Gå til innhold

Kan aspergere ha omsorg for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av annen tråd om aspergere. Tydelig at mange lurer på dette med aspergers og at det fortsatt eksisterer vrangforestillinger om dette. Så det jeg lurer på er om aspergere kan ha omsorg for barn? Jeg er kvinne, har selv asperger og har ikke omsorg for egne barn, på tross av sterkt ønske om å ha det. Folk som kjenner meg kan stort sett ikke fatte når jeg forteller om min situasjon hvorfor jeg ikke har omsorgen for barna mine og folk sier jeg har asperge i veldig mild grad. Interessant å høre hva andre tenker rundt dette

Anonymkode: 3626d...b8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke etterlatt mitt barn hos en med det. Kjenner noen som har den diagnosen og de har ikke noen form for sosiale antenner, og har mangel på og se andres behov. 

Anonymkode: 974a5...513

• Liker 4
Skrevet

For barnas skyld vil jeg virkelig ikke anbefale det. 

Anonymkode: 11b7d...819

• Liker 5
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke etterlatt mitt barn hos en med det. Kjenner noen som har den diagnosen og de har ikke noen form for sosiale antenner, og har mangel på og se andres behov. 

Anonymkode: 974a5...513

Selom du kjenner noen som har aspergers så betyr ikke det at alle er slik. Mange nyanser og noen har mild form mens andre mer alvorlig rammet. Syns det var ganske fordømmende og fordummende av deg å si

• Liker 8
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For barnas skyld vil jeg virkelig ikke anbefale det. 

Anonymkode: 11b7d...819

Hva er din faglige begrunnelse for å si dette?

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av annen tråd om aspergere. Tydelig at mange lurer på dette med aspergers og at det fortsatt eksisterer vrangforestillinger om dette. Så det jeg lurer på er om aspergere kan ha omsorg for barn? Jeg er kvinne, har selv asperger og har ikke omsorg for egne barn, på tross av sterkt ønske om å ha det. Folk som kjenner meg kan stort sett ikke fatte når jeg forteller om min situasjon hvorfor jeg ikke har omsorgen for barna mine og folk sier jeg har asperge i veldig mild grad. Interessant å høre hva andre tenker rundt dette

De fleste kan det ja :) Og du skal heller ikke høre på alle stormkråkene her inne, for dem er det mange av, og de gleder seg over å bringe deg de dystreste og mest hysteriske beskjedene. Ta det heller opp med legen din, og ta det videre derfra. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner flere med Aspergers som har barn. Barna har det helt utmerket. 

Det handler ikke om diagnosen, men funksjonsnivået. Fysisk syke og psykisk syke kan også ha barn, men ikke alle egner seg for det, på samme måte med mennesker med denne nevrologiske utviklingsforstyrrelsen, noen av dem egner seg ikke til å ha barn, andre er flott foreldre. 

Anonymkode: 5d2e3...8ad

• Liker 6
Skrevet

Jeg skal sjekke om jeg har det, men isåfal har jeg en mildere form. Jeg vet jo hva man gjør og ikke gjør blandt mennesker. Problemet mitt er nettopp det st jeg er dårlig på å vise følelser, har jeg det vondt selv er det vanskelig å sette seg inn i andres følelser. Og det er vondt å ha det slik. 

Dessverre har jeg aldri likt barn. Jeg har en lillesøster og hun er fremdeles et barn. Har aldri vært hennes barnepike alene. Jeg har ikke det tålmodet og engasjementet med barn rett og slett,

Anonymkode: b51ab...e2a

Skrevet

Meg over her. 

Jeg kjenner forresten også noen med Aspergers som har blitt fratatt barna sine. Der var det helt tydelig at foreldrene ikke var egnet. Så igjen: funksjonsnivå, ikke diagnose avgjør. 

• Liker 3
Skrevet

I tillegg, hvis min pappa har det så har jeg arvet det fra han. Både jeg og min bror er like på mange områder. Han har ikke diagnosen, men han kan ha det...

Han bare dro fra mamma da jeg var baby. Han hadde en reisejobb. Han var følelsesflat og rett og slett bare stakk. Han fikk to barn før min mor, som ikke var planlagt. Så mamma var gravid med han, mens to andre damer var gravide på samme tid. Han ville ikke ha noe å gjøre med sine to første barn. 

Han viste null interesse for min lillebror da han var barn. Mamma måtte si at "det her er ungen din". 

Anonymkode: b51ab...e2a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg over her. 

Jeg kjenner forresten også noen med Aspergers som har blitt fratatt barna sine. Der var det helt tydelig at foreldrene ikke var egnet. Så igjen: funksjonsnivå, ikke diagnose avgjør. 

Så det betyr jeg må ha lavt funksjosnivå da? Hvorfor har ingen fortalt meg dette? I helsevesenet eller kommunen såfall?

Skrevet

Min bror ville ikke kunne ta seg av barn ihvertfall..

Anonymkode: 8c28c...3ce

• Liker 1
Skrevet

Vet av noen som har asperger. Jeg ville ikke personlig latt de passe mine barn pga uforutsigbarheten dems. Ene øyeblikket er de greie å snakke med, mens i neste er de sylfrekke og henger meg omtrent ut i gapestokk offentlig. Vet hun ene har noen barn, barna virker greie de. Men litt usikker hvordan de hadde vært uten faren som ikke har slik diagnose. Men som skrevet over. Handler om funksjonsnivå, ikke diagnose. Finnes fullstendig friske folk uten noen diagnose som aldri burde hatt omsorg for barn. Og det finnes folk med diagnoser som klarer det supert å ha omsorgen for barn. 

Anonymkode: 2a2d9...efd

• Liker 5
Skrevet

Jeg har asperger, og klarer fint å ta meg av barnet mitt, men flere enn ett tror jeg hadde blitt for mye for meg personlig. Jeg hadde nok litt problemer med å lese signalene hans da han var baby, men takket være en velfungerende far og et kurs på bup gikk det bra likevel. :)

Barnet mitt er 5 år nå og har med venner hjem fra barnehagen til stadighet. Det virker ikke som noen av de andre foreldrene har problemer med å sende barna sine hit.

Anonymkode: 3b65d...018

• Liker 5
Skrevet

Det kommer helt an på individet. Aspergers er et spektrum, og folk med Aspergers kommer med alle slags symptomer og ikke-symptomer. I tillegg har det jo, som hos alle andre, jo selvfølgelig noe å si hvorvidt personen selv ønsker å ha barn selv. 

• Liker 1
Skrevet

De to jeg kjenner med A. kunna aldri tatt vare på et barn. Skal ikke uttale meg om A. generelt.

Anonymkode: c2ea2...6de

Skrevet

Jeg er veldig sikker på at min sønn vil bli en god omsorgsperson. Vi har øvet mye på det å ta vare på andre og se andres behov, og han er kjempegod mot søsteren sin. Han er også veldig flink til å forstå hvorfor mennesker handler som de gjør. Se flere sider av en sak. Han har mye empati, mer enn de fleste jeg kjenner. Nå er han bare en ungdom, men jeg hadde vært 100% trygg på at han hadde tatt seg godt av et barn hvis han skulle se etter et en stund (selvsagt bare "en stund" nå som han enda er så ung). 

Jeg kjenner også en fra ungdomsskolen som er en far med asperger. Virker som han takler det helt utmerket. 

Anonymkode: c5935...2a0

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om jeg skal være ærlig, hadde jeg visst det jeg vet i dag og hvorfor det var sånn så hadde jeg valgt bort barn. Jeg fikk diagnosen i voksen alder, og det er mye som har vært tøft, men å få diagnosen har vært en velsignelse fordi det har hjulpet meg med å tenke over hva jeg må arbeide med. Det er synd at den kom i voksen alder og ikke når jeg var ung. :)

Endret av SesameStreet
Skrevet

Mitt familiemedlem med asperger er ikke egnet. Det er synd, for h*n har godt lag med barn og er flink til å leke med dem, lese for dem osv, men problemene viser seg hvis det blir en konflikt, f.eks hvis de har en fysisk lek og barnet blir redd fordi det blir svinget rundt høyt oppe eller får vondt ved et uhell, så klarer h*n ikke å lese situasjonen helt, og trøste og gjøre barnet trygt igjen. H*n kan heller ikke ivareta sikkerheten i alle situasjoner, fordi h*n ikke skjønner hvor lite en 2-åring forstår av å være oppmerksom på farligheten i en høy trapp, eller på en trafikkert vei. 

Anonymkode: 28f63...3ae

• Liker 1
Skrevet

Har selv 3 barn som begynner å bli voksne. Her har det gått fint, har reflekterte, selvstendige og flotte ungdommer som bryr seg om andre mennesker. Når det er sagt, så er det å være en god forelder aldri garanti for at du kan beskytte barna dine mot andre slemme mennesker. Om noen av barna mine hadde blitt mobbet eller havnet i ulykker kunne de like gjerne slitt med livet og psyken. 

Anonymkode: b6286...b50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...