Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilken utdanning har en revisor? høyskole? BI?

Hvor mange års utdanning tar det?

Og hva kan man forvente å få i lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan bli revisor på høyskolen i oslo.

til tross for at jeg en gang begynte på denne utdanninga klarer jeg ikke å huske noe mer. det var så kjedelig at det gjorde vondt (men det er meg, da!), så jeg tror kanskje jeg rett og slett har fortrengt hele opplevelsen.

men du kan sikkert finne ut mer på hio's nettsider!

Skrevet

Som en liten motvekt...jeg har en kamerat som ble revisor på BI. Han trives veldig godt i jobben. Men mer vet jeg ikke..

(De fleste utdannelser kan være kjedelig av og til)

Skrevet

Broren min er utdannet revisor (Høyskolen i Bodø), han synes det er veldig spennende og passer perfekt til det. Ingen liker alle yrker. Jeg ville synes det var drepende kjedelig, jeg studerer psykologi, og det er sikkert mange som synes psykologi er drepende kjedelig også.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det kun i Oslo man kan ta den utdannelsen?

(Ser at både høyskolen og BI har revisor-utdanning)

Skrevet

he he, jeg prøver ikke å gi inntrykk av at det er kjedelig å være revisor - prøvde vel også å nevne at dette gjaldt akkurat meg, men jeg følte liksom at jeg måtte begrunne hvorfor jeg ikke husket mer av utdannelsen enn hvor det var jeg studerte.

Skrevet

Nei, broren min tok det ved Høyskolen i Bodø og jeg tror de fleste (store) høyskoler har en slik utdannelse.

Gjest Seleena
Skrevet

BI finst i dei fleste storbyane i Norge. Har berre høyrt positivt om den skulen. Dette var Bergen då, men dei er veldig flinke til å oppdatere det dei underviser i, og brukar gjerne andre impulsar om dei treng det (andre fagfolk). Men du må tenke på at det er ein privat skule og det betyr masse penger.

Sjå universitetet i Bergen, Oslo, Stavanger kanskje dei har?

www.uio.no

Økonomiutdanning + administrasjon i Bergenhttp://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=28

Revisjonsutdanning i Stavanger

Skrevet

Nå tror jeg de har lagt om studiet litt siden jeg tok revisorstudiet, men den gangen hadde de det iallefall i Trondheim (høyskolen der), jeg tok det å høyskolen i Oslo da. Tror også de hadde det i Harstad. Og privat har jo BI revisjonsstudiet.

Tror det fortsatt er tre år, eller om de skulle legge om til fire år, ikke helt sikker jeg, gitt.

Jeg synes også det var kjedelig, men så passet jeg heller aldri som revisor, men det er jo mange som trives med det da.

Tror en begynnerlønn i det private kanskje ligger noe under 300' pluss/minus, men i det private stiger man jo fort da, særlig om man ønsker å ta HRS i tillegg (høyere revisorstudium). I det offentlige stiger man jo ikke så mye i lønn da, men man begynner vel omtrent på det samme, tror jeg.

Dette må tas med en klype salt da, da det er lenge siden jeg var nyutdanna.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes at begynnerlønnen hørtes noe høy ut. Tviler på at snittet på nyutdannede revisorer begynner på 300' i snitt. Det er jo nesten like mye som siviløkonomene.

Hvorfor ikke heller bli siviløkonom? Som siviløkonom har du et mye bredere utvalg av jobbmuligheter. Du kan selvsagt jobbe som revisor og du kan bygge på med HRS.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal en siviløkonom få revisorjobb (noe som jeg har inntykk av at de sjeldnere får enn en revisorutdannet) så må det ganske mye kursing på en del områder. Siv. øken er mer generell enn revisorutdanningen.

Jeg tok revisor på BI Sandvika (eneste i BI). Tror det er i ferd m å bli 4 år nå.

Når jeg begynte som revisor tror jeg begynnerlønna lå på 260 000. Så jeg tviler ikke på at den er 300 nå.

Iallefall blant de fem store. (deloitte, kpmg, ernstyoung, pvc)

Skrevet

Jeg begynte på 235' i 1996, i staten, så jeg tror ikke jeg bomma så innmari på begynnerlønna i privat i dag. Men det kan sikkert variere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er dritkjedelig....og sier man det som sjekktriks sovner dama!

Man kan tjene ca. 250-300.000,- etter noen års erfaring.

I store private selskaper noe mer og hvis man driver eget.

Skrevet
Skal en siviløkonom få revisorjobb (noe som jeg har inntykk av at de sjeldnere får enn en revisorutdannet) så må det ganske mye kursing på en del områder. Siv. øken er mer generell enn revisorutdanningen.

Dette er ikke riktig. Siviløkonomene tar størsteparten av stillingene hos de fire store. De med treårig revisor ender oftere i mindre revisjonsfirmaer.

Begynnerlønn for revisor hos de fire store (PwC, E&Y, Deloitte og KPMG) er for tiden ca 300.000.

Gjest Anonymous
Skrevet

De ansetter selvfølgelig siviløkonomer også, de er det jo mye flere av. Mitt inntrykk er at de aller helst vil ha en revisor, fordi den utdanningen er mer direkte rettet mot å være revisor. Men klart det er flest siviløkonomer i de store selskapene, men det har noe med antallet å gjøre ikke noe med hva de egentlig vil ha

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er ikke riktig. Siviløkonomene tar størsteparten av stillingene hos de fire store. De med treårig revisor ender oftere i mindre revisjonsfirmaer.

Begynnerlønn for revisor hos de fire store (PwC, E&Y, Deloitte og KPMG) er for tiden ca 300.000.

Konkret eksempel fra firmapresentasjonen til Deloitte:

30 % siviløkonomer

6% registrerte revisorer

30% statsautoriserte revisorer (dette kan også være siviløkonomer som har tatt HRS)

12%jurister

1%MBA

9% andre

10% andre høyere

2% sivilingeniører

Totalt har de 700 medarbeidere i Norge, hvorav 480 i audit.

Jeg trodde uansett at siviløkonomer i revisorstillinger tjente mer enn en revisor i samme stilling. Det vet jeg ikke sikkert, men jeg har sett annonser hvor den står at lønnen avhenger av utdanning.

Skrevet

Jeg var på en bedriftspresentasjon med Ernst & Young for et par dager siden, de skal ansette 70 nye revisorer til høsten. Begynnerlønn er på 295 000, og man forventer at man dobler lønnen hver 5. år hvis man følger en normert karrierestige, som vi si at man skal være manager (med HRS) etter 5 år og partner etter ca 10.

Jeg personlig synes begynnerlønnen er lav (har hørt om nyutdannede som har fått 340 000), men at progresjonen i lønn høres bra ut (600 000 om 5 år høres veldig bra ut). Nå skal det imidlertid nevnes at det ikke er alle som klarer å følge den karrierestigen de legger opp til, man skal vært gankse glup og ha spisse albuer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet om en statsautiritert revisor (og siviløkonom) som jobber i kommunen som konsulent. Han begynte i forfjor på 285.000,- og er 29 år.

Skrevet

Mange siviløkonomer blir revisorer. Og de jeg kjenner (er selv siv-øk, men jobber ikke med revisjon) som ble revisorer, tjente klart mer enn de fleste av oss andre 5 år etter endt studie. I tillegg hadde de en rask videreutdannelsesplan, og ble statsaut. revisor på denne tiden.

De fleste store revisjonsselskapene driver også konsulentvirksomhet. Ved bredden i sivøkutdannelsen kan de ansatte med den bakgrunnen brukes bredere mot kundene enn de som er fullt spesialisert i revisjon.

Min erfaring er også at revisorer oftere ender i de mindre selskapene, og jeg tror dette er grunnen.

Utdanningssteder for revisorer:

BI

NHH (Bergen)

HiB (Bodø)

HSM (Molde)

HiA (Kristiansand)

HiS (Stavanger)

HiØ (Østfold et sted?)

HiT (Bø)

Skrevet

I Bodø heter det egentlig Handelshøgskolen i Bodø (hhb), selv om det er en del av høgskolen. Forøvrig forkortes Høgskolen i Bodø, hibo, ellers blir det Høgskolen i Bergen. Revisjon kan en også studere på Høgskolen i Harstad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...