Gå til innhold

Flytte fra barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

En familie i omgangskretsen vår har blitt meldt til barnevernet av grunner ingen kan forstå. Det er opprettet en undersøkelsessak og bv krever innsyn i foreldrenes legejournaler. De har ingenting å skjule, men er blitt fortalt at det er meget alvorlig når bv ber om foreldres journaler. Nå frykter de veien videre og jeg er redd panikken får overhånd. De har begynt å snakke om flytting, både til inn og utland. Slik jeg har forstått det så kan bv fremme en omsorgsovertakelse selv om de flytter utenlands. Vil jo tro at det heller svekker en evt sak hvis de "rømmer" landet...  Noen som kjenner reglene for dette? 

Anonymkode: cd9c3...320

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jo være en grunn til dette her som de ikke sier? Dop? Akohol? Overgrepsmistanker?

Anonymkode: 80e7a...453

• Liker 32
Skrevet

Hvis de har ingenting å skjule er det vel ikke nødvendig med slike tiltak du skisserer over her?

Anonymkode: 6b66e...5b8

• Liker 44
Skrevet

Jeg hadde vurdert å flytte utenlands, Norsk bv har ikke stor makt i utlandet. En venn av meg hadde en venninne boende hos seg en periode, hun var redd for bv og ville flytte utenlands. Min venn beroliget henne med at de hadde da ingenting på henne. Men de kom og tok barnet på hastevetdtak da hun tok ut penger i en mininbank.... Jeg ser ikke bv som rasjonelt, noen ganger virker det som de er bare ute etter å ta barna, og har de først tatt barn på hastevedtak har de gjort uopprettelig skade uansett om man får beholde barna. Så mitt råd til familien: flytt!

Anonymkode: b9122...65f

• Liker 12
Skrevet

Det trenger ikke være "meget alvorlig" fordi de ønsker å snakke med fastlege, eller ha mulighet til å innhente informasjon fra journal. Det kan være de ber om samtykke til det i tilfelle det blir nødvendig å innhente denne informasjonen etterhvert for å belyse saken, at det kun er en rutinesak for de å be om dette samtykket. Hvis det ikke er rutine, så kan det være at barneverntjenesten har fått bekymring om noe som fastlege kanskje kan bekrefte eller avkrefte. Det vil i så fall være positivt for de at fastlege kan avkrefte forholdet, hvis det er tilfelle at de "har ingenting å skjule" som du sier.

som regel er det en grunn for at de ber om opplysninger fra fastlege, da er det noe i innholdet i meldingen som krever at bvtj sjekker dette nærmere ut, for å ha gjort jobben sin når man får en bekymringsmelding.

Hvis de flytter er bvtj pliktig å sende ny bekymringsmelding videre til dit de flytter. Og det vil nok se svært merkelig ut at noen flytter hele familien vekk fra omgangskretsen sin, hvis de ikke har noe å skjule... Da vil nok bare bekymringen øke. Det beste er å være i dialog med bvtj. Det skal enormt mye til før bvtj griper inn med tiltak foreldre motsetter seg. Så med mindre de utsetter barna for vold, rus eller alvorlig omsorgssvikt på annen måte så vil dette gå over. Og det er lov å takke nei til hjelpetiltak.

• Liker 20
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de har ingenting å skjule er det vel ikke nødvendig med slike tiltak du skisserer over her?

Anonymkode: 6b66e...5b8

Enig. Å flytte fra barnevernet vil jo man ikke få fred noe som helst plass, å alltid måtte ha det i bakhodet og se seg over skulderen. Nei da er det bedre å ta opp kampen, og har man alt på det rene tar ikke bv barna med tvang. Det skal MYE til før et sånt vedtak trer i kraft.

• Liker 13
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En familie i omgangskretsen vår har blitt meldt til barnevernet av grunner ingen kan forstå. Det er opprettet en undersøkelsessak og bv krever innsyn i foreldrenes legejournaler. De har ingenting å skjule, men er blitt fortalt at det er meget alvorlig når bv ber om foreldres journaler. Nå frykter de veien videre og jeg er redd panikken får overhånd. De har begynt å snakke om flytting, både til inn og utland. Slik jeg har forstått det så kan bv fremme en omsorgsovertakelse selv om de flytter utenlands. Vil jo tro at det heller svekker en evt sak hvis de "rømmer" landet...  Noen som kjenner reglene for dette? 

Bv kan ikke be om innsyn i pasientjournaler til foreldre, men de kan be legen om en legeattest der legen besvarer spørsmål bv måtte ha. Så her har noen misforstått noe. 

Å flykte fra bv hjelper lite, det er langt mer fornuftig å samarbeide for barnas beste. 

Anonymkode: fb464...1c6

• Liker 29
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Å flykte fra barnevernet, viser jo at de er skyldige. Og det vil bare være vondt verre. Og husk mye kan foregå blant lukkede dører.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Hvilken normal familie vurderer å flytte utenlands pga noe sånt? Først må de søke nye jobber, da helst få to på samme sted. Så må de jobbe ut oppsigelsestida her i landet, ofte 3 mnd for faste jobber, samtidig som de legger ut hus/leilighet til salgs og reiser utenlands for å se på noe nytt.Ungene må søkes inn på ny skole/barnehage, i det hele tatt....

Anonymkode: 87ab6...263

• Liker 34
Skrevet

Samboeren min ble meldt til barnevernet. Barnevernet opprettet da en undersøkelsessak. Vi ble innkalt på møte der bekymringsmeldingen ble gjennomgått. Deretter ba de om tillatelse til å innhente opplysninger fra helsestasjon, barnehage, politi og våre leger. Vi hadde ingenting å skjule, så vi skrev under. De gjennomførte også ett hjemmebesøk før de avsluttet saken. Saksbehandleren sa at det var helt vanlig når det først ble opprettet sak. Dette var forøvrig ikke noe alvorlig i bekymringsmeldingen, i tillegg var en god del av det som sto der feil. Barnevernet oppdaget dette veldig raskt. Saksbehandleren sa at de som regel undersøker alle bekymringsmeldinger de får inn. Da er det ganske standard å innhente opplysninger pluss gjennomføre hjemmebesøk. Hun saksbehandleren var en utrolig hyggelig og forståelsesfull dame. 

Jeg skjønner jo veldig godt at de snakker om flytting og rømming av landet. Det tenkte jeg også på. Man hører jo en haug med skrekkhistorier om barnevernet og måten de jobber på. Barna våre er jo det kjæreste vi har, så man vil jo absolutt ikke miste de. Men de fleste som mister barna sine gjør det med god grunn. Det er viktig å huske på.

Anonymkode: aaea0...d29

• Liker 41
Skrevet
9 minutes ago, Sh999 said:

Enig. Å flytte fra barnevernet vil jo man ikke få fred noe som helst plass, å alltid måtte ha det i bakhodet og se seg over skulderen. Nei da er det bedre å ta opp kampen, og har man alt på det rene tar ikke bv barna med tvang. Det skal MYE til før et sånt vedtak trer i kraft.

Bare til barna er 18.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare til barna er 18.

Det er lenge med 15 pluss/minus år og ha sånt hengende over seg.. Det hjelper ikke å rømme fra problemene. Samarbeid vil jeg si er den beste løsningen her.

• Liker 4
Gjest Apistogramma
Skrevet (endret)

...

Endret av Apistogramma
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ingenting å skjule, men er blitt fortalt at det er meget alvorlig når bv ber om foreldres journaler. 

Det er vanlig prosedyre å ta kontakt med fastlegen til foreldrene.

• Liker 7
Skrevet

Det kan foregå mye bak lukkede dører du ikke vet noe om. Ifm med dark room saken i bergen opplevde min onkel at en av hans tidligere gode kolleger (onkel er pensjonist) ble tiltalt og dømt for grove overgrep mot egne barn. Kollegaen hadde han bare godt å si om, kunne ikke tro at det var sant da han hørte det først. En kollega opplevde at en nabo de hadde hatt et godt forhold til i alle år og kjente som "verdens beste" innrømmet overgrep mot onkelbarna. Han var en skikkelig ressursperson i samfunnet så selv etter at han innrømmet det er det folk som tror andre har laget rykter. En barndomsvenninne av meg vokste opp i et godt og ressurssterkt hjem, først i voksen alder forstod vi hvordan faren hennes terroriserte hele familien og drev massiv psykisk mishandling og trusler. Selv om fasaden er fint betyr det ikke at alt er bra. Er det ingenting galt eR det intet å frykte heller, rømmer de med barna biser det derimot at bekymringsmeldingen kom av en grunn. Sjømannskirken har tidligere nevnt hvorproblematisk det er med norske foreldre som rømmer med barna til spania, og der går ungene for lut og kaldt vann mens foreldrene drikker og røyker bort dagene. 

Anonymkode: 60efa...cfb

• Liker 33
  • 2 år senere...
Skrevet

Det er faktisk veldig mange familier som flytter fra Norge på grunn av barnevernet. Flytter man i god tid, dvs i løpet av undersøkelsen så er det helt 100% lovlig. Det spiller ikke noe rolle om det å flytte "svekker saken" da saken blir jo henlagt så fort man har flyttet og registrert seg og barna som utvandret. Norsk barnevern har ikke makt i andre land. Og ærlig talt er så mange av barnevernssaker utrolig tull, noe som betyr at disse familiene kan leve i ro og fred i andre land. I de fleste land må man ha bevis og fakta på bordet for å kunne fjerne barn fra familier, ikke bare mistanker, synsing og påstander uten noe som helst bevis. Dette er nettopp grunnen til hvorfor familier velger å flykte fra Norge. 

Anonymkode: 456d8...079

• Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk veldig mange familier som flytter fra Norge på grunn av barnevernet. Flytter man i god tid, dvs i løpet av undersøkelsen så er det helt 100% lovlig. Det spiller ikke noe rolle om det å flytte "svekker saken" da saken blir jo henlagt så fort man har flyttet og registrert seg og barna som utvandret. Norsk barnevern har ikke makt i andre land. Og ærlig talt er så mange av barnevernssaker utrolig tull, noe som betyr at disse familiene kan leve i ro og fred i andre land. I de fleste land må man ha bevis og fakta på bordet for å kunne fjerne barn fra familier, ikke bare mistanker, synsing og påstander uten noe som helst bevis. Dette er nettopp grunnen til hvorfor familier velger å flykte fra Norge. 

Men veldig mange saker er "utrolig tull", men alvorlige overgrep mot barn. Stakkars de barna som må oppleve at overgrepene fortsetter fordi foreldrene får leve i ro og mak i utlandet. I ro og mak til å fortsette overgrepene. Det er ikke foreldrene det er synd på, men barna.

Anonymkode: 3ea39...183

• Liker 29
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men veldig mange saker er "utrolig tull", men alvorlige overgrep mot barn. Stakkars de barna som må oppleve at overgrepene fortsetter fordi foreldrene får leve i ro og mak i utlandet. I ro og mak til å fortsette overgrepene. Det er ikke foreldrene det er synd på, men barna.

Er ikke "utrolig tull"...

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er snakk om overgrep så er disse jo ulovlige i alle land. Er det snakk om overgrep så blir politiet selvfølgelig varslet. Det er altså ikke slik at man får gjøre hva man vil med sine barn i utlandet. Og oftest får man også skikkelig fengselsstraff for slikt i mange land, ikke bare bot og noe tullestraff som i Norge. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...