AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #41 Skrevet 26. september 2017 Jeg sier som mine svarte rapperidoler, niggahmåddahfåkkah. Anonymkode: aed38...264
Pizzabakeren Skrevet 27. september 2017 #42 Skrevet 27. september 2017 13 hours ago, AnonymBruker said: Ja, hva er egentlig galt med det? Det er jo ikke ulovlig å si, men noen mener det er negativt. Flere mørkhudede kaller jo hverandre "nigger/nigga". Da kan det ikke være så negativt? Anonymkode: ed697...89d Har ingen problemer med at svarte misliker bruken av ordet neger. Det jeg synes er ille er hvordan såpass mange afroamerikanere kan komme med så mange nedsettende ord om andre grupper og likevel reagere på ordet neger. Man kan bruke ord som faggot, midget, osv. Og likevel klikke i vinkel om noen bruker ordet neger. 1
Klossmajor Skrevet 27. september 2017 #43 Skrevet 27. september 2017 12 timer siden, Mystix skrev: Høy, velbygget, hvit, blond og blåøyd. Har du inntrykk av at alle disse trekkene er typiske for utseendet til talerne av ariske språk?
Djungelvrål Skrevet 27. september 2017 #44 Skrevet 27. september 2017 10 minutter siden, Klossmajor skrev: Har du inntrykk av at alle disse trekkene er typiske for utseendet til talerne av ariske språk? Det finnes ikke en arisk rase eller et arisk språk. Disse utsendekriteriene var Hitlers påfunn.
GLADIATORE Skrevet 28. september 2017 #45 Skrevet 28. september 2017 På 26.09.2017 den 12.53, AnonymBruker skrev: Ja, hva er egentlig galt med det? Det er jo ikke ulovlig å si, men noen mener det er negativt. Flere mørkhudede kaller jo hverandre "nigger/nigga". Da kan det ikke være så negativt? Hvis jeg ser flere hvite mennesker og så en svart mann ved siden(og alle f.eks har ca samme klær), og jeg skal forklare han, så sier jeg jo "han negeren". Anonymkode: ed697...89d Noe av den negative, hadde for eksempel vært at hvis du sa det, vil jeg umiddelbart ha stemplet deg som ikke veldig sosialt smart. Det er et utrykk pensjonister og ja, noen andre som bruker. Det henger jo igjen fra slavetiden og er selvfølgelig like negativt ladet som Gooks.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #46 Skrevet 2. oktober 2017 På 26.9.2017 den 14.22, Klossmajor skrev: Det jeg oppfatter som det sterkeste argumentet mot bruken av ordet neger er at det ikke finnes tilsvarende uttrykk for andre rasegrupper, og at det ikke blir så mye en egenskap eller attributt som tilegnes personer som at blir en betegnelse for personer som subjekter. Neger er avledet fra ordet negroid. En neger er en negroid person. Tilsvarende om andre rasegrupper blir en kaukasoid person eller mongoloid person. Men man har ikke noe tilsvarende uttrykk som neger for de to sistnevnte gruppene. Det nærmeste blir kaukasier og mongol. Men de ordene har et ganske annet innhold. Men hvis man heller bruker uttrykkene svart og hvit om negroide og kaukasoide, vil man støte på vanskeligheter med det tilsvarende uttrykket for mongoloide. Gul er omtrent like tabuisert som neger. Spektrene henger ikke helt på greip, derfor henfaller man til upresise eufemismer i stedet. Ja det er interessant det der. De fleste er ikke så nye med å være presis å betegne fks. mongoloide personer. Da blir det gjerne brukt altomfattendet begrepet "asiat". Selv om asiatere er av alle raser og etnisiteter. I Storbritannia er det stort set Pakistanere som er asiat. Mens i fks. USA er det mongoloide personer som blir omtalt som Asian/asiat. .Altså forskjellige raser blir betegned med det samme ordet "asiat" alt etter i hvilket land det gjelder. Men når det kommer til folk fra Afrika, og da negroide/neger, da er det liksom så viktig å være helt nøyaktig. Anonymkode: 74d46...25b
HalldirV2 Skrevet 2. oktober 2017 #47 Skrevet 2. oktober 2017 På 26.9.2017 den 14.22, Klossmajor skrev: Det jeg oppfatter som det sterkeste argumentet mot bruken av ordet neger er at det ikke finnes tilsvarende uttrykk for andre rasegrupper, og at det ikke blir så mye en egenskap eller attributt som tilegnes personer som at blir en betegnelse for personer som subjekter. Neger er avledet fra ordet negroid. En neger er en negroid person. Tilsvarende om andre rasegrupper blir en kaukasoid person eller mongoloid person. Men man har ikke noe tilsvarende uttrykk som neger for de to sistnevnte gruppene. Det nærmeste blir kaukasier og mongol. Men de ordene har et ganske annet innhold. Men hvis man heller bruker uttrykkene svart og hvit om negroide og kaukasoide, vil man støte på vanskeligheter med det tilsvarende uttrykket for mongoloide. Gul er omtrent like tabuisert som neger. Spektrene henger ikke helt på greip, derfor henfaller man til upresise eufemismer i stedet. Ikke? Finnes ikke ordet "hvit" som karakteristikk på Europeere i andre språk? Neger er en derviat av det latisnke ordet niger som betyr svart. Det har ingenting med rase å gjøre, men er en betegnelse på hudfarge som hvit eller gul eller blå...!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #48 Skrevet 2. oktober 2017 På 26.9.2017 den 12.53, AnonymBruker skrev: Ja, hva er egentlig galt med det? Det er jo ikke ulovlig å si, men noen mener det er negativt. Flere mørkhudede kaller jo hverandre "nigger/nigga". Da kan det ikke være så negativt? Hvis jeg ser flere hvite mennesker og så en svart mann ved siden(og alle f.eks har ca samme klær), og jeg skal forklare han, så sier jeg jo "han negeren". Anonymkode: ed697...89d Ordet nigger er et rasemessig slur som spick,wetback, chink, gook, pakkis, kinse, japse osv. Om ordet neger er også et rasemessig slur kommer vel an på hvem man spør. En del sier at det er det, blandt annet media som unnlater å bruke det. Andre mener at det er nøytralt. Men når media har bestemt seg for at det er en rasemessig slur, da vil det egentlig bli det på grunn av at det blir hauset opp når episoder der ordet blir brukt inntreffer. Anonymkode: 74d46...25b
Klossmajor Skrevet 2. oktober 2017 #49 Skrevet 2. oktober 2017 På 27.9.2017 den 2.34, Pizzabakeren skrev: Har ingen problemer med at svarte misliker bruken av ordet neger. Det jeg synes er ille er hvordan såpass mange afroamerikanere kan komme med så mange nedsettende ord om andre grupper og likevel reagere på ordet neger. Man kan bruke ord som faggot, midget, osv. Og likevel klikke i vinkel om noen bruker ordet neger. Det blandes lett to språk her. Afroamerikanere reagerer på det engelske ordet negro. Den norske varianten neger har ikke nødvendigvis helt samme innhold og konnotasjoner. Det samme gjelder en rekke andre beslektede ord. Norsk og engelsk er ganske nært beslektede språk med et felles opphav. Veldig mange av ordene i språkene har felles opphav. Over tid kan ord av felles opphav få noe avvikende innhold fordi de videreutvikle seg noe på hver sin front uavhengig av hverandre. USA har jo en vidt forskjellig forhistorie med slaveri. Da er det ikke unaturlig at det også gjenspeiler seg i språket. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #50 Skrevet 2. oktober 2017 På 26.9.2017 den 12.53, AnonymBruker skrev: Ja, hva er egentlig galt med det? Det er jo ikke ulovlig å si, men noen mener det er negativt. Flere mørkhudede kaller jo hverandre "nigger/nigga". Da kan det ikke være så negativt? Hvis jeg ser flere hvite mennesker og så en svart mann ved siden(og alle f.eks har ca samme klær), og jeg skal forklare han, så sier jeg jo "han negeren". Anonymkode: ed697...89d Nåtidens hysteri gjør det negativt. Anonymkode: 13bfe...71c
Klossmajor Skrevet 2. oktober 2017 #51 Skrevet 2. oktober 2017 8 timer siden, HalldirV2 skrev: Ikke? Finnes ikke ordet "hvit" som karakteristikk på Europeere i andre språk? Neger er en derviat av det latisnke ordet niger som betyr svart. Det har ingenting med rase å gjøre, men er en betegnelse på hudfarge som hvit eller gul eller blå...! Du ser ut til å misforstå hva jeg skrev. Det finnes ikke tilsvarende uttrykk for ordet neger om andre rasegrupper i det norske språket. Så vidt meg bekjent finnes det heller ikke helt tilsvarende ord for det engelske ordet negro i det engelske språket om de andre rasegruppene. Hvit tilsvarer svart i denne sammenhengen - ikke neger. Din forståelse av ordet neger er en smule overforenklet. Det latinske ordet for svart ledet til ordet negroid (som på norsk betyr svart-lignende) når man begynte å kartlegge menneskeheten etter rasegrupper. Negro i det engelske språket og neger i det norske språket er ord knyttet til rasekategorien negroid. Verken hvit, svart, gul eller blå er egentlig betegnelser for hudfarger. Vi har alle en hudfarge innenfor en begrenset fargepalett hvor ingen av de nevnte fargene inngår. Vi er alle et sted mellom lys beige til mørk brun i hudtone. Hvis rasekategorisering ikke er del av bildet, er ord som neger, hvit, svart og gul totalt overflødige om mennesker. Da burde man kunne begrense seg til å bruke ord som lys og mørk om hudfargen.
WubWub Skrevet 2. oktober 2017 #52 Skrevet 2. oktober 2017 På 27.9.2017 den 0.43, Mystix skrev: Høy, velbygget, hvit, blond og blåøyd. Dette er jo helt feil. Arisk = iranere og indere. Ikke europeere. Iran betyr faktisk "ariernes land"
WubWub Skrevet 2. oktober 2017 #53 Skrevet 2. oktober 2017 (endret) På 27.9.2017 den 13.32, Mystix skrev: Det finnes ikke en arisk rase eller et arisk språk. Disse utsendekriteriene var Hitlers påfunn. Dette er enda mer feil. Har du dokumentasjon på påstandene dine? Wikipedia og det store norske leksikonet er dypt uenig med det du hevder ; Arier (sanskrit: Ārya, «nobel», gammelpersisk: aryan, «iraner») er en betegnelse med ulik betydning i moderne historie og vitenskap, men brukes særlig som samlebetegnelse på folkeslag som snakker indoeuropeiske språk i India og Iran. Endret 2. oktober 2017 av WubWub
Klossmajor Skrevet 2. oktober 2017 #54 Skrevet 2. oktober 2017 21 minutter siden, WubWub skrev: Dette er enda mer feil. Har du dokumentasjon på påstandene dine? Wikipedia og det store norske leksikonet er dypt uenig med det du hevder ; Arier (sanskrit: Ārya, «nobel», gammelpersisk: aryan, «iraner») er en betegnelse med ulik betydning i moderne historie og vitenskap, men brukes særlig som samlebetegnelse på folkeslag som snakker indoeuropeiske språk i India og Iran. Om det er riktig eller feil avhenger nok litt av innfallsvinkel. Hitlers bruk av arisk og ariere er uansett lite korrekt. Den mest aktuelle bruken av ordet arisk tolker jeg i bruken av ordet om en språkgruppe, på samme måte bl.a germansk er en annen språkgruppe. 1
WubWub Skrevet 2. oktober 2017 #55 Skrevet 2. oktober 2017 (endret) 10 minutter siden, Klossmajor skrev: Om det er riktig eller feil avhenger nok litt av innfallsvinkel. Hitlers bruk av arisk og ariere er uansett lite korrekt. Den mest aktuelle bruken av ordet arisk tolker jeg i bruken av ordet om en språkgruppe, på samme måte bl.a germansk er en annen språkgruppe. Nå snakker jeg ikke om Hitlers bruk men det faktiske begrepet. Hitler stjal mange ord, tradisjoner og begrep fra mange forskjellige religioner og kulturer. Men han har ingen eierett over disse. Selv nazisymbolet swastika er stjålet fra en annen kultur. Det finnes et arisk indoeuropeisk språk og ariere er en faktisk folkegruppe som befinner seg i Iran og India så @Mystix tar helt feil. Endret 2. oktober 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #56 Skrevet 2. oktober 2017 Forstår at man ikke skal bruke det som skjellsord, akuratt som jævla hviting/potet/cracker, men å si "det var en neger" er ikke noe værre enn å si "han hvite" vel? Alle mørkhudede kaller hverandre neger hele tida "Hei neger! Ta med sigg a! " "haha du er fet, neger!" Hva mener de egentlig at vi skal kalle de i samme sammenhenger? Det er til og med mørkhudede som nekter hvite å spille, mime eller synge til låter hvor artisten bruker ordet nigga. Jeg ble faktisk slått til av en tidligere venninde fordi vi var på vors og en sang med dette ordet kom på, en sang alle kan fordi den går på radio hele tiden, og jeg sang med. Hun klikka totalt og har aldri snakket med meg siden, det var nemlig ikke lov for meg å si det ordet siden jeg var hvit, selvom det var i sangen som alle sang på (ja de andre tilstede var afrikanere og iranere men er det greit at en iraner sier det da, og ikke en norsk? ) og personen som klikka selv sang ordet som artisten sang. Merkeligste jeg har hørt. Ble også nedrent av negative kommentarer fra samme person en gang jeg skrev etter en joke på instagram "nigga whaaat" (som jo er et helt vanlig uttrykk i komedie) Anonymkode: 1d039...d5a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #57 Skrevet 2. oktober 2017 På 26.9.2017 den 13.04, AnonymBruker skrev: Det har noe med konnotasjonen når en hvit person sier det om en svart. Stikkord: historien. Anonymkode: 927c0...da5 Ordet nigger og nigga har blitt brukt av negerne lenge før slavehistorien. På tide at de tar tilbake ordet og ser det som noe positivt og ikke som ofre for historien lenger? Jeg nekter ikke tyskere å kalle meg brunette liksom, bare fordi jeg har grønne øyne og mørkt hår og ikke lyst og blå øyne. Anonymkode: 1d039...d5a
Klossmajor Skrevet 2. oktober 2017 #58 Skrevet 2. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ordet nigger og nigga har blitt brukt av negerne lenge før slavehistorien. På tide at de tar tilbake ordet og ser det som noe positivt og ikke som ofre for historien lenger? Jeg nekter ikke tyskere å kalle meg brunette liksom, bare fordi jeg har grønne øyne og mørkt hår og ikke lyst og blå øyne. Anonymkode: 1d039...d5a Helt enig i at man kan endre på et ords fortegn. I stedet for å dvele ved urett begått generasjoner tilbake i tid, kan man legge det bak seg. Hvis ikke, risikerer man å opprettholde offerroller og mindreverdighetskomplekser gjennom arv til evig tid. Hvor har du det forresten fra at ordene nigger og nigga har blitt brukt lenge før slavehistorien?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå