Gå til innhold

19-åring som bor hjemme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke kaldt å kreve at han skal bidra.. slapp av. I land der det er kultur for at barna blir boende med foreldre så er det en annen kultur på mye annet også, det går ikke bare en vei. Foreldrene stiller andre krav til barna og som gutt måtte han f.eks vært inneforstått med at du skulle bo med han resten av livet, flytte inn i den nye leiligheten han kjøper med sin fremtidige kone og blande deg opp i ditt og datt, og etter hvert bli forsørget av han :fnise: jeg ble "kastet ut" når jeg var 18. Venninnene mine i et annet land jeg bodde en stund bor hjemme enda de, de slipper å stresse med jobb mens jeg slipper å stresse med å få kjeft av bestemor fordi jeg kommer hjem etter 20, eller pule i en bil når jeg er 25 fordi jeg ikke får ha kjæresten på besøk. Greit bytte for min del.

Anonymkode: 6b23a...ce2

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke kastet ham ut. Og da snakker jeg av erfaring. Ble selv lempet ut som 19 åring og slet i mange år med økonomi og meg selv med dette. Var så urettferdig å se andre kamerater bo hjemme og faktisk ha tåd til det de vil. Mens de kunne gå på fest og ferie måtte jeg være hjemme pga jeg betalte 5500 i husleie hver mnd. Nå har kameratene mine kjøpt hus og jeg har allerede en god stund til før det skjer meg

Anonymkode: 4dfa4...dca

• Liker 2
Skrevet

TS her:

Hvor mye synes dere det er rimelig at han skal betale?

Anonymkode: ee259...2c8

Skrevet

Her i huset er ungene oppdratt til å bli selvstendige og det er helt uaktuelt at de soser rundt hjemme etter videregående og det er de fullstendig klar over og også hvorfor det er sånn. Det å oppdra barn er ikke det samme som å hjelpe dem med alt, men å lære dem å bli i stand til å hjelpe seg selv. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke kastet ut eller krevd husleie, men jeg hadde krevd at han hadde gjort alt av sin egen klesvask, og hjelper til hjemme med middag, vask, plenklipping, måking osv. Pluss at jeg hadde bedt han om å enten begynne med fag eller mer jobb. 

Jeg har en lillebror som bodde hjemme til han var 24.. Gjorde ingenting hjemme og ble satt lite krav til generelt. Alt han gjør er halvhjertet.. Jeg fikk helt andre krav da jeg bodde hjemme. De begynte å stille krav etterhvert.. Men han er jo ikke vant med det..

Ser det er flere som nevner at vi er kalde her i Norge. Det kan godt være i forhold til andre kulturer. Men da jeg studerte delte jeg kjøkken og bad med ei fra Hellas, og hun sa at mannfolka i Hellas bodde hjemme til de fikk seg en kone som kunne ta vare på de.. De kan ingenting selv og er ikke selvstendige overhodet. Nå gjelder sikkert ikke det alle som bor hjemme.. Men den typiske norske kvinnen forventer at mannen bidrar i hjemmet.. Hun jeg bodde med ble helt satt ut når kjæresten min var på besøk å han lagde mat og vaska opp. 

Anonymkode: 7d48b...dba

• Liker 3
Skrevet

Herregud for et forum, det er virkelig sant at folk får sydd puter under armene i disse dager. Jeg er bare 22 år selv, men er heldigvis oppdratt slik at jeg har vært helt selvstendig i mange år alt. Betalte husleie hjemme hos mamma fra jeg ble 18 til jeg flyttet hjemmefra, og dette har også de fleste av mine venner og bekjente gjort. Er helt normalt at unge voksne (med inntekt) betaler en symbolsk sum for å bo hjemme. Det handler om å bidra litt til fellesskapet. Alt kommer faktisk ikke gratis, og det koster å ha et 'ekstra' menneske boende hjemme.
For meg er det også en selvfølge at den første som kommer hjem fra skole/jobb lager middag, og også at man vasker klær, støvsuger og går med søppel når det trengs. Det skal overhode ikke være nødvendig å be om dette. Veldig mange foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å la de slippe unna husarbeid og -leie, noe som resulterer i uselvstendige voksne. 

• Liker 3
Gjest Esperanza98
Skrevet

Jeg blir helt sjokket av å lese denne tråden. Jeg er selv 19 år og bor hjemme. Det har aldri vært snakk om at jeg skal betale husleie. Men nå har ikke jeg jobb heller siden jeg sliter veldig mye med psyken (2 diagnoser).

Jeg har begynt på et årsstudium og trives med det. Det er få timer på skolen og en dag fri itillegg. Det blir ikke forventet mer enn jeg klarer pga at jeg er "syk", men jeg hjelper gladelig til med å rydde av bordet og brette tøy Itillegg til å ta meg av kaninen vår. 

Skrevet

Når jeg bodde hjemme og jobbet omtrent 100% var det aldri snakk om å betale husleie. Jeg og mamma delte bil (hun hadde selvsagt førsterett på den) og vi betalte drivstoff hver vår gang. Vi hadde avtale på at jeg måtte handle inn mat noen ganger iløpet av en måned og også lage middag, ta oppvask og andre ting som må til for å få husholdningen til å gå rundt. Syns foreldrene mine var veldig rettferdige, og hadde betalt (symbolsk) leie uten noe klaging. Noen av de jeg kjenner som bodde hjemme mens de jobbet etter VGS måtte betale leie som igjen foreldrene la til side og gav tilbake når barna skulle kjøpe seg leilighet. 

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å snakke med sønnen din om hvorfor han ikke har tiltakslyst? Virker som om han har fått en knekk i selvtillit og motivasjon. Kanskje dere sammen kunne brainstormet litt rundt hva han kunne prøve seg på, noe som motiverte han og som han tenkter han kan klare. Om man bare setter krav uten å forstå hvor problemet kommer fra kan man i verste fall dytte noen ned i en depresjon. Det går ikke an for oss å vite hva problemet til denne gutten er, og det kan heller ikke TS vite med mindre hun faktisk snakker med han som en voksen

2 hours ago, Linaa said:

Nå er jeg 25 år. jeg skulle ØNSKE mine foreldre satte flere grenser for meg da jeg ble myndig. Som evt og betale husleie. Det handler det ikke bare om og få seg en heltidsjobb, men det å forstå verdien av penger og forstå at disse IKKE vokser på trær blant annet. Lære dem og lage mat, lære dem at huset ikke vasker seg av seg selv, at søpla må kastes osv osv. Man har bare godt av det i lengden.

Synd det er så mange barn/unge som har foreldre som ikke "tørr" og sette grenser som de bare lærer av. Det en forelder skal gjøre, er og forberede sine barn til livet uten sine foreldre....

At du var en bortskjemt drittunge som ikke klarte deg selv uten at noen dyttet deg betyr ikke at det er slik for alle

Anonymkode: d2fe0...d45

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 18 år og går vg3 nå. Foreldrene mine vil ikke kreve noe husslån eller noe type form for penger fra meg. Kan hende det er fordi jeg er fra en muslimsk familie.. Men når jeg jobber, og har penger men bor forsatt hjemme så ville jeg ha gitt dem penger men jeg vet de vil forsatt ikke ta imot de penga. 

Nordmenn er faktisk kalde rundt dette området. 

Anonymkode: e5dde...a46

Skrevet
1 time siden, ValarMorghulis skrev:

Herregud for et forum, det er virkelig sant at folk får sydd puter under armene i disse dager. Jeg er bare 22 år selv, men er heldigvis oppdratt slik at jeg har vært helt selvstendig i mange år alt. Betalte husleie hjemme hos mamma fra jeg ble 18 til jeg flyttet hjemmefra, og dette har også de fleste av mine venner og bekjente gjort. Er helt normalt at unge voksne (med inntekt) betaler en symbolsk sum for å bo hjemme. Det handler om å bidra litt til fellesskapet. Alt kommer faktisk ikke gratis, og det koster å ha et 'ekstra' menneske boende hjemme.
For meg er det også en selvfølge at den første som kommer hjem fra skole/jobb lager middag, og også at man vasker klær, støvsuger og går med søppel når det trengs. Det skal overhode ikke være nødvendig å be om dette. Veldig mange foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å la de slippe unna husarbeid og -leie, noe som resulterer i uselvstendige voksne. 

En vennine av meg bodde gjemme gratis med full lønn til hun var 22 og fikks å hjelp av foreldrene til å kjøpe bolig. Så istedet for å bo i kollektiv som vi andre seilte hun rett inn i egen bolig. Er dette urettferdig? Jeg er 4 år eldre og har enda ikke råd til bolig

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å snakke med sønnen din om hvorfor han ikke har tiltakslyst? Virker som om han har fått en knekk i selvtillit og motivasjon. Kanskje dere sammen kunne brainstormet litt rundt hva han kunne prøve seg på, noe som motiverte han og som han tenkter han kan klare. Om man bare setter krav uten å forstå hvor problemet kommer fra kan man i verste fall dytte noen ned i en depresjon. Det går ikke an for oss å vite hva problemet til denne gutten er, og det kan heller ikke TS vite med mindre hun faktisk snakker med han som en voksen

At du var en bortskjemt drittunge som ikke klarte deg selv uten at noen dyttet deg betyr ikke at det er slik for alle

Jeg har prøvd å snakke med han, men han blir sur og sint, og stenger seg inne. Han er en typisk gutt som ikke forteller noen ting, og man må dra ordene ut av han. 

Jeg ser at noen kommer med stikkere til meg og oppdragelsen hans, og selvfølgelig tar jeg på meg min del av skylden. Han gikk på idrettslinjen på videregående, i tillegg til trening på fritiden og deltidsjobben, så gav jeg han nok ganske mye slakk. Dumt av meg, jeg vet, men nå er tingene som de er. 

Det hadde også vært stor forskjell hvis han hadde jobbet 100%, tatt opp fag, eller studert. Da hadde jeg ikke tenkt på å kreve noe. Men det blir så rart og feil, å bare sose rundt, uten mål og mening. 

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg har prøvd å snakke med han, men han blir sur og sint, og stenger seg inne. Han er en typisk gutt som ikke forteller noen ting, og man må dra ordene ut av han. 

Jeg ser at noen kommer med stikkere til meg og oppdragelsen hans, og selvfølgelig tar jeg på meg min del av skylden. Han gikk på idrettslinjen på videregående, i tillegg til trening på fritiden og deltidsjobben, så gav jeg han nok ganske mye slakk. Dumt av meg, jeg vet, men nå er tingene som de er. 

Det hadde også vært stor forskjell hvis han hadde jobbet 100%, tatt opp fag, eller studert. Da hadde jeg ikke tenkt på å kreve noe. Men det blir så rart og feil, å bare sose rundt, uten mål og mening. 

Det virker som om dette tema er sårt for han av en eller annen grunn. Når begynte han å endre oppførsel? Er far inne i bildet og kan prate med han? Om ikke, har han negative følelser knyttet til mangel på far?

Hvilke type venner har han? Er de av en bra type, eller litt mer arbeidsledige og outsidere?

Mulig å komme i tiltak gjennom nav, eller få henvisning til psykolog via fastlege hadde vært et alternativ til han kom seg litt mer på beina. Om han har noen indre sperrer fordi han har fått en knekk i selvtillit, er mildt deprimert eller sliter med andre ting, så er det mulig det er det som må til. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En vennine av meg bodde gjemme gratis med full lønn til hun var 22 og fikks å hjelp av foreldrene til å kjøpe bolig. Så istedet for å bo i kollektiv som vi andre seilte hun rett inn i egen bolig. Er dette urettferdig? Jeg er 4 år eldre og har enda ikke råd til bolig

Urettferdig vil jeg ikke si det er. Folk er forskjellig stilt i samfunnet, slik er livet. Jeg har nettopp kjøpt egen bolig selv, helt uten foreldrehjelp, og uten å ta knekken på BSU'en. Leide bolig i et par år først, for å få spart opp noen hundre tusen i EK. Har vært i fulltidsjobb siden jeg var 19. 

• Liker 1
Skrevet

Husarbeid bør han absolutt hjelpe til med. Det er det vanlig at ungdommer som går på skole også gjør.

Men jeg synes ikke det er helt tid for å begynne med husleie ennå. Kan heller begynne med å pushe på at han skal begynne med forbedring av karakterer.

Anonymkode: 1dad0...45b

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte betale husleie med en gang jeg fikk første lønning etter å ha sluttet på videregående. Og hjelpe til hjemme, som en voksen. Hvis ikke ble jeg kaster ut. Synes det er helt fair. Forstod tidlig at man må klare seg selv. 

Anonymkode: 0c37e...793

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg måtte betale husleie med en gang jeg fikk første lønning etter å ha sluttet på videregående. Og hjelpe til hjemme, som en voksen. Hvis ikke ble jeg kaster ut. Synes det er helt fair. Forstod tidlig at man må klare seg selv. 

Hvordan er du idag? Tenker du at alle burde klare seg selv generelt i livet? Stoler du på at andre er der for deg når du trenger det?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud.. får sjokk noen ganger av dere norske. Altså, ditt eget barn.. kreve husleie av DITT BARN? Dette er noe jeg aldri kommer til å forstå. 

Hvordan kan dere kaste ut deres barn bare fordi de er "18 år, voksne osv"? 

Akurrat derfor havner mange av dere på sykehjem, fordi dere ikke vil ha deres barn med engang de fyller 18 år. De gjør det samme mot dere når dere blir eldre. 

Anonymkode: 95697...70b

Jeg tror du misforstår TS, og i hvert fall noen av oss nordmenn. Familien er det viktigste man har. Det innebærer at man må oppdra barna sine til å klare seg i verden. TS vil at det skal gå bra med sønnen, hun er ikke opptatt av pengene, men at han ikke skal skli ut av livet og tilbringe sine unge år i kjellerleiligheten mens han spiser potetgull og gamer ...

Anonymkode: ed347...7d9

• Liker 7
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. "Urettferdig!"

Anonymkode: ed347...7d9

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er du idag? Tenker du at alle burde klare seg selv generelt i livet? Stoler du på at andre er der for deg når du trenger det?

Jeg har det veldig bra, har god jobb og eier egen bolig. Jeg visste ikke hva jeg ville etter videregående, så jeg tok forskjellige jobber og prøvde meg frem. Tok videre utdannelse og endte opp der jeg er nå.

Alle burde kjenne litt på ansvar for seg selv, vite at livet ikke alltid er like lett. Vite hvor penger kommer fra, og hvor de går.  Jeg stoler på andre, og andre stoler på meg. Det er ikke slik at ingen brydde seg om meg, tvert imot, men jeg kunne ikke leve gratis på min mine foreldre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...