AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #21 Skrevet 18. september 2017 Som med alt annet må man se på graden og hvor mye personen er påvirket av det. Mange mes asbergers fungerer tilnærmet "nomalt". Det er ikke en mal på hvordan de med asbergers oppfører seg. Det er visse likhetstrekk og forskjellig alvorlighetsgrad. Anonymkode: 00a52...2ec 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #22 Skrevet 18. september 2017 Folk med aspergers er like ulike som andre folk. Ja, de fleste med aspergers kan helt fint ha omsorg for barn... Anonymkode: c506f...d08 3
sofie777 Skrevet 18. september 2017 #23 Skrevet 18. september 2017 Tråden er ryddet for spekulasjoner sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #24 Skrevet 18. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er din faglige begrunnelse for å si dette? Anonymkode: 3626d...b8c Faglige? Må man ha et helsefaglig yrke for å synse her på KG? Holder det ikke med folks personlige meninger? Anonymkode: 2684e...3a2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #25 Skrevet 18. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet av noen som har asperger. Jeg ville ikke personlig latt de passe mine barn pga uforutsigbarheten dems. Ene øyeblikket er de greie å snakke med, mens i neste er de sylfrekke og henger meg omtrent ut i gapestokk offentlig. Vet hun ene har noen barn, barna virker greie de. Men litt usikker hvordan de hadde vært uten faren som ikke har slik diagnose. Men som skrevet over. Handler om funksjonsnivå, ikke diagnose. Finnes fullstendig friske folk uten noen diagnose som aldri burde hatt omsorg for barn. Og det finnes folk med diagnoser som klarer det supert å ha omsorgen for barn. Anonymkode: 2a2d9...efd Interessant observasjon, dette fenomenet har jeg også merket meg ved flere personer med Asperger. Det er vel kanskje er av trekkene ved dem som gjør det vanskelig å stole på dem fordi du vet ikke hva som venter rundt neste sving. No pun til Aspergere der ute men det er nok vondt for pårørende som opplever dette. Anonymkode: 2684e...3a2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #26 Skrevet 18. september 2017 Min erfaring er helt motsatt av deres. De jeg har i livet mitt som har Asperger er veldig lojale mennesker som jeg vet jeg kan stole på. Anonymkode: afc6e...6e9 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #27 Skrevet 18. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er helt motsatt av deres. De jeg har i livet mitt som har Asperger er veldig lojale mennesker som jeg vet jeg kan stole på. Anonymkode: afc6e...6e9 Du er heldig Anonymkode: 2684e...3a2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #28 Skrevet 18. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Interessant observasjon, dette fenomenet har jeg også merket meg ved flere personer med Asperger. Det er vel kanskje er av trekkene ved dem som gjør det vanskelig å stole på dem fordi du vet ikke hva som venter rundt neste sving. No pun til Aspergere der ute men det er nok vondt for pårørende som opplever dette. Anonymkode: 2684e...3a2 Har opplevd det personlig ved 2 tilfeller (de to jeg vet om som jar asperger å jeg har pratet med) hun ene er ganske oppegående med barn. Hun hengte ut en som står meg nær og kjeftet forann vennene til vedkommende. Noe jeg ikke likte. Og ei anna hengte meg ut offentlig på nett pga filleting. Men hun har alvorlig grad av asperger pluss annet. Anonymkode: 2a2d9...efd
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #29 Skrevet 18. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk med aspergers er like ulike som andre folk. Ja, de fleste med aspergers kan helt fint ha omsorg for barn... Anonymkode: c506f...d08 Nei, virkelig ikke. De må i så fall ha en meget fungerende annen forelder. Problemer med å lese og dekke behov, krav og stress som blir verre jo større barna blir og går utover dem. Anonymkode: 11b7d...819
Måbarefåsiat... Skrevet 18. september 2017 #30 Skrevet 18. september 2017 8 hours ago, reinsdyret said: Det kommer helt an på individet. Aspergers er et spektrum, og folk med Aspergers kommer med alle slags symptomer og ikke-symptomer. I tillegg har det jo, som hos alle andre, jo selvfølgelig noe å si hvorvidt personen selv ønsker å ha barn selv. Asperger er ikke et spektrum. Men det er en diagnose på autismespekteret. Ellers, ja, selvsagt kan aspergere ha barn! Det som er avgjørende, er ikke hvorvidt man har en diagnose eller ikke, men hva slags funksjonsnivå man har. Min mann har as - det visste vi ingenting om før barnet vårt var 9 år. Og bare så det er sagt - jeg har ingen diagnoser, men det er jaggu ikke hver dag jeg skulle hatt barn heller. 1
Minlillesky Skrevet 19. september 2017 #31 Skrevet 19. september 2017 Må bare spørre når jeg først er her inne Jeg har ikke helt skjønt hva Asperger er. Har lest en del på nett om det, men synes det står så kronglete forklart. Er det noen som kan forklare i korte trekk forskjell på mild og alvorlig asperger? Går det utover funksjon/omsorg osv? Leser over her at Asperger ikke er et spektrum, men en diagnose på autismespekteret. Så Asperger er autisme på en måte? Innenfor det område, i liten grad?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #32 Skrevet 19. september 2017 12 minutter siden, Minlillesky skrev: Må bare spørre når jeg først er her inne Jeg har ikke helt skjønt hva Asperger er. Har lest en del på nett om det, men synes det står så kronglete forklart. Er det noen som kan forklare i korte trekk forskjell på mild og alvorlig asperger? Går det utover funksjon/omsorg osv? Leser over her at Asperger ikke er et spektrum, men en diagnose på autismespekteret. Så Asperger er autisme på en måte? Innenfor det område, i liten grad? Strengt tatt er man mer og mer gått bort fra å bruke Asperger-begrepet og heller bruke inkludere diagnosen i det generelle begrepet autismespekterforstyrrelse; Asperger er en autismespekterdiagnose, der hovedforskjellen fra andre autismevarianter er at man ikke har problemer med språkutviklingen. Anonymkode: 68c06...046 2
Minlillesky Skrevet 19. september 2017 #33 Skrevet 19. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strengt tatt er man mer og mer gått bort fra å bruke Asperger-begrepet og heller bruke inkludere diagnosen i det generelle begrepet autismespekterforstyrrelse; Asperger er en autismespekterdiagnose, der hovedforskjellen fra andre autismevarianter er at man ikke har problemer med språkutviklingen. Anonymkode: 68c06...046 Takk for godt svar! Da skjønner jeg mer av dette.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #34 Skrevet 19. september 2017 Skulle alle blitt testet,så vil de finne asp hos mange. Mange er velfungerende med barn. Er mange andre som er oppfattet som "normale" jeg ikke vil overlate barn hos Anonymkode: e91a8...d4c 1
Horten Market Skrevet 19. september 2017 #35 Skrevet 19. september 2017 Den som har fått en autisme- eller asperger-diagnose, oppfyller visse vilkår som forteller noe om funksjonsnivået. Diagnosen i seg selv innebærer at personen ikke kan være alene om omsorgen for et barn. Det vil føre til emosjonell omsorgssvikt. Det kan fungere utmerket sammen med en normal partner, og/eller med støttetiltak. Asperger innebærer at personen i varierende grad er utestengt fra den rike verden av nonverbal kommunikajon som finnes mellom mennesker. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #36 Skrevet 19. september 2017 1 hour ago, Horten Market said: Den som har fått en autisme- eller asperger-diagnose, oppfyller visse vilkår som forteller noe om funksjonsnivået. Diagnosen i seg selv innebærer at personen ikke kan være alene om omsorgen for et barn. Det vil føre til emosjonell omsorgssvikt. Det kan fungere utmerket sammen med en normal partner, og/eller med støttetiltak. Asperger innebærer at personen i varierende grad er utestengt fra den rike verden av nonverbal kommunikajon som finnes mellom mennesker. Det stemmer ikke. Som sagt, så har jeg tre barn som klarer seg utmerket. Er man en tålmodig og nysgjerrig person forstår man mye av det som skjer mellom mennesker, det gjelder om man har asperger eller ikke. Man har ikke automatisk gode sosiale antenner fordi man er en ikke-asperger, tror nok alle har møtt irriterte, sinte, frekke eller slemme mennesker som ikke hadde diagnosen. Mange av disse er også foreldre. Men jeg ser at mange på kg låser seg fast i at asperger er slik og sånn, og lukker ørene for alt annet. Jeg har en venninne fra universitetet med asperger som er en dyktig og anerkjent psykolog. Som sagt, om man er en søkende og tålmodig person som leser mye, så kan man danne seg en ganske kompleks forståelse av andre mennesker Anonymkode: b6286...b50 1
Gjest Esperanza98 Skrevet 19. september 2017 #37 Skrevet 19. september 2017 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg synes det er dumt å starte slike tråder. Det bidrar til å øke fordommene mot en diagnose som allerede er ganske fordømt. Veldig trist. Kan se for meg at flere her inne med diagnosen leser tråden, og synker til gulvet. For å svare på spørsmålet: Ja, det kan de. Det kommer helt an på graden av diagnosen og hvor godt denne personen fungerer. Å si konsekvent at disse ikke kan få barn er ikke riktig i mine øyne. Noen kan få barn, andre ikke. Det vil nok også være en fordel at den andre partneren ikke har samme utfordringer. Arveligheten er ca. 50 %, så om begge foreldrene har denne diagnosen er det nok enda større sannsynlighet for at barnet får den. Jeg mener ikke at det er noe galt med å ha denne diagnosen. Jeg dømmer ikke. Men jeg sier av egen erfaring at det har skapt mye smerte for meg selv å ha denne diagnosen. Jeg hadde satt pris på at folk sluttet å skrive nedsettende innlegg om diagnosen på KG. Det sårer!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #38 Skrevet 19. september 2017 Ikke de 2 med asperger jeg har møtt. Men forskjellig funksjonsnivå innenfor diagnosen. Anonymkode: 4e488...da6
Horten Market Skrevet 19. september 2017 #39 Skrevet 19. september 2017 7 minutter siden, Esperanza98 skrev: Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg synes det er dumt å starte slike tråder. Det bidrar til å øke fordommene mot en diagnose som allerede er ganske fordømt. Sitat Jeg hadde satt pris på at folk sluttet å skrive nedsettende innlegg om diagnosen på KG. Det sårer! Men det har jeg, lest gjennom hele tråden, altså. Jeg ser bare nøkterne beskrivelser og vurderinger. Hvor ser du fordommer, hvor ser du nedsettende innlegg som sårer? 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #40 Skrevet 19. september 2017 4 minutter siden, Horten Market skrev: Men det har jeg, lest gjennom hele tråden, altså. Jeg ser bare nøkterne beskrivelser og vurderinger. Hvor ser du fordommer, hvor ser du nedsettende innlegg som sårer? Enig. Jeg mener også at når en har fått en diagnose er det lurt å innse sine egne begrensninger. Gjør en ikke det blir det skummelt. Snakket mye med en som ønsket seg barn. Han hadde fått beskjed om at det kunne han ikke klare å ha omsorgen for. Han fungerte helt greit han. Møtte på jobb, gjorde jobben sin , reiste på ferier og lignende. Alene. På julebordet på jobb eller andre sosiale sammenkomster kom han til kort. Problemet er det store behovet for rutiner, forutsigbarhet og problemenene som oppstår sosialt. Mellommenneskelig kommunikasjon som andre forstår , men som ikke er rett fram og tydelig. Tenk når barnet har kommet langt forbi forelderen sin i disse ferdighetene allerede ved 6 års alder? Å holde orden på hus og lignende kan også være vanskelig. Personen hadde en periode oppheng i å være miljøbevisst. Da kunne ingenting kastes, oppvaskvannet sto i flere dager,( flergangsbruk må vite!) og det var ikke nødvendig å dusje mer enn 1 gang i uka. Personen såg ikke at huset var møkkete eller måtte vaskes. Måtte derfor ha klare rutiner på når dette skulle gjøres ved hjelp av en fastsatt plan. Onsdag: vaske bad, torsdag: rydde inn i klesskap osv. Dette måtte personen holde seg til. Selv om badet kanskje var rent på onsdagen måtte det vaskes! Møkkete=vask er vanskelig å koble. Litt støv er dette verre enn avføringsklin på badet? Vanskelig å si, personen visste ikke hva som var verst. Hva en besøkende ville reagert mest på kunne ikke denne personen svart på. Personen kunne komme helt inn i ansiktet ditt å snakke uten å skjønne at du blir ukomfortabel av det. Stilte upassende spørsmål, ble alt for pågående, forsto ike avvisning og forsto ikke når det var nok. Kjenner jeg kunne skrevet og skrevet. Det er altså mye ved denne diagnosen som gjør at det kan bli vanskelig å ta vare på et barn. Anonymkode: 4e488...da6 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå