Gå til innhold

Spørsmål om vikeplikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående vikeplikt. Vær snille og ikke mobb meg for modellen jeg har tegnet, den er ikke pen, men forhåpentligvis får den illustrert spørsmålet mitt :P Der jeg bor er det er sted to veier møtes. Eller rettere sagt, en vei opphører og går inn i en annen. Veien som opphører (C) kommer fra høyre for den tofeltsveien som fortsetter videre (A og B), altså har bilene på den andre veien vikeplikt for bilene som kommer fra vei C og skal på. Mitt spørsmål er om det kun er bilene i fil B som har vikeplikt for bilene som kommer fra C? Umiddelbart etter at disse veiene møtes er den en rundkjøring med mange utkjøringer, så det er nødvendig å få lagt seg i rett fil, derfor er det veldig vanlig at bilene som kommer fra C skal rett inn i A. 

Vikeplikt.png.fca2601aad7255f15b5b88f4d31230bc.png

Jeg har aldri helt vært sikker på om A har vikeplikt for C. Dermed er jeg alltid usikker på om jeg skal stoppe og slippe inn C-bilene når jeg selv ligger i A, og jeg er usikker på om jeg kan bare kjøre på når jeg selv skal fra C til A.

Jeg håper dette spørsmålet var klart formulert, jeg hadde litt problemer med hvordan jeg skulle ordlegge meg ... Håper noen kan svare.

Anonymkode: 1908b...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det en ting du har utelukket nemlig skiltingen på stedet. Du må ut og finne ut hvilken vei som har forkjørsretten, og dermed hvem som har vikeplikten. Der kan og stå et skilt med fletting, akselasjonsfelt el. Skiltingen på stedet kommer først deretter gjelder høyreregelen. 

Anonymkode: edcf1...c8a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at A ikke har vikeplikt for C, fordi med en gang C kommer inn på B og skal over til A bytter C fil, og da er det C som har vikeplikt for A.

Anonymkode: 62d9a...4e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det en ting du har utelukket nemlig skiltingen på stedet. Du må ut og finne ut hvilken vei som har forkjørsretten, og dermed hvem som har vikeplikten. Der kan og stå et skilt med fletting, akselasjonsfelt el. Skiltingen på stedet kommer først deretter gjelder høyreregelen. 

Anonymkode: edcf1...c8a

Det er ingen skilting på stedet, ingen av veiene er forkjørsvei. Det er ikke veldig store veier, 40-/50-grense på dem.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at A ikke har vikeplikt for C, fordi med en gang C kommer inn på B og skal over til A bytter C fil, og da er det C som har vikeplikt for A.

Anonymkode: 62d9a...4e1

Det er slik jeg også har tolket det, men jeg har da altså vært usikker :)

Anonymkode: 1908b...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det er ingen skilting på stedet, ingen av veiene er forkjørsvei. Det er ikke veldig store veier, 40-/50-grense på dem.

Det er slik jeg også har tolket det, men jeg har da altså vært usikker :)

Anonymkode: 1908b...8b1

...men du, TS, er du sikker på at du har tegnet opp riktig her? Den veien C kommer ned før den møter B kan da umulig ha et motgående felt?

Anonymkode: 62d9a...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...men du, TS, er du sikker på at du har tegnet opp riktig her? Den veien C kommer ned før den møter B kan da umulig ha et motgående felt?

Anonymkode: 62d9a...4e1

Jeg forenklet litt da jeg tegnet opp, tenkte jeg bare trengte å ha med relevante deler av veien. Den har et motgående felt, og det er mulig å komme dit når man kommer ut av rundkjøringen ved å krysse feltene A og B.

Vikeplikt.png.9c64a406cec637a0e8edec963fdf4a6a.png

Anonymkode: 1908b...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det ikke er skiltet noen forkjørsvei så gjelder vanlig høyre regel. Ellers gjelder det også at den som bytter fra felt B til felt A og omvendt har vikeplikt for andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det er ingen skilting på stedet, ingen av veiene er forkjørsvei. Det er ikke veldig store veier, 40-/50-grense på dem.

Det er slik jeg også har tolket det, men jeg har da altså vært usikker :)

Anonymkode: 1908b...8b1

Det må være wn skilting på stedet. Kan vi få vite hvor dette kryssete r slik at vi kan gå inn i google maps el.?

Anonymkode: edcf1...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det må være wn skilting på stedet. Kan vi få vite hvor dette kryssete r slik at vi kan gå inn i google maps el.?

Anonymkode: edcf1...c8a

Helt seriøst, det er ikke det :P Det er egentlig galskap at den veien feltene A og B går på ikke er forkjørsvei, men den er altså ikke det. Tro meg, jeg har bevitnet nok nesten-ulykker til å ha sjekket ordentlig.

Anonymkode: 1908b...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A har ikke vikeplikt for C, med mindre bilene fra A kjører over i fil B for å plassere seg riktig før rundkjøringen

Anonymkode: 85149...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett nå at veien C fortsatte rett over. Da ville både A og B hatt vikeplikt for C, uansett om bil fra C skulle rett frem eller til høyre mot rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dersom det er en stiplet linje mellom A og B så vil biler som kommer fra C gjøre et feltskifte i det de kjører fra B over i A.

Dersom veien "C" fortsatte rett over slik Horten Market skisserer så ville ikke linjen mellom A og B fortsette tvers igjennom C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Mariángel skrev:

Tror du jeg har tid til å sitte å svare på spørsmål hele dagen? :P Neida, er faktisk hjemme og kjæresten min har forsvunnet.

