AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #21 Del Skrevet 30. september 2017 Var da vilt gavenivå her i tråden. Pleier å kjøpe ei vinflaske til en hundrelapp til venninner jeg. Samme får jeg tilbake. Og de vinflaskene knerter vi under festen stort sett Det viktigste på en bursdag er jo å møtes og ha det gøy, ikke betale masse til hverandre. Anonymkode: 98649...77a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewInTown Skrevet 30. september 2017 #22 Del Skrevet 30. september 2017 Syns det er sykt frekt og egentlig ganske FLAUT å kreve pengegaver på den måten. Egentlig er det vel ganske frekt å kreve gaver generelt sett. Mister litt betydningen ved gave. Å gi gave skal jo være en frivillig, hyggelig liten oppmerksomhet til verten. Om det er snakk om kun ei flaske vin eller et større beløp, er ikke av betydning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 30. september 2017 #23 Del Skrevet 30. september 2017 (endret) Herregud for en kravstor person. Flaut å insistere på at alle skal holde tale for en selv. Taler, sanger og filmer og diverse andre påfunn får man når folk har lyst til det og synes du fortjener det, du sitter ikke og bestiller at folk skal hedre deg! På nesten alle bursdagene jeg har vært på så har verten sagt at det er gave nok at man kommer, men så tar noen gjerne med en vin likevel eller man går sammen en liten gruppe og spytter 200 inn i en pott og spleiser på noe. Selv har jeg fått alt fra dyre gaver til en drink på byn etter festen, helt supert alt. Dette er voksne folk som tjener greit, det er bare ikke vanlig å bruke mye penger på dette blant noen jeg kjenner. I studietiden var det vanlig med ingen gaver, en liten ting fra de nærmeste kanskje, men de fleste hadde ikke med noe, en halvliter med sløyfe rundt for moro skyld kanskje. Endret 30. september 2017 av Cuntzilla 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie123 Skrevet 30. september 2017 #24 Del Skrevet 30. september 2017 Jeg ville maks gitt 200-300 kroner. Synes dette med gaver har tatt av helt. Har aldri hørt om noen som har ønsket/forlangt at noen skal holde tale i en bursdag, og her vil hun at alle skal si noen ord??? Ville kanskje vurdert om jeg overhode skulle gå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #25 Del Skrevet 30. september 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Og jeg er enig om at 500 kr også er litt i overkant mye, Anonymkode: e3505...2b9 500 er det jeg gir til familiemedlemmer, 200-300 får da være greit nok til venninner, om det ikke er noen spesiell grunn til at de fortjener mer (ytt tjenester gjennom året, som ikke er gjengjeldt, og sånt noe). Jeg er middelaldrende, og har grei økonomi. Det kan virke som om det er større forventninger til diverse gaver blant dagens unge enn i min generasjon. Så det er mulig at noen vil synes dette er litt kjipt. Anonymkode: a7acf...7a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #26 Del Skrevet 30. september 2017 Nei syntes i utgangspunktet at det ikke er frekt å kun ønske seg pengegaver. Bedre med noe som kommer til nytte, enten det er for å kjøpe noe man ønsker seg og ikke har råd til, eller å betale regninger eller lignende, enn noe som bare blir lagt i et skap og aldri brukt. Men hun kan ikke forvente mange hundre eller tusen kroner av folk. En to hundrelapp holder i massevis i såfall. (med mindre dere er fra en veldig bemidlet og rik krets hvor to tusen kanskje er mer passende) Anonymkode: d5a44...88e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #27 Del Skrevet 30. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Nei syntes i utgangspunktet at det ikke er frekt å kun ønske seg pengegaver. Bedre med noe som kommer til nytte, enten det er for å kjøpe noe man ønsker seg og ikke har råd til, eller å betale regninger eller lignende, enn noe som bare blir lagt i et skap og aldri brukt. Men hun kan ikke forvente mange hundre eller tusen kroner av folk. En to hundrelapp holder i massevis i såfall. (med mindre dere er fra en veldig bemidlet og rik krets hvor to tusen kanskje er mer passende) Anonymkode: d5a44...88e Enig, hun har da ikke sagt hvor mye hun forventer av vennene, det er TS sin usikkerhet. Anonymkode: 0f710...03a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #28 Del Skrevet 30. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte 400-500 kr maks, men ser for meg at henne blir skuffet når hun ser at hun bare får penger nok av oss alle til sammen Anonymkode: e3505...2b9 Er ikke dette dårlig norsk??? Henne blir skuffet? Hun blir skuffet er vel riktig på bokmål. Du studerer ikke norsk ser jeg... Anonymkode: 869e4...f32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #29 Del Skrevet 30. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som skal feire bursdagen sin om noen uker. Greia er at hun skrev til oss alle at hun kun ønsker seg penger siden tingene hun ønsket seg var så dyre. Greir nok det, men hun forventer KUN penger, ikke noe evt spleising på noen av tingene hun nevnte hun ønsket penger til-fordi da kunne hun ha råd til flere av tingene hvis hun får penger tror hun. Tingene hun ønsker seg ligger på ca 4000-6000 pr ting, og jeg lurer egentlig på hva hun forventer å få i pangegaver av oss som kommer pr stk. Vi er i slutten av tyveårene, og jeg vet at de fleste som kommer ink meg selv, ikke har råd til store beløp. Jeg tenkte 400-500 kr maks, men ser for meg at henne blir skuffet når hun ser at hun bare får penger nok av oss alle til sammen, til å dekke en av tingene hun ønsker seg. Hun kan lett lage drama. Jeg har virkelig ikke råd til mer, for skal jo også ha med litt vin og må kjøpe anntrekk fordi det såklart skal være utkledning. Jeg er fortsatt under utdannelse, og jeg har ikke råd til å gi en venninne som ikke er den nærmeste en gang-en haug med penger i gave. Hun kommer jo til å bli veldig bevisst på hva hun får av hvem også, da pengegave er så tydelig. Derfor liker jeg ikke pengegave generelt. Vet at flere som kommer i den bursdagen har dårlig råd, og vil føle på det like mye som meg. Hva tenker dere andre her, er det ikke litt frekt og sette krav om kun pengegave? Anonymkode: e3505...2b9 300-600 mellom der bør holde Anonymkode: a54b9...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #30 Del Skrevet 30. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette dårlig norsk??? Henne blir skuffet? Hun blir skuffet er vel riktig på bokmål. Du studerer ikke norsk ser jeg... Anonymkode: 869e4...f32 Du studerer ikke norsk, ser jeg... Anonymkode: 74934...086 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #31 Del Skrevet 30. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette dårlig norsk??? Henne blir skuffet? Hun blir skuffet er vel riktig på bokmål. Du studerer ikke norsk ser jeg... Anonymkode: 869e4...f32 Det er vel ikke særlig lurt å studere norsk. Med mindre man har planer om å bli lærer er ikke jobbutsiktene særlig skinnende. Anonymkode: c3e4d...211 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #32 Del Skrevet 30. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke særlig lurt å studere norsk. Med mindre man har planer om å bli lærer er ikke jobbutsiktene særlig skinnende. Anonymkode: c3e4d...211 Språkforsker og lærer var tankene ja. Men uansett så å si henne blir skuffet høres veldig feil ut. Hun blir skuffet høres mer riktig ut. Anonymkode: 869e4...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #33 Del Skrevet 30. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Språkforsker og lærer var tankene ja. Men uansett så å si henne blir skuffet høres veldig feil ut. Hun blir skuffet høres mer riktig ut. Anonymkode: 869e4...f32 Såå utrolig intressant. Anonymkode: 0f710...03a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 30. september 2017 #34 Del Skrevet 30. september 2017 (endret) Herrefred. Jeg bruker 500kr på min aller nærmeste venninne. Hvis jeg er bedt i besøk til en mer perifer venn får hun en vinflaske eller en gave til en verdi av maks 200, og det er veldig gjensidig. Er ikke alle som har med seg gave en gang og det har aldri noen reagert på. Jeg er bare glad folk kommer i besøket og vil dele kvelden med meg. Vi er på samme alder som dere! For det første er det ikke pengene det handler om, men tanken. For det andre så er det få som har råd til å kaste 500kr +++ ut hver gang noen har bursdag. Edit: TS: hva pleier du å få av henne? Må også legge til at jeg syntes det er bra frekt å ønske seg penger av venninner på den måten Endret 30. september 2017 av altflyter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #35 Del Skrevet 30. september 2017 Jeg er i starten av 30 årene og gir for ca 200 kroner til venner, kjøper ofte ting på tilbud da slik at det kan virke dyrere enn det er (f.eks ullpledd med mønster jeg fant på salg til 180, treningsjakke på 70% salg osv). Om noen hadde ønsket seg penger hadde de uansett bare fått 200, det er det jeg har råd til (det jeg vil ta meg råd til og hva som er vanlig i vår gjeng, vi har alle fulltidsjobber og tjener bra ). Synes ikke du skal bruke mer enn du hadde tenkt TS, spesielt siden du må kjøpe inn kostyme også - det får du kanskje ikke brukt mer enn denne ene gangen? Anonymkode: cbbf3...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 30. september 2017 #36 Del Skrevet 30. september 2017 Oj dette hørtes slitsomt ut! Er enig med resten, 200-300kr bør holde i massevis. Skulle jeg blåst av 500-600kr pluss drikke hver gang jeg skulle i bursdag kunne jeg meldt meg på luksusfellen med en gang tror jeg! Min beste venninne får rundt 300-400kr, mer perifere venner får en vinflaske til 100-150kr med mindre jeg vet det er noe spesifikt de ønsker seg. Da går vi ofte flere sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. oktober 2017 #37 Del Skrevet 1. oktober 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som skal feire bursdagen sin om noen uker. Greia er at hun skrev til oss alle at hun kun ønsker seg penger siden tingene hun ønsket seg var så dyre. Greir nok det, men hun forventer KUN penger, ikke noe evt spleising på noen av tingene hun nevnte hun ønsket penger til-fordi da kunne hun ha råd til flere av tingene hvis hun får penger tror hun. Tingene hun ønsker seg ligger på ca 4000-6000 pr ting, og jeg lurer egentlig på hva hun forventer å få i pangegaver av oss som kommer pr stk. Vi er i slutten av tyveårene, og jeg vet at de fleste som kommer ink meg selv, ikke har råd til store beløp. Jeg tenkte 400-500 kr maks, men ser for meg at henne blir skuffet når hun ser at hun bare får penger nok av oss alle til sammen, til å dekke en av tingene hun ønsker seg. Hun kan lett lage drama. Jeg har virkelig ikke råd til mer, for skal jo også ha med litt vin og må kjøpe anntrekk fordi det såklart skal være utkledning. Jeg er fortsatt under utdannelse, og jeg har ikke råd til å gi en venninne som ikke er den nærmeste en gang-en haug med penger i gave. Hun kommer jo til å bli veldig bevisst på hva hun får av hvem også, da pengegave er så tydelig. Derfor liker jeg ikke pengegave generelt. Vet at flere som kommer i den bursdagen har dårlig råd, og vil føle på det like mye som meg. Hva tenker dere andre her, er det ikke litt frekt og sette krav om kun pengegave? Anonymkode: e3505...2b9 Jeg tenker at det er helt ok å ønske penger i gave. Men det var da voldsomt til beløp hun forventer. Jeg tenker mellom 100 og 200 kr er mer enn nok fra en person når det er bursdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #38 Del Skrevet 1. oktober 2017 De gangene vennene mine har fått pengegave til bursdagen har det alltid vært en annen venn som har samlet inn beløpene til en felleskonto og overrakt bursdagsbarnet på dagen. På denne måten har alle som har gitt vært anonyme. Da jeg var student ga jeg 200 kr til en god venninne. Hadde ikke råd til mer. To år senere er jeg i jobb og ga 600 kr til en annen like god venninne. Like stor % av inntekten min. Likevel glad for at venninne mine ikke kjente til beløpene. Synes det det er en veldig dårlig løsning at denne venninnen kan overse hvor mye alle gir. Anonymkode: c3450...ee6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #39 Del Skrevet 1. oktober 2017 Har ei venninne jeg pleier å handle julegaver til, vi kjøper smågodt eller sjokolade til hverandre. Gaver over 300,- er forbeholdt familie eller spesielle anledninger syns jeg. Anonymkode: 83df4...e50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 2. oktober 2017 #40 Del Skrevet 2. oktober 2017 Mye mas om å få penger ved diverse feiringer for tiden. Noen er sågar så frekke at de har en spleis kampanje gående i ukesvis på FB. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå