Gå til innhold

Leksedrama

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jenta på 13 sitter på kjøkkenet og gjør lekser, og jenta på 5 sitter ved siden av å popler mens hun tegner.. 13 åringen blir irritert fordi hun ikke får ro.  Jeg lager middag.

Hva gjør jeg da? Sender jeg 13 åringen på rommet sitt for å gjøre lekser i fred og ro, eller skal jeg avbryte middagen for å gå ut/finne på noe annet med femåringen? 

Anonymkode: 01b94...c86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger trettenåringen hjelp med leksene? I så fall sørger du for at femåringen ikke forstyrrer og holder deg i nærheten. Trenger hun ikke hjelp? I så fall kan du velge å innføre regelen om at den som vil ha ro, går på rommet - på fellesrommene må det være tillatt å snakke sammen.

Snakker femåringen om noe 'vettugt', eller lager hun bare lyd for å  lage lyd? Hvid hun bare skvaldrer for å høre sin egen stemme, så kan du be henne kutte ut.

Eventuelt så kan du endre tidspunkt på middagen eller leksene, sånn at det ikke skjer samtidig. 

Anonymkode: f645b...552

• Liker 11
Skrevet

Det er til disse situasjonene Gud oppfant ipad'en.

Anonymkode: 584ea...ea5

• Liker 11
Skrevet

Jeg hadde nok bedt femåringen roe seg litt ned, evt latt henne bruke iPad eller se på tv i den perioden 13-åringen gjør lekser. Det er jo viktig å få det gjort, så med mindre det er snakk om mange timer, så syns jeg en sånn løsning er grei. Det er jo slitsomt å sitte med lekser når det er mye bråk. 

Anonymkode: 9909a...68f

• Liker 4
Skrevet

Lekser kan man gjøre på rommet sitt og heller komme og spørre hvis man lurer på noe.

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jenta på 13 sitter på kjøkkenet og gjør lekser, og jenta på 5 sitter ved siden av å popler mens hun tegner.. 13 åringen blir irritert fordi hun ikke får ro.  Jeg lager middag.

Hva gjør jeg da? Sender jeg 13 åringen på rommet sitt for å gjøre lekser i fred og ro, eller skal jeg avbryte middagen for å gå ut/finne på noe annet med femåringen? 

Kan ikke 13 åringen gjøre lekser på rommet sitt? Eventuelt sitte med hodetelefoner og musikk, mens hun gjør leksene sine om hun MÅ sitte i fellesområdet for å gjøre leksene..

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor sitter hun ikke på rommet sitt når hun gjør lekser? Regner jo med at dere har lagt tilrette med skrivepult og godt lys osv.?

Her i huset sitter begge barna (2. og 4. trinn) på hvert sitt rom når de gjør lekser. Trenger de hjelp, mens jeg er opptatt med å lage middag, så må de heller gjøre en annen lekse imens og så hjelper jeg dem etter at vi har spist. 

Skrevet

Her i huset er stue og kjøkken fellesrom hvor alle i utgangspunktet oppholder seg, og hvor det er normalt støynivå i form av prating, radio, TV osv. 

Dersom noen bråker mer enn normalt, og det forstyrrer andre, må den som bråker dempe seg eller gå et annet sted. Tilsvarende gjelder dersom noen krever mer ro enn normalen, da er det den som må flytte seg. Mitt svar på spørsmålet om hvordan det skal løses blir dermed at det kommer an på.

• Liker 1
Skrevet

Her gjør ungdommene lekser på rommet, men de trenger sjeldent/aldri hjelp. Trenger hun mye hjelp, eller vil hun bare ha selskap? Hun kan vel bruke rommet?

Anonymkode: 4a396...78f

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok bedt femåringen roe seg litt ned, evt latt henne bruke iPad eller se på tv i den perioden 13-åringen gjør lekser. Det er jo viktig å få det gjort, så med mindre det er snakk om mange timer, så syns jeg en sånn løsning er grei. Det er jo slitsomt å sitte med lekser når det er mye bråk. 

Anonymkode: 9909a...68f

Vi har ikke ipad.. barna ser minimalt med tv pgså... jeg mener det er feil måte å takle det på,, 

7 timer siden, Eliza Doalot skrev:

Her i huset er stue og kjøkken fellesrom hvor alle i utgangspunktet oppholder seg, og hvor det er normalt støynivå i form av prating, radio, TV osv. 

Dersom noen bråker mer enn normalt, og det forstyrrer andre, må den som bråker dempe seg eller gå et annet sted. Tilsvarende gjelder dersom noen krever mer ro enn normalen, da er det den som må flytte seg. Mitt svar på spørsmålet om hvordan det skal løses blir dermed at det kommer an på.

Femåringen bråker ikke... hun kan tegne, synge, spørre søsteren om diverse, noe som søsteren blir irritabel av,, 

jeg mener at tenåringen kan gjøre lekser på rommet sitt,, alt er tilrettelagt der.. tenåring og pappaen er uenige... 

Skrevet

Men er det femåringen som irriterer, eller 13-åringen som lar seg irritere? (Eller bare du som lar deg irritere, fordi det ikke er idyll?) Dette går nok begge veier, selvom femåringen ikke akkurat forstyrrer og avleder med vilje. Hvorfor skal den minste sitte akkurat der, akkurat da og tegne? Jo, fordi det er veldig mye hyggeligere enn alene på rommet. Samme gjelder i aller høyeste grad 13-åringen, pluss at hun trenger kanskje litt tips, hjelp, motivering. Lekser trumfer tegning en høy gang, og den yngste burde avledes eller sitte et annet sted mener jeg, hvis hun ikke kan sitte stille uten å snakke, "pople (er det le så det popper?) , og det kan femåringer ikke. Klart en femåring forstyrrer veldig! Jeg får som vanlig her et inntrykk av at 13-åringen, det er et stebarn det, som ikke helt hører til i familien og som er et irritasjonsmoment uansett hva hun gjør (ønsker både arbeidsro og selskap når man gjør lekser, er det normalt?!? Hva kan man forvente?!? Far er svak for henne og konfliktsky og ser ikke at dette går UT OVER det stakkars, oversette MITT fellesbarn som bare ler og tegner og ikke gjør noe galt. Stebarnet gjør noe galt, hun KREVER å få delta i fellesskapet og familien og å sitte på sitt eget kjøkken PÅ LIK LINJE som MITT barn. Hvorfor kan ikke hun sitte alene på rommet sitt? 

Det er veldig, veldig vanlig at barn og ungdom IKKE sitter alene på rommet sitt og gjør lekser når de foretrekker kjøkkenet. Det er ikke noe du som mor kan bestemme. Femåringen må ta hensyn. 

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke ipad.. barna ser minimalt med tv pgså... jeg mener det er feil måte å takle det på,, 

Femåringen bråker ikke... hun kan tegne, synge, spørre søsteren om diverse, noe som søsteren blir irritabel av,, 

jeg mener at tenåringen kan gjøre lekser på rommet sitt,, alt er tilrettelagt der.. tenåring og pappaen er uenige... 

Hvorfor kan ikke femåringen leke på rommet sitt eller i stua? Skal vedde på det er tilrettelagt der for det.

• Liker 8
Skrevet

Fellesrom er for alle. Blir man forstyrret må man gå på eget rom. En trettenåring kan gjøre lekser på rommet sitt. Trenger hun hjelp må dere ta det sammen senere. 

• Liker 2
Skrevet

Her sitter også 13-åringen ved kjøkkenbordet og gjør lekser, pga hun sliter litt med konsentrasjon og å holde fokus. På kjøkkenet er det mindre distraksjoner enn på rommet hennes. 

Leksetid og lekser er viktig, så det er ikke riktig at småsøsken skal få lov til å jodle rundt når det gjøres lekser. 

5-åringen til Ts bør få grei beskjed om å ikke forstyrre den tiden leksene blir gjort. Faren til 13-åringen mener tydeligvis det samme. Leser mellom linjene at Ts er stemor til 13-åringen og mor til 5-åringen, tydeligvis mener hun at sitt eget barn skal få gjøre det det vil mens stebarn må jenke seg. 

