Gjest care Skrevet 4. august 2002 #1 Del Skrevet 4. august 2002 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ar...rticleID=375122 Hva kan man gjøre. 1. Slutte å gi u-hjelp, slik at Kongen får kjenne konsekvensene eller 2. Fortsette slik at Kongene kan lever i sus og dus. Uansett er det folket som lider, men hva kan gi gjøre for å vise vår avsky mot denne lederen..?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cassiopea Skrevet 4. august 2002 #2 Del Skrevet 4. august 2002 Det bør i alle fall skje en endring i hvordan hjelpen gis. Jeg mener at Norge BØR fortsette å gi u-hjelp, men det må kunne gå an å gi hjelp uten at pengene havner i hendene på regjering eller konge eller hvem det måtte være som styrte landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 4. august 2002 #3 Del Skrevet 4. august 2002 Jeg har egentlig alltid vært i mot u-hjelp. Det er hardt og egoistsk tenkt vet jeg, men jeg har aldri sett noe bevis på at den hjelper det minste, derimot er det bevist at den går til krigføring og feite landsledere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modesty Blaise Skrevet 4. august 2002 #4 Del Skrevet 4. august 2002 Dette er helt bak mål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kris Skrevet 4. august 2002 #5 Del Skrevet 4. august 2002 Jeg mener at den rike verden må fortsette ned u-hjelp, men det er nok klart at det må være en sterk kontroll med midlene. Det er faktisk ikke bare ledelsen i de land som skal hjelpes som er et problem. Ofte forsvinner midler i administrasjonen i de rike landene før pengene kommer ut. Selvfølgelig kunne vi gjort som enkelte mener, og hva land som USA og flere vestlige land også står for, nemlig hjelpe seg den som kan. Det som før eller siden vil skje om den rike verden ikke går sterkere inn i kampen mot fattigdommen og ulikhetene på kloden, er at de sultne menneskene begynner å røre på seg. De vil komme! Sultne og fattige mennesker har til alle tider beveget på seg for å få det bedre. Det er bare å se på utvandringen til USA på 1800 og første delen av 1900 tallet. Utvandrerne utryddet til og med nesten det folket som bodde der fra før, indianerne. Hva gjør vi den dagen det plutselig kan stå flere tusen sultne og frosne russiske barn, kvinner og menn i Finnmark? Skyter vi på dem eller jager vi dem hjem? Eller har vi råd til å gi dem mat? 20% av verdens befolkning forvalter 80% av verdens rikdom, og det sier seg selv at det ikke kan fortsette i all evighet. Dessverre for oss som nettopp ble kåret til beste land å bo i! mvh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolly de Lux Skrevet 4. august 2002 #6 Del Skrevet 4. august 2002 20% av verdens befolkning forvalter 80% av verdens rikdom, og det sier seg selv at det ikke kan fortsette i all evighet. Dessverre for oss som nettopp ble kåret til beste land å bo i! mvh Helt enig med Kris her. Det er ingen selvsagt ting å være født i Norge. Jeg mener at vi har en moralsk forpliktelse til å hjelpe medmennesker uansett hvor de befinner seg i verden. Som Kris helt riktig påpekte så er vi i de 20% som forvalter 80% av jorda. Dette er ikke fordi vi er så fordømt flinke, men fordi vi har naturresurser så det holder. Husk at vann er den ressursen det er størst mangel på i verden. Dette har ikke noe med annet å gjøre enn at vi er drittheldig som bor her i Nord. Til Majken. Følger du med på hva som skjer i verden, eller tror du ikke på reportasjer hvor det blir dokumentert at det nytter? Når det gjelder flyet til denne presidenten så er det selvsagt helt forkastelig, men man kan ikke la være å hjelp for det. Her er det viktig at UD går inn og styrer hjelpen slik at den når fram til folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Skrevet 5. august 2002 #7 Del Skrevet 5. august 2002 Ja,man kan saktens begynne å lure.... Jeg har hørt man en situasjonsbeskrivelse av sjøfolk som har vært i Afrika....traktorer og kornmaskiner sendt ned av Norge står oppstilt på kaiene og ruster...?!?!?! Da prater vi om hundrevis/tusenvis.Der står de innelåst bak gjerder,fordi noen høye herrer ikke får smøring/avgift.Ingen gidder å bry seg med det heller,hvor skal de gjøre av dem? Hvor ligger hunden begravet?Det er korrupt fra topp til bunn.Det er ikke så komplisert.Men det er klart,når man ikke sender med ekspertise som viser åssen man bruker disse maskinene,så må det jo bli slik....kjører til det står i tusen steiner alt i hop. Men-det ser sabla fint ut på papiret/årsregnskapet til Norge da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 5. august 2002 #8 Del Skrevet 5. august 2002 Care, hva har du gjort for at mennesker skal få det bedre i afrika? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Skrevet 5. august 2002 #9 Del Skrevet 5. august 2002 Må du ødelegge absolutt alle trådene i dette forumet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 5. august 2002 #10 Del Skrevet 5. august 2002 Morgan: tenkte bare jeg skulle bemerke det med traktorene og andre redskaper som vi har sendt nedover, som bare står å ruster bort. Det kan hende det også er pga ledere som har tatt dem selv og ikke gidder, men det ble for flere år siden gjort akkurat ett slikt stunt fra norge. At vi sendte ned traktorer og andre maskiner, med "lærere" som skulle hjelpe folkene til å bli mer "selvhjulpne", bruke marka og landet sitt bedre. Det funka jo flott det, inntil den dagen noe gikk i stykker på disse maskinene... for hadde vi sørget for at noen lærte å reparere dem da???? nope! og hva skjer da? alt blir stående å gro igjen på jorder, eller ruste igjen ett eller annet sted. Vi må være litt mer gjennomtenkte når vi kaster oss ut i disse tingene tror jeg, finne ut alt som kan føre til at det ikke funker, tenke på alt som vi her hjemme har tilgjengelig slik at vi kan bruke både maskiner og jorda som vi gjør. Men at det er gode tanker, og at det hjelper å hjelpe, det tviler ikke jeg på. Vi er bra heldige, som kom til verden her i norge! Allikevel er jeg sikker på at vi klager dobbelt så mye som de som virkelig har grunn til å klage! Vi bør virkelig gjøre vårt beste for å hjelpe de som trenger det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitri Skrevet 5. august 2002 #11 Del Skrevet 5. august 2002 Waco, en person alene kan ikke gjøre noe som helst. Jeg synes det er så urettferdig dette her og det virker som om at verden nesten ikke bryr seg. Vi gir u-hjelp, men går den til det formålet den er ment for? Vi er heldige som har blitt født i Norge. Vi slipper å bekymre oss for noe som helst. Vi får mat på bordet hver dag, vi har tak over hodet, vi har jobber som gir en bra inntekt...... Mange ganger så tror jeg at vi tar dette for gitt. Jeg synes synd på barna i Afrika, de hjemløse i USA m.m. Men jeg som enkeltperson kan ikke gjøre mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 5. august 2002 #12 Del Skrevet 5. august 2002 Til Majken. Følger du med på hva som skjer i verden, eller tror du ikke på reportasjer hvor det blir dokumentert at det nytter? Mulig jeg ikke følger med godt nok, ja. Det ble også litt feil av meg og skrive at jeg er imot uhjelp. Selvfølgelig skal vi hjelpe de mindre heldige, men det føles så unyttig, for jeg kommer i hvertfall sjelden over noe som sier at det nytter. At uhjelpen går bort til andre ting, hører man ofte om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolly de Lux Skrevet 5. august 2002 #13 Del Skrevet 5. august 2002 Ja,man kan saktens begynne å lure.... Jeg har hørt man en situasjonsbeskrivelse av sjøfolk som har vært i Afrika....traktorer og kornmaskiner sendt ned av Norge står oppstilt på kaiene og ruster...?!?!?! Da prater vi om hundrevis/tusenvis. quote] Det er riktig det du sier om at Norske sjøfolk har observert dette, men til din informasjon så er det nesten ikke norske sjøfolk igjen til å observere dette. Dette var noe som gjaldt på 70 tallet. Jeg bodde selv i Tanzania fra jeg var 8 til jeg var 10 år. Dette er nå 30 år siden. Min far som er sjømann var med i et opplæringsprogram for fiskere. Der ble de opplært til å håndterer og vedlikeholde sine båter som var kommet fra Norge. Dette var jo en fantastisk opplevelse for meg selvfølgelig. Poenget er at ting er ikke så enkelt som det ryktene sier, man bør kanskje sette seg litt mer inn i sakene før man dømmer. Når det gjelder å høre bare negative ting....javel... Når hører du positive ting om noe som helst som skjer i verden da???? Det er elendigheten og det skeive vi hører, resten er ikke news...skjønner du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merrick Skrevet 5. august 2002 #14 Del Skrevet 5. august 2002 Et litt mer ekstremt eksempel på følgende: Det funka jo flott det, inntil den dagen noe gikk i stykker på disse maskinene... for hadde vi sørget for at noen lærte å reparere dem da???? nope! og hva skjer da? alt blir stående å gro igjen på jorder, eller ruste igjen ett eller annet sted Jeg jobber i et firma som samabeider med Norplan, bla. med bistand til vannforsyning etc. Ved bygging av nye vannbehandlingsanlegg i Afrika får de som senere skal jobbe på anlegget grundig opplæring i både drift og vedlikehold av anleggene. På grunn av den store utbredelsen av HIV/AIDS medfører dette at operatører som har fått den nødvendige opplæring ofte dør i løpet av få år. Dette innebærer at folk fra f.eks. Norplan må reise ned og trene opp nye operatører. Igjen med samme resultat... Så det er ikke bare å sørge for at utstyret finnes - folkene må være der også... - Merrick Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå