AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #1 Skrevet 25. september 2017 Jeg har ei jente som går i 2. klasse. De er få jenter i klassa. Nesten hver morgen er det spesielt ei som kommer løpende for å skryte om hva hun har gjort, hva hun skal gjøre, hvem hun skal være med hjem, osv. Barna skal selvfølgelig få være glade og glede seg over noe/ til noe. Men jeg syns det blir mye, og det jeg reagerer på er måten dialogen foregår på: Venninne: "Jeg var med den hjem på fredagen, på lørdagen var jeg hos den, og på søndagen var jeg og bada med den". Mitt barn: "så hyggelig, i helgen har jeg vært sammen med den og den og gjort sånn og sånn" Venninne: "det gjør ikke noe for det jeg har gjort er gøyere". Dette hører jeg nesten hver morgen ved levering, med noe varierende innhold i dialogen. Mitt barn klyper meg noen ganger hardt i hånda fordi hun blir så irritert. Jeg skulle ønske at barna kan være litt mer glade på hverandres vegne, og litt mindre skrytete! Bare en utblåsning... Anonymkode: da76f...860 1
Gjest CamillaCollett Skrevet 25. september 2017 #2 Skrevet 25. september 2017 Jeg reagerer ikke på at venninna forteller om hva hun har gjort, men at hun sier at det hun er gjort er morsommere, og på den måten rakker ned på andres (i dette tilfellet ditt barns) erfaring. Det kan du med fordel gi barnet beskjed om, det ville jeg ha gjort. "Det er ikke noe hyggelig at du sier at du har hatt det morsomst. Det er ikke en konkurranse, og jeg tror dere har hatt det veldig fint begge to!", for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #3 Skrevet 25. september 2017 11 minutter siden, CamillaCollett skrev: Jeg reagerer ikke på at venninna forteller om hva hun har gjort, men at hun sier at det hun er gjort er morsommere, og på den måten rakker ned på andres (i dette tilfellet ditt barns) erfaring. Det kan du med fordel gi barnet beskjed om, det ville jeg ha gjort. "Det er ikke noe hyggelig at du sier at du har hatt det morsomst. Det er ikke en konkurranse, og jeg tror dere har hatt det veldig fint begge to!", for eksempel. Enig, dette var et bra svar. Jeg reagerer heller ikke på at de forteller, men hvordan resten av dialogen foregår. Ts Anonymkode: da76f...860
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå