Gå til innhold

Hvorfor drikker du alkohol?

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drikker du alkohol? Og hvorfor er det så mange av dere som kun drikker en øl eller ett glass vin til maten?  Hvis jeg drikker alkohol er det for å bli brisen eller full, for smaken av alkohol er virkelig ikke god. Foretrekker dere virkelig vin og øl framfor et glass med saft, juice eller brus?

Anonymkode: 966a7...06f

Foretrekker en kald øl framfor brus, saft osv...kun en ting som slår en kald øl, og det er vann når jeg er skikkelig tørst. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg : 2 glass rødvin i ny og ne fordi jeg vil kjenne ruseffekten (- sjelden)

Gubben : 1 lite glass noen ganger i uka fordi han ELSKER smaken av de få whiskyene han er glad i

Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov.

Blod, mod

• Liker 1
Skrevet

Fordi uten er livet mitt helt uutholdelig og meningsløst :)

Anonymkode: dc513...118

Skrevet

Et godt måltid blir ikke komplett uten god vin som passer til. Dersom jeg ikke skal ha mat, blir det som regel øl. Elsker smaken av både øl, vin, whiskey og cognac. Følelsen av å være godbrisen er også noe av det beste som finnes.

Anonymkode: abec3...11c

Skrevet (endret)
11 timer siden, Mystix skrev:

Det er omtrent ingen her som drikker for å bli brisne/fulle.  Utrolig!

Nå er det såpass mange som ikke vet hvorfor de drikker. De følger strømmen :) 2 enkle grunner til at mennesker drikker alkohol: fordi andre gjør det og pga rusen. De som sier de drikker pga smaker lyver for seg selv, samme som vinbløffen. "Koser meg med etpar glass vin...". Men nå er jo drikkepresset så stort i norske samfunnet at nesten alle lar seg kue av det.

Endret av Nyttig
  • Liker 1
Skrevet

Jeg drikker øl og vin fordi jeg synes det smaker godt. 

Dessverre er de alkoholfrie variantene sjeldent like gode. Det finnes noen alkoholfrie øl som er betydelig bedre enn de dårligste med alkohol, og disse drikker jeg ofte. Men for de virkelig gode finnes det ikke noen alternativer, men samtidig er det jo ikke så mye alkohol i dem heller. 

Rødvin drikker jeg fordi jeg liker den lune rusen det gir, i tillegg til å smake ganske bra. 

Brennevin drikker jeg nesten aldri, kanskje et par glass akevitt på julaften. Mest fordi min mor synes det hører med på julaften. Jeg lurer på hvor mange år en flaske akevitt holder seg etter å ha blitt åpnet :)

Skrevet

Jeg syns også vann/juice/brus smaker bedre enn alkohol, så jeg ville aldri verden drukket alkohol til maten eller "kost meg" med et glass vin eller øl. Jeg drikker bare alkohol på fest, selv om det bare er et par glass, og jeg ser ikke poenget med å drikke alkohol "unødvendig" når jeg syns brus er bedre. Dyrere er det også. Kanskje det forandrer seg når jeg blir eldre, men jeg er oppvokst i et hjem med lite alkoholkonsum, så det føles bare ikke naturlig å ta et glass til maten

Anonymkode: 13169...0c4

Skrevet

Fordi øl smaker fantastisk 🍻 Særlig en god IPA. Innimellom også for å bli full, men sjelden jeg drikker noe annet enn øl da også.

Skrevet
4 timer siden, Nyttig skrev:

Nå er det såpass mange som ikke vet hvorfor de drikker. De følger strømmen :) 2 enkle grunner til at mennesker drikker alkohol: fordi andre gjør det og pga rusen. De som sier de drikker pga smaker lyver for seg selv, samme som vinbløffen. "Koser meg med etpar glass vin...". Men nå er jo drikkepresset så stort i norske samfunnet at nesten alle lar seg kue av det.

Hva som er å følge strømmen kommer jo alt an på miljøet man tilhører. Jeg vokste opp i et totalavholdsmiljø, der det var helt utelukket å drikke for absolutt alle, og da var jeg jo avholds for å passe inn, selvsagt, langt opp i voksen alder.

Det er også et element av sosio-økomisk status som spiller inn her. Jeg vil tippe at de som bare drikker brus, evt de som nekter å tro at alkoholbruk kan ha andre motiver og mål enn grøftefylla, har lavere utdannelse og lavere inntekt enn dem som drikker bevisst utvalgte viner eller mikrobryggeri-øl til kortreist og økologisk mat laget fra bunnen. Kjedelig nok er det utrolig hvor mye slike parametre har å si for alle valg vi tar, og for det vi selv oppfatter som svært personlige preferanser.

Anonymkode: 6ed9b...19d

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker alkohol først og fremst fordi jeg liker det. Utrolig godt med en øl til maten eller et glass vin om kvelden. Er jeg på fest eller sammen med venninner, så er jo målet også å bli full/brisen, men jeg drikker fortsatt noe jeg liker.

Anonymkode: 30302...e19

Skrevet
4 timer siden, Nyttig skrev:

Hvorfor er det løgn? Jeg drikker nesten alltid alkfri øl når jeg drikker øl, men liker ikke alkfri vin, så da blir det vanlig vin. Liker ikke søte drikker, vann er kjedelig og te/kaffe liker jeg kun til frokost. Den som finner opp en alkfri rødvin som smaker som vanlig skal få blomster :)

Anonymkode: 062da...f39

Skrevet
4 hours ago, Nyttig said:

Litt rar konklusjon. Det er faktisk folk som drikker et glass vin fordi det smaker godt. Om man tar seg ett glass vin om kvelden alene hjemme gjør man det åpenbart hverken for rusens del eller fordi andre gjør det :P Det gir ingen mening.

Anonymkode: 80bb1...da8

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg kjeder meg. Er ufør og for syk til å gå ut, så drikker meg brisen et par ganger i uka hjemme. Sykdomsfølelsen kommer på avstand og jeg koser meg mer. Skulle ønske jeg kunne drikke hver dag

Anonymkode: 69f5b...a97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...