AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #1 Del Skrevet 26. september 2017 https://www.nrk.no/hordaland/gps-kan-erstatta-bomstasjonane-1.13705728 Noen som vet sånn ca hvordan dette kommer til å virke i praksis? Betaler man utifra kjørte kilometer? Eller er det en slags formel for hvor og når tid på døgnet du kjører osv? Blir uasnett litt interessant, da jeg kan kjøre mye mer fritt de få gangene jeg skal ut å kjøre bil uten å tenke på om jeg må krysse 1 bompengestasjon. Anonymkode: 571d5...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. september 2017 #2 Del Skrevet 26. september 2017 Kjørelengde kan jo enkelt betales ut fra bensinprisen. Det gjør vi jo allerede. Skal GPS bringe noe nytt er det betaling for tidspunkt og sted. Singapore har et system med dynamisk prising. Veier med lite trafikk blir rimeligere, mens de med mye blir dyrere. Da kan prisingen redusere køer. Men det er jo et ganske stort inngrep i personvernet. En annen ting er at kostnadene med utstyret høyst sannsynlig blir lagt på bilistene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #3 Del Skrevet 26. september 2017 Dette liker jeg ikke. At datatilsynet mener at det kan være akseptabelt dersom man kun lagrer informasjon lokalt (altså i bilen) og at bilen deretter bare sender ut sammenfattet informasjon for faktura til en sentral er jeg skeptisk til. For det første er det de færreste som har kompetanse til å sjekke at det kun er dette som gjøres i sin bil, for det andre tviler jeg på om bomselskapene (eller rettere sagt de som da blir "GPSselskapene") godtar en slik løsning. Hvis dataene skulle gå tapt, enten på grunn av programvarefeil eller fordi en eller annen smartass likevel greier å forhindre at bilen sender ut noen informasjon i det hele tatt, så vil man jo i prinsippet kjøre gratis. Hvis meg den bedriften som ikke krever å ha sentral oversikt over sine utestående fordringer. Den finner du ikke. Anonymkode: b183e...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #4 Del Skrevet 26. september 2017 Hvorfor skulle man involvere bomselskaper som skal tjene penger på dette? Informasjon rett til staten, avgiftskrav rett fra staten til deg. Vegvesenet kan sjekke teknologien på samme måte som de har kontroller på betalt årsavgift, forsikring osv. Anonymkode: 5aadd...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #5 Del Skrevet 26. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle man involvere bomselskaper som skal tjene penger på dette? Informasjon rett til staten, avgiftskrav rett fra staten til deg. Vegvesenet kan sjekke teknologien på samme måte som de har kontroller på betalt årsavgift, forsikring osv. Anonymkode: 5aadd...f08 Fordi det er lite sannsynlig at staten ønsker å påta seg oppgaver som f. eks. å drifte systemene som skal til for å fakturere automatisk ut fra informasjonen som sendes ut fra bilene på grunnlag av hvor og når de har kjørt. Her trengs både hardware (sendere, f. eks. 3g/4g modemer, mottakere osv.) og software som kan skape fornuft i informasjonen, generere faktura, sende kvittering til bileier med kopi til myndighetene osv. Trenden i dag peker mot stadig mer statlig og kommunal outsourcing av funksjoner, noe vi ser eksempler på i helsevesenet, barnevernet, barnehager osv. Anonymkode: b183e...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå