Gå til innhold

5 åring som ikke vil sovne alene - Leggerutiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er spent på argumentet for hvorfor barn blir tryggere av p sovne med foreldrene til stede.

Jeg har foreløpig lest akkurat det; de blir trygge. Men hvorfor skaper man det utrygt i utgangspunktet?

For meg blir det litt som foreldre som påpeker alt som kan være farlig uten at det egentlig er farlig. 

Det er selvsagt slik at barn har forskjellige behov, men jeg vil si man allerede har dekke et viktig behov for trygghet dersom man kan legge barna hvor som helst og de føler en automatisk trygghet på det å sovne.

Det fungerer ikke hos alle, men er langt mer logisk .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bør de kunne sove uten en voksen der? Er det fordi det liksom skal være enklest for foreldrene? 

Vårt barns besteforeldre sitter mer enn gjerne ved siden av til barnet sover.

Anonymkode: a0c49...64f

Når et barn er 5 år, så bør de vel være så trygge at de klarer å sovne uten at noen sitter/ligger ved ved side av. Når mener du de er gamle nok til å skal kunne sovne alene da? 

Helt greit å sitte der hvis du har ett barn, men hvis du har flere og alle har hvert sitt rom, så blir det upraktisk også. 

Så jeg mener at når de begynner å bli 5 år og, som i saken her, har fått søsken så bør de være så store at en skal slippe å sitte/ligge ved de til de sovner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På ‎26‎.‎09‎.‎2017 den 14.30, Rotemor skrev:

Jeg er spent på argumentet for hvorfor barn blir tryggere av p sovne med foreldrene til stede.

Jeg har foreløpig lest akkurat det; de blir trygge. Men hvorfor skaper man det utrygt i utgangspunktet?

For meg blir det litt som foreldre som påpeker alt som kan være farlig uten at det egentlig er farlig. 

Det er selvsagt slik at barn har forskjellige behov, men jeg vil si man allerede har dekke et viktig behov for trygghet dersom man kan legge barna hvor som helst og de føler en automatisk trygghet på det å sovne.

Det fungerer ikke hos alle, men er langt mer logisk .

Den utryggheten kan komme fra en faktor man ikke har noe kontroll over, som f.eks dødsfall i familien, dødsfall blant barnets venner, brann, innbrudd etc...

Anonymkode: a0c49...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den utryggheten kan komme fra en faktor man ikke har noe kontroll over, som f.eks dødsfall i familien, dødsfall blant barnets venner, brann, innbrudd etc...

Anonymkode: a0c49...64f

At nor spesielt har skjedd forklarer ikke historikken med at man legger seg sammen med de fra de er små.

Det er ganske unødvendig å påpeke at unntakstilstand er unntakstilstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere bør ligge hos henne til hun sovner, siden dette betyr så mye for henne og dere allerede har begrenset med tid sammen. Siden det tar lang tid for henne å sovne, bør dere kanskje endre noe ved leggerutinene. Legger dere henne for tidlig?

Anonymkode: c4716...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2017 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Datteren vår på 5 år vil så veldig gjerne at vi skal ligge ved siden av henne i sengen til hun sovner. Vi har gjort det siden hun var liten, med unntak av korte perioder hvor vi forsøkte med klistremerketavle som premie hvis hun klarte å sovne selv. Det fungerte bare den korte stunden før hun gav uttrykk for at hun savnet at vi lå ved siden av henne.

Kjenner ingen som må gjøre dette med sine barn, og jeg er redd for at vi bare gjør det vanskeligere for henne å finne søvnen selv. Snart skal hun jo begynne å sove hos venninner/ ha overnattingsbesøk.

Det jeg synes er vanskelig med å slutte med dette er at hun sier at hun savner oss så i løpet av dagen. Både jeg og mannen jobber fulltid, og vi har bare den korte stunden på morgenen og tre timer sammen på ettermiddagen. Hun sier ofte at hun skulle ønske hun var baby sånn som lillebror( han er ett år, jeg er nettopp ferdig med permisjon) for da fikk han være hjemme med meg så mye og det vil hun også.

Hun har alltid vært ei jente med behov for mye nærkontakt. Hun elsker å sitte på fanget mitt fremdeles, og vil ha mye kos og klem.

Føler det er så brutalt å bare slutte med dette, men jeg/mannen kan ofte bli liggende der i opptil en time før hun sovner, og det er gjerne en time jeg trenger til å ordne klart ting til neste dag/vaske tøy osv... Hun sliter med å falle til ro mange ganger/har mye å snakke om og da blir jeg irritert og det blir dårlig stemning.

Noen synspunkter? Aner ikke hvordan vi skal løse dette uten store protester.

Anonymkode: db503...334

Vi gjør også dette (vi sitter da under køyeseng, nå). Men vi er på rommet til hun sovner.

Da vi kuttet det ut gradvis, med belønning mv, så våknet hun panisk både kl 03 og kl 05 i flere uker.. og var veldig sutrete på dagtid, det var langt verre!

Hun er en jente som trenger å lande, trenger den tryggheten at det er en voksen så hun slipper seg inn i søvnen. Alle foreldre jeg kjenner i mitt nettverk har sittet med barn til de sovner frem til de er i 8årsalderen.

Også når hun har overnattingsbesøk ønsker de en voksne på rommet, og høre lydbok til de sovner. Det gjør vi også på felles ferieturer med mange barn, alltid en voksen i rommet.

 

 

 

Anonymkode: 8a716...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...