AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #21 Skrevet 20. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du duller med 5 åringen og dritt i hvor vanskelig skolegangen kan være for tenåringer. Her et godt eksempel på hvorfor det er så mange bortskjemte barn som blir til egoistiske voksne. Jeg gjør ikke lekser engang og blir svært irritert over barn som "popler" konstant. Hvis du vil at de skal sitte sammen der mens du lager middag kan du gjør dette til en stille lek for 5 åringen. For guds skyld, hun klarer 10 minutter uten å masse 13 åringen mens hun gjør lekser! Er 13 åringen barnet ditt eller stebarnet - dette har ganske mye å si. Anonymkode: 38da3...63e Det er fullstendig irrelevant om trettenåringen er stebarnet til TS. Uansett familiekonstellasjon kan trettenåringen tåle å bli stilt to-tre spørsmål og femåringen knipe igjen om hun ikke har noe relevant å fortelle/spørre om. Anonymkode: f645b...552 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #22 Skrevet 20. september 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke ipad.. barna ser minimalt med tv pgså... jeg mener det er feil måte å takle det på,, Femåringen bråker ikke... hun kan tegne, synge, spørre søsteren om diverse, noe som søsteren blir irritabel av,, jeg mener at tenåringen kan gjøre lekser på rommet sitt,, alt er tilrettelagt der.. tenåring og pappaen er uenige... Anonymkode: 01b94...c86 Ahah. Jeg tror du hadde sett annerledes på det hvis tenåringen var din egen datter. Kanskje du hadde sett verdien i å lære den poplende 5-åringen din å ta hensyn til andre som trenger å konsentrere seg. Jeg har også en 13-åring, og en lillebror med ADHD. Han har bare å innfinne seg med å være stille når det gjøres lekser, og det gjør 13-åringen gjerne på kjøkkenet. Hun kunne også gjort det på rommet sitt, men syns det er bedre å sitte på kjøkkenet der det er hjelp å få, og "psykisk støtte" til å fortsette ettersom lekser kan være tungt å gjennomføre i den alderen. Jeg syns det er viktig å lære lillebror at lekser er prioritert og den som gjør lekser tar man hensyn til. Han har også egne lekser nå og det har vært en lang vei å gå, men vi har kommet dit at leksetiden nå er hellig og egentlig en fin stund. Stille og rolig, mye skryt å få, frukt og et stryk på kinnet. Den som må gjøre lekser trenger ikke i tillegg å straffes med å bli sendt på rommet syns jeg, da blir det dobbelt så kjipt. Anonymkode: 604ed...cba 5
Liven_ Skrevet 20. september 2017 #23 Skrevet 20. september 2017 Kjempe viktig at alle har sitt eget arbeidsplass. Tenåring må ha et rom med bord og plass å lagre bøker, skolesaker osv. Det heter å skape optimal læringsmiljø. Ikke lett å konsentrere seg når lillesøster maser, maten lages, bråk, lukt, osv. Ville voksne klart å jobbe i fred hvis arbeidsplassen ble blyttet fra kontor til kantina?? 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #24 Skrevet 20. september 2017 2 minutter siden, Liven_ skrev: Kjempe viktig at alle har sitt eget arbeidsplass. Tenåring må ha et rom med bord og plass å lagre bøker, skolesaker osv. Det heter å skape optimal læringsmiljø. Ikke lett å konsentrere seg når lillesøster maser, maten lages, bråk, lukt, osv. Ville voksne klart å jobbe i fred hvis arbeidsplassen ble blyttet fra kontor til kantina?? Men så får TS la være å lage middag mens trettenåringen gjør lekser da, hvis trettenåringen trenger hjelp/støtte/oppmuntring, femåringen ikke klarer å stagge munndiareen og heller ikke kan være alene på stua den tiden middagen lages! Anonymkode: f645b...552 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #25 Skrevet 20. september 2017 20 minutes ago, AnonymBruker said: Det er fullstendig irrelevant om trettenåringen er stebarnet til TS. Uansett familiekonstellasjon kan trettenåringen tåle å bli stilt to-tre spørsmål og femåringen knipe igjen om hun ikke har noe relevant å fortelle/spørre om. Anonymkode: f645b...552 Det er 100% relevant i hvordan ts takler situasjonen faktisk. Om et er stebarnet skjønner jeg hvorfor hun ta 5 åringens sin side. Vet du hvor vanskelig overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen faktisk er for de fleste tenåringer? Jeg foreslår at ts slutter å lage middag mens tenåringen gjør leksene da ellers får hun gi beskjed til 5 åringen at når søsken gjør lekser er det stille stund. Dette klarer de fleste 5 åringer med bra oppdragelse i 15 minutter. Kanskje belønningen for stillheten blir at tenåringen gjør noe sammen med 5 åringen etter hun er ferdig med leksene. Dette kan ts handtere så mye bedre en det hun gjør. Anonymkode: 38da3...63e 2
Liven_ Skrevet 20. september 2017 #26 Skrevet 20. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men så får TS la være å lage middag mens trettenåringen gjør lekser da, hvis trettenåringen trenger hjelp/støtte/oppmuntring, femåringen ikke klarer å stagge munndiareen og heller ikke kan være alene på stua den tiden middagen lages! Anonymkode: f645b...552 Barna må ansvarliggjøres. 13 åringen klarer å ha ansvar for leksene selv: kan hoppe over det h.n ikke forstår og trenger hjelp til å ta det tilslutt og gå gjennom det med mor. 5 åring kan for så vist også få beskjed om å være stille fordi at "søsteren/broren jobber og må ha fred akkurat nå". Evt involvere 5åringen i matlaging: de elsker å være med på ting å hjelpe. Evt kan få lov til å se på TV /iPad akkurat når det er leksetid.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #27 Skrevet 20. september 2017 Det var meg som foreslo ipad. Hvis det er så upedagogisk og belastende for femåringen og hun må tegne (og det er viktigere enn at 13-åring får gjøre lekser i fred), kan vel femåringen få seg et headset og få høre på litt musikk eller lydbok den stunda, mens hun er på kjøkkenet og tegner. Det er hun som forstyrrer. Vi har det akkurat sånn hver dag, og det er vanskelig å "forvise" noen av dem, og det er femåringen (vår seksåring) som må roes og ikke blande seg i leksene. Så hun tegner med headset, sitter på ipad eller får se dagens dose barnetv i stua til middagen er ferdig. Da kan vi spise, den eldste har fått gjort noe lekser og den yngste er ferdig med skjermtid for den dagen. Den eldste fortsetter med leksene etter middag , på kjøkkenet, mens en av oss rydder. Dette er ikke drama, det er hverdag i en familie. Anonymkode: 584ea...ea5 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #28 Skrevet 20. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er 100% relevant i hvordan ts takler situasjonen faktisk. Om et er stebarnet skjønner jeg hvorfor hun ta 5 åringens sin side. Vet du hvor vanskelig overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen faktisk er for de fleste tenåringer? Jeg foreslår at ts slutter å lage middag mens tenåringen gjør leksene da ellers får hun gi beskjed til 5 åringen at når søsken gjør lekser er det stille stund. Dette klarer de fleste 5 åringer med bra oppdragelse i 15 minutter. Kanskje belønningen for stillheten blir at tenåringen gjør noe sammen med 5 åringen etter hun er ferdig med leksene. Dette kan ts handtere så mye bedre en det hun gjør. Anonymkode: 38da3...63e Det er irrelevant fordi ungene uansett skal behandles ut fra behov og atferd. Jeg står fast ved at femåringen kan knipe igjen litt hvis hun prater ustanselig og trettenåringen kan gå på rommet og gjøre lekser hvis hun ikke tåler å bli stilt et par spørsmål om å låne farger. Anonymkode: f645b...552
Biloba Skrevet 20. september 2017 #29 Skrevet 20. september 2017 Stue og kjøkken er fellesrom, ikke kontor. Når tenåringen her vil gjøre lekser på kjøkkenet er det fordi det er kjedelig på rommet. Veldig koselig det, men vi andre blir ikke kommandert til å være stille. Tenker at 5-åringen skal lære å oppføre seg normalt hensynsfullt, som i andre situasjoner, men hun trenger selvfølgelig også kontakt med mamma etter en lang dag i barnehagen. Skjønner heller ikke at 1 person skal diktere når det skal lages middag. Skal alle bli sure av sult da, eller skal alle ta seg et mellommåltid og være halvmette til middag? Tenåringer kan være ganske irritable og selvsentrerte pga hormoner, men kan få ro til leksene sine på rommet om det blir for mange forstyrrelser på fellesrommene. Femåringen kan ikke få oppfylt sosiale behov på rommet, og femåringen har ganske få timer mellom hjemkomst og legging. Tenåringen har flere timer å disponere. 3
Gjest Magnifiq Skrevet 20. september 2017 #30 Skrevet 20. september 2017 (endret) Her gjør også datteren lekser på kjøkkenet mens jeg lager middag. Femåringen her får gå et annet sted så lenge om han bare forstyrrer henne. Han har et rom eller stue han kan leke på, ellers så får han være ute. Endret 20. september 2017 av Magnifiq
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #31 Skrevet 20. september 2017 I min verden er stue og kjøkken fellesrom, der vi prøver så godt vi kan å møte alles behov, men ingens behov skal tas så stort hensyn til at det går direkte ut over andre. Det vil si at det ikke er noe problem å ta hensyn til at en person ikke vil snakkes til mens han/hun konsentrerer seg om lekser el.l., men det er ikke greit at alle andre må være stille fordi en person skal konsentrere seg. Jeg synes femåringen kan få beskjed om at det ikke er greit å snakke direkte til storesøster mens hun gjør lekser. Hvis femåringen vil spørre trettenåringen om noe, kan det vente til hun er ferdig med leksene. Når 13 åringen får et direkte spørsmål vil hun måtte avbryte det hun holder på med for å svare (eller være uhøffelig å ikke svare, og antagelig ende med en enda mer innpåsliten femårng). Det er veldig ødeleggende for konsentrasjonen. Men femåringen må kunne synge en trall for seg selv, og/eller snake med mor, så lenge volumet på dette ikke er høyere enn en normal samtale. Hvis trettenåringen synes femåringen forstyrrer når femåringen ikke snakker direkte til tretenåringen, og femåringens volum ikke er unormalt høyt, da må trettenåringen trekke seg tilbake til sitt rom å gjøre leksene der. Anonymkode: 36c52...fb4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #32 Skrevet 20. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan faktisk gi 5-åringen grei beskjed om å ikke forstyrre storesøster når hun gjør lekser. Når hun maser om å låne tusjer av tenåringen så maser hun. Det er forskjell på støy fra middagslaging og en irriterende 5-åring. Faren har så absolutt noe han skulle ha sagt selv om han ikke lager middag! En 5-åring bør være såpass godt oppdratt at hun klarer å ta en beskjed om å ikke mase når det er leksetid. Anonymkode: df1c9...d04 jeg mener at man kan snakke sammen i ett felles areal.. Liker man ikke det, så kan man gå for seg selv... det er jo ikke slik at jeg jager tenåringen på rommet når hun vil snakke mens jeg ser nyheter heller.... Anonymkode: 01b94...c86
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #33 Skrevet 20. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men så får TS la være å lage middag mens trettenåringen gjør lekser da, hvis trettenåringen trenger hjelp/støtte/oppmuntring, femåringen ikke klarer å stagge munndiareen og heller ikke kan være alene på stua den tiden middagen lages! Anonymkode: f645b...552 da rekker ikke tenåringen treningen hun skal på mandag onsdag og fredag.. Anonymkode: 01b94...c86
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #34 Skrevet 20. september 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg mener at man kan snakke sammen i ett felles areal.. Liker man ikke det, så kan man gå for seg selv... det er jo ikke slik at jeg jager tenåringen på rommet når hun vil snakke mens jeg ser nyheter heller.... Anonymkode: 01b94...c86 Sammenligner du virkelig å se nyheter med å gjøre lekser? Er det ikke viktigere å gjøre lekser, pugge til prøver, få OK karakterer? Du vet at hvis ungdommen ikke gjør lekser så vår de anmerkning? Hvorfor tar du ikke til deg kritikk vedrørende 5-åringen din? Hvorfor er det bare 13-åringen som må finne seg i at ei plagsom søster forstyrrer? Kan du ikke gi beskjed til minsten om at når søster gjør lekser så skal hun ikke mase på henne? 5åringen skal holdes hellig liksom.. Anonymkode: df1c9...d04 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #35 Skrevet 20. september 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: da rekker ikke tenåringen treningen hun skal på mandag onsdag og fredag.. Anonymkode: 01b94...c86 Men så får du få femåringen til å være stille da, hvis hun faktisk har et ekstremt tilfelle av munndiaré. Eller be trettenåringen om å gå på rommet hvis hun ikke tåler normal samtale mens hun jobber! Det virker rett og slett som om du har bestemt deg for at trettenåringen er problemet og ikke er interessert i andre tilbakemeldinger enn at du selvfølgelig kan jage ut trettenåringen. Anonymkode: f645b...552 7
Arabella Skrevet 20. september 2017 #36 Skrevet 20. september 2017 Hvor er far i dette bildet? Han kan vel hjelpe 13-åringen med leksehjelp eller ta seg av 5-åringen.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #37 Skrevet 20. september 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jenta på 13 sitter på kjøkkenet og gjør lekser, og jenta på 5 sitter ved siden av å popler mens hun tegner.. 13 åringen blir irritert fordi hun ikke får ro. Jeg lager middag. Hva gjør jeg da? Sender jeg 13 åringen på rommet sitt for å gjøre lekser i fred og ro, eller skal jeg avbryte middagen for å gå ut/finne på noe annet med femåringen? Anonymkode: 01b94...c86 Du skaffer en "leksebok" til femåringen. Av den typen lek og lær bokhandlerne har. Så kan de begge gjøre lekser. Trettenåringen får forhåpentligvis fred og femåringen lærer at leksetid er stille tid og viktigheten av lekser. Rett etterpå og gi ros i boka. Anonymkode: 72361...46e 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #38 Skrevet 20. september 2017 4 minutter siden, Arabella skrev: Hvor er far i dette bildet? Han kan vel hjelpe 13-åringen med leksehjelp eller ta seg av 5-åringen. Ikke alle har far med i bildet i 2017. Anonymkode: 72361...46e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #39 Skrevet 20. september 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sammenligner du virkelig å se nyheter med å gjøre lekser? Er det ikke viktigere å gjøre lekser, pugge til prøver, få OK karakterer? Du vet at hvis ungdommen ikke gjør lekser så vår de anmerkning? Hvorfor tar du ikke til deg kritikk vedrørende 5-åringen din? Hvorfor er det bare 13-åringen som må finne seg i at ei plagsom søster forstyrrer? Kan du ikke gi beskjed til minsten om at når søster gjør lekser så skal hun ikke mase på henne? 5åringen skal holdes hellig liksom.. Anonymkode: df1c9...d04 fordi femåringen ikke plager søsteren.. det er kun vanlig snakk... jeg kan ikke be femåringen være musestille på kjøkkenet.. det blir feil... vanlig snakk må være/er lov i vårt kjøkken. 7 minutter siden, Arabella skrev: Hvor er far i dette bildet? Han kan vel hjelpe 13-åringen med leksehjelp eller ta seg av 5-åringen. far er på jobb Anonymkode: 01b94...c86 1
Lou Salome Skrevet 20. september 2017 #40 Skrevet 20. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: fordi femåringen ikke plager søsteren.. det er kun vanlig snakk... jeg kan ikke be femåringen være musestille på kjøkkenet.. det blir feil... vanlig snakk må være/er lov i vårt kjøkken. far er på jobb Anonymkode: 01b94...c86 Så hvorfor er dette et problem og drama? Å gjøre lekser er altså det som det ikke er lov til å gjøre på 13-åringens kjøkken. Alt annet er lov. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå