Gå til innhold

Er mindre klasser svaret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan si at jeg er helhjertet enig med den som skriver her. Selvsagt er det generelt mindre mobbing når det er flere voksne pr elev! Jeg gikk i en enorm klasse på bortimot 30 elever, paraellklassen min var også stor, og i begge var det mye mobbing.
I klassene over og under meg var det en helt annen situasjon, mye mere samhold og mindre mobbing, det var mindre klasser og mindre kull. 
https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/Ae6L3/Svaret-pa-korleis-vi-kan-stoppe-mobbinga_-er-enklare-enn-du-trur

Anonymkode: 4a37e...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ttor det er lettere for lærere å se problemer som oppstår dersom klassene er mindre. Lettere å fange opp de som sliter med å lære, og det som kan utarte seg til mobbing. Så tror jeg også at mindre klasser vil få et annet samhold enn større.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ikke det samme, men kanskje noe å tenke på likevel. Jeg er student og vi er bare 14 stykker på det ene emnet, det fører til at det blir veldig lav terskel for å spørre foreleser og diskutere alt mulig, og enkelte ting blir repetert 5-6 ganger slik at alle forstår det, noe som betyr at de som har forberedt seg og jobber med stoffet på egenhånd får sløst bort utrolig mye tid på dette. Mot mobbing er det selvfølgelig kjempebra med flere voksne, men kanskje mer i friminutt enn i selve timene?

Anonymkode: 53ed5...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mindre klasser jo mer oversikt har læreren. Jeg tror personlig at mye av arbeidet mot jobbing ikke må skje på skolen, men må komme hjemmefra. Gode holdninger må skapes tidlig. Når man ser hvor fæle voksne mennesker er til å mobbe/slenge dritt så skjønner man jo hvor barna lærer dette.... Jeg sier ikke at dette gjelder alle tilfeller, men i en god del så ligger nok svaret der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Sirah said:

Jo mindre klasser jo mer oversikt har læreren. Jeg tror personlig at mye av arbeidet mot jobbing ikke må skje på skolen, men må komme hjemmefra. Gode holdninger må skapes tidlig. Når man ser hvor fæle voksne mennesker er til å mobbe/slenge dritt så skjønner man jo hvor barna lærer dette.... Jeg sier ikke at dette gjelder alle tilfeller, men i en god del så ligger nok svaret der.

Men akkurat dette er vanskeligere å gjøre noe med. Dessuten kan det oppstå situasjoner/dynamikker i store klasser eller grupper av barn som mangler voksne, som kan gjøre hvem som helst til mobber/mobbeoffer. Man sier at det er ikke en spesiell "type" som blir mobbeoffer, og da må det samme gjelde mobbere. Ut fra min egen erfaring med klassekamerater i og utenfor klassen, vil jeg si at selve skolesituasjonen var problemet, og ikke først og fremst dem selv.

Anonymkode: 4a37e...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men akkurat dette er vanskeligere å gjøre noe med. Dessuten kan det oppstå situasjoner/dynamikker i store klasser eller grupper av barn som mangler voksne, som kan gjøre hvem som helst til mobber/mobbeoffer. Man sier at det er ikke en spesiell "type" som blir mobbeoffer, og da må det samme gjelde mobbere. Ut fra min egen erfaring med klassekamerater i og utenfor klassen, vil jeg si at selve skolesituasjonen var problemet, og ikke først og fremst dem selv.

