Gå til innhold

Hvor går grensen for engasjement?

Gjest Sugemerke

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Anna Nas skrev:

Det som er særlig problematisk og utfordrende med blogger, er at bloggerne flest har total kontroll på innholdet i sine sosiale medier. Mitt inntrykk er at kritikk som hovedregel ikke blir publisert og imøtegått av bloggeren på en skikkelig måte. Det gir de mest overbevisende bloggerne en enorm påvirkningskraft og definisjonsmakt. Jeg mener det ville vært en katastrofe om de ikke fikk motstand noe sted. Tradisjonelle medier bryr seg heller ikke nevneverdig og det bloggere formidler ville antakelig stått ganske uimotsagt i offentligheten hadde det ikke vært for diskusjonsforum som KG.

Dessverre har Kg valgt å smelle alle debatter om bloggrelatert stoff inn i en egen sfære kalt Rampelyset, som om bloggerne er atskilt fra resten av samfunnet og ikke særlig betydningsfulle sett i et større perspektiv. På toppen av det velger Kg at alt som skrives relatert til en bestemt blogger uansett saksinnhold skal inn i en egen samletråd dedikert til bloggeren. Klart det da virker personorientert fremfor saksorientert, og at kritikk lettere kan kritiseres som mobbing. Dessuten gir en slik samletråd rom for sleivkommentarer om alt fra en prikk på nesa til andre ting som egentlig er totalt irrelevant.

Veldg enig i alt du skriver her.

En blogger som @FruJohansen skrev for en tid tilbake et interessant innlegg i tråden om bloggerbarn, der hun forklarte hvordan hun i lang tid hadde samarbeidet med en journalist om et stort oppslag om bloggerbarn, men der saken etter hvert ble lagt på is fordi de ikke fikk nok kilder til å stille til at den kom gjennom i kampen om spalteplass.

Blogging er en genre av kvinner for kvinner, som handler om barn og annen kvinnerelatert tematikk knyttet til hverdagslivet. I kjølvannet av dette skjer det imidlertid daglige krenkelser av barns rett til privatliv og overtredeleser av markedsføringsloven (med potensielle store konsekvenser for medielandskapet generelt), for å nevne to store temaer. Sistnevnte er alvorlig nok, men det blir ikke tatt alvorlig pga førstnevnte. KG er et lavterskeltiltak der det er enkelt å føre den debatten som vanskelig får spalteplass andre steder. Derfor er det er viktig at  den tas i hvert fall her, selv om den selvsagt hadde vært mest tjent med å få mer fordelaktige og seriøse rammevilkår.

Konseptet med at alt bloggerrelatert stoff samles rundt bloggeren selv i et "rampelys" er vel ellers også tatt fra dagsavisene, og illustrerer et tema jeg også har tatt opp flere ganger: Bloggerstoff klassifiseres som kjendisstoff, og den kategoriseringen legger noen uheldige føringer som dagsavisene og KG - ikke vi som prøver å føre seriøse diskusjoner her inne - faktisk har lagt premissene for, og må ta ansvaret for. Personfokuset denne tråden vil individualisere og patologisere er med andre ord langt på vei skapt av måten forumet er organisert på.

Endret av Aricia
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Aricia skrev:

Nei, det er i seg selv ikke nærliggende å tenke i det hele tatt, med mindre du har bestemt deg på forhånd og en gang for alle om at sånn er det.

Du må derimot se på den faktiske argumentasjonen til den enkelte brukeren for å kunne gjøre si noe som helst om hva som opptar vedkommende i en blogg. Å fokusere på det du er overbevist om at du kan lese mellom linjene, som for øvrig er alt denne tråden handler om, går heller ikke så bra. For det lar seg ikke dokumentere at denslags eksisterer noen andre steder enn inni ditt eget hode. Og da utgjør det ikke akkurat noe gangbart diskusjonsgrunnlag.

Nå har du påpekt flere ganger at eksemplene som blir nevnt ikke kan sammenlignes, så da skal jeg ikke komme med flere eksempler. Jeg skal heller ikke plukke ut eksempler fra noen tråd for å få deg til å skjønne, for det tror jeg ikke du vil uansett, basert på dine tidligere kommentarer😉

Det vi kan være enig i er at det har noe for seg å være kritisk og diskutere blogging/bloggere. Men du og jeg er nok ellers veldig uenig i hva som er et sunt engasjement og hva som ødelegger en tråd.

Endret av Husfrua
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Newroz skrev:

Jeg er ikke enig, og syns det er en generalisering av brukerne. Jeg kan poste ett svar i en blogg-tråd hver dag, og samtidig poste ett svar i alle andre tråder her på forumet. At man følger en tråd over en periode betyr ikke at man er er for mye opptatt i ett firma, og ikke lenger klarer å skille firmaet og personen bak firmaet. Samtidig kan jeg være helt sykelig opptatt av et tema utenfor internett som dere ikke vet om. 

Jeg tror det er helt umulig å si om hvem som er for opphengt i bedrifter/temaer/personer basert på om de følger en tråd over lang tid eller ikke. Det vi gjør her på KG er bare en bitteliten del av livet til de fleste, og den mental tilstanden kommer ikke akkurat så godt frem heller. 

Videre syns jeg det er rart at det skal være så feil å følge akkurat blogg-tråder, og at de som legger igjen noe av engasjementet sitt på den deler liksom ikke er riktig navla. Av alle rare ting på internett og på KG, så vil jeg jo si at det å engasjere seg i blogg-ettikke om man kan kalle det dét må være noe av det mer konstruktive og uskyldige her inne.

Ikke noe feil med å være engasjert i ulike tema rundt en spesifikk person/blogg. Men basert på svaret ditt, virker det ikke som du og jeg følger de samme trådene😉 

Hvis du greier å snu alt en person gjør til noe negativt, med spekulasjoner og kommentarer du ikke har grunnlag for å uttale deg om, eller hvis du henger deg opp i bagateller, som er typisk for folk flest, så er i allefall min mening at du bør ta en pause🙄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Aricia said:

1. I ditt tilfelle, dvs det du bygger selve hovedinnlegget på, er de også slettet fordi de var i strid med forumets regler. You do the maths.

2. Hvis selvjustisen skulle hatt noen funksjon mht denne tråden, burde den slått inn før du laget den, og hindret deg i å gjøre nettopp det.

Her synes jeg du går over streken, @Aricia. Jeg tror de fleste her har fått med seg at du ikke liker opprettelsen av denne tråden fordi du synes temaet er uinteressant/spekulasjon/eller hva det måtte være. Å forsøke å påberope seg gjentatte ganger at tråden ikke skulle vært opprettet fordi mer spesifikke innlegg om dette blir slettet i en annen sammenheng blir feil. Det som er avsporing/brukerdebatt o.l. i én tråd, kan fint diskuteres på generelt grunnlag i en annen tråd. Enten bør du diskutere tema eller la være, ikke diskreditere tema og trådstarter.

Endret av Bloggleseren
Utøvde selvjustis; it's all the rage these days.
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husfrua skrev:

Ikke noe feil med å være engasjert i ulike tema rundt en spesifikk person/blogg. Men basert på svaret ditt, virker det ikke som du og jeg følger de samme trådene😉 

Hvis du greier å snu alt en person gjør til noe negativt, med spekulasjoner og kommentarer du ikke har grunnlag for å uttale deg om, eller hvis du henger deg opp i bagateller, som er typisk for folk flest, så er i allefall min mening at du bør ta en pause🙄

Mye mulig vi ikke følger de samme trådene, og jeg leser heller ikke alle trådene som ligger inne på forumet her. Men nettopp derfor er det ikke riktig å generalisere alle de som legger igjen svar i disse trådene. Noen kunne sikkert ha godt av en pause, og jeg tror vi alle er enige om at det ikke er greit å hetse bloggere, stalke dem, og at enkelte kan bli litt for opptatt av kjendiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det blir tatt til orde for en del tråder ikke burde vært plassert på rampelyset, og det er jeg helt enig i. Tråder som omhandler merking og reklame i blogger burde ligget på "forbruker og jus"-delen feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Newroz skrev:

Mye mulig vi ikke følger de samme trådene, og jeg leser heller ikke alle trådene som ligger inne på forumet her. Men nettopp derfor er det ikke riktig å generalisere alle de som legger igjen svar i disse trådene. Noen kunne sikkert ha godt av en pause, og jeg tror vi alle er enige om at det ikke er greit å hetse bloggere, stalke dem, og at enkelte kan bli litt for opptatt av kjendiser. 

Jeg generaliserer ikke, jeg er jo selv en som legger igjen svar. Men ts lurer på hvor grensa går og svaret mitt er basert på hva jeg leser her inne. Det betyr ikke at jeg drar alle under en kam. Noen av de mest kritiske er også de som holder seg mest saklig og argumenterer best😊

Endret av Husfrua
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, CecilieX said:

Det er helt vilt at man med utgangspunkt i noen få tilfeller lager en generaliserende tråd der alle brukere skjæres over en kam.

Denne tråde - med tittelen hvor går grensen for engasjement - er etter mitt syn den mest interessante tråden som noen gang har vært opprettet på Rampelyset. Jeg ser flere andre også gir uttrykk for at de finner den interessant. 

Grensesnittet mellom blogger/realitydeltaker og konsument er allerede gjenstand for forskning, og jeg vil tro det kommer mye mer av det i årene som kommer. 

Bloggere skaper engasjement - på godt og vondt. Det "gode" engasjementet - venninnefølelsen - blir ofte diskutert her på Rampelyset uten at jeg har sett noen reagere negativt på det. Det "vonde" engasjementet - eksempelvis overtramp inn i bloggernes private sfære - er like relevant og interessant å diskutere. Og måten å gjøre det på, er å opprette en generell tråd nettopp for å unngå brukerdebatt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Bloggleseren skrev:

Denne tråde - med tittelen hvor går grensen for engasjement - er etter mitt syn den mest interessante tråden som noen gang har vært opprettet på Rampelyset. Jeg ser flere andre også gir uttrykk for at de finner den interessant. 

Grensesnittet mellom blogger/realitydeltaker og konsument er allerede gjenstand for forskning, og jeg vil tro det kommer mye mer av det i årene som kommer. 

Bloggere skaper engasjement - på godt og vondt. Det "gode" engasjementet - venninnefølelsen - blir ofte diskutert her på Rampelyset uten at jeg har sett noen reagere negativt på det. Det "vonde" engasjementet - eksempelvis overtramp inn i bloggernes private sfære - er like relevant og interessant å diskutere. Og måten å gjøre det på, er å opprette en generell tråd nettopp for å unngå brukerdebatt. 

Men det som gjøres feil i denne tråden, er at alle som noen gang har skrevet i disse tråderne, avskrives som gale stalkere. Jeg har skrevet mail til Kappahl i forbindelse med at jeg fikk en påminnelse om at jeg hadde bonus til gode - i ett tilfelle hvor en blogger den ene dagen hadde eksponert sine barn på en helt fullstendig uakseptabel måte, for neste dag å reklamere for Kappahl. Da  brukte jeg min forbrukermakt og sa fra hva jeg synes om bruk av slike reklamekanaler. Sponsorer kan velge å ta slike tilbakemedlinger til etterretning eller ei - men jeg er da visst ingen gal stalker fordi jeg sier fra om slik. Jeg sier fra på Rema også når jeg synes de leverer dårlige varer eller når de reklamerer på en måte jeg ikke synes er redelig (det merkelige samarbeidet de hadde med VG)

Jeg synes det er helt horribelt hvordan noen bloggere bruker ungene sine til for å generere klikk, for å selge produkter, for å bygge merkevare og som delikat staffasje i bloggen sin. Hvorfor i all verden skal vi ikke si fra om slik? Dette er blogger som har flere daglige lesere enn store lokalaviser. De har reell mediemakt. Hvorfor skal man ikke debattere det? fordi bloggen heter det samme som eieren av den bedriften bloggvirksomheten utgjør? De lever av dette. 

Forøvrig blir det helt fullstendig feil å tillegge alle debattanter i disse trådene, ansvaret for det en og annen gal stalker gjør. Jeg har aldri brutt rampelysreglene. Jeg startet bloggerbarn-tråden. Jeg deltar mer i noen tråder, og overhodet ikke i andreJeg vil ha meg frabedt å bli generalisert sammen med folk som slenger innom for å kritisere noens hake  - eller bli karakterisert om jantelovens håndhever her inne. Det antar jeg gjelder alle debattanter her inne.

Kjør gjerne debatt, men vær redelig. Brukerne her på KG er individer - man kan ikke generalisere i vilden sky og anta at man iskal være unntatt motbør, fordi man mener å tale en god sak.

Endret av pøbelsara
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, pøbelsara skrev:

Men det sosm gjøres feil i denne tråden, er at alle som noen gang jhar skrevet i disse tåderne, avskrives som gale stalkere. Jeg har skrevet mail til Kappahl i forbindelse med at jeg fikk en påminnelse om at jeg hadde bonus til gode - i et tilfelle hvor en blogger den ene dagen hadde eksponert sine barn på en helt fullstendig uakseptabel måte, for neste dag å reklamere for Kappahl. jeg brukte min forbrukermakt og sa fra hva jeg synes om bruk av slike reklamekanaler. Sponsorer kan velge å ta slike tilbakemedlinger til etterretning eller ei - men jeg er da visst ingen gal stalker fordi jeg sier fra om slik.

Jeg synes det er helt horriblet hvordan noen bloggere bruker ungene sine til for å generere klikk, for å selge produkter, for å bygge merkevare og som delikat staffasje i bloggen sin. Hvorfor i all verden skal vi ikke si fra om slik? Dette er blogger som har flere daglige lesere enn store lokalaviser. De har reell mediemakt. Hvorfor skal man ikke debattere det? fordi bloggen heter det samme som eieren av den bedriften bloggvisrksomheten utgjør?

Forøvrig blir det helt fullstendig feil å tillegge alle debattanter i disse trådene, ansvaret for det en og annen gal stalker gjør. Jeg har aldri brutt rampelysreglene. Jeg startet bloggerbarn-tråden. Jeg deltar mer i noen tråder, og overhodet ikke i andreJeg vil ha meg frabedt å bli generalisert sammen med folk som slenger innom for å kritisere noens hake  - eller bli karakterisert om jantelovens håndhever her inne. Det antar jeg gjelder alle debattanter her inne.

Kjør gjerne debatt, men vær redelig. Brukerne her på KG er individer - man kan ikke generalisere i vilden sky og anta at man iskal være unntatt motbør, fordi man mener å tale en god sak.

Hvorfor mener du det generaliseres?  Spm fra ts er "hvor går grensen", det betyr ikke at alle som er kritiske skal føle seg truffet, det er da ikke det det handler om

Endret av Husfrua
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Bloggleseren skrev:

Men ser du ikke at det er en mellomting mellom venninnefølelsen og etiske overtramp inn på bloggeres privatliv? Hvis du ikke ser hvordan mange bloggere selv selger utvalgte deler av privatlivet sitt med vitende og vilje for å tjene til livets opphold, synes jeg det blir vanskelig å diskutere med deg. CBE.no har for eksempel i løpet av en uke postet innlegg i egen blogg om baking på eget kjøkken med egne avkom, kosekveld med egen mann i eget hus - epleplukking i egen hage med egne avkom - og sykkeltur til egen oldemor med egen bakst med egen familie. det er virkelig ikke jeg eller noen av hennes andre lesere som bedriver etiske overtramp i hennes privatliv. Hun gjør det jo selv. Hver eneste dag.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er galt å si ifra om uredelighet fra bloggernes side. Jeg synes det er bra at man kritiserer uetisk bruk av barn i reklame, dårlig merking av reklame osv. Jeg ser heller ikke problemet med å sende en mail til en sponsor og si ifra om sånt. At man skriver et innlegg om det på KG, sender en mail til en sponsor eller skriver en kritisk kommentar til bloggeren selv synes jeg bare er bra.

Det jeg ikke skjønner er når man går fra det ovenfor til å følge alt bloggeren gjør på alle SoMe-kanaler hver.eneste.dag, for så å kommentere på KG igjen og igjen og igjen om akkurat det samme, dag ut og dag inn. At man skriver et kritisk innlegg på KG om dårlig merking synes jeg bare er bra. At man skriver tretti kritiske innlegg på KG om dårlig merking av reklame av samme blogger synes jeg personlig bikker over til en usunn besettelse. 

Fordi det man jo ser er at jo mer man lever seg inn i denne verdenen hvor man følger alt en blogger sier og gjør, jo mer smålig blir kritikken. Man setter høyere krav og standard til bloggeren enn man gjør til enhver annen person, og jo mer man leser, jo mer finner man å kritisere - og finner man ikke noe man kan kritisere direkte, så kan man spekulere. Når mange nok rotter seg sammen så fremstår det mer som sladring over gjerdet enn saklig kritikk for det blir for mye og for mange om igjen og om igjen om det samme.

Som andre sier om bloggeren - det er helheten i dette jeg synes blir som en usunn besettelse, ikke den enkelte kritikk.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at man har gått over en grense ved å kontakte tredjeparter om ting knyttet til bloggere. Enten for å bruke forbrukermakten sin (jeg har gjort det sjøl, ved et tilfelle, uten at jeg tror det egentlig har så mye å si!), eller ved å kontakte instanser som barnevernet.

Jeg ville også kontaktet bedrifter som markedsførte seg på måter jeg ble provosert nok av, selv om det ikke hadde noe med bloggere å gjøre. 

På samme måte ville jeg kontaktet barnevernet om jeg var bekymret for et barn eller en omsorgssituasjon basert på noe jeg så på butikken, for eksempel. Faktisk så syns jeg det er på grensa til provoserende å demonisere folk som er genuint bekymra for barn på denne måten, sett i lys av at bufdir selv presiserer at en magefølelse er nok, og BVT stadig presiserer hvor avhengige de er av at folk melder fra. Det innebærer å faktisk gjøre det også.  BVT har kompetanse til å vurdere meldingene de får, heldigvis. Å antyde at man ved å melde bekymring for noe man har sett på en blogg, er en del av en tenkt stalkergruppe, bidrar til et stigma som ingen er tjent med. 

Kanskje er noen i overkant opptatte av bloggere, hva vet vel jeg. At det finnes ulike motiver for deltagelse i disse trådene, hersker det vel ingen tvil om. Selv er jeg innom bloggertrådene ofte i noen perioder, sjeldnere i andre perioder. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg synes ikke det er galt å si ifra om uredelighet fra bloggernes side. Jeg synes det er bra at man kritiserer uetisk bruk av barn i reklame, dårlig merking av reklame osv. Jeg ser heller ikke problemet med å sende en mail til en sponsor og si ifra om sånt. At man skriver et innlegg om det på KG, sender en mail til en sponsor eller skriver en kritisk kommentar til bloggeren selv synes jeg bare er bra.

Det jeg ikke skjønner er når man går fra det ovenfor til å følge alt bloggeren gjør på alle SoMe-kanaler hver.eneste.dag, for så å kommentere på KG igjen og igjen og igjen om akkurat det samme, dag ut og dag inn. At man skriver et kritisk innlegg på KG om dårlig merking synes jeg bare er bra. At man skriver tretti kritiske innlegg på KG om dårlig merking av reklame av samme blogger synes jeg personlig bikker over til en usunn besettelse. 

Fordi det man jo ser er at jo mer man lever seg inn i denne verdenen hvor man følger alt en blogger sier og gjør, jo mer smålig blir kritikken. Man setter høyere krav og standard til bloggeren enn man gjør til enhver annen person, og jo mer man leser, jo mer finner man å kritisere - og finner man ikke noe man kan kritisere direkte, så kan man spekulere. Når mange nok rotter seg sammen så fremstår det mer som sladring over gjerdet enn saklig kritikk for det blir for mye og for mange om igjen og om igjen om det samme.

Som andre sier om bloggeren - det er helheten i dette jeg synes blir som en usunn besettelse, ikke den enkelte kritikk.

Jamen, nå generaliserer du. Det er jo ikke de samme brukerne som gjør alt dette. (Bortsett fra at jeg må innrømme at jeg blir rimelig oppgitt når en og samme blogger som hevder å være best til å merke reklame, unnlater å gjøre det igjen og igjen og igjen og igjen. Og jeg mener det er mye, mye verre at det finnes feks 30 eksempler på dårlig merking over et gitt antall dager, enn at det finnes ett. 

Jeg oppfordrer alle til å melde regelbrudd i disse tråden så snart man ser dem. Det er en mye bedre måte å holde debatten god på enn å lage en tråd hvor alt som noen gang er skrevet om alle bloggere i landet, sauses sammen til et oppkonstruert eksempel på hvor fæle folk er med bloggere på KG.

Og når det gjelder AB, som har gått it til side2 og klaget over stalking, så vet jeg vel ikke om noen som skriver mer bevisst provoserende innlegg enn hun gjør. Måten hun utleverer ungene sine på er helt hinsides. Hun har vært så uredelig over tid i bloggen sin at jeg har vondt for å tro på henne når hun nok en gang hyler etter oppmerksomhet. Ulv-ulv-syndromet. :jepp:

Endret av pøbelsara
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Søgni skrev:

Jeg er uenig i at man har gått over en grense ved å kontakte tredjeparter om ting knyttet til bloggere. Enten for å bruke forbrukermakten sin (jeg har gjort det sjøl, ved et tilfelle, uten at jeg tror det egentlig har så mye å si!), eller ved å kontakte instanser som barnevernet.

Jeg ville også kontaktet bedrifter som markedsførte seg på måter jeg ble provosert nok av, selv om det ikke hadde noe med bloggere å gjøre. 

På samme måte ville jeg kontaktet barnevernet om jeg var bekymret for et barn eller en omsorgssituasjon basert på noe jeg så på butikken, for eksempel. Faktisk så syns jeg det er på grensa til provoserende å demonisere folk som er genuint bekymra for barn på denne måten, sett i lys av at bufdir selv presiserer at en magefølelse er nok, og BVT stadig presiserer hvor avhengige de er av at folk melder fra. Det innebærer å faktisk gjøre det også.  BVT har kompetanse til å vurdere meldingene de får, heldigvis. Å antyde at man ved å melde bekymring for noe man har sett på en blogg, er en del av en tenkt stalkergruppe, bidrar til et stigma som ingen er tjent med. 

Kanskje er noen i overkant opptatte av bloggere, hva vet vel jeg. At det finnes ulike motiver for deltagelse i disse trådene, hersker det vel ingen tvil om. Selv er jeg innom bloggertrådene ofte i noen perioder, sjeldnere i andre perioder. 

Presist og godt oppsummert.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo mange av de samme brukerne som går igjen i disse trådene. Som skriver den samme kritikken igjen og igjen, som poster hva bloggeren har sagt eller skrevet, igjen og igjen. Slike tråder består jo ikke av en mengde brukere som har skrevet 2-3 innlegg hver. Tvert om består trådene ofte av en god håndfull som skriver de samme tingene dag etter dag, med noen nye innimellom  (hvor noen av de nye forsvinner fort hvis de skriver noe nyansert om bloggeren).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Onbothsides
2 timer siden, Aricia skrev:

Nå diskuterer du noe som ikke finnes, @Onbothsides

Du kan ikke bare finne på helt random eksempler som aldri har skjedd, påstå at det er det samme som noen helt andre vanvittige ting gale mennesker kan finne på å gjøre (og som ikke har noen sammeheng overhodet), og så felle en dom over all kritikk av blogger på KG på det grunnlaget.

Hva finnes ikke? 

Det er jo flere her som har ringt barnevern og FO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tabris skrev:

Men det er jo mange av de samme brukerne som går igjen i disse trådene. Som skriver den samme kritikken igjen og igjen, som poster hva bloggeren har sagt eller skrevet, igjen og igjen. Slike tråder består jo ikke av en mengde brukere som har skrevet 2-3 innlegg hver. Tvert om består trådene ofte av en god håndfull som skriver de samme tingene dag etter dag, med noen nye innimellom  (hvor noen av de nye forsvinner fort hvis de skriver noe nyansert om bloggeren).

Ja vel. Så du mener mange gjentar seg selv? jeg har stort sett bare deltatt i disse debattene på KG de siste årene. Jeg mener jo selv at argumentene mine har utviklet seg underveis, fordi fenomenet blogg utvikler seg, folks bruk av SoMe utvikler seg og verden generelt gjør det samme. Hvis du mener at noen gjentar seg selv til det kjedsommelige, kan du ikke generalisere - for alle som deltar i trådene gjør ikke det. da må du snakke spesielt til den det gjelder - og ooopps! da blir det brukerdebatt og det er ikke lov. så hva gjør man så?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Ja vel. Så du mener mange gjentar seg selv? jeg har stort sett bare deltatt i disse debattene på KG de siste årene. Jeg mener jo selv at argumentene mine har utviklet seg underveis, fordi fenomenet blogg utvikler seg, folks bruk av SoMe utvikler seg og verden generelt gjør det samme. Hvis du mener at noen gjentar seg selv til det kjedsommelige, kan du ikke generalisere - for alle som deltar i trådene gjør ikke det. da må du snakke spesielt til den det gjelder - og ooopps! da blir det brukerdebatt og det er ikke lov. så hva gjør man så?

Det ligger antakelig litt i sakens natur at denslags nyanser ikke er relevante som dem som forsøker å bygge en sak her.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Bloggleseren skrev:

Men er det egentlig så intressant å diskutere? Alle er jo skjønt enige om at det ikke er greit å stalke og hetse bloggere, og heller ikke drepe dem (!!) som en var inne på her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...