Gå til innhold

Du som skal spare i IPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som skal spare i IPS:  Hvilke fond og hvilken bank velger du?

På forhånd takk for svar :blomst:

Anonymkode: 380bd...233

Videoannonse
Annonse
Gjest hva som helst
Skrevet

Jeg regner med Nordnet kommer til å tilby IPS. Da kommer jeg hvis det lar seg gjøre til å spare 80-90% i KLP sine globale aksjefond, og 10-20% i KLP sine obligasjonsfond. 

Skrevet

Kommer til å spare i DNB, siden jeg har alt annet der :)

Har ikke sett så nøye på fondene enda, men skal få gjort det før 1 november :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen :blomst: Jeg har også DNB (men jeg er åpen for å bruke en annen bank, dersom de har bedre betingelser for IPS). Kan du gi tilbakemelding når du har valgt fond @Ruccula, hvis du har lyst til å dele om hvilket/ hvilke fond du valgte?  Er det 1. november som er siste frist for å ordne med IPS i år?

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen :blomst: Jeg har også DNB (men jeg er åpen for å bruke en annen bank, dersom de har bedre betingelser for IPS). Kan du gi tilbakemelding når du har valgt fond @Ruccula, hvis du har lyst til å dele om hvilket/ hvilke fond du valgte?  Er det 1. november som er siste frist for å ordne med IPS i år?

Nei. 1. november er første mulige dag. Du kan imidlertid sette 15 000 kr i den gamle ordningen også. Det kan hende må gjøres før 1. november.

Anonymkode: 94a85...59c

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 1. november er første mulige dag. Du kan imidlertid sette 15 000 kr i den gamle ordningen også. Det kan hende må gjøres før 1. november.

Tusen takk :blomst:

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke siste frist :) det er første frist ;)

Ordningen er ikke satt i kraft enda, det begynner 1 nov

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Ruccula skrev:

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig :) jeg kan siifra om hvilke fond jeg velger. 

Hvor gammel er du? Har du spart noe til pensjon før? :)

• Liker 1
Skrevet

Et spørsmål litt på siden; maks beløp er vel 40 000 per år. Er dette slik som BSU, at man i prinsippet kan sette inn hele maksbeløpet 31.12 eller må det fordeles over året på et vis?

Anonymkode: dec12...b66

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål litt på siden; maks beløp er vel 40 000 per år. Er dette slik som BSU, at man i prinsippet kan sette inn hele maksbeløpet 31.12 eller må det fordeles over året på et vis?

Anonymkode: dec12...b66

Hei :) Jeg leste at man kan velge fritt å spare ved å ha faste trekk eller engangsbetalinger. Her fra DNB: " Du kan spare fast med spareavtale eller sette inn beløp når det passer deg "https://www.dnb.no/privat/pensjon/ips.html

Skrevet
41 minutter siden, Ruccula skrev:

Bare hyggelig :) jeg kan siifra om hvilke fond jeg velger. 

Hvor gammel er du? Har du spart noe til pensjon før? :)

Tusen takk :blomst: Jeg er 35+, og jeg har ikke spart til pensjon før.

Skrevet

Vil banken sørge for å melde inn fradraget til Skatteetaten, eller må man selv fylle det ut på selvangivelsen?

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil banken sørge for å melde inn fradraget til Skatteetaten, eller må man selv fylle det ut på selvangivelsen?

Sikkert det samme som ved BSU antar jeg.  Det skjer av seg selv ;)

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :blomst: Jeg er 35+, og jeg har ikke spart til pensjon før.

Jeg er 33, har heller ikke begynt å spare 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, Ruccula skrev:

IPS har eksistert i flere år, men nå innføres en ny IPS med gunstigere fordeler. Det var nok det anonym bruker mente med siste frist for den gamle ordningen.

Anonymkode: ebedd...720

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke spart penger i den gamle IPS-ordningen. Det er enm grunn til at ingen anbefaler dette produktet pga dårlige skattebetingelser. Den nye IPS-ordningen er mye bedre og kommer selv til å begynne å spare i denne. Det vil heller ikke være mulig å overføre pengene fra gammel til ny IPS. 

Anonymkode: 624c4...d80

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

IPS har eksistert i flere år, men nå innføres en ny IPS med gunstigere fordeler. Det var nok det anonym bruker mente med siste frist for den gamle ordningen.

Anonymkode: ebedd...720

Hei :) Jeg mente siste frist for 2017 for å ordne med den nye IPS-ordningen.  (Altså senest når må man bestille dette og sette inn de pengene som man ønsker å spare i år). Jeg beklager dårlige formuleringer. Jeg har ikke fått drukket kaffen min.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) Jeg mente siste frist for 2017 for å ordne med den nye IPS-ordningen.  (Altså senest når må man bestille dette og sette inn de pengene som man ønsker å spare i år). Jeg beklager dårlige formuleringer. Jeg har ikke fått drukket kaffen min.

Vet ikke hvor lang tid det vil ta å aktivere en slik IPS-konto, men siste bankdag i 2017 er fredag 29. desember.

Anonymkode: 624c4...d80

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...