Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

e skriv på dialekt berre ått bekjente frå her! kje vits å prate dialekt i Oslo får døm skjønne kje kå oss si lell. 
men litt rart å gå rondt å prate oslodialekt når e e i hembygda da. e trur nå de fleste her skjønne kå e skriv ? 😛 

Anonymkode: 451d4...10a

 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eit tips til dei av dykk som blir så irriterte av å lese tekstar på dialekt, med dårleg rettskriving eller med særskrivingsfeil; prøv dykk i læraryrket nokre år. 

Etter ti år som lærar på ungdomstrinnet, så er mi erfaring at skriftspråket til norske tenåringar blir verre og verre. Eg er ikkje norsklærar ein gong, men må lese lekser/innleveringar/prøver i mat og helse og samfunnsfag. Det er til å miste nattesøvnen av!

Anonymkode: d451a...672

Jeg er fra østlandet, og skriftspråket jeg bruker er bokmål. Likevel brukte jeg mye lenger tid på å lese dialektinnlegget øverst enn nynorskinnlegget nederst. Nynorsk har jeg jo lært på skolen, så det kommer naturlig. Jeg leser det omtrent like raskt som om det skulle vært på bokmål.

Kan ikke folk bare kutte ut å skrive på dialekt, hva? Det er og blir feil.

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er fra østlandet, og skriftspråket jeg bruker er bokmål. Likevel brukte jeg mye lenger tid på å lese dialektinnlegget øverst enn nynorskinnlegget nederst. Nynorsk har jeg jo lært på skolen, så det kommer naturlig. Jeg leser det omtrent like raskt som om det skulle vært på bokmål.

Kan ikke folk bare kutte ut å skrive på dialekt, hva? Det er og blir feil.

Anonymkode: 3359d...525

Eg er heilt einig, og det var litt av poenget mitt også; dialekt har ingenting i skriftspråket å gjere!

Dialekter er talemål, og enten ein er trønder, nordlending, bergensar eller siddis, så må ein velge eitt av dei to norske skriftspråka når ein skal skrive noko som andre skal lese.

Tekstane eg les som elevane mine har skrive, er ein lapskaus av nynorsk, bokmål, dialekt og engelsk (!).

Eg trur litt av problemet er at så mange foreldre sjølv har eit dårleg skriftspråk, kanskje fordi dei skriv dialekt på sosiale media, og dermed kan dei ikkje hjelpe borna med skulearbeidet om det trengst. 

Eg er sjølv nynorskbrukar, men kan slå om til bokmål når eg ønskar der. Mannen min er engelsk, og han hadde lærebøker på bokmål då han skulle lære seg norsk. Det var veldig forvirrande for han at vi ikkje berre har to skriftspråk i Norge, men at vi snakkar så mange ulike dialekter også. 

Anonymkode: d451a...672

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte google for å forstå hva en "siddis" er, også tok det meg 10 minutter å finne facepalm-smilien. :kari: :klaske:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er fra østlandet, og skriftspråket jeg bruker er bokmål. Likevel brukte jeg mye lenger tid på å lese dialektinnlegget øverst enn nynorskinnlegget nederst. Nynorsk har jeg jo lært på skolen, så det kommer naturlig. Jeg leser det omtrent like raskt som om det skulle vært på bokmål.

Kan ikke folk bare kutte ut å skrive på dialekt, hva? Det er og blir feil.

Anonymkode: 3359d...525

meg med dialekt. jeg skriver aldri slik egentlig. likevel så er folk som skriver nynorsk like ille! det er helt grusomt. la oss klare oss med bokmål.

Anonymkode: 451d4...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

meg med dialekt. jeg skriver aldri slik egentlig. likevel så er folk som skriver nynorsk like ille! det er helt grusomt. la oss klare oss med bokmål.

Anonymkode: 451d4...10a

Nå har det seg slik at vi har to skriftspråk i Norge, så nei, folk som skriver nynorsk er ikke "ille"..

Anonymkode: 5aebf...ab2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det seg slik at vi har to skriftspråk i Norge, så nei, folk som skriver nynorsk er ikke "ille"..

Anonymkode: 5aebf...ab2

den skal vekk! er helt grusomt å lese. er bare folk fra Bergen som på dø og liv vil ha den.

Anonymkode: 451d4...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

meg med dialekt. jeg skriver aldri slik egentlig. likevel så er folk som skriver nynorsk like ille! det er helt grusomt. la oss klare oss med bokmål.

Anonymkode: 451d4...10a

Har du ikke lært at det skal være stor forbokstav i første ord i en ny setning?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

den skal vekk! er helt grusomt å lese. er bare folk fra Bergen som på dø og liv vil ha den.

Anonymkode: 451d4...10a

Lær deg bokmål før du vil ha vekk nynorsk, da.

Anonymkode: 5aebf...ab2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Emmelise skrev:

Jeg måtte google for å forstå hva en "siddis" er, også tok det meg 10 minutter å finne facepalm-smilien. :kari: :klaske:

Finnes det et norsk ord for "facepalm"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

meg med dialekt. jeg skriver aldri slik egentlig. likevel så er folk som skriver nynorsk like ille! det er helt grusomt. la oss klare oss med bokmål.

Anonymkode: 451d4...10a

Nei, ærlig talt! Nynorsk er et eget skriftspråk, og mer naturlig å bruke enn bokmål for folk fra visse deler av landet. Nynorsk er dessuten et normert skriftspråk, ikke tilfeldig, og ulikt etter hvem.som skriver. Vi trenger stort sett ikke lure på hva noe betyr, for dette har vi lært. Og skulle det dukke opp ord vi ikke forstår, så kan vi slå opp i nynorskordboka. 

Gydbrutle, jeg er så lei av å forsøke å tolke det folk lirer av seg skriftlig på dialekt.

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skrive allti dialekt på fritiå, møye enklare enn å måtta tenka øve ka eg skrive! 

Bokmål/nynorsk gjør jeg mange feil med! Orddelingsfeil, skrivefeil... alt mulig av feil! Noen ganger tenker jeg at jeg ikke hadde bestått disse «norsk» prøvene folk må gjennom for å få komme til Norge :fnise:

Men en ting som er veldig kjekt med dialekt er jo å totalt få folk til å stirre på deg og ikke sjønne en eneste ting! 😂

Husker enda da jeg begynte å studere på Universitetet «D kan du trega på!» sier jeg, personen jeg snakket til: ... ... ... «det kan jeg hva for noe??!» jeg bare rett tilbake: ... ... ... «trega...» forsto ingen verdens ting av hvorfor det ikke ble forstått det er jo ordet «å trega» liksom 😂😂😂 Har hatt en god del samtaler rundt dialekt og ord! Helt fantastisk. De jeg studerte med måtte bare finne seg i og lære seg dialekt-skrivinga mi 👍🏻 Gikk seg til etter hvert :) 

Endret av Ariana807
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

den skal vekk! er helt grusomt å lese. er bare folk fra Bergen som på dø og liv vil ha den.

Anonymkode: 451d4...10a

Og de i rogaland (litt mer sørover enn nordover, blir mer og mer bokmål mot Stavanger). Jeg gikk på en nynorsk skole selv, men vi var heldigsvis nok elever ved skoelstart til å få to klasser!! En nynorsk og en bokmål. 

Jeg kunne fint klart meg med bare ett av dem. Søiller ingen rolle hvilket, bare vi kunne hatt ett vi kunne lært helt skikkelig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mystic woman skrev:

Finnes det et norsk ord for "facepalm"?

Vet du, jeg tror faktisk ikke vi har et et ord på godt norsk for "facepalm". Og jeg kjenner det irriterer meg litt.
En gang i tiden hadde vi helt sikkert et utmerket uttrykk som fungerte helt fint, hva enn det var, og så har 'facepalm' tatt over med god hjelp fra internettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Emmelise said:

Vet du, jeg tror faktisk ikke vi har et et ord på godt norsk for "facepalm". Og jeg kjenner det irriterer meg litt.
En gang i tiden hadde vi helt sikkert et utmerket uttrykk som fungerte helt fint, hva enn det var, og så har 'facepalm' tatt over med god hjelp fra internettet.

Panneklask!

Anonymkode: 5aebf...ab2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Panneklask!

Anonymkode: 5aebf...ab2

Virkelig? Jeg skammer meg nesten litt over at jeg ikke gjettet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Emmelise said:

Virkelig? Jeg skammer meg nesten litt over at jeg ikke gjettet det.

Aner ikke om det er et ord fra før altså, jeg bare syntes det hørtes bra ut 😀

Anonymkode: 5aebf...ab2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Panneklask!

Anonymkode: 5aebf...ab2

Den var ikke dum. Men hvordan skal den oppfattes? Jeg har hittil trodd at denne smileyen/emoijen (?) betyr noe sånt som "herregud, så dum du er!", på samme måte som man gjør en skrubevegelse med hånden i tinningen, altså en fornærmelse mot noen.

Endret av Mystic woman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere misforstår hva denne tråden handler om. Og, ingen gidder å lese meldingene deres når dere prøver å provosere. Så slutt for faen

Anonymkode: 6191c...8d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere misforstår hva denne tråden handler om. Og, ingen gidder å lese meldingene deres når dere prøver å provosere. Så slutt for faen

Anonymkode: 6191c...8d1

Det er du som misforstår! Jeg spør fordi jeg er usikker på hvordan dette tegnet skal oppfattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mystic woman skrev:

Den var ikke dum. Men hvordan skal den oppfattes? Jeg har hittil trodd at denne smileyen/emoijen (?) betyr noe sånt som "herregud, så dum du er!", på samme måte som man gjør en skrubevegelse med hånden i tinningen, altså en fornærmelse mot noen.

Panneklask/facepalm betyr noe sånt som 'kjære vene, er det mulig' med oppgitt stemme. Det kan gjelde både om en selv eller andre sier/gjør/skrlver noe dumt/naivt/tåpelig. Jeg klasker ofte meg selv i panna om jeg gjør noe mindre smart/uheldig som f.eks å dumpe spagetti i vasken når jeg skal renne av den.

Anonymkode: 0934d...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...