Gjest care Skrevet 4. august 2002 #1 Del Skrevet 4. august 2002 Ja til sirkus uten dyr. Sirkus er moro, men ikke for dyrene. De må gjennomgå hard trening for å lære unaturlig kunster. De transporteres over lange strekninger. Dyrene er sirkusets ufrivillige artister. Høyres stortingsrepresentant André Dahl (26) mener dyr på sirkus er dyrplageri. Nå ønsker han et totalforbud. Hva mener du!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 4. august 2002 #2 Del Skrevet 4. august 2002 Enig der. Dyr hører ikke til på sirkus i det hele tatt! Jeg synes oppriktig synd på dyrene. Greit at noen liker å bli dressert og kanskje også "rampelyset"? Men at de tilbringer mesteparten av livet på veiene, og ikke ute på engene/marka der de hører hjemme. Blir litt trist bare av å tenke på det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nathalie Skrevet 4. august 2002 #3 Del Skrevet 4. august 2002 NEI TIL SIRKUS I DET HELE TATT!!! Ikke bare dyrene som blir plaget, men tenk på alle de ungene som vokser opp der og blir trent opp... Har både lest og sett om disse barna som blir solgt til sirkus-treningssentre i fattige land for at de skal tjene penger. De blir solgt i kanskje 2-3års alderen. Jeg synes nå det er minst like sykt som dyrene som trenes opp.... Nei, for min del kan de kutte sirkus i det hele tatt, iallfall hvis de ikke slutter med dyr og barn i manesjen!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius Skrevet 4. august 2002 #4 Del Skrevet 4. august 2002 NEI TIL SIRKUS!! Elefanter og løver +andre dyr hører hjemme i naturen, ikke i trange bur på veien!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henna Skrevet 4. august 2002 #5 Del Skrevet 4. august 2002 Helt enig! Litt på siden her, var under en ferie for litt siden i en storby i Europa. Der besøkte vi en dyrepark. Dyrene hadde ikke mange kvadratmeter å bevege seg på, og dyr som løver, tigre, hyener gikk helt apatiske fram og tilbake. Totalt fraværende. En ulv ,som er et flokkdyr, var alene i en liten innhengning. Fikk helt vondt i magen av dette. Og dette er der for å underholde oss? Siste gang jeg betaler for å se noe slikt iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lazy Skrevet 4. august 2002 #6 Del Skrevet 4. august 2002 Huff ja, dette er dyreplageri. Synes virkelig synd på de stakkars dyrene som ikke har valgt dette selv. Rart at det ikke er flere som reagerer på dette, det er jo masse folk som ser på sirkus. Dyrene må lide for at vi mennesker skal more oss, det er ille. JA til forbud mot dyr på sirkus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 4. august 2002 #7 Del Skrevet 4. august 2002 Jeg synes nå det er litt mer nyansert enn som så ja. Veldig mange sirkusdyr er født i bur, og vet ikke av noe annet. De ville ikke klart seg alene. De får nok mat, de blir vasket hver dag, de får stell, kos og klapp. Dessuten får de jobbe, noe de fleste dyr elsker. (Bare se på hester, elefanter som trekker tømmer i India/Thailand osv...) Jeg vet dessverre at det finnes mange små-sirkuser som ikke er så kjente, og som kanskje ikke behandler dyrene sine så bra. Men Arnardo, Merano og Agora osv. behandler dyrene sine kjempebra. Ja til forbud mot dyr på amatørsirkus, nei til forbud mot familiedyr som jobber, liker seg og blir stelt godt med i de større og mer seriøse sirkusene!