Petra75 Skrevet 26. september 2017 #21 Skrevet 26. september 2017 (endret) slettet.. Endret 26. september 2017 av Petra75 Er full
Klossmajor Skrevet 26. september 2017 #22 Skrevet 26. september 2017 Det jeg oppfatter som det sterkeste argumentet mot bruken av ordet neger er at det ikke finnes tilsvarende uttrykk for andre rasegrupper, og at det ikke blir så mye en egenskap eller attributt som tilegnes personer som at blir en betegnelse for personer som subjekter. Neger er avledet fra ordet negroid. En neger er en negroid person. Tilsvarende om andre rasegrupper blir en kaukasoid person eller mongoloid person. Men man har ikke noe tilsvarende uttrykk som neger for de to sistnevnte gruppene. Det nærmeste blir kaukasier og mongol. Men de ordene har et ganske annet innhold. Men hvis man heller bruker uttrykkene svart og hvit om negroide og kaukasoide, vil man støte på vanskeligheter med det tilsvarende uttrykket for mongoloide. Gul er omtrent like tabuisert som neger. Spektrene henger ikke helt på greip, derfor henfaller man til upresise eufemismer i stedet.
Klossmajor Skrevet 26. september 2017 #23 Skrevet 26. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, like lov som det er å si lys, blond osv. "Neger" kan vel i så måte sammenlignes med å bruke "arisk" om lyse mennesker, det har noen veldig uheldige konnotasjoner.. Anonymkode: 3246e...cf4 Forståelsen av ordet arisk, slik det ble skapt av Hitler og hans lakeier, bygger på historieforfalskning. Den eneste gyldige forståelsen av ariske folk er som talere av ariske språk. Arisk er altså en språkgruppe og skal ikke tillegges utseendemessige trekk noe mer enn andre språkgrupper gjør.
Klossmajor Skrevet 26. september 2017 #24 Skrevet 26. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det lov å si "svart" og "mørk" da? Anonymkode: ed697...89d Mørk blir fort upresist i denne sammenhengen, da det gjerne knyttes til hårfarge. Som i at høy og mørk knyttes til at man er høy fra topp til tå og har mørkt hår. Mange av befolkningsgruppene med opphav omkring ekvator kan falle inn under mørk hudfarge, mens både europeere og folk i Øst-Asia, Midtøsten, Nord-Afrika og Sentral-Asia kan falle inn under lys hudfarge. Dermed blir ikke mørk et synonym for neger.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #25 Skrevet 26. september 2017 Jeg kan også finne på å bruke neger i uformelle situasjoner, men det er jo lettere å bare si "den svarte personen". Det samme gjelder utlendinger som kaller nordmenn for potet. Jeg blir ikke fornærmet, men er det ikke lettere å bare kalle meg hvit? Anonymkode: 8caf9...7c7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #26 Skrevet 26. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, hva er egentlig galt med det? Det er jo ikke ulovlig å si, men noen mener det er negativt. Flere mørkhudede kaller jo hverandre "nigger/nigga". Da kan det ikke være så negativt? Hvis jeg ser flere hvite mennesker og så en svart mann ved siden(og alle f.eks har ca samme klær), og jeg skal forklare han, så sier jeg jo "han negeren". Anonymkode: ed697...89d Ikke si meg at du prøver å legitimere det ordet? I 2017(!) Trodde vi var ferdig med det på 80 tallet. Anonymkode: a84f0...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #27 Skrevet 26. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det lov å si "svart" og "mørk" da? Anonymkode: ed697...89d Jeg lærte på skolen at det ikke er lov å si svart eller mørk/mørkhudet, men at man skal si neger/negresse. Jeg er 26 år. Anonymkode: a0960...9ae 1
MajorasMaske Skrevet 26. september 2017 #28 Skrevet 26. september 2017 Å anse ordet neger som noe negativt er rasistisk. Det er ikke noe galt med å være neger. 1
BiancaH96 Skrevet 26. september 2017 #29 Skrevet 26. september 2017 Var vel en eller annen fjott på 90-tallet (eller muligens 80) som fant på at det var "ukorrekt". 1
Klossmajor Skrevet 26. september 2017 #30 Skrevet 26. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke si meg at du prøver å legitimere det ordet? I 2017(!) Trodde vi var ferdig med det på 80 tallet. Anonymkode: a84f0...1d2 Det var litt ut på 80-tallet, men så kom det inn på moten igjen på 90-tallet.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #31 Skrevet 26. september 2017 Jeg sier afrikaner. Anonymkode: 6ade6...521 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #32 Skrevet 26. september 2017 Det er jo så lett å unngå å bruke det ordet. Siden jeg vet at det for noen blir tatt ille opp, så lar jeg det jo selvsagt være, av hensyn til de menneskene! Deres følelser betyr selvsagt mer enn min "rett" til å bruke det ordet, uavhengig av hvilke gode argument jeg måtte ha for å bruke det. Anonymkode: fcad0...729 1
Kragebein Skrevet 26. september 2017 #33 Skrevet 26. september 2017 Tråden er ryddet for hatefulle innlegg. Kragebein, mod
stan Skrevet 26. september 2017 #34 Skrevet 26. september 2017 Jeg tenker at om det er greit at svarte kaller hverandre neger eller nigger så er det greit at alle andre gjør det og. Noe annet vil jo være rasistisk. 1
Klossmajor Skrevet 26. september 2017 #35 Skrevet 26. september 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier afrikaner. Anonymkode: 6ade6...521 Mange svarte i Brasil, USA og andre steder langt fra Afrika har aldri satt sine ben i Afrika. Kanskje må de flere generasjoner tilbake før noen av deres forfedre oppholdt seg i Afrika. Av Afrikas ca 1,2 milliarder innbyggere har omtrent 200 millioner av dem tilhold i Nord-Afrika, hvor befolkningen i hovedsak faller mer inn i kategorien hvit enn svart. Omkring en av seks innfødte afrikanere er altså ikke svarte. Å kalle alle svarte for afrikanere blir omtrent på samme presisjonsnivået som å kalle alle hvite for europeere, uansett om de er fra USA, Australia, Sør-Afrika, Argentina, Israel eller Iran. 1
Cuntzilla Skrevet 26. september 2017 #36 Skrevet 26. september 2017 Når man vet det er et betent uttrykk med en viss historikk og negative konnotasjoner så er det jo relativt enkelt for de av oss med et ordforråd på over 30 ord å bare unngå å bruke det.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #37 Skrevet 26. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, like lov som det er å si lys, blond osv. "Neger" kan vel i så måte sammenlignes med å bruke "arisk" om lyse mennesker, det har noen veldig uheldige konnotasjoner.. Og hvis det ikke er hudfargen eller hårstrukturen som er det relevante, så kan man gjerne prøve å finne andre beskrivelser som ikke skiller så veldig mellom "oss" og "dem". Jeg jobber med barn, og henger seg i mye mindre grad opp i hudfarge osv, de sier "han med den blå genseren", mens moren kanskje sier "er det han med mørk hud"? Anonymkode: 3246e...cf4 Jeg syns ikke det er negativt å bli omtalt som å ha et arisk utseende. Anonymkode: 269e1...a18
Klossmajor Skrevet 26. september 2017 #38 Skrevet 26. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns ikke det er negativt å bli omtalt som å ha et arisk utseende. Anonymkode: 269e1...a18 Hva er et arisk utseende da?
Djungelvrål Skrevet 26. september 2017 #39 Skrevet 26. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lærte på skolen at det ikke er lov å si svart eller mørk/mørkhudet, men at man skal si neger/negresse. Jeg er 26 år. Anonymkode: a0960...9ae Det tror jeg ingenting på.
Djungelvrål Skrevet 26. september 2017 #40 Skrevet 26. september 2017 2 timer siden, Klossmajor skrev: Hva er et arisk utseende da? Høy, velbygget, hvit, blond og blåøyd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå