AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Jeg trenger råd angående sønnen min. Han er 19 år gammel, ble ferdig med videregående før sommerferien, og bor hjemme. Han trenger å forbedre karakterene sine for å komme inn på det studiet han ønsker, men har ikke vist noe initiativ til å ta fatt i det. Han har en deltidsjobb, men den stillingen har blitt mindre, ikke større, etter at han sluttet på skolen. Nå skal han jobbe to dager i uka. Bortsett fra det, så trener han, er sammen med venner, eller bare henger hjemme. Han er ikke spesielt sosial med meg. For å være ærlig så har han begynt å irritere meg, og jeg tenker at han i det minste er nødt til å få seg en skikkelig stillingsstørrelse eller søke andre jobber. Han hjelper svært motvillig til hjemme. Det har hendt et par-tre ganger at han har laget middag. Jeg betaler for all maten hjemme. Han betaler for egne klær, produkter og bensin til bilen. Det hender at han låner min bil, uten at han da fyller på det han har brukt. Hva er det rimelig av meg å kreve av denne unge mannen? Hva gjør jeg hvis han ikke går med på kravene? Jeg tror ikke jeg klarer å kaste han ut. Anonymkode: ee259...2c8
Citpensacola Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Her ville jeg garantert krevet husleie. Han er voksen og må bidra, kan ikke forvente å kunne bo gratis så lenge han åpenbart er arbeidsfør. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Skift lås Neida, men du må ta en alvorsprat med han om at han må begynne å bidra økonomisk og i huset hjemme dersom han vil bli boende. Søker han ikke jobber? Anonymkode: 6b23a...ce2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Han må minimum være ute av huset mellom 9 og 16, enten det nå er skole eller jobb. Du gjør ham INGEN tjeneste ved å la ham tilbringe største delen av døgnet i fritids-modus. Anonymkode: 57991...9f5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 Broren min bodde hjemme mens han forbedret karakterer som privatist, og han betalte ikke noe husleie, mat eller noe, og jeg hadde syntes at det var rart hvis foreldrene mine krevde det. Hvis han holder på å ta fagene alene så er jo det ganske mye jobb. Anonymkode: 446e1...c78 9
altflyter Skrevet 21. september 2017 #6 Skrevet 21. september 2017 Du må enkelt og greit, men likevel vanskelig nok stille krav. Han må drive med noe. Enten får han melde seg opp til fag og ta opp igjen, eller så får han få seg en 100% jobb. Han må bidra hjemme som om han er en del av husholdningen, for det er han jo. Altså: Dere skal dele pliktene mellom dere 50%. Jeg ville også krevd husleie og at om han låner bilen, skal den returneres med full tank. Han er voksen og ikke et barn lenger. Det må han forstå og han må begynne å te seg som en voksen, for tro meg. Om du ikke tar tak i ham nå, så blir det bare verre. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #7 Skrevet 21. september 2017 Ikke for å være frekk, men skjerp deg. Det er sønnen din, og han har nettopp blitt ferdig med 13 års skolegang. Kanskje han vil ha en pause? Kreve husleie? Wtf? Be ham heller lage middag eller rydde en gang i blant. Du er moren hans og ikke sjefen hans. Jo mer man maser om jobb og sånt, jo mer vil man føle seg utilstrekkelig. Han vil etterhvert innse at dette livet hjemme hos mamma må kanskje ikke er det ideale, og vil begynne å stå på. Bare la ham puste litt. Ok? Anonymkode: 28b1a...26a 15
altflyter Skrevet 21. september 2017 #8 Skrevet 21. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Broren min bodde hjemme mens han forbedret karakterer som privatist, og han betalte ikke noe husleie, mat eller noe, og jeg hadde syntes at det var rart hvis foreldrene mine krevde det. Hvis han holder på å ta fagene alene så er jo det ganske mye jobb. Anonymkode: 446e1...c78 TS sier jo at han ikke tar noe intiativ til å følge opp fagene. Hadde han faktisk bedrevet noe 100% så hadde jeg vært tildels enig med deg. Likevel. Når man er voksen, så skal man gjøre sin del. Husarbeid er et minimumskrav tenker jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #9 Skrevet 21. september 2017 Si til ham at han har valget mellom disse to: Arbeide med karakterene, og gjør normalt husarbeid utenom. Da slipper han å betale leie. Øk stillingsprosenten, gjør husarbeid. Om planen hans er å arbeide fulltid (ikke studere i fremtiden) kan du la ham bo hjemme en stund til, men så må han enten betale leie eller flytte ut. Anonymkode: 872f6...919 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #10 Skrevet 21. september 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Ikke for å være frekk, men skjerp deg. Det er sønnen din, og han har nettopp blitt ferdig med 13 års skolegang. Kanskje han vil ha en pause? Kreve husleie? Wtf? Be ham heller lage middag eller rydde en gang i blant. Du er moren hans og ikke sjefen hans. Jo mer man maser om jobb og sånt, jo mer vil man føle seg utilstrekkelig. Han vil etterhvert innse at dette livet hjemme hos mamma må kanskje ikke er det ideale, og vil begynne å stå på. Bare la ham puste litt. Ok? Anonymkode: 28b1a...26a Enig med deg, men nordmenn er ganske kalde på dette området. Anonymkode: 9bde8...3fb 5
altflyter Skrevet 21. september 2017 #11 Skrevet 21. september 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg, men nordmenn er ganske kalde på dette området. Anonymkode: 9bde8...3fb Den taktikken fører erfaringsmessig bare til veldig tafatte unge voksne som er vant til at foreldre gjør alt for dem. Det er ikke snakk om å løpe maraton. Det er snakk om å hjelpe til med normalt husarbeid som alle voksne mennesker må gjøre. Man skal ikke måtte BE en 19-åring om å støvsuge gulvet. Det er en selvfølge at man gjør. Å kreve at poden skal hjelpe til en time om dagen mens han sløver de resterende 23 timene i døgnet er latterlig lite å be om. Skjønner mer og mer hva folk mener når de snakker om "milllenials" som tror at alt kommer gratis Endret 21. september 2017 av altflyter skrifeleif 10
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #12 Skrevet 21. september 2017 2 minutes ago, altflyter said: Den taktikken fører erfaringsmessig bare til veldig tafatte unge voksne som er vant til at foreldre gjør alt for dem. Det er ikke snakk om å løpe maraton. Det er snakk om å hjelpe til med normalt husarbeid som alle voksne mennesker må gjøre. Man skal ikke måtte BE en 19-åring om å støvsuge gulvet. Det er en selvfølge at man gjør. Å kreve at poden skal hjelpe til en time om dagen mens han sløver de resterende 23 timene i døgnet er latterlig lite å be om. Skjønner mer og mer hva folk mener når de snakker om "milllenials" som tror at alt kommer gratis Det er lov å gi unge mennesker et lite pusterom, vet du. Jeg er helt uenig med deg i at din metode er den eneste rette. Anonymkode: 9bde8...3fb 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #13 Skrevet 21. september 2017 TS her. Uff, dere sier akkurat det samme som jeg har tenkt. Jeg spurte en kollega som er muslim, og fikk samme svar som fra den som mente nordmenn er kalde. Så da blir jeg forvirret, skal jeg la det gå, kanskje han plutselig våkner og får tiltakslyst... men samtidig, hvor lenge skal man vente? Pluss at jeg irriterer meg skikkelig. Kjenner at jeg har lyst til å si noen velvalgte ord, som man absolutt ikke skal si til sønnen sin. Anonymkode: ee259...2c8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 3 minutes ago, altflyter said: Skjønner mer og mer hva folk mener når de snakker om "milllenials" som tror at alt kommer gratis Herregud Anonymkode: 9bde8...3fb
Linaa Skrevet 21. september 2017 #15 Skrevet 21. september 2017 (endret) Nå er jeg 25 år. jeg skulle ØNSKE mine foreldre satte flere grenser for meg da jeg ble myndig. Som evt og betale husleie. Det handler det ikke bare om og få seg en heltidsjobb, men det å forstå verdien av penger og forstå at disse IKKE vokser på trær blant annet. Lære dem og lage mat, lære dem at huset ikke vasker seg av seg selv, at søpla må kastes osv osv. Man har bare godt av det i lengden. Synd det er så mange barn/unge som har foreldre som ikke "tørr" og sette grenser som de bare lærer av. Det en forelder skal gjøre, er og forberede sine barn til livet uten sine foreldre.... Endret 21. september 2017 av Linaa 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #16 Skrevet 21. september 2017 Herregud.. får sjokk noen ganger av dere norske. Altså, ditt eget barn.. kreve husleie av DITT BARN? Dette er noe jeg aldri kommer til å forstå. Hvordan kan dere kaste ut deres barn bare fordi de er "18 år, voksne osv"? Akurrat derfor havner mange av dere på sykehjem, fordi dere ikke vil ha deres barn med engang de fyller 18 år. De gjør det samme mot dere når dere blir eldre. Anonymkode: 95697...70b 9
draug 75 Skrevet 21. september 2017 #17 Skrevet 21. september 2017 Noe gjør han alltids. Det er ikke bare å spille TVspill. Så han råtner ikke helt opp. Men etter det jeg forstår, så er premisset for å bo "hjemme" at han forbedrer karakterene sine? Da skulle du jo i det minste forlange av han at han viser en plan for hvordan han skal forbedre karakterene sine, eller begynner å undersøke hvordan han skal gå fram for å få det til. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #18 Skrevet 21. september 2017 9 minutes ago, altflyter said: Den taktikken fører erfaringsmessig bare til veldig tafatte unge voksne som er vant til at foreldre gjør alt for dem. Det er ikke snakk om å løpe maraton. Det er snakk om å hjelpe til med normalt husarbeid som alle voksne mennesker må gjøre. Man skal ikke måtte BE en 19-åring om å støvsuge gulvet. Det er en selvfølge at man gjør. Å kreve at poden skal hjelpe til en time om dagen mens han sløver de resterende 23 timene i døgnet er latterlig lite å be om. Skjønner mer og mer hva folk mener når de snakker om "milllenials" som tror at alt kommer gratis Er født på tidlig 80-tall og vil virkelig ikke si at min generasjon tror alt kommer gratis, flesteparten jeg kjenner var ute av huset og i gang med studier da de var 19. Jeg bodde hjemme fordi skolen min var 20 min. unna, men betalte husleie. Helt vanlig. Anonymkode: 7b24e...c86 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #19 Skrevet 21. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud.. får sjokk noen ganger av dere norske. Altså, ditt eget barn.. kreve husleie av DITT BARN? Dette er noe jeg aldri kommer til å forstå. Hvordan kan dere kaste ut deres barn bare fordi de er "18 år, voksne osv"? Akurrat derfor havner mange av dere på sykehjem, fordi dere ikke vil ha deres barn med engang de fyller 18 år. De gjør det samme mot dere når dere blir eldre. Anonymkode: 95697...70b Det er vi helt inneforstått med. Ingen overraskelser her. På den annen side, så kan du kanskje si at hvis muslimske unge, var mindre avhengige av foreldrene sine, så ville kanskje ikke foreldrene hatt så mye kontroll? Æreskultur og diverse. Bare en tanke. Anonymkode: ee259...2c8 4
altflyter Skrevet 21. september 2017 #20 Skrevet 21. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er født på tidlig 80-tall og vil virkelig ikke si at min generasjon tror alt kommer gratis, flesteparten jeg kjenner var ute av huset og i gang med studier da de var 19. Jeg bodde hjemme fordi skolen min var 20 min. unna, men betalte husleie. Helt vanlig. Anonymkode: 7b24e...c86 Da er nok dere unntaket. Det har i vært fall vært en voksende trend. Merker det godt på mine jevnaldrende også. Jeg er selv av den generasjonen, men vokste opp med fornuftige krav, rimelige forventninger og fikk ingenting gratis selv. Jammen er jeg glad for det i dag. Flyttet hjemmefra som ganske ung og fikk få sjokk når det kom til regninger og husarbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå