Gå til innhold

Hvilken by er Norges vakreste?


Stina234

Anbefalte innlegg

Bergen er fin både på avstand og på nært hold. Har mye variert arkitektur, fra sjarmerende trehusbebyggelse/småhus på Nordnes, Bryggen, i Marken og Sandviken, til områder i europeisk meteropolstil - Torgallmenningen med omkringliggende gater som Strandkaigaten, Strandgaten, Ole Bulls plass, Festplassen, med Musikkpaviljongen, den gamle Telegrafbygningen, brannstasjonen, Kaigaten. Så bymessig mener jeg Bergen er vakrest, selv om der finnes flere idylliske steder som Kragerø og Røros. Ålesund er flott men har ikke Bergens variasjon. Trondheim har flotte områder, men er ikke så fin på avstand.

Oslo har ikke samme sjel som noen av disse, eller Køben el Stockholm. Mye gikk tapt på 60-tallet rent arkitektonisk, og politikerne følger opp med grusomme valg - barcode ved Bjørvika blir hausset opp som noe stort og flott, mens det egentlig er en arkitektorgie i betong og glass som stenger solen ute støttet av politikere dom vil ha mest mulig bolig el næring per m2 for å få penger i kommunekassen (mens det sløses vilt på andre områder). Vakre verneverdige bygninger forfallercfordi kommunen ikke klarer å bestemme seg for salg el utleie. "Alle" er liksom glade fordi enkelte ting blir bedre enn det som var, problemet i Oslo er at man ingen visjoner om hvor flott der kunne blitt. 

Anonymkode: 32a1d...d82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ålesund. Florø er også veldig pent, men mentaliteten der er så ræva at det går ut over inntrykket.

Anonymkode: 6dc9a...98c

Mentaliteten ....... Kan du utdype please ?

Anonymkode: 117ee...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/20/2017 den 14.02, Stina234 skrev:

Å stå på toppen av Fløyen og se utover Bergen er fint.  Å stå på Fjellstua å se utover Ålesund er om mulig enda finere.  Noen andre byer som har slike utsiktspunkter?

Sett bort fra at det ikke er byen som er så flott å se på er utsikten fra Varden over Molde er helt fantastisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo, mitt Oslo. :rodmer: Tar denne anonymt, for jeg får garantert refs. 

Anonymkode: c9ef7...78c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, funginger skrev:

Sett bort fra at det ikke er byen som er så flott å se på er utsikten fra Varden over Molde er helt fantastisk. 

Det du ser fra den varden er jo Sunnmøre... 

Anonymkode: 36ff6...d55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du ser fra den varden er jo Sunnmøre... 

Anonymkode: 36ff6...d55

Ja, og Stina234 spør "Noen andre byer som har slike utsiktspunkter?". Molde har et flott utsiktspunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har selv vært oppe på varden i Molde, fin utsikt der også.

Men som by holder jeg opp Ålesund og Bergen som mine favoritter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, funginger skrev:

Ja, og Stina234 spør "Noen andre byer som har slike utsiktspunkter?". Molde har et flott utsiktspunkt. 

Men hun mente vel ut over selve byen? I alle fall slik jeg forsto det. 

Anonymkode: 36ff6...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ingen nevnt stavanger? Jeg har aldri vært der. Men alle i familien min sier det er norges vakreste by. Det er også en havneby

Anonymkode: 877f7...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke Bergen, byen er helt håpløs.

Regn, fuktighet, gråe dager, elendige tøffe miljøer og er den estetisk vakker? bykjerne? NEI, bare en liten prikk, de har ikke ordentlige klesbutikker en gang, kun det samme som alle andre har. Ingen orginalitet, de som skiller seg ut blir hetset. Kjøremulighetene i byen er tragisk, en liten feil i en tunell, hele byen stopper.

Norges vakreste by er Oslo, det er mange vakre inkluderende mennesker som bor der, de er med på og forskjønne byen, Bygdøy er også et magisk sted.

Anonymkode: 1b9fa...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bergen♥️ 

Anonymkode: 354ad...065

Forstår ikke hvorfor alle synes den er så vakker, den er jo full av gift.

Anonymkode: 1b9fa...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvorfor alle synes den er så vakker, den er jo full av gift.

Anonymkode: 1b9fa...2f9

Gift?? Hvis du mener eksos, er det vel Oslo som er værst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎22‎.‎09‎.‎2017 den 15.24, AnonymBruker skrev:

Det du ser fra den varden er jo Sunnmøre... 

Anonymkode: 36ff6...d55

Fra Varden ser vi Romsdalsalpene, som vi sier her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...