Gå til innhold

Er du fordomsfull?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Nathalie

Har du mange fordommer mot ting?

Er det noen her som tør å påstå at de ikke har en eneste fordom?

Jeg har opplevd å bli dømt nedenom og hjem så mange ganger uten at folk har kjent meg, så jeg har sluttet å dømme folk siden jeg vet hvordan det føles. Var ganske fæl til å dømme folk etter utseendet og klesstil før, men heldigvis har jeg blitt voksen og lært... Nå dømmer jeg ikke folk før jeg kjenner deres indre.

Jeg føler meg temmelig fordomsfri, men det er nok visse ting som gir meg litt fordommer. Jeg tror at uansett hvor høyt vi bedyrer at vi er fordomsfri, så er det ingen som er 100% fordomsfri...

Som meg, f.eks. Som sagt så føler jeg meg ganske fordomsfri selv, men det er visse ting jeg har lett for å fordømme før jeg vet nok om det... Jeg er ikke feilfri jeg heller, men jeg skulle ønske jeg klarte å være litt mer tolerant mot visse greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen som er fordomsfrie. Fordommer er det samme som hvilket syn vi har på ting og tang her i livet. Og, ja noen har mer ekstreme fordommer enn andre, men igjen, dette er jo relativt i forhold til hvilken kultur man tilhører. I visse kulturere fordømmer man mennesker utfra klær, men andre kulturer dømmer man menneseker ut fra hvilken kjønn man har.

Jeg for min del dømmer ikke mennesker utfra utseende (vel vel), men ut dra atferd..... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fordommer, det har alle om de vil være ved det eller ikke. Men jeg er klar over det, og da går det an å gjøre noe med det. Vanskelig er det, men ikke helt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel fordommer i større eller mindre grad. Jeg mener at vi skal ha noen fordommer også, hvis ikke blir vi jo helt ukritisk til alt.

Derimot er det viktig å være klar over at fordommer er noe som kan overvinnes. Alle kan endre oppfatning av ting, men det krever at man er villig til å lære og å være åpen for nye ting.

Blir man for fastlåst i egne fordommer og lar de styre livet så ender man opp som ganske fattig og fargeløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du nevner utseende og klesstil, Nathalie. Ofte danner jeg meg en oppfatning av folk utfra utseende og klesstil, som jo ofte passer også, klærne uttrykker jo hvem man er. Men jeg fordømmer jo ikke av den grunn, for det ville jo si at jeg dannet meg et (sannsynligvis uriktig) negativt bilde av personen. Og det gjør jeg sjelden. På samme måte danner jeg meg bilder av hvordan folk er på bakgrunn av hvordan de snakker og oppfører seg, i større grad enn for eksempel hvor de er fra. Men nok en gang, jeg fordømmer jo ikke, for i det ligger det jo en del negativt.

Om jeg har ekte fordommer mot noen skal jeg tenke mer på. Men er betydningen av fordommer at man før man kjenner situasjonen har en negativ ide om noe, eller må ideen også være feilaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Vil si jeg er mer naiv enn fordomsfull... Selvfølgelig har jeg også fordommer, men jeg dømmer sjelden før jeg vet hva det er jeg dømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Duchess

Alle har vi vel gjort opp oss en mening, fordomsfull eller ikke, men det å være åpen for at det kanskje kan være andre måter å se ting på også er vel det mest ideelle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

Ja, jeg tror nok det er det mest ideelle, Duchess... Men det spørs jo om vi mennesker greier det, da...

Det er nok verre, for å si det sånn...

Men vi kan jo forsøke.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jackpot

Å ha fordommer er helt naturlig, siden vi mennesker dømmer alt vi konfronterer umiddelbart, både ubevisst og bevisst. Det er det som gir oss evnen til å kategorisere og skille alt fra hverandre. Til å føle tilhørighet til det som er kjent og føle skepsis til det som er nytt. Absolutt en nødvendig egenskap for overlevelse i vår arts fjerne fortid.

Men, fordommene er jo på sett og vis bare fase en, de fleste oppegående mennesker kvitter seg relativt fort med fordommene sine.

Vitebegjærlige mennesker går fortere bort i fra fase en enn de som er mer dogmatiske eller selvopptatte av seg. (obs. understreker at jeg skriver eller, ikke og)

Det sier vel seg selv at de som søker å lære mer om det som er ukjent, raskere blir oppdatert og dermed føler seg tryggere på situasjonen. Fordommer er altså en midlertidig kategorisering under mangel av viten, for å plassere en situasjon eller et menneske i forhold til seg selv. (fight or flight, or maby a mate)

Selvsagt har jeg fordommer, og det er særlig overfor mennesker som fremstår som dogmatiske og påståelige..særlig misjonerende kristne og firkanta ateister..hehe.

Du synes jeg er en bedreviter? Vel, det er en fordom, jeg bare tenner så innmari på fremmedord...... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Om vi brukere er fordommsfullle? Se på svarene til oss alle, vi er farget av holdninger hele gjengen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...