Gå til innhold

Dele tips fra jobb med venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg arbeider som servitør ved en ganske stor restaurant, og hver ettermiddag kveld deler vi ALT vi har fått inn i tips fra gestene. Slik at dette blir likt fordelt mellom alle servitørene. Men problemet er at jeg egentlig ikke synes dette er helt rettferdig. Fleire av de jeg arbeider sammen med er egentlig  ganske treige, og sitter heller å fikler med mobiltelefonen sin eller preiker med hverandre - isteden for å holde øye med fjestene, fylle på med drikke og så videre...                     

Hver gang det kommer inn noen nye gjester, så forsøker jeg å stikke bort til dem med en meny og ta imot bestilling fra dem ganske kjapt etter at gjestene har kommet inn og fått satt seg. Men med fleire av de andre servitørene så er de opptatte med å for eksempel chatte med noen på Facebook eller noe, og da risikerer man at gjestene deres blir sittende og vente en stund. I tillegg er det ikke alltid de gidder å holde øye med dersom gjester har lyst på mer å drikke eller noe. 

Resultatet blir jo selvfølgelig at de bordene med "giddalause" servitører får inn langt mindre tips, hvis de får inn noe tips i det heile tatt da. Men disse servitørene får jo uansett inn noen kroner som tips, fordi de får en andel av pengene som andre servitører har tatt inn... 

Jeg er jo stort sett gode venner med alle som arbeider der, og har ikke lyst til å skape noen "dårlig stemning" eller noe. Man risikerer jo å bli stemplet som en "gnien gerrigknark" dersom man ikke ønsker å dele på godene...                     

Så hva kan jeg egentlig gjøre? 

Anonymkode: d176d...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting. Ja, det er urettferdig, men sånn er livet. Det er jo like urettferdig at noen gjester tiper masse nærmest uavhengig av service, mens andre, som meg, aldri tipser (siden service er inkludert i prisen i Norge, og du faktisk allerede får betalt av arbeidsgiver for å gi mer service...). Så det vil aldri kunne bli rettferdig uansett. Du kan få meg som gjest, og ikke få noe tips uansett hvor rask og oppmerksom du er, mens en av de "late" kollegene dine kan få en amerikansk turist som tipser 20% omtrent uansett. 

Du skaper bare dårlig stemning om du sutrer over at det er urettferdig, for det blir det uansett. 

Anonymkode: e8f0c...13a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er urettferdig når du innser det, så vil verden se annerledes ut utenfor din egen nesetipp. 

Hva tror du vil skje dersom du forlanger å beholde din egen tips? Egentlig burde ingen tipse dere, fordi dere får lønn og det bør holde. 

Hvorfor har dere ikke faste bord dere har ansvaret for? 

Anonymkode: a5169...a0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du synes det er urettferdig, men samtidig er jeg redd det vil være negativt for relasjonene mellom deg og kolegene dine hvis du tar det opp direkte. Hva med å foreslå for sjefen at dere har interne konkuranser om hvem som får inn mest tips. Kan f.eks.være snakk om gjenomsnittlig per vakt i løpet av en mnd, også får vinneren en eller annen premie. På den måten oppnår du kanskje at det går litt sport i god kundebehandling, fordi alle vil være klar over at det registreres hvem som mottar mye og lite tips, og fordi det ligger en premie og venter på den/de som får til mest. Dette vil i så fall være en god ting for alle, fordi det vil gagne bedriften som helhet, samtidig som det forhåpentligvis vil generere mer tips til samtlige.

Anonymkode: 478e4...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi løste det med at tips er personlig + fast sum til kokkene. Synes det er mest rettferdig. Hadde ikke vært så glad for å dele tips med folk som helst vil sitte på baken. 

Men det vil skape dårlig stemning ved å ta det opp, og dette er tydeligvis dette stedets regler.

Anonymkode: a3a55...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verden er urettferdig når du innser det, så vil verden se annerledes ut utenfor din egen nesetipp. 

Hva tror du vil skje dersom du forlanger å beholde din egen tips? Egentlig burde ingen tipse dere, fordi dere får lønn og det bør holde. 

Hvorfor har dere ikke faste bord dere har ansvaret for? 

Anonymkode: a5169...a0b

Verden er urettferdig derfor må man sette seg selv først mener du vel? Ingen andre kommer jo til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...