AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #1 Del Skrevet 21. september 2017 Hei! Jeg skal strikke meg en genser og det anbefalte garnet til den oppskriften er denne: https://www.viking-garn.no/garn/merino-superfine , men jeg vil strikke med denne: https://www.garnstudio.com/yarn.php?id=103&cid=1. Jeg kan selv se at det avviker litt, siden den anbefalte har 3,5 i pinnestørrelse, 22 masker strikkefasthet og løpelengde på 105, mens den jeg vil ha har anbefalt 4 i pinnestørrelse, 21 masker strikkefasthet og 110 i løpelengde. I følge oppskriften skal den strikkes med pinne 3,0 og 3,5, men jeg tenkte at hvis jeg strikker den i 3,5 og 4,0 vil det ikke bli så trangt og genseren vil vel sannsynligvis bli litt større? Derfor tenker jeg at hvis jeg strikker den i strl xs vil den bli sånn akkurat passe hvis den blir litt større enn den normalt ville vært, siden jeg er strl xs-s til vanlig. Tenker jeg rett damer? Anonymkode: d79cd...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 21. september 2017 #2 Del Skrevet 21. september 2017 Prøv å strikke en prøvelapp, så ser du på cm på mønsteret (bredden) hvilken str som er nærmest. Lengden måler du underveis. Går nok fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 21. september 2017 #3 Del Skrevet 21. september 2017 Ikke så stor forskjell på 21 og 22 masker da. Strikker du litt løsere enn vanlig, vil det nok stemme med mønster og pinner i oppskriften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #4 Del Skrevet 21. september 2017 17 minutter siden, Snabeltann skrev: Prøv å strikke en prøvelapp, så ser du på cm på mønsteret (bredden) hvilken str som er nærmest. Lengden måler du underveis. Går nok fint 15 minutter siden, Snabeltann skrev: Ikke så stor forskjell på 21 og 22 masker da. Strikker du litt løsere enn vanlig, vil det nok stemme med mønster og pinner i oppskriften. Tusen takk for veldig nyttig svar. Anonymkode: d79cd...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 23. september 2017 #5 Del Skrevet 23. september 2017 Det var ikke stor forskjell i løpelengde, så kanskje du kan strikke garnet i 3,5 selv om det står pinne 4 på banderolen? Evt kan du regne ut: 21 / 22 x antall masker oppgitt i oppskriften = antall masker du skal legge opp. Hvis du vil strikke med p 4 kan du se hvilken størrelse som har maskeantall nærmest det du regner ut. Men det er ikke riktig som en sier over at du bare kan strikke litt løsere. Det blir motsatt, du må heller strikke litt strammere om du velger å ikke gjøre noe med pinnestørrelse eller at du strikker en annen størrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå