Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dialekter er bare vanskelig å forstå dersom de kommer fra steder langt unna der du selv er oppvokst. Forstår du ikke dialekten kan du fint skylde deg selv, mener nå jeg. Gjør deg kjent med landet ditt! Manglende tegnsetting, derimot- det er et reelt problem for å forstå meningsinnholdet.

Anonymkode: edac0...cca

Vi kan opptil flere dialekter. Problemet ligger i at de skriver på et mål som ikke eksisterer. Det finnes ingen bestemt måte deres dialekt spesifikt skal skrives og alle har forskjellige tolkninger, gjerne innad samme dialekt. 

Så hvordan i helvete er det da meningen at vi skal forstå dem?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet det er dialekt, men hvorfor skrive___ "Skal reise lamme datter.." Da jeg først så det trodde jeg at datteren var lam 😐 Men jeg skjønner jo meninga🙄

Anonymkode: df30c...026

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en tråd i en nettavis om en som druknet:

Skje, man sur da ikkje, bautane gode.
Tol, rip.

Anonymkode: 6191c...8d1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som skriver slik, er de litt "trege"? Siden de ikke forstår forskjellen mellom muntlig og skriftlig

Anonymkode: 6191c...8d1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som skriver slik, er de litt "trege"? Siden de ikke forstår forskjellen mellom muntlig og skriftlig

Anonymkode: 6191c...8d1

Dette har jeg også fundert på.

De ville i værtfall sett bra tæjt ut åm jæj bare skulle skrivi såm jæj snakker, på mitt østlansk. Fålk ville jo tengt att jæj var domm, eller bare ikke hadde lært mæj å skrive. Dessuten bare slitsåmt med ævtokorrekten som maser på mæj under hær...

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en tråd i en nettavis om en som druknet:

Skje, man sur da ikkje, bautane gode.
Tol, rip.

Anonymkode: 6191c...8d1

Hæ? Kan noen som "har blitt kjent med landet sitt" oversette?

Anonymkode: 33351...e6a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg også fundert på.

De ville i værtfall sett bra tæjt ut åm jæj bare skulle skrivi såm jæj snakker, på mitt østlansk. Fålk ville jo tengt att jæj var domm, eller bare ikke hadde lært mæj å skrive. Dessuten bare slitsåmt med ævtokorrekten som maser på mæj under hær...

Anonymkode: 3359d...525

Du trenger jo ikke å skrive "jeg" og "folk" annerledes når det uttales likt som når du leser bokmål høyt. 

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som skriver slik, er de litt "trege"? Siden de ikke forstår forskjellen mellom muntlig og skriftlig

Anonymkode: 6191c...8d1

Jeg skriver på dialekt når jeg skriver med venner og forstår forskjellen veldig godt. Jeg lå ikke med læreren for å få 6 på grammatikkprøver. 

Det føles helt unaturlig å skrive bokmål med venner fordi det blir så formelt og upersonlig. 
I og med at du tydeligvis ikke kjenner noen som skriver på dialekt, så kunne det kanskje vært sunt for deg å utvide horisonten litt da du fremstår veldig dømmende. Kjenner flere skoleflinke mennesker som skriver på dialekt. Jammen er de sosialt flinke, godt likt og god til å bli kjent med nye mennesker også. Det er kanskje mer vanlig jo lenger unna ring 3 man bor. 

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, penny_ said:

Du trenger jo ikke å skrive "jeg" og "folk" annerledes når det uttales likt som når du leser bokmål høyt. 

 

Jeg skriver på dialekt når jeg skriver med venner og forstår forskjellen veldig godt. Jeg lå ikke med læreren for å få 6 på grammatikkprøver. 

Det føles helt unaturlig å skrive bokmål med venner fordi det blir så formelt og upersonlig. 

Man trenger ikke å gjøre det, men mange skriver også ord som uttales som på bokmål slik de ville sagt det. 

Jeg skriver til dels dialekt selv, men da kun i personlig og uformell kommunikasjon. Det å skrive dialekt på forum, i kommentarfelt til aviser eller på Facebook, f.eks. framstår som litt lite intelligent. 

Anonymkode: 28ad8...f9c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke å gjøre det, men mange skriver også ord som uttales som på bokmål slik de ville sagt det. 

Jeg skriver til dels dialekt selv, men da kun i personlig og uformell kommunikasjon. Det å skrive dialekt på forum, i kommentarfelt til aviser eller på Facebook, f.eks. framstår som litt lite intelligent. 

Anonymkode: 28ad8...f9c

Det er derfor dialekt ikke er et skriftspråk. Det er opp til hver enkelt å skrive som man vil og det blir det bare rot av.

 

29 minutter siden, penny_ skrev:

Du trenger jo ikke å skrive "jeg" og "folk" annerledes når det uttales likt som når du leser bokmål høyt. 

 

Jeg skriver på dialekt når jeg skriver med venner og forstår forskjellen veldig godt. Jeg lå ikke med læreren for å få 6 på grammatikkprøver. 

Det føles helt unaturlig å skrive bokmål med venner fordi det blir så formelt og upersonlig. 
I og med at du tydeligvis ikke kjenner noen som skriver på dialekt, så kunne det kanskje vært sunt for deg å utvide horisonten litt da du fremstår veldig dømmende. Kjenner flere skoleflinke mennesker som skriver på dialekt. Jammen er de sosialt flinke, godt likt og god til å bli kjent med nye mennesker også. Det er kanskje mer vanlig jo lenger unna ring 3 man bor. 

Jeg kjenner faktisk ingen som har fullført videregående som velger å skrive på dialekt, men har en del venner uten utdannelse som gjør dette konsekvent. Jeg bor utenfor ring 3 og dialekten her jeg bor er ganske fremtredende.

Anonymkode: 33351...e6a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/4/2017 at 6:07 AM, AnonymBruker said:

nekkje er visst bukhinne, klubb er en matrett

Anonymkode: b8cb1...31a

Ja, og nekkje fra sau består av talg (fett) og bindevev, og smelter akkurat som baconfett. Høres ut som skikkelig tradisjonsmat!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor dialekt ikke er et skriftspråk. Det er opp til hver enkelt å skrive som man vil og det blir det bare rot av.

 

Jeg kjenner faktisk ingen som har fullført videregående som velger å skrive på dialekt, men har en del venner uten utdannelse som gjør dette konsekvent. Jeg bor utenfor ring 3 og dialekten her jeg bor er ganske fremtredende.

Anonymkode: 33351...e6a

Poenget er at du bruker din personlige erfaring med de få menneskene du kjenner til å dømme resten av Norges befolkning.

Jeg tror nesten ikke at ingen du kjenner skriver på dialekt med venner med mindre du har et særdeles lite nettverk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er derfor dialekt ikke er et skriftspråk. Det er opp til hver enkelt å skrive som man vil og det blir det bare rot av.

 

Jeg kjenner faktisk ingen som har fullført videregående som velger å skrive på dialekt, men har en del venner uten utdannelse som gjør dette konsekvent. Jeg bor utenfor ring 3 og dialekten her jeg bor er ganske fremtredende.

Anonymkode: 33351...e6a

Ja, utenfor ring 3 er jo dialekten utpreget.......har du vært i Trøndelag, på Vestlandet eller i Nord-Norge? Bokmål er forresten mere Dansk enn Norsk. Det ekte norske språket er faktisk ikke bokmål....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Resignert skrev:

Ja, utenfor ring 3 er jo dialekten utpreget.......har du vært i Trøndelag, på Vestlandet eller i Nord-Norge? Bokmål er forresten mere Dansk enn Norsk. Det ekte norske språket er faktisk ikke bokmål....

Trøndelag, Vestlandet og Nord-Norge er meg bekjent utenfor ring 3. Og jeg skjønner ikke hva du mener med ekte norsk, vi har to offisielle norske skriftspråk, er ikke det ekte nok? Herregud folk blir hårsåre når de blir kritisert, altså!

 

34 minutter siden, penny_ skrev:

Poenget er at du bruker din personlige erfaring med de få menneskene du kjenner til å dømme resten av Norges befolkning.

Jeg tror nesten ikke at ingen du kjenner skriver på dialekt med venner med mindre du har et særdeles lite nettverk. 

Jeg bruker min erfaring fra de få menneskene jeg kjenner, mange av dem har ingen utdannelse, noen få av disse skriver som de prater. Noen ganger har jeg problemer med å skjønne hva de mener. Ett eksempel er noen som skrev denne kommentaren på siden min: Varte vart. Vi har samme dialekt, men jeg skjønte det ikke. Jeg tror det er derfor media velger å skrive på bokmål og nynorsk. Det er lett forståelig blant alle i Norge og vi slipper misforståelser.

Anonymkode: 33351...e6a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trøndelag, Vestlandet og Nord-Norge er meg bekjent utenfor ring 3. Og jeg skjønner ikke hva du mener med ekte norsk, vi har to offisielle norske skriftspråk, er ikke det ekte nok? Herregud folk blir hårsåre når de blir kritisert, altså!

 

Jeg bruker min erfaring fra de få menneskene jeg kjenner, mange av dem har ingen utdannelse, noen få av disse skriver som de prater. Noen ganger har jeg problemer med å skjønne hva de mener. Ett eksempel er noen som skrev denne kommentaren på siden min: Varte vart. Vi har samme dialekt, men jeg skjønte det ikke. Jeg tror det er derfor media velger å skrive på bokmål og nynorsk. Det er lett forståelig blant alle i Norge og vi slipper misforståelser.

Anonymkode: 33351...e6a

Media velger å skrive bokmål eller nynorsk fordi det er riktig, ikke fordi folk flest ikke forstår dialektskrift. 

Jeg kjenner til i hvert fall ei som har god utdannelse og bra jobb osv, men som velger å skrive på sin egen krokete dialekt på facebook og i chat osv. Helt bak mål.

Jeg spurte henne en gang om ikke det egentlig er litt slitsomt å skifte mellom to måter å skrive på, men det syntes hun ikke. Hun må skrive på bokmål i jobben sin og det går helt greit. Jeg tror ting hadde gått i ball om jeg skulle skrevet på to forskjellige måter. 

Anonymkode: dab2e...90f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om aviser ble skrevet som de snakker rundt omkring i landet 🙄

Det hadde vært ett mareritt å lese feks sognemål

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en tråd i en nettavis om en som druknet:

Skje, man sur da ikkje, bautane gode.
Tol, rip.

Anonymkode: 6191c...8d1

Ingen som kan tolke dette for oss med dårlig språkforståelse?  😏

Anonymkode: 44295...3f1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, EvaLena skrev:

Tenk om aviser ble skrevet som de snakker rundt omkring i landet 🙄

Det hadde vært ett mareritt å lese feks sognemål

Ja, sognemål er morsomt å høre på, men å lese hadde vært umulig for de som ikke "er kjent med landet vårt".

No peika an rett i lukti, me skal gjæra om til vaouren på hi sia. 

Anonymkode: dab2e...90f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2017 den 1.40, Gjest NotNaomi skrev:

Syns det er skikkelig fint med dialekter! Men de må skrives riktig og ikke av nylig innflytta som prøver! Hvorfor har dere så mye mot det? Og dialekter er norsk,til opplysning.

Fordi mange flere dialekter enn du tror er komplett uforståelige for de som ikke bor der. Folk har lært å skrive bokmål på skolen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Media velger å skrive bokmål eller nynorsk fordi det er riktig, ikke fordi folk flest ikke forstår dialektskrift. 

Jeg kjenner til i hvert fall ei som har god utdannelse og bra jobb osv, men som velger å skrive på sin egen krokete dialekt på facebook og i chat osv. Helt bak mål.

Jeg spurte henne en gang om ikke det egentlig er litt slitsomt å skifte mellom to måter å skrive på, men det syntes hun ikke. Hun må skrive på bokmål i jobben sin og det går helt greit. Jeg tror ting hadde gått i ball om jeg skulle skrevet på to forskjellige måter. 

Anonymkode: dab2e...90f

Eg kan fint tullesnappa me systar mi på chat på mi dialkekt.  Det gjær ikkje noge. Bare løje. Klare å skriva to dialekta, ikkje fudde i går. Ingen problema me å legga om te bokmål om det så e ritt ittepå.  Forstår ikkje koffø det sko våre nå problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Peonjenta skrev:

Eg kan fint tullesnappa me systar mi på chat på mi dialkekt.  Det gjær ikkje noge. Bare løje. Klare å skriva to dialekta, ikkje fudde i går. Ingen problema me å legga om te bokmål om det så e ritt ittepå.  Forstår ikkje koffø det sko våre nå problem?

Jeg forstod alt, bortsett fra "fudde".


Men, kan vi ikke lage en ny tråd om dialekt-bruk og SoMe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...