Når man bytter felt har man vikeplikt. Så i denne situasjonen vil man ha vikeplikt for de i B og A med mindre det er et fletteskilt mellom B og C. Mellom A og B har man helt klart vikeplikt ved feltskifte.

Hovedregelen i rundjkøringer sier også at man skal ligge i høyre felt hvis man skal rett fram eller til høyre (dvs alle armer som er til høyre for midten), skal virkelig så mange ut i de siste armene? Mange bilister er dog glad i meningsløse feltbytter. Skulle gjerne hatt addressen til krysset så vi kunne se på bilder og skilting, da blir det vanligvis mye lettere å se for seg situasjonene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Tror du jeg har tid til å sitte å svare på spørsmål hele dagen? :P Neida, er faktisk hjemme og kjæresten min har forsvunnet.

Når man bytter felt har man vikeplikt. Så i denne situasjonen vil man ha vikeplikt for de i B og A med mindre det er et fletteskilt mellom B og C. Mellom A og B har man helt klart vikeplikt ved feltskifte.

Hovedregelen i rundjkøringer sier også at man skal ligge i høyre felt hvis man skal rett fram eller til høyre (dvs alle armer som er til høyre for midten), skal virkelig så mange ut i de siste armene? Mange bilister er dog glad i meningsløse feltbytter. Skulle gjerne hatt addressen til krysset så vi kunne se på bilder og skilting, da blir det vanligvis mye lettere å se for seg situasjonene.

 

Kan jeg spørre om noe ang rundkjøringer?

Hvis det er to felt, også gjennom rundkjøringen og to felt videre etter rundkjøringen. Kan man da ligger i det innerste feltet (som her er merket med B) og kjøre rett gjennom rundkjøringen og fortsette i samme felt etter rundkjøringen? 

Anonymkode: 9a75b...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om noe ang rundkjøringer?

Hvis det er to felt, også gjennom rundkjøringen og to felt videre etter rundkjøringen. Kan man da ligger i det innerste feltet (som her er merket med B) og kjøre rett gjennom rundkjøringen og fortsette i samme felt etter rundkjøringen? 

Anonymkode: 9a75b...332

Hvis du ligger i innerste felt før rundkjøringen bør du holde deg i innerste felt gjennom og etter rundkjøringen (dersom det er to felt der også). Å bytte felt på vei ut av rundkjøringen er lite hensiktsmessig, bytt heller etter at du har kommet ut, det handler om å være forutsigbar. Ligger du i høyre felt velger du felt etter hvor du skal videre. 

Hvis du skal rett fram skal du i utgangspunktet ligge til høyre i rundkjøringen (usikker på om det er det du mente med "rett gjennom").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis du ligger i innerste felt før rundkjøringen bør du holde deg i innerste felt gjennom og etter rundkjøringen (dersom det er to felt der også). Å bytte felt på vei ut av rundkjøringen er lite hensiktsmessig, bytt heller etter at du har kommet ut, det handler om å være forutsigbar. Ligger du i høyre felt velger du felt etter hvor du skal videre. 

Hvis du skal rett fram skal du i utgangspunktet ligge til høyre i rundkjøringen (usikker på om det er det du mente med "rett gjennom").

Ok. Så når det er to felt så kan man også ligge i venstre så sant man holder seg i venstre også gjennom rundkjøringen og rett frem. Det er ihvertfall veldig mange som kjører sånn her, så det hadde jo vært rart om det egentlig ikke var lov.

Takk.

Anonymkode: 9a75b...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Når man bytter felt har man vikeplikt. Så i denne situasjonen vil man ha vikeplikt for de i B og A med mindre det er et fletteskilt mellom B og C.

Her har du kanskje lest problemstillingen litt for fort? Høyreregelen gjelder mellom A/B og C, så spørsmålet er om begge kjørefelt A/B har vikeplikt for C i henhold til høyreregelen.

Hvis C først legger seg i B og deretter skal over i A, så gjelder vikeplikt ved feltskifte. Men hva hvis C kjører rett over B og til A?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Horten Market skrev:

Her har du kanskje lest problemstillingen litt for fort? Høyreregelen gjelder mellom A/B og C, så spørsmålet er om begge kjørefelt A/B har vikeplikt for C i henhold til høyreregelen.

Hvis C først legger seg i B og deretter skal over i A, så gjelder vikeplikt ved feltskifte. Men hva hvis C kjører rett over B og til A?

Jeg er praktisk talt verdensmester i speed-reading, så fort går det alltid.

Jeg vil ikke anbefale å legge seg "loddrett" over for å unngå vikeplikt. Vinkelen du foretar feltskiftet i har ingen betydning. Blir litt som de som rygger mot kjøreretningen i en enveiskjørt vei...

Henviser til trafikkreglene paragraf 8 første nummer:

"Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses."

Interessant nok er de fleste trafikkreglene godt forklart i vegtrafikkloven og forskrift om kjørende og gående trafikk (aka trafikkreglene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2017 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Ok. Så når det er to felt så kan man også ligge i venstre så sant man holder seg i venstre også gjennom rundkjøringen og rett frem. Det er ihvertfall veldig mange som kjører sånn her, så det hadde jo vært rart om det egentlig ikke var lov.

Takk.

Anonymkode: 9a75b...332

Ikke kan, men skal. Iallefall hvis man skal kjøre ut en arm som er forbi midten av den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...