver klasse da? TS

Anonymkode: 4a37e...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tror at mindre klasser kan hjelpe både for elevene, lærerne og for foreldrene. Det sies at "voksne skaper vennskap" og i mindre klasser er det lettere for foreldrene å holde oversikt og vite hvem de andre barna, og foreldrene, er. For barna blir ofte terskelen høyere for mobbing når de vet at foreldrene kjenner hverandre og snakker sammen.

Min datter går i klasse med 32 i kullet. De er delt inn i 2 klasser og jeg har god oversikt over både elever og foreldrene i hennes klasse. Hun vet at jeg snakker med moren til Nina og kjenner faren til Nils, vi hilser på dem på butikken og drikker kaffe på fotballturneringer. Hun vet at vi snakker sammen så finner hun på noe tull så får jeg vite det. Når jeg kjenner foreldrene er det også lettere å legge til rette for vennskap på fritiden og er de venner på fritiden blir det bedre på skolen.

Faglig er det også bedre med færre elever i klassen. Lettere for både elever og lærerene.

Anonymkode: d3cfc...8b1

Nettopp, dette høres ut som en kur mot mobbing ja. TS

Anonymkode: 4a37e...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, debatant skrev:

Norge hadde verdens beste skole for 50 år siden. Svaret rt å kreve litt av elevene igjen. 

Tror mer i retning av at man må begynne å kreve mer av foreldrene. For 50 år siden og lengre tilbake var det 4 yrkesgrupper som hadde stor respekt. Det var presten, lensmannen, legen og læreren. Voksne viste respekt og barna fulgte etter. Slik er det ikke i dag. Foreldre har oppdaget individuell frihet og forventer at lærerne følger etter. Lærerne nyter ikke respekt og barna følger etter. Skal lærerne komme i posisjon må vi voksne begynne med oss selv. Vi må fremsnakke skolen, vi må fremsnakke læreren, vi må også "føye" oss i større grad etter skolen og lærerne, og vi foreldre må slutte å komme med tøysete forventninger og krav.

Det er vanskelig for skolen og lærerne å kreve så mye når foreldre undegraver og unnskylder.

Anonymkode: d3cfc...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra min erfaring, så er frilek mer åpent for mobbing. Enn arrangert lek. 
Hvis lærerne sa "Nå skal vi alle ake!" så fikk alle være med. Ingen ble utelatt, fordi det var en felles greie. Dersom en liten gruppe dro opp i bakkene for å ake. Da ble mange utelatt og ble nektet å få være med. 
Dersom lærerne sa "I dag skal alle spille ball", samme da også. Da ble ingen utelatt. Vi hadde ofte flere typer ball spill. Vollyball i gymsalen, fotball ute på lekeplassen og noe jeg ikke husker hva heter.. Du sparker en ball mot en vegg. 
På min barneskole så var det ofte slike ting. Alt fra slike "ring leker", hvor du står i ring. Et gedigent hoppetau hvor mange fikk hoppe samtidig. Eller at alle jentene, som ønsket det, satt å tegnet mens vi hørte på musikk. Var helt enkle leker. Ikke noe som krevde planlegging. Var alltid et alternativ for de som ikke ønsket å gjøre det som var felles aktiviteten. Var som oftest tegning og slikt, eller spille kortspill. I en gruppe. Lærerne var alltid med oss. Var alltid en lærer ved grupperingene. Det ble mer sosialt, både med lærerne og elevene. 

Med mer arrangert leker, trenger ikke å være store greiene. Da blir det mer samhold i friminuttene. 
Det er ganske så mye frilek nå til dags. Barn får ordne opp i det selv. Var å besøkte min gamle barneskole, fordi ei venninne har barn som går der nå. Og nå går lærerne vakt i friminuttene. De aktiviserer ikke barna på samme måte. Har fått høre at mobbing og utfrysning er stort problem der nå. De gjør aldri noe felles i friminuttene lengre. Bare disse fastsatte aktivitetsdagene. 

Anonymkode: e9796...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre klasser er smart det. Men største problemet er i friminuttene. 
I timene så er det ofte gruppeoppgaver som utgjør et problem. Dersom lærer sier "velg hvem du vil jobbe med", da blir det et problem. Dersom lærer sier "dere er en gruppe", så blir problemet løst. 
De aller fleste konfliktene oppstår i friminutt. Det er der barn blir utelatt. 

På ungdomskolen så spilte vi mye slåball og volleyball. Både ute og i gymsal. Ble mye mere sosialt. Det var alltid bare én regel "Alle får bli med". Ikke alle spilte heller, men vi satt ute med de andre og var sosial. I stedet for å sitte i små grupperinger inne og fryse ut andre. Min ungdomskole besto av 3 barneskoler som ble til en. I starten så var det 3 grupperinger. Alle barneskolene hver for seg. Mens min gruppe spilte ball ute og alle fikke være med. Til slutt så ble vi en stor gruppe. Det var ikke forbeholdt vår klasse heller, det var elever fra alle trinnene. 

Anonymkode: e9796...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på to forskjellige skoler der vi var 16 elever i klassen, og begge steder var det mye åpenlys mobbing. Lærerne brydde seg ikke, og på den ene av disse skolene deltok også flere av lærerne i mobbingen. Da jeg gikk på en skole med 27 elever i en klasse var det ingen mobbing (som jeg merket i hvert fall), og det var godt samhold i klassen. Så å ha små klasser er nok ikke den eneste løsningen. 

Anonymkode: 23d9f...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er mindre klasser en stor del av løsningen. En annen stor del er mer respekt for læreren og mer disiplin i timen. At det ikke bråkes så fælt og at alle oppfører seg sivilisert. Man ødelegger ikke bare for seg selv, men også for andre ved å forstyrre timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre klasser er mye bedre for alle. Lærer kan bruke mer tid per elev, og elevene kan få hjelp fort. I klasser med nesten 30 elever sitter gjerne elever veldig lenge med ting de ikke forstår fordi lærer hjelper andre. 

Til og med for voksne merker en at mindre grupper funger mye bedre. På universitet måtte jeg gi opp et fag fordi jeg hadde tatt på meg for mye. Første forsøk var vi rundt 50 stykker og man kunne egentlig bare ha en forelesning der man satt å hørte på. Neste semester var gikk det samme faget om igjen, men denne gangen var vi rundt 12 stykker som satt rundt et bord og hadde undervisning som fungerte mye mer som et seminar hvor studentene kunne delta. Det er ikke overraskende at andre forsøket mitt gikk helt strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som lærer, kun faglærer da. Men har tatt på meg oppgaver for en kontaktlærer i en klasse jeg er mye i. Rett og slett fordi hun har for mye å gjøre. Det er mye arbeid med klassemiljø. Ikke noe mobbing i den klassen (som vi vet... ) Men det kunne fort blitt det, hadde ikke vi lærerne hatt øynene åpne såpass mye som vi har og fulgt godt med. Vi ser elever som er "lette å erte", men gjør mye for å passe på at de også blir inkludert på en ordentlig måte. Også jekke ned de som ofte tar styringa og ønsker å bestemme.

Men det er fryktelig mye arbeid for kun en lærer. Det er ikke bare klassemiljø det skal jobbes med heller, det kommer jo i tillegg til fryktelig mye annet. Spesielt når man har fler elever man må "holde i sjakk". 

To Kontaktlærere, som begge ofte er i klassen, gjerne sammen hadde hjulpet. Eller mindre klasser. 

Tid for lærere å jobbe med klassemiljø. Ikke bare sette krav som kommer i tillegg til alt annet som skal gjøres.

Anonymkode: 7832e...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/1/2017 at 4:23 PM, AnonymBruker said:

Jeg har gått på to forskjellige skoler der vi var 16 elever i klassen, og begge steder var det mye åpenlys mobbing. Lærerne brydde seg ikke, og på den ene av disse skolene deltok også flere av lærerne i mobbingen. Da jeg gikk på en skole med 27 elever i en klasse var det ingen mobbing (som jeg merket i hvert fall), og det var godt samhold i klassen. Så å ha små klasser er nok ikke den eneste løsningen. 

Anonymkode: 23d9f...cf5

Det kommer an på elevgruppen også. Jeg har vært i klasser der alle oppfører seg hyggelig mot hverandre, er rolige i timen, positive og glade. Ingen diagnoser, ingen adferdsproblemer, ingen unger med særlige behov for å lede e.l. Er det 27 sånne elever, så går det jo greit med såpass stor klasse.

Så har man jo og de klassene med flere elever som sliter av forskjellige grunner. Sterke ledertyper som kan ty til vold for å oppnå det de vil, sjenerte barn som ikke tør å si fra. Diagnoser, adferdsproblemer, annerledeshet. Slike klasser kunne ha godt av å bli delt.. De krever uansett haugevis av ressurser fordi en lærer ikke kan ha klassen alene. 

Anonymkode: 7832e...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre klasser er bra for læreren. Jeg er lærer selv og merker hele tiden at jeg må prioritere beinhardt mellom de ulike elevsakene jeg velger å gå inn i i løpet av en uke. Det trenger ikke å handle om mobbing en gang, men alt fra trivsel, mestring, forebyggende arbeid med klassemiljø og generelt å kunne gi elevene følelsen av at jeg er der for dem. Når jeg har mye å gjøre er det mer som går under radarden. 

Men, det er også viktig at klassene ikke blir for små. Jeg har jobbet på en skole med enparallell og klasser på godt under 20 elever og der blir miljøet fort veldig lite. Enten så passer du inn, eller så havner du veldig utenfor alle andre, i motsetning til større klasser der det er mer mangfold. 

Selv har jeg de beste erfaringene i klasser på 22-26 elever. Mange nok til at alle passer inn med noen, men såppas få at man som lærer får større oversikt og innsikt i alt som rører seg. 

Når det er sagt så tror jeg også at kampen mot mobbing ikke bare hører til i skolen lengre. Sosiale medier har for lengst blitt en av de viktigste arenaene å hevde seg på, ikke minst for ungdom, som kan ha problemer med å sette grenser for egen og andres oppførsel. Skal man forebygge, fange opp og løse situasjoner med mobbing så må foreldrene med på laget og sette gode og trygge rammer for barna også utenfor skoletid. 

Anonymkode: 0fee6...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer selv vil jeg si at det ligger noe i det. Det er lettere å følge opp elevene tett når de er færre i klasserommet. Skolen jeg jobber på har klasser som spriker fra 18 til 32 elever i klassen. Det er klart det er lettere å følge opp hver enkelt elev i klassen på 18 elever. Man prøver selvfølgelig så godt man kan, men det sier seg selv at det er utfordrende i en større klasse. 

Problemet er nok at det er vanskelig å få til i praksis. Lærerutdanningen har nå blitt forlenget med enda et år, og fokuset på utdanningen av lærere er vel og bra det, men det hjelper ikke rekrutteringen, om man har som mål å ha flere lærere i tillegg. Lønnen bør stå nogen lunde i stil med utdannelsen, selv om ingen går inn for å bli styrtrik som lærer, så kan du ikke ha avskrekkende lave lønninger OG lang utdanning. Da vil færre og færre velge den veien. Så da blir det et spørsmål om penger, skal vi ha flust av høyt utdannede lærere på ganske bra lønn, så blir det dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2017 den 3.55, AnonymBruker skrev:

og løsninger, men de løsningene vi har fungerer tydeligvis ikke når et barn nylig har tatt livet av seg pga mobbing.
Det som er helt opp i dagen er at det må bli færre elever pr lærer, og det ville gi mange andre gevinster også. Bedre læring, lærere med mere overskudd, pluss mindre mobbing. Hvorfor blir ikke dette bare gjort? Forferdelig irriterende, pengene har vi jo. TS

Anonymkode: 4a37e...91d

 

Anonymkode: 9410d...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, Example said:

Som lærer selv vil jeg si at det ligger noe i det. Det er lettere å følge opp elevene tett når de er færre i klasserommet. Skolen jeg jobber på har klasser som spriker fra 18 til 32 elever i klassen. Det er klart det er lettere å følge opp hver enkelt elev i klassen på 18 elever. Man prøver selvfølgelig så godt man kan, men det sier seg selv at det er utfordrende i en større klasse. 

Problemet er nok at det er vanskelig å få til i praksis. Lærerutdanningen har nå blitt forlenget med enda et år, og fokuset på utdanningen av lærere er vel og bra det, men det hjelper ikke rekrutteringen, om man har som mål å ha flere lærere i tillegg. Lønnen bør stå nogen lunde i stil med utdannelsen, selv om ingen går inn for å bli styrtrik som lærer, så kan du ikke ha avskrekkende lave lønninger OG lang utdanning. Da vil færre og færre velge den veien. Så da blir det et spørsmål om penger, skal vi ha flust av høyt utdannede lærere på ganske bra lønn, så blir det dyrt. 

Jeg syns ikke lønna er så dårlig. De fleste er vel adjunkt. Lektorlønna frister jo da :P 

Det som frister minst ved yrket er vel det med krevende foreldre, evt krevende barn, og mye byråkratisk kontroll; papirarbeid. Ubetalt overtid. Mange slutter pga dette. For mange. Det er slikt de oppgir som grunn. Ikke lønn. Vi er ikke lærere, vi er pedagoger med liksom-mastergrad i adferdsvansker, psykologi og familieterapeut. Jeg har lest om master i spes ped og jeg har allerede oppnådd den graden bare gjennom jobben. *ironi* 

Nå ble det litt skravling her :P Uansett, poenget mitt er at jeg tror det hadde fristet mer å ta lærerutdanning eller å bli i skolen om det hadde vært mindre klasser faktisk. Joda, flere lærere må til. Og det koster. Men det er uansett satt inn så mye  ressurser i noen klasser fordi kontaktlærer ikke klarer å hanskes med alt som skjer alene.

Anonymkode: 7832e...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2017 den 2.52, Mari Y skrev:

Helt enig der, men så var det dette med å varsle foreldrene. Det er tross alt viktig selv om det kan svikte. For alt man vet, kan dette gi foreldrene en sjanse til å ta tak i det. Synes det er dårlig gjort at foreldre til mobberne ikke blir varslet, og tar foreldrene tak i det, har man kommet veldig langt, håper jeg. 

Send bekymringsmelding på alle mobbere til Barnevernet.

Anonymkode: 8e322...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke lønna er så dårlig. De fleste er vel adjunkt. Lektorlønna frister jo da :P 

Det som frister minst ved yrket er vel det med krevende foreldre, evt krevende barn, og mye byråkratisk kontroll; papirarbeid. Ubetalt overtid. Mange slutter pga dette. For mange. Det er slikt de oppgir som grunn. Ikke lønn. Vi er ikke lærere, vi er pedagoger med liksom-mastergrad i adferdsvansker, psykologi og familieterapeut. Jeg har lest om master i spes ped og jeg har allerede oppnådd den graden bare gjennom jobben. *ironi* 

Nå ble det litt skravling her :P Uansett, poenget mitt er at jeg tror det hadde fristet mer å ta lærerutdanning eller å bli i skolen om det hadde vært mindre klasser faktisk. Joda, flere lærere må til. Og det koster. Men det er uansett satt inn så mye  ressurser i noen klasser fordi kontaktlærer ikke klarer å hanskes med alt som skjer alene.

Anonymkode: 7832e...af3

Joda, jeg er enig i mye av dette. Samtidig så legger jeg til grunn at man faktisk ønsker flere lærere, altså overbevise folk om at det er det rette valget å gjøre. Selv er jeg glad i jobben min, og kunne ikke tenke meg å drive med noe annet, akkurat nå i alle fall. Vi må få flere til å velge lærerutdanningen for å få flere lærere, om vi skal opprettholde kravet til utdanning. Politikerne går også til kamp mot bruk av vikarer som ikke er utdannet pedagoger, det er synes jeg er ganske virkelighetsfjernt. Det er godt betalt å ta vikartimer, det har jeg gjort mye av selv, men du vil ikke finne mange utdannede lærere som ikke vil ha den faste stillingen fremfor det.

Helt enig at mindre klasser er å foretrekke. En stor klasse veier veldig tungt for både kontaktlærere og faglærere. De fleste lærere ønsker å følge opp best mulig, og klarer bare å rekke så-så mye i løpet av en arbeidsdag.. pluss alle de kveldene med hjemmearbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...