Hvis Ts mener at stebarnet må sitte på rommet med lekse så bør det vel heller ikke være et problem at 5-åringen må leke på rommet sitt når det er leksetid...barnerommet er vel tilrettelagt med aldersadvekate leker.. 

ser heller ikke problemet med at 5-åringen får se TV eller iPad mens det er leksetid 

Anonymkode: df1c9...d04

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er det femåringen som irriterer, eller 13-åringen som lar seg irritere? (Eller bare du som lar deg irritere, fordi det ikke er idyll?) Dette går nok begge veier, selvom femåringen ikke akkurat forstyrrer og avleder med vilje. Hvorfor skal den minste sitte akkurat der, akkurat da og tegne? Jo, fordi det er veldig mye hyggeligere enn alene på rommet. Samme gjelder i aller høyeste grad 13-åringen, pluss at hun trenger kanskje litt tips, hjelp, motivering. Lekser trumfer tegning en høy gang, og den yngste burde avledes eller sitte et annet sted mener jeg, hvis hun ikke kan sitte stille uten å snakke, "pople (er det le så det popper?) , og det kan femåringer ikke. Klart en femåring forstyrrer veldig! Jeg får som vanlig her et inntrykk av at 13-åringen, det er et stebarn det, som ikke helt hører til i familien og som er et irritasjonsmoment uansett hva hun gjør (ønsker både arbeidsro og selskap når man gjør lekser, er det normalt?!? Hva kan man forvente?!? Far er svak for henne og konfliktsky og ser ikke at dette går UT OVER det stakkars, oversette MITT fellesbarn som bare ler og tegner og ikke gjør noe galt. Stebarnet gjør noe galt, hun KREVER å få delta i fellesskapet og familien og å sitte på sitt eget kjøkken PÅ LIK LINJE som MITT barn. Hvorfor kan ikke hun sitte alene på rommet sitt? 

Det er veldig, veldig vanlig at barn og ungdom IKKE sitter alene på rommet sitt og gjør lekser når de foretrekker kjøkkenet. Det er ikke noe du som mor kan bestemme. Femåringen må ta hensyn. 

Det er 13 åringen som lar seg irritere... Man må takle at man får spørsmål fra en femåring når de sitter rundt bordet sammen... Femåringen plager ikke, styrer ikke, bråker ikke.. Det kan være spm. som at syns du dette er fint? kan jeg låne denne tusjen? osv... 

Femåringen sitter som oftest å tegner når jeg lager middag.. Jeg syns det er praktisk, fordi hun kan finne på mye rampestreker, så jeg setter pris på at hun sitter i ro på kjøkkenet..

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her sitter også 13-åringen ved kjøkkenbordet og gjør lekser, pga hun sliter litt med konsentrasjon og å holde fokus. På kjøkkenet er det mindre distraksjoner enn på rommet hennes. 

Leksetid og lekser er viktig, så det er ikke riktig at småsøsken skal få lov til å jodle rundt når det gjøres lekser. 

5-åringen til Ts bør få grei beskjed om å ikke forstyrre den tiden leksene blir gjort. Faren til 13-åringen mener tydeligvis det samme. Leser mellom linjene at Ts er stemor til 13-åringen og mor til 5-åringen, tydeligvis mener hun at sitt eget barn skal få gjøre det det vil mens stebarn må jenke seg. 

Hvis Ts mener at stebarnet må sitte på rommet med lekse så bør det vel heller ikke være et problem at 5-åringen må leke på rommet sitt når det er leksetid...barnerommet er vel tilrettelagt med aldersadvekate leker.. 

ser heller ikke problemet med at 5-åringen får se TV eller iPad mens det er leksetid 

min 13 åring sliter ikke med konsentrasjonen...

jeg kan ikke gi en femåring beskjed om at hun ikke får lov til å snakke nede i "fellesrommet"... jeg bråker da ennå mer når jeg lager middag... faren har ikke så mye han skulle sagt, da han aldri er til stede når jeg lager middag... jeg lager middag hver dag.

Femåringen sitter som oftest å tegner når jeg lager middag.. Jeg syns det er praktisk, fordi hun kan finne på mye rampestreker, så jeg setter pris på at hun sitter i ro på kjøkkenet..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 13 åringen som lar seg irritere... Man må takle at man får spørsmål fra en femåring når de sitter rundt bordet sammen... Femåringen plager ikke, styrer ikke, bråker ikke.. Det kan være spm. som at syns du dette er fint? kan jeg låne denne tusjen? osv... 

jeg kan ikke gi en femåring beskjed om at hun ikke får lov til å snakke nede i "fellesrommet"... jeg bråker da ennå mer når jeg lager middag... faren har ikke så mye han skulle sagt, da han aldri er til stede når jeg lager middag... jeg lager middag hver dag.

Det er du som lager "leksedrama" her, det er DU som er vanskelig og blir irritert. Femåringen må kunne forvises til sitt rom og sine egne leker hvis hun/han forstyrrer med spørsmål. 13-åringen må få lov å gjøre lekser, og må få si "ikke forstyrr!" når hun blir forstyrret. Det er så åpenbart, at man må være en ond, blind stemor for ikke å se det. Det er ikke synd på deg. Det er ikke synd på femåring. Det er heller ikke synd på 13-åring, men hun har like mye rett på det kjøkkenet som dere. Og her er det tydelig en hun vs dere-situasjon. Hva var dramaet igjen? "Lillesøster får ikke lov til å forstyrre, stakkars henne, storesøster må forvises til rommet sitt"? Ser du ikke hvor feil det er?

• Liker 7
Skrevet

Femåringen kan vel øve seg på å ikke stille spørsmål (=forstyrre) storesøster når hun gjør lekser, akkurat som toåringen min må øve på å være stille når jeg leser høyt for ham og femåringen her i hus.

Trettenåringen må tåle at lillesøster prater, men femåringen trenger jo ikke få lov til å kreve oppmerksomheten til trettenåringen når hun prøver å konsentrere seg. 

• Liker 1
Skrevet

Du sier i HI at femåringen 'popler'. På min dialekt, betyr det å prate ustanselig om irrelevant småpjatt. 'Nå skal jeg ha grønn. Askepott har skiftet til grønn kjole. Og så har hun farget håret. Hvor er den rosa, hun skal ha rosa hår. Se! Er det ikke stilig! Se da! Kan jeg låne den blå? Hun har snublet i noe maling og blitt blå over hele seg! Nå er Askepott ferdig, skal jeg ta Tornerose eller Ariel nå? Visste du at Tornerose egentlig heter Aurora? Kan jeg låne den røde der, Ariel har rødt hår nemlig.'

Hvis det høres sånn ut, foreslår jeg at femåringen lærer at hun ikke må si alt hun tenker. Hvis det kun er de to-tre spørsmålene (kan jeg låne, syns du det var fint) synes jeg trettenåringen får tåle det.

Anonymkode: f645b...552

• Liker 13
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan faktisk gi 5-åringen grei beskjed om å ikke forstyrre storesøster når hun gjør lekser. Når hun maser om å låne tusjer av tenåringen så maser hun. 

Det er forskjell på støy fra middagslaging og en irriterende 5-åring. 

Faren har så absolutt noe han skulle ha sagt selv om han ikke lager middag! 

En 5-åring bør være såpass godt oppdratt at hun klarer å ta en beskjed om å ikke mase når det er leksetid. 

• Liker 4
Skrevet

Så du duller med 5 åringen og dritt i hvor vanskelig skolegangen kan være for tenåringer.  Her et godt eksempel på hvorfor det er så mange bortskjemte barn som blir til egoistiske voksne.  Jeg gjør ikke lekser engang og blir svært irritert over barn som "popler" konstant.  Hvis du vil at de skal sitte sammen der mens du lager middag kan du gjør dette til en stille lek for 5 åringen. For guds skyld, hun klarer 10 minutter uten å masse 13 åringen mens hun gjør lekser!   Er 13 åringen barnet ditt eller stebarnet - dette har ganske mye å si.  

Anonymkode: 38da3...63e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...