Anonymkode: 4a37e...91d

Ja, men holdningene lærer barna en plass, og det er ofte hjemme :( Jeg sier ikke at det er løsningen på alle problemer, ikke sikkert det er en løsning i det hele tatt. Men så lenge ikke de voksne tar tak i hjemmet så kan mest sannsynlig skolen jobbe så mye mot mobbing de bare klarer uten å få bukt på problemet... Men mindre klasser er absolutt en fordel tror jeg! Jo flere voksne pr barn jo bedre er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mobbing oppstår ofte når voksne ikke er til stede. Så ha fokus på å opprette såkalte 'støttegrupper' i klassen, som håndterer mobbing. Gjerne elever som sees på som populære, men ikke er aktive mobbere. I tillegg har det i senere tid blitt straffbart for skoler å ikke gripe inn ang mobbing. Dersom det er snakk om aktive mobbere med voldsomme atferdsproblemer, så er min mening at de kanskje bør tas ut av skolen. Flytter man mobberen, forskyver man bare problemet. Jeg ser for meg at det kan være lurt å høre på de som har stått frem som tidligere mobbere. Fordi jeg tviler på at det egentlig finnes enkle løsninger, men at skolene bør ta i bruk de løsningene som finnes. Ergo: Dersom en person har store atferdsproblemer så tar du de ut fra skolemiljøet. Unngå dialog dersom noen mobber. Dialog bruker man dersom det er snakk om konflikter. Mobbing er ikke konflikt, det er mobbing. Og ikke Minnst: både mobber og mobbeoffer må bli sett. I skolen burde det vært mindre teoretisk læring og mer sosialisering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Sirah skrev:

Ja, men holdningene lærer barna en plass, og det er ofte hjemme :( Jeg sier ikke at det er løsningen på alle problemer, ikke sikkert det er en løsning i det hele tatt. Men så lenge ikke de voksne tar tak i hjemmet så kan mest sannsynlig skolen jobbe så mye mot mobbing de bare klarer uten å få bukt på problemet... Men mindre klasser er absolutt en fordel tror jeg! Jo flere voksne pr barn jo bedre er det.

Helt enig der, men så var det dette med å varsle foreldrene. Det er tross alt viktig selv om det kan svikte. For alt man vet, kan dette gi foreldrene en sjanse til å ta tak i det. Synes det er dårlig gjort at foreldre til mobberne ikke blir varslet, og tar foreldrene tak i det, har man kommet veldig langt, håper jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirah skrev:

Jo mindre klasser jo mer oversikt har læreren. Jeg tror personlig at mye av arbeidet mot jobbing ikke må skje på skolen, men må komme hjemmefra. Gode holdninger må skapes tidlig. Når man ser hvor fæle voksne mennesker er til å mobbe/slenge dritt så skjønner man jo hvor barna lærer dette.... Jeg sier ikke at dette gjelder alle tilfeller, men i en god del så ligger nok svaret der.

Du har nok mye rett, men isåfall mener  jeg foreldrene bør varsles med en gang det fanges opp.  Dersom foreldrene ikke bryr seg eller bare unnskylder seg, så tenker jeg at Barnevernet bør kobles inn. Mange voksne er ganske gode til å mobbe, òg, bare se på hetsen mot Sophie Elise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men akkurat dette er vanskeligere å gjøre noe med. Dessuten kan det oppstå situasjoner/dynamikker i store klasser eller grupper av barn som mangler voksne, som kan gjøre hvem som helst til mobber/mobbeoffer. Man sier at det er ikke en spesiell "type" som blir mobbeoffer, og da må det samme gjelde mobbere. Ut fra min egen erfaring med klassekamerater i og utenfor klassen, vil jeg si at selve skolesituasjonen var problemet, og ikke først og fremst dem selv.

Anonymkode: 4a37e...91d

Det kan være tilfeldig- f eks er det ikke alltid man tenker over det man gjør som mobbing. Men svært ofte dreier mobbing seg nettopp om holdninger og grunnleggende fordommer, tør jeg påstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes sikkert mange årsaker og løsninger, men de løsningene vi har fungerer tydeligvis ikke når et barn nylig har tatt livet av seg pga mobbing.
Det som er helt opp i dagen er at det må bli færre elever pr lærer, og det ville gi mange andre gevinster også. Bedre læring, lærere med mere overskudd, pluss mindre mobbing. Hvorfor blir ikke dette bare gjort? Forferdelig irriterende, pengene har vi jo. TS

Anonymkode: 4a37e...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det finnes sikkert mange årsaker og løsninger, men de løsningene vi har fungerer tydeligvis ikke når et barn nylig har tatt livet av seg pga mobbing.
Det som er helt opp i dagen er at det må bli færre elever pr lærer, og det ville gi mange andre gevinster også. Bedre læring, lærere med mere overskudd, pluss mindre mobbing. Hvorfor blir ikke dette bare gjort? Forferdelig irriterende, pengene har vi jo. TS

Anonymkode: 4a37e...91d

Problemet er vel at tiltakene ofte ikke følges opp. Derfor bør man straffe skoler som ikke tar tak i det skikkelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvordan skal man få tak i nok lærere da? 

 Er jo ikke bare å si "hokus pokus" og så dukker det opp enda flere lærere... 

Anonymkode: ef065...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan si at jeg er helhjertet enig med den som skriver her. Selvsagt er det generelt mindre mobbing når det er flere voksne pr elev! Jeg gikk i en enorm klasse på bortimot 30 elever, paraellklassen min var også stor, og i begge var det mye mobbing.
I klassene over og under meg var det en helt annen situasjon, mye mere samhold og mindre mobbing, det var mindre klasser og mindre kull. 
https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/Ae6L3/Svaret-pa-korleis-vi-kan-stoppe-mobbinga_-er-enklare-enn-du-trur

Anonymkode: 4a37e...91d

Norge hadde verdens beste skole for 50 år siden. Svaret rt å kreve litt av elevene igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mari Y skrev:

Helt enig der, men så var det dette med å varsle foreldrene. Det er tross alt viktig selv om det kan svikte. For alt man vet, kan dette gi foreldrene en sjanse til å ta tak i det. Synes det er dårlig gjort at foreldre til mobberne ikke blir varslet, og tar foreldrene tak i det, har man kommet veldig langt, håper jeg. 

Ja det er helt galskap at foreldrene innimellom ikke blir varslet. De burde bli varslet ASAP slik at de kan ta tak i det.

8 timer siden, Mari Y skrev:

Du har nok mye rett, men isåfall mener  jeg foreldrene bør varsles med en gang det fanges opp.  Dersom foreldrene ikke bryr seg eller bare unnskylder seg, så tenker jeg at Barnevernet bør kobles inn. Mange voksne er ganske gode til å mobbe, òg, bare se på hetsen mot Sophie Elise. 

Helt enig med deg. Ja, se Sophie Elise eller Anna Rasmussen, hva voksne folk syntes det er greit å lire av seg. Det er direkte mobbing og hets. Om foreldrene syntes slikt er innafor så er jo det holdninger man lett kan overføre til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er også foreldres ansvar å lære barna sine om sympati og empati. 

Anonymkode: b3d62...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mindre klasser kan hjelpe både for elevene, lærerne og for foreldrene. Det sies at "voksne skaper vennskap" og i mindre klasser er det lettere for foreldrene å holde oversikt og vite hvem de andre barna, og foreldrene, er. For barna blir ofte terskelen høyere for mobbing når de vet at foreldrene kjenner hverandre og snakker sammen.

Min datter går i klasse med 32 i kullet. De er delt inn i 2 klasser og jeg har god oversikt over både elever og foreldrene i hennes klasse. Hun vet at jeg snakker med moren til Nina og kjenner faren til Nils, vi hilser på dem på butikken og drikker kaffe på fotballturneringer. Hun vet at vi snakker sammen så finner hun på noe tull så får jeg vite det. Når jeg kjenner foreldrene er det også lettere å legge til rette for vennskap på fritiden og er de venner på fritiden blir det bedre på skolen.

Faglig er det også bedre med færre elever i klassen. Lettere for både elever og lærerene.

Anonymkode: d3cfc...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

 Hvordan skal man få tak i nok lærere da? 

 Er jo ikke bare å si "hokus pokus" og så dukker det opp enda flere lærere... 

Anonymkode: ef065...a97

Er det ikke arbeidsledighet i Norge? TS

Anonymkode: 4a37e...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...