AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #21 Skrevet 28. september 2017 18 hours ago, Ruccula said: Jeg er 33, har heller ikke begynt å spare Det burde du helt klart! Anonymkode: 5205c...bdf
Ruccula Skrevet 28. september 2017 #22 Skrevet 28. september 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det burde du helt klart! Anonymkode: 5205c...bdf Ja, I know... Jeg har lagt stooore summer i rehabilitering av hus + nedbetaling av hus og billån + bsu. Men jeg skal begynne med IPS nå fra november 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #23 Skrevet 28. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvor lang tid det vil ta å aktivere en slik IPS-konto, men siste bankdag i 2017 er fredag 29. desember. Anonymkode: 624c4...d80 Tusen takk Jeg fant ut at Sparebank1 har ganske mye informasjon om den nye IPS-ordningen. "Hva lurer andre på? Når kan jeg starte Pensjonssparing med skattefordel (IPS)? Hva er Pensjonssparing med skattefordel (IPS)? Hvem kan starte Pensjonssparing med skattefordel (IPS)? Hvor mye kan jeg spare i Pensjonssparing med skattefradrag (IPS)? Hvor mye skattefradrag gir Pensjonssparing med skattefordel (IPS)? Hva innebærer det at Pensjonssparing med skattefordel (IPS) har fritak for formuesskatt? Når må pengene være innbetalt for å få skattefradraget? For å få skattefradraget på din Pensjonssparing med skattefordel (IPS) må du innbetale pengene til din sparing innen årets siste frist for betalinger satt av din bank. I 2017 er denne fristen fredag 29.12 klokken 12. Hva skjer med sparepengene hvis jeg dør? Kan jeg avslutte eller få utbetalt innestående beløp før pensjonsalder – 62 år? Hva er forskjellen på "gammel IPS" og den nye Pensjonssparing med skattefordel (IPS)? " Sparer du i "gammel" IPS allerede? Kan man flytte oppsparte midler fra "gammel IPS" til Pensjonssparing med skattefordel (IPS)? Anonymkode: 380bd...233
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #24 Skrevet 28. september 2017 Sparebank1 skriver også: " Når du nærmer deg pensjonsalder senker vi risikoen for å sikre sparepengene dine mot svingninger i aksjemarkedet. " (på samme side som de linkene over). Mener de de 10 siste årene før fylte 62 år, eller kun ca 5 år før fylte 62 år? Betyr dette at man også vil ha lavere gevinst de siste årene før pensjonsalder? Anonymkode: 380bd...233
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #25 Skrevet 28. september 2017 Her er resten av avsnittet som skulle med over: " Pengene du sparer plasseres i fond som består av aksjer og renter i en alderstilpasset investeringsprofil. Det vil si at vi tilpasser andelen aksje- og rentefond (risikoen) ut fra alderen din. Når du nærmer deg pensjonsalder senker vi risikoen for å sikre sparepengene dine mot svingninger i aksjemarkedet. " Anonymkode: 380bd...233
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #26 Skrevet 28. september 2017 25 minutes ago, AnonymBruker said: Sparebank1 skriver også: " Når du nærmer deg pensjonsalder senker vi risikoen for å sikre sparepengene dine mot svingninger i aksjemarkedet. " (på samme side som de linkene over). Mener de de 10 siste årene før fylte 62 år, eller kun ca 5 år før fylte 62 år? Betyr dette at man også vil ha lavere gevinst de siste årene før pensjonsalder? Anonymkode: 380bd...233 Det er mulig du selv kan velge å ta høyere risiko også i årene før pensjonsalder. Det er vel heller slik at de automatisk senker risikoen i årene før, men tviler på at de nekter deg å leve med litt høyere risiko. Anonymkode: 5205c...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #27 Skrevet 28. september 2017 40 000 pr år, fra 1.1 til 31.12 må det da være, så hva med nå november når den nye IPS kommer, har vi mulighet til full pott; 40 000 i 2017 også? Anonymkode: 5fb21...e25 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #28 Skrevet 28. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 40 000 pr år, fra 1.1 til 31.12 må det da være, så hva med nå november når den nye IPS kommer, har vi mulighet til full pott; 40 000 i 2017 også? Anonymkode: 5fb21...e25 Ja, vi kan sette inn kr 40 000,- i november eller desember i år. Anonymkode: 380bd...233 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #29 Skrevet 4. oktober 2017 Mer om IPS i artikkelen i linken. Og jeg har noen spørsmål som jeg håper at noen av dere kan hjelpe meg å finne svaret på " – Jeg liker å si at IPS er som et kinderegg, med tre fordeler. For det første får du skattefordeler på pengene du har satt inn, og utsatt skatt på avkastningen. For det andre er pengene fritatt fra formueskatt, dersom du betaler det. Og sist, men ikke minst, får du lavere skatt på aksjeavkastningen når pengene tas ut, forklarer Kiss. " 1) Får vi kun inntektsskatt på avkastningen når pengene tas ut? " Pengene du setter inn i IPS er låst til du fyller 62, og de må utbetales over en periode på minst ti år. Utbetalingene må også vare til du er minst 77 år. " 2) Er det ingen mulighet for å ta ut pengene tidligere, dersom man blir rammet av alvorlig sykdom og har behov for pengene til behandling eller annet? " Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, investeringsrisiko samt kostnader ved forvaltning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kursfall. " 3) Hvor stor risiko er det for at vi taper mye penger på å spare i IPS? https://www.vg.no/annonsorinnhold/bedre-pensjon/storebrand/396-hva-er-ips Anonymkode: 380bd...233
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #30 Skrevet 4. oktober 2017 1) Så vidt jeg har skjønt, så skal pensjonsutbetalingene kun beskattes med det som er alminnelig skattesats det året du tar dem ut. I år er satsen 24%. Den er forventet å senkes til 23%. Det skal altså ikke legges trinnskatt på toppen av dette. Korriger meg om jeg tar feil. 2) Jo, hvis du blir ufør, kan pensjonen konverteres til uførepensjon. 3) Du bestemmer selv hvor du vil plassere pengene. Pengemarkedsfond og de fleste obligasjonsfond er i praksis så sikre som penger i banken. Hvis pengene er riktignok ikke sikret av bankenes sikringsfond, men de låner ut penger til veldig solide land, kommuner og bedrifter. Hvis disse landene, kommunene og bedriftene ikke lenger greier å betale lånene sine, så er økonomien i verden i så dårlig forfatning at heller ikke bankenes sikringsfond kan redde pengene dine. I aksjer er pengene mer usikre. De vil svinge i verdi. De svinger i verdi fordi det er svingende utsikter til hvor mye penger verdens store bedrifter kommer til å tjene i fremtiden og hvor mye kjøpere av bedrifter er villige til å betale for eierskap i disse bedriftene. Kjøper du et globalt indeksfond så investerer du i Apple, Google, Microsoft, Amazon, Facebook, Samsung, Toyota, Coca Cola, Disney, Nestlé og så videre. Så langt i historien har alle som har eid et representativt utvalg av verdens børsnoterte bedrifter, gått bra i pluss. Det er nettopp det at disse investeringene ikke er 100% sikre som gjør at du kan tjene mer penger enn i banken. Det er veldig lav risiko for at du taper penger over 20-30 år i aksjemarkedet. At du gjør det dårligere enn historisk, og kanskje dårligere enn bankrenta er det en ørliten sjans for. Men det å faktisk tape penger over en så lang tidshorisont er nesten utenkelig. Anonymkode: 94a85...59c 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #31 Skrevet 4. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 1) Så vidt jeg har skjønt, så skal pensjonsutbetalingene kun beskattes med det som er alminnelig skattesats det året du tar dem ut. I år er satsen 24%. Den er forventet å senkes til 23%. Det skal altså ikke legges trinnskatt på toppen av dette. Korriger meg om jeg tar feil. 2) Jo, hvis du blir ufør, kan pensjonen konverteres til uførepensjon. 3) Du bestemmer selv hvor du vil plassere pengene. Pengemarkedsfond og de fleste obligasjonsfond er i praksis så sikre som penger i banken. Hvis pengene er riktignok ikke sikret av bankenes sikringsfond, men de låner ut penger til veldig solide land, kommuner og bedrifter. Hvis disse landene, kommunene og bedriftene ikke lenger greier å betale lånene sine, så er økonomien i verden i så dårlig forfatning at heller ikke bankenes sikringsfond kan redde pengene dine. I aksjer er pengene mer usikre. De vil svinge i verdi. De svinger i verdi fordi det er svingende utsikter til hvor mye penger verdens store bedrifter kommer til å tjene i fremtiden og hvor mye kjøpere av bedrifter er villige til å betale for eierskap i disse bedriftene. Kjøper du et globalt indeksfond så investerer du i Apple, Google, Microsoft, Amazon, Facebook, Samsung, Toyota, Coca Cola, Disney, Nestlé og så videre. Så langt i historien har alle som har eid et representativt utvalg av verdens børsnoterte bedrifter, gått bra i pluss. Det er nettopp det at disse investeringene ikke er 100% sikre som gjør at du kan tjene mer penger enn i banken. Det er veldig lav risiko for at du taper penger over 20-30 år i aksjemarkedet. At du gjør det dårligere enn historisk, og kanskje dårligere enn bankrenta er det en ørliten sjans for. Men det å faktisk tape penger over en så lang tidshorisont er nesten utenkelig. Anonymkode: 94a85...59c Tusen takk for hjelpen Anonymkode: 380bd...233
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #32 Skrevet 12. oktober 2017 Hei Jeg ser at Finansportalen også sammenligner IPS (men foreløpig kun den gamle IPS-ordningen https://www.finansportalen.no/pensjon/ips-gebyrsjekken/) Jeg skal følge med og sjekke, når de har fått oversikt over den nye IPS-ordningen på sidene sine. Anonymkode: 380bd...233
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #33 Skrevet 12. oktober 2017 ER det bestandig mer lønnsomt å spare penger i IPS, enn å betale ned det boliglånet som man har, hurtigere (ved å betale ned ekstra på boliglånet med de pengene som man har tenkt å spare i IPS med)? Anonymkode: 380bd...233
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #34 Skrevet 12. oktober 2017 Det er forresten rart at noen banker fremdeles har svært lite informasjon om deres betingelser og gebyrer ved sparing i den nye IPS-ordningen i deres bank, når den nye ordningen tross alt starter ganske snart (1. november). Det er synd. Jeg fant heller ikke sammenligning for den nye IPS-ordningen i den forskjellige bankene hos Finansportalen. Man vil jo gjerne vurdere flere tilbud før man bestemmer seg for hvilken bank man velger. Anonymkode: 380bd...233
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #35 Skrevet 12. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: ER det bestandig mer lønnsomt å spare penger i IPS, enn å betale ned det boliglånet som man har, hurtigere (ved å betale ned ekstra på boliglånet med de pengene som man har tenkt å spare i IPS med)? Anonymkode: 380bd...233 Å betale ned på boliglånet er nøyaktig det samme som å spare i banken med samme rente som boliglånet. Anonymkode: 94a85...59c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #36 Skrevet 12. oktober 2017 32 minutes ago, AnonymBruker said: Å betale ned på boliglånet er nøyaktig det samme som å spare i banken med samme rente som boliglånet. Anonymkode: 94a85...59c Er det virkelig det? Det er vel større sjanse for at boligmarkedet kollapser enn at pengene på konto forsvinner. Anonymkode: 5205c...bdf
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #37 Skrevet 12. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig det? Det er vel større sjanse for at boligmarkedet kollapser enn at pengene på konto forsvinner. Anonymkode: 5205c...bdf Boligen er allerede din. Om du har lån på den påvirker ikke boligprisutviklingen. Anonymkode: 94a85...59c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #38 Skrevet 12. oktober 2017 11 minutes ago, AnonymBruker said: Boligen er allerede din. Om du har lån på den påvirker ikke boligprisutviklingen. Anonymkode: 94a85...59c Ja, men om en f.eks skal selge boligen for å pensjonere seg eller ta opp mer lån i boligen for å ha mer å leve av som pensjonist (som mange gjør), så vil et dårlig boligmarked med lave priser i stor grad virke inn på hvor mye en "får ut" av boligen. Anonymkode: 5205c...bdf
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #39 Skrevet 12. oktober 2017 Hva skjer om man dør før man er 77 år? Det er jo ikke akkurat usannsynlig. Anonymkode: c64ea...5de 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #40 Skrevet 12. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Hva skjer om man dør før man er 77 år? Det er jo ikke akkurat usannsynlig. Anonymkode: c64ea...5de Arvingene dine får pengene. Anonymkode: 5205c...bdf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå