AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #41 Skrevet 20. september 2017 3 minutter siden, Lou Salome skrev: Så hvorfor er dette et problem og drama? Å gjøre lekser er altså det som det ikke er lov til å gjøre på 13-åringens kjøkken. Alt annet er lov. jo.. men da må man takle å bli snakket til Anonymkode: 01b94...c86
Millimani Skrevet 20. september 2017 #42 Skrevet 20. september 2017 23 hours ago, AnonymBruker said: Når jenta på 13 sitter på kjøkkenet og gjør lekser, og jenta på 5 sitter ved siden av å popler mens hun tegner.. 13 åringen blir irritert fordi hun ikke får ro. Jeg lager middag. Hva gjør jeg da? Sender jeg 13 åringen på rommet sitt for å gjøre lekser i fred og ro, eller skal jeg avbryte middagen for å gå ut/finne på noe annet med femåringen? Anonymkode: 01b94...c86 13 hours ago, AnonymBruker said: Vi har ikke ipad.. barna ser minimalt med tv pgså... jeg mener det er feil måte å takle det på,, Femåringen bråker ikke... hun kan tegne, synge, spørre søsteren om diverse, noe som søsteren blir irritabel av,, jeg mener at tenåringen kan gjøre lekser på rommet sitt,, alt er tilrettelagt der.. tenåring og pappaen er uenige... Anonymkode: 01b94...c86 En 13 åring kan fint gjøre lekser på rommet sitt. Jeg ser virkelig ikke problemet med det! Femåringen bør også kunne aktivisere seg på et vis, enten alene eller ved hjelp av deg. Går utifra at hun også har eget rom? Et alternativ er å gi femåringen også egne "lekser", det vet jeg om noen andre som gjorde med stor suksess. Femåringen bråker ikke? For en på 13 år som sitter og skal konsentrere seg om leksene så kan en femåring være bråkete selv om hun gjør som hun pleier å gjøre. En av mine søstre var 6 år da jeg var 12 år, og fikk jeg ikke være i fred så mistet jeg all konsentrasjon og jeg kunne bli sint på henne. Jeg hadde dog mitt eget rom hvor jeg satt og gjorde leksene mine, så det var sjelden noe problem. Mens jeg foretrakk rommet mitt for lekselesing og uten forstyrrelser fra noe så lite som stereoanlegget, var det overhodet ikke noe problem for søstrene mine og ha det sånn. Selv søsken er forskjellige og bør tas hensyn til. Jeg ser at tenåringen din mener at hun kan gjøre lekser i stua, men siden hun blir så irritabel av å gjøre lekser der så bør hun heller lære seg og bruke rommet sitt. Hun går tross alt på ungdomsskolen nå, og presset er ofte mye større der enn på barneskolen. Det er en tilvenningsfase, men det er til det beste for henne å lære seg at det er best å gjøre lekser på rommet sitt. 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er 13 åringen som lar seg irritere... Man må takle at man får spørsmål fra en femåring når de sitter rundt bordet sammen... Femåringen plager ikke, styrer ikke, bråker ikke.. Det kan være spm. som at syns du dette er fint? kan jeg låne denne tusjen? osv... Femåringen sitter som oftest å tegner når jeg lager middag.. Jeg syns det er praktisk, fordi hun kan finne på mye rampestreker, så jeg setter pris på at hun sitter i ro på kjøkkenet.. min 13 åring sliter ikke med konsentrasjonen... Anonymkode: 01b94...c86 Hvis 13 åringen lar seg irritere av femåringen så mister jo 13 åringen konsentrasjonen! Noe så enkelt som spørsmålet "Synes du dette er fint?" kan være nok til å irritere en 13 åring som gjør lekser. Jeg tenker lett 20 år tilbake i tid og vet at det er tilfelle for meg når jeg gjorde lekser og ble forstyrra selv om jeg satt på rommet mitt. 41 minutes ago, AnonymBruker said: jeg mener at man kan snakke sammen i ett felles areal.. Liker man ikke det, så kan man gå for seg selv... det er jo ikke slik at jeg jager tenåringen på rommet når hun vil snakke mens jeg ser nyheter heller.... Anonymkode: 01b94...c86 Det er forskjell på nyheter og lekser 35 minutes ago, AnonymBruker said: da rekker ikke tenåringen treningen hun skal på mandag onsdag og fredag.. Anonymkode: 01b94...c86 Er hun veldig hjelpeløs? Klart hun kan rekke den. En annen mulighet når det er vanskelig å gjøre lekser med en masete femåring ved siden av seg, er å vente med å gjøre lekser til femåringen har lagt seg 1
Biloba Skrevet 20. september 2017 #43 Skrevet 20. september 2017 32 minutter siden, Arabella skrev: Hvor er far i dette bildet? Han kan vel hjelpe 13-åringen med leksehjelp eller ta seg av 5-åringen. Fortsatt på jobb eller på vei hjemover, forteller ts.
Gjest Magnifiq Skrevet 20. september 2017 #44 Skrevet 20. september 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: fordi femåringen ikke plager søsteren.. det er kun vanlig snakk... jeg kan ikke be femåringen være musestille på kjøkkenet.. det blir feil... vanlig snakk må være/er lov i vårt kjøkken. far er på jobb Anonymkode: 01b94...c86 Jo, du kan be femåringen være stille, eller hvertfall ikke prate til søsteren mens hun gjør lekser.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #45 Skrevet 20. september 2017 1 minutt siden, Magnifiq skrev: Jo, du kan be femåringen være stille, eller hvertfall ikke prate til søsteren mens hun gjør lekser. så alle må holde kjeft, fordi tenåringen ikke kan gå på rommet sitt å gjøre lekser????? Anonymkode: 01b94...c86 2
Gjest Magnifiq Skrevet 20. september 2017 #46 Skrevet 20. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: så alle må holde kjeft, fordi tenåringen ikke kan gå på rommet sitt å gjøre lekser????? Anonymkode: 01b94...c86 Nei, men femåringen kan fint lære seg å ta hensyn hun også, ved å la 13.åringen få sitte i fred ved kjøkkenbordet mens hun gjør lekser. Femåringen her i huset må fint infinne seg med å ikke forstyrre storesøster når hun gjør lekser på kjøkkenet.
Millimani Skrevet 20. september 2017 #47 Skrevet 20. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: så alle må holde kjeft, fordi tenåringen ikke kan gå på rommet sitt å gjøre lekser????? Anonymkode: 01b94...c86 Tenåringen skal gå på rommet og gjøre lekser!! Det kan du bestemme, du er mammaen. Kjøkkenet er sosial sone og der kan hun ikke forvente at det skal være stille hele tiden. Hun ødelegger bare for seg selv når hun absolutt må sitte på kjøkkenet å gjøre lekser. Foreldre oppdrar gjerne ulikt, og det er bare du som er hjemme ved leksetid så sant hun ikke flytter leksetiden. Dermed er det du som har størst myndighet i tidsrommet/aktiviteten, og da kan du bestemme at tenåringen skal gå på rommet sitt for lekselesing. Det er ikke nødvendig å gjøre det til en kamp hver dag, men det er det dere holder på med nå.
Hactar Skrevet 20. september 2017 #48 Skrevet 20. september 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: jo.. men da må man takle å bli snakket til Anonymkode: 01b94...c86 Trettenåringen må takle at det snakkes rundt henne, men femåringen kan fint lære seg at hun ikke skal snakke til storesøster under lekselesingen. Begge tilpasser seg litt, og begge får litt tydeligvis ønsket sosial kontakt. Fem år er ikke for tidlig til å begynne så smått å lære seg å ta et minimum av hensyn. Neste år er femåringen skoleelev, og må lære seg at noen ganger må man faktisk tie helt stille. Da er det bare fint at hun begynner å så smått å tilpasse seg litt innimellom allerede nå. 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #49 Skrevet 20. september 2017 Herlighet...om jeg var 13 åringen din ville jeg ha maset og ropte og sang og hoppet rundt og lagde bråk AKKURAT rett før 5 åringen skulle sove. Spesielt hvis du stelle henne i fellesarealet i stuen. Anonymkode: 38da3...63e 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #50 Skrevet 20. september 2017 Kanskje tenåringen vil være i felles arealet fordi ellers får hun veldig lite tid sammen med deg og dere. Du sier at hun må rekke trening osv, ja vel, det betyr at tiden hun har til å gjøre lekser sammen med dere og litt før leggetiden er nesten det eneste tid hun får sammen med dere unntatt helgene. Tenk litt på det før du sender henne bort...og lær 5 åringen folkeskikk. Anonymkode: 38da3...63e 2
tingeling Skrevet 20. september 2017 #51 Skrevet 20. september 2017 5 åringen er/blir vel snart skoleelev? Kanskje akkurat den tiden tenåringen gjør lekser kan være en fin tid å øve på å faktisk være stille? Kjøp en oppgavebok og la ham/henne gjøre "lekser". H*n kan uansett ikke "pople" i klasserommet når den tid kommer. Lekser er krevende og vanskelig for mange på ungdomsskolen, så her synes jeg man bør gjøre alt man kan for å støtte og tilrettelegge. Worst case så får du en tenåring som ikke gjør lekser. Så kan man selvsagt snakke med tenåringen om at man ikke vil kunne få det helt stille på kjøkkenet, men det er helt greit å si til en femåring at noen ikke skal forstyrres. Det gjelder i klasserommet også og mange barn starter skolen når de er 5 1/2 år. 2
sofie777 Skrevet 20. september 2017 #52 Skrevet 20. september 2017 Tråden er ryddet for hetsende utsagn og spekulasjoner, samt svar til dette sofie777, mod
Kattugla Skrevet 20. september 2017 #53 Skrevet 20. september 2017 Fellesrommene er for alle og hvis man trenger fred og stillhet får man gå på rommet sitt, mener jeg. Jeg ville minnet tenåringen på at hun har mulighet til å gjøre lekser på rommet sitt i stillhet uten mas fra lillesøster, men hvis hun allikevel foretrekker å være på kjøkkenet (noe hun er selvfølgelig velkommen å gjøre) må hun også tåle å høre på deg og lillesøster snakke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå