Gå til innhold

Parkering og nabokrangel.


misssssnorway

Anbefalte innlegg

Leier en leilighet i en enebolig som har tilhørende privat vei. Det befinner seg en rekke boliger langs denne private veien. Ettersom det er privat vei parkerer samboer og jeg langs den kommunale veien utenfor dette området. Nå har det kommet klager på at vi har for mange biler (har 3 stk), og de mener vi må fjerne minst en ettersom de synes veien skal være til disposisjon for deres besøkende som trenger parkering. De mener også det er for dårlig sikt når de skal ut på den kommunale veien da bilene kommer ganske fort ovenfra (40 sone). 

Har ikke akkurat lyst å lage dårlig stemning, men det er vel fritt frem med parkering i kommunal vei så lenge man overholder trafikkreglene? Orker ikke parkere flere 100 m fra boligen hver dag i TILFELLE de skal få besøk. Alle beboerne har forøvrig plass til besøkende biler på sine tomter også. Hva skal vi gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det dårlig sikt, da? Jeg skjønner godt naboene blir irriterte om de føler det skaper farlige situasjoner. 

Jeg skjønner forøvrig at det er irriterende om dere har hele tre biler stående til enhver tid. Det er i overkant mye. Må alle bilene virkelig stå så nært, da?

Anonymkode: 08d24...245

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, misssssnorway skrev:

Leier en leilighet i en enebolig som har tilhørende privat vei. Det befinner seg en rekke boliger langs denne private veien. Ettersom det er privat vei parkerer samboer og jeg langs den kommunale veien utenfor dette området. Nå har det kommet klager på at vi har for mange biler (har 3 stk), og de mener vi må fjerne minst en ettersom de synes veien skal være til disposisjon for deres besøkende som trenger parkering. De mener også det er for dårlig sikt når de skal ut på den kommunale veien da bilene kommer ganske fort ovenfra (40 sone). 

Har ikke akkurat lyst å lage dårlig stemning, men det er vel fritt frem med parkering i kommunal vei så lenge man overholder trafikkreglene? Orker ikke parkere flere 100 m fra boligen hver dag i TILFELLE de skal få besøk. Alle beboerne har forøvrig plass til besøkende biler på sine tomter også. Hva skal vi gjøre?

Hvorfor i alle dager har dere 3 biler?!?!

Anonymkode: 9e492...440

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager har dere 3 biler?!?!

Anonymkode: 9e492...440

Hva har det med saken å gjøre? De blir parkert på kommunal vei. Naboene i den private veien har ingenting med hvem som parkerer på den kommunale.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Arabella skrev:

Hva har det med saken å gjøre? De blir parkert på kommunal vei. Naboene i den private veien har ingenting med hvem som parkerer på den kommunale.

Om de står slik at de sperrer for sikten, og derfor skaper farlig situasjon, har naboene så absolutt noe med det å gjøre. 

Anonymkode: 08d24...245

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvorfor du ikke kan parkere utenfor den bolig du leier fra - har de ikke lagd plass til deg på eiendommen for å parkere 1-2 av deres biler? 

Anonymkode: cb10f...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor du ikke kan parkere utenfor den bolig du leier fra - har de ikke lagd plass til deg på eiendommen for å parkere 1-2 av deres biler? 

Anonymkode: cb10f...006

Det er ikke så veldig mange som har plass til 3-4 biler utenfor huset... Dette er en leilighet i en enebolig. De som eier boligen og bor i resten av eneboligen skal ha plass til sine egne biler, og de har gjerne 1-2 biler de også. 

Vi har plass til 3-4 biler i oppkjørselen vår, men da må alle ut og flytte på bilene sine for at de innerste kommer ut, og det er selvsagt uaktuelt når man leier ut at man skal bli inneparkert av leieboere. 

Anonymkode: 08d24...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Det er ikke så veldig mange som har plass til 3-4 biler utenfor huset... Dette er en leilighet i en enebolig. De som eier boligen og bor i resten av eneboligen skal ha plass til sine egne biler, og de har gjerne 1-2 biler de også. 

Vi har plass til 3-4 biler i oppkjørselen vår, men da må alle ut og flytte på bilene sine for at de innerste kommer ut, og det er selvsagt uaktuelt når man leier ut at man skal bli inneparkert av leieboere. 

Anonymkode: 08d24...245

Jeg sa 1 eller 2 av de bilene- ikke alle 3.  De må få i hvertfall 1 plass der for leietakers bil - resten kan parkere langs kommunal veien og da blir det mindre bråk da 1 av de kan parkere mye lengre bort. 

Anonymkode: cb10f...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder jeg med naboene. Det er ganske dårlig naboskikk å okkupere gata med tre biler! 

Anonymkode: c439c...5d1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa 1 eller 2 av de bilene- ikke alle 3.  De må få i hvertfall 1 plass der for leietakers bil - resten kan parkere langs kommunal veien og da blir det mindre bråk da 1 av de kan parkere mye lengre bort. 

Anonymkode: cb10f...006

Nei, det må de ikke. Det er ikke sikkert at det er noen parkeringsplasser på tomten til eneboligen, ikke til eiernes egen til engang. Det er plenty av eneboliger hvor det bare er gateparkering, og ikke noen egen parkering på tomten. Og veldig mange hvor det bare er plass til 1-2 biler, og man da gjerne må parkere foran hverandre så innerste bilen blir sperret. 

Det er fullt lovlig å leie ut uten å tilby parkeringsplass som en del av utleien, og det er også helt normalt. 

Anonymkode: 08d24...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere parkerer slik at dere kan blokkere og skape farlige situasjoner så holder jeg med naboene. Om du var min nabo og parkerte slik at jeg ikke hadde fri utsikt når jeg skulle ut på veien ville jeg klagd til kommunen. Kommunens vei. De hadde fått tatt tak i det.

Anonymkode: 4c660...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er den ene bilen en firmabil, og kan derfor ikke brukes i private sammenhenger. Vi jobber ofte motsatt av hverandre, da jeg jobber til ugunstige tidspunkt og et sted som ikke er tilgjengelig med kollektiv transport. Når jeg da er på jobb har han sin egen bil til disposisjon for å komme seg rundt. Dårlig kollektivtilbud der vi bor. 

Parkerer etter trafikkreglene med 5 m avstand til avkjørselen, og forsøker å parkere den minste bilen fremst. Har andre naboer som også parkerer i veien som ikke er like flinke til lukeparkering og opptar ofte 2 plasser i stedet for 1. Hender da at man parkerer litt for nærme krysset, men det er unntaket. Er absolutt ikke bare vi som nytter oss av parkeringen, og akkurat på det stykket er det plass til 6-7 biler (avhengig om man parkerer ordentlig eller ikke). 

De vi leier hos har 2 utleieenheter, men kun plass til 1 ekstra parkert bil ved huset (uten at man må flytte på biler for å komme seg ut). Det vil derfor bli urettferdig dersom ene boenheten kan parkere der og ikke de andre. 

Kan selvsagt parkere firmabilen lengre borte i helgene, men føler vi "flytter" problemet til andre naboer da, som gjerne vil bruke den disponible veien utenfor sine boliger igjen.

Poenget mitt er om de kan kreve å "reservere" vegen til sine potensielle gjester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, misssssnorway skrev:

Som sagt er den ene bilen en firmabil, og kan derfor ikke brukes i private sammenhenger. Vi jobber ofte motsatt av hverandre, da jeg jobber til ugunstige tidspunkt og et sted som ikke er tilgjengelig med kollektiv transport. Når jeg da er på jobb har han sin egen bil til disposisjon for å komme seg rundt. Dårlig kollektivtilbud der vi bor. 

Parkerer etter trafikkreglene med 5 m avstand til avkjørselen, og forsøker å parkere den minste bilen fremst. Har andre naboer som også parkerer i veien som ikke er like flinke til lukeparkering og opptar ofte 2 plasser i stedet for 1. Hender da at man parkerer litt for nærme krysset, men det er unntaket. Er absolutt ikke bare vi som nytter oss av parkeringen, og akkurat på det stykket er det plass til 6-7 biler (avhengig om man parkerer ordentlig eller ikke). 

De vi leier hos har 2 utleieenheter, men kun plass til 1 ekstra parkert bil ved huset (uten at man må flytte på biler for å komme seg ut). Det vil derfor bli urettferdig dersom ene boenheten kan parkere der og ikke de andre. 

Kan selvsagt parkere firmabilen lengre borte i helgene, men føler vi "flytter" problemet til andre naboer da, som gjerne vil bruke den disponible veien utenfor sine boliger igjen.

Poenget mitt er om de kan kreve å "reservere" vegen til sine potensielle gjester?

Kan dere eventuelt spørre om å få betale litt ekstra i husleie, mot at dere får denne plassen? Disse kronene kan også trekkes av hos firmaet han jobber for. 

Men naboene kan selvsagt ikke reservere plass på offentlig vei. Hvis det er plass 100 meter unna er det mer rimelig at gjestene går, de få gangene de er der, enn at dere skal gå hver eneste dag. Så det er opp til dere hvor smidige dere ønsker å være. 

Anonymkode: 07d20...757

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De kan ikke reservere nei, men om dere tar opp 3 av 6-7 plasser, altså halvparten av plassene, skjønner jeg godt de blir sure. Det kan jo slå negativt ut om dere vil fortsette å leie der, eller bruke nåværende utleier som referanse.

Firmabilen bør plasseres et annet sted. I mitt gamle borettslag fikk man ikke parkeringsoblater til firmabiler om man også hadde privatbil, nettopp fordi det var urettferdig at noen tok opp tre plasser så andre ikke fikk plass til sin ene bil engang.

Anonymkode: 08d24...245

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke reservere nei, men om dere tar opp 3 av 6-7 plasser, altså halvparten av plassene, skjønner jeg godt de blir sure. Det kan jo slå negativt ut om dere vil fortsette å leie der, eller bruke nåværende utleier som referanse.

Anonymkode: 08d24...245

Det var vel ikke utleier som klagde på dette? :klo:

Anonymkode: 07d20...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel ikke utleier som klagde på dette? :klo:

Anonymkode: 07d20...757

Det sto det ingenting om, men om naboene klager til utleier over problemet, kan det fort føre til at utleier ikke ønsker forlenge utleieavtale når den løper ut, for å få fred fra naboene. 

Anonymkode: 08d24...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sto det ingenting om, men om naboene klager til utleier over problemet, kan det fort føre til at utleier ikke ønsker forlenge utleieavtale når den løper ut, for å få fred fra naboene. 

Anonymkode: 08d24...245

utleier har jo ikke noe med parkering i offentlig vei å gjøre. Da blir det jo problemer med neste leietaker også. Så lenge dere parkerer minst 5 m fra krysset er det ok. Det vil også kommunen si til klageren. Alternativet er at kommunen setter opp parkeringforbudtskilt. Det er offentlig vei og trådstarter har 10 biler så er det ok. 

Anonymkode: 2fa61...a91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...