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 5. august 2002 #8 Del Skrevet 5. august 2002 Nei til dyr på sirkus og ja til strenger krav til dyreparker..! Frk. Busybody Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 5. august 2002 #9 Del Skrevet 5. august 2002 helt enig med Vinga jeg! Nyanser bildet litt, som i alle andre tilfeller er det heller ikke her svart/hvitt! Ja til strengere kontroll på dyrestell og behandling på sirkusene som har dyr! Men også ja til dyr på sirkus som behandler disse bra! Mange dyr koser seg, som vinga sier: mange er født i fangenskap, og ville ikke klart seg ute i det fri. Er dere imot dyrehager og andre steder dyr holdes i fangenskap også? Mange dyr i dyrehager er eksemplarer som er reddet ut fra sine "vanlige marker" fordi de ellers ville dødd, enten fordi moren har forlatt dem, eller fordi de er skadd eller lignende. Endel er også dyr som er fanget og solgt, men som så er "funnet" og "reddet". disse er gjerne ikke i stand til å klare seg selv. og blir derfor heller plassert i en dyrehage eller lignende. Andre muligheter hadde vært å tatt livet av dyrene! Mange tidligere "ville dyr" har det godt i fangenskap, mange vet ikke bedre. Både våre kjære hester, hunder og katter var i utgangspunktet ville! de har blitt tatt til fange av mennesker, blitt født opp i våres selskap uten akkurat å velge det selv! Villhester fanges og temmes også. Når du ser en hund sitte, rulle rundt, leke død etc etc etc, eller en hest ride rundt i ring dag etter dag etter dag på en rideskole, tror dere dette er noe dyrene velger selv? Disse dyrene kommer også i utgangspunktet fra de frie markene! men jeg tror mange av dem nyter jobben de gjør, nyter samværet med oss mennesker og har det helt udmerket i fangenskap! Blir dyr misshandlet eller dårlig skjøtt er jeg helt klart i mot det, men det gjelder da også alt av dyr, både sirkusdyr, dyrehagedyr og kjæledeggene våre! (vi har forresten mange eks. der og, dansemus, rotter, hunder, katter, ørkenrotter, chinchillaer, endel akvariumsfisk, papegøyer etc etc etc. ingen av disse er i utgangspunktet skapt i fangenskap, men har det gjerne godt fordet,) men at vi skal være grundigere til å gå sirkusene i sømmene både når det gjelder dyrebehandling og barnearbeid er jeg enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 5. august 2002 #10 Del Skrevet 5. august 2002 Helt enig, det skulle vært forbudt! Jeg har aldri gått på sirkus, og kommer aldri til å gå heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 5. august 2002 #11 Del Skrevet 5. august 2002 Enig med aline og Vinga!!! Bildet er mer nyansert. Alle dyr har det ikke fælt i fangenskap.Men det er viktig at det blir holdt kontroll med dyr i sirkus og dyreparker.Synes det er tragisk å se apatiske dyr i små innhegninger. :evil: Hørte forressten en historie om noen dyreværnere som hadde sluppet løs noen seler ifra et akvarie(i Ålesund tror jeg det var?). Blant dem var to små morløse selunger som hadde blitt reddet,disse kunne jo ikke klare seg alene.... Den ene døde av sult og sykdom,og den andre klarte de å finne før det var for sent. Snakk om misforstått dyrevern!! :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cassandra, ikke innlogget Skrevet 5. august 2002 #12 Del Skrevet 5. august 2002 Er det noen som har sett dokumentarene om dyr i fangenskap? Ville dyr i fangenskap. Er det noen som har sett tigerens monotome vandring i nøyaktig samme spor, dag etter dag, time etter time. Er det noen som har sett apatiske apekatter? Er det noen som har sett lenkede elefanter som omtrent ikke har plass til å snu seg? Har dere lagt merke til tvangshandlingene til dyrene i dokumentarene? Jeg går ALDRI på sirkus. Mine barn får ikke gå på sirkus. Skal vi se på ville dyr, så låner vi heller filmer om dyr i deres rette miljø. Reservater er noe helt annet. Det synes jeg er flott. For DER er det snakk om å redde dyrene fra utryddelse. Kan veldig godt hende at elefantene liker å jobbe i India, men leve kårene deres er sikkert noe helt annet enn å stå på bås i Norgen, labbe rundt i manesjen dag etter dag, stå bundet store deler av døgnet. De ville dyrene lever på menneskers prinsipper. Har vi ikke lest flere tragiske historier hvor elefantene dreper tilskuere? Tigre dreper temmerene sine. Det er IKKE dyrenes feil! Jeg vil påstå at kattene og hundene våre lever et MYE bedre liv enn elefanter, apekatter og tigre i fangenskap. Jeg vil til og med påstå at hestene på rideskolen har det bedre. Om ikke annet så har de større arealer å bevege seg på når de har fri. Enkelte dyr formerer seg ikke i fangenskap. Bør ikke det fortelle oss noe? Nei til sirkus med dyr. Og nei til sirkus med barn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lazy Skrevet 5. august 2002 #13 Del Skrevet 5. august 2002 At mange av dyrene er født i bur og ikke vet om noe annet synes jeg er en dårlig måte å forsvare dette på. Det sier jo litt, de burde ikke vært født i bur i det hele tatt. De fleste blir kanskje behandla "bra", men de må tross alt reise land og strand rundt i trange bur hvor det sikkert er X antall varmegrader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Missuganda Skrevet 5. august 2002 #14 Del Skrevet 5. august 2002 Å ha dyr i fangeskap, (uansett om det er født der eller ikke) for å tilfrestille oss mennesker viser hvor egoistisk vi mennesker er. De menneskene som ignorere dette, har skylapper for øynene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 5. august 2002 #15 Del Skrevet 5. august 2002 Jeg har boikottet sirkus med dyr siden jeg var 12 år og så de triste forholdene der, husker en elefant måtte slås flere ganger for å få den til å stå på to, og hestene som sto med tomt blikk. Et sirkus vil aldri kunne gi dyr et naturlig miljø. Når dyr står opptil 90 % av tiden i trange transportbur synes jeg det er ille!! At dyrene ikke vet bedre, gjør det det noe bedre? Jeg skjønner heller ikke helt hva gleden er med å se dyr spjåket ut og tvinges til å gjøre øvelser som ikke er naturlig for dem? Dyrehager er stort sett like ille, men de er i hvert regulert med lov om hvor stor plass dyrene skal ha, sirkus er fritatt fra denne loven. Mye trist å se i dyrehagene også da, dyr som står apatiske og gjør samme stereotype bevegelse om igjen, isbjørner i 40 varmegrader etc.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henna Skrevet 7. august 2002 #16 Del Skrevet 7. august 2002 Dyrehager er stort sett like ille, men de er i hvert regulert med lov om hvor stor plass dyrene skal ha, sirkus er fritatt fra denne loven. Her i landet er nok forholdene i dyreparkene betraktelig bedre enn i mange land. Men jeg setter ikke alle steder under samme kam her, det er jo veldig individuelt. Men reguleringen med lov om hvor stor plass dyrene skal ha må jeg si jeg setter stor skepsis til. Som om et areal på under 50 m2 er nok for to løver på 150-200 kilo??? Da lurer jeg på om det er hensynet til dyrene eller pengene som prioriteres :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lazy Skrevet 7. august 2002 #17 Del Skrevet 7. august 2002 Tror nok dyra har det bedre i dyreparkene her enn i mange andre land ja. Var i Florida for noen år siden og var innom en dyrepark i Everglades og der satt det pantere og tigere inni små bur. De hadde det IKKE godt, syntes så synd på dem. Og krokodillene hadde knapt nok en liten dam å svømme i. Men så lenge de tjener penger på turistene blåser de vel i dyra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 8. august 2002 #18 Del Skrevet 8. august 2002 I fjor hadde jeg datteren med på sirkus, og det var kjempeflott! Det var imponerende hvordan de kunne på elefantene til å lystre, vare ved hjelp av små signaler. Jeg tror ikke sirkusdyrene har det så dårlige forhold. Jeg er ganske sikker på at de får både pass og stell. Værre må det være for mange dyr i f. eks. dyrebutikker. De blir samlet i små, overfylte bur... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå