Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 11. februar 2008 #21 Skrevet 11. februar 2008 Hej! Jag är en svensk tjej som skulle vilja jobba i Norge och undrar om nån som vet skulle kunna hjälpa mig med några frågor? Hur många års utbildning krävs för att få bli registrerad revisor? Hur många års utbildning krävs för att få bli statsautorisert revisor? Vad är HRS? Alternativt om ni har tips på nån bra websida vore det oxå super! //Mia
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #22 Skrevet 11. februar 2008 Du må ha Bachelor i revisjon or å kunne bli registrert revisor, dette er et 3-årig studium. Du må ha et 2-årig påbyggingsstudium etterpå for å ta mastergraden. Det er dette studiet som kalles HRS. Det kan du bare studere på Norges Handelshøgskole i Bergen og BI i Oslo.
Sol79 Skrevet 11. februar 2008 #23 Skrevet 11. februar 2008 Du må også ha tre år med praksis for å kunne for registrering som revisor.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #24 Skrevet 11. februar 2008 Du må også ha tre år med praksis for å kunne for registrering som revisor. Bare lurte på om det er noen her inne som jobber som revisor, som kanskje kunne fortalt litt om hvordan hverdagen ser ut?
Gjest utlogget Skrevet 12. februar 2008 #25 Skrevet 12. februar 2008 Skal en siviløkonom få revisorjobb (noe som jeg har inntykk av at de sjeldnere får enn en revisorutdannet) så må det ganske mye kursing på en del områder. Siv. øken er mer generell enn revisorutdanningen. Jeg tok revisor på BI Sandvika (eneste i BI). Tror det er i ferd m å bli 4 år nå. Når jeg begynte som revisor tror jeg begynnerlønna lå på 260 000. Så jeg tviler ikke på at den er 300 nå. Iallefall blant de fem store. (deloitte, kpmg, ernstyoung, pvc) For ikke lenge siden (og fortsatt i de fleste land) kunne man ha studere til revisor gjennom retning i siv øk utd. Siv øk og revisor utd er ikke så ulike. Min mann er revisor og utdannet siv øk. Ikke noe problem å få jobb iallefall... Han tjener ca 700 000 brutto i året. Da er overtid tatt med. (det myye overtid på vinteren - jan, feb, mars)
Gjest revisorstudent Skrevet 12. februar 2008 #26 Skrevet 12. februar 2008 Når det gjelder lønn, så er det ikke lenge siden denne tråden ble opprettet http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=297903 Ellers, så heter det ikke HRS lenger, men MRR (master i regnskap og revisjon).
Sol79 Skrevet 12. februar 2008 #27 Skrevet 12. februar 2008 Bare lurte på om det er noen her inne som jobber som revisor, som kanskje kunne fortalt litt om hvordan hverdagen ser ut? Høsthalvåret brukes til planlegging og er ganske kjedelig, den andre halvdelen av året bruker man til revisjon. For ikke lenge siden (og fortsatt i de fleste land) kunne man ha studere til revisor gjennom retning i siv øk utd. Det kan man fortsatt om man tar revisjonsfag på siv.øk-studiet, men en siviløkonom vil aldri kunne få tittelen registrert revisor, men h*n kan ta HRS.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå