Gå til innhold

Bipolar lidelse og kjedsomhet-

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det alltid noen klar grense mellom bipolar 1 og 2?  Jeg ble diagnostisert med 2, jeg har ikke vært psykotisk eller ordentlig manisk. Periodene mine med oppstemthet har ikke vart så fryktelig lenge, kanskje bare noen dager i strekk.
Etter at jeg ble satt på Lamictal har jeg vært veldig stabil, ikke opplevd hypomani.

Kan en som har bipolar 2 også "oppgradere"til 1 i en sykdomsperiode?

Anonymkode: 6dc65...b7e

Jeg kan ikke med sikkerhet si at det ikke går an, men sånn i utgangspunktet så tror jeg ikke en med (riktig) diagnostisert bipolar 2 kan gå over til nr 1. Jeg har det slik som deg. Har vært hypoman noen ganger, men de fleste svingningene mine kan man karakterisere mer som oppstemthet enn hypomani. 

Men en med bipolar 1 kan jo ha mange hypomane perioder, mange moderate depressive perioder, for så å bli dypt deprimert og deretter bli skikkelig manisk med psykotiske trekk. De kan ha hele spekteret.

Slik har jeg forstått det, men det er en stund siden jeg leste nøye om sykdommen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver høres nokså vanlig ut, kanskje du bare er en rastløs sjel? 
For diagnosen bipolar så må du ha hatt svingninger. Det kan perioder hvor du har vært veldig langt nede, og perioder hvor du har følt deg overnaturlig oppstemt, som om du skulle være rusa på noe, selv om det kan føles bra, så kjennes det ikke normalt ut. 

Har du opplevd dette?

Jeg har hatt perioder hvor jeg er veldig melankolsk, grublende og ser veldig mørkt på ting. Jeg er ikke akkurat så depressiv at jeg tenker på å ta livet av meg selv eller lignende. Men jeg havner i en slags tilstand der ingenting virker viktig og jeg ikke klarer å se de positive tingene i livet mitt. Eller at de positive tingene blir overstyrt av de negative. Jeg kan også huske at jeg plutselig til tider kan være ekstremt glad/energisk og plutselig får hundre ideer/prosjekter på en gang som jeg går inn for, men som jeg aldri gjennomfører i mer enn noen dager kanskje maks en uke.

Men jeg vet ikke om dette er normale humørsvininger? Eller om jeg svinger mer enn vanlig.

Det skal også sies at jeg har panikkangst. Så svingningene kan vel også komme fra at jeg blir så lettet når jeg har perioder uten angst at jeg blir ekstremt glad. Mens i perioder jeg jeg sliter med å uttrykke følelser, har mye stress og bygger opp angst så fokuserer jeg mye på det som ikke er bra i livet mitt og dermed blir deprimert som en konsekvens av dette?

Jeg vet ikke hva jeg har jeg haha. Dere kan gjerne komme med innspill! Vet jo at dere ikke er psykologer, men det er interessant uansett:)

Anonymkode: 7ef27...4d1

Skrevet

Hva er det som gjorde at dere oppsøkte lege eller at helsevesenet oppsøkte dere og dere ble diagnotisert? Merket dere selv at det var noe galt med dere? skjedde det en spesiell hendelse? Fortalte noen dere at dere burde få en utredning?

Jeg bare lurer i forhold til hvordan man finner ut om man er bipolar.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjorde at dere oppsøkte lege eller at helsevesenet oppsøkte dere og dere ble diagnotisert? Merket dere selv at det var noe galt med dere? skjedde det en spesiell hendelse? Fortalte noen dere at dere burde få en utredning?

Jeg bare lurer i forhold til hvordan man finner ut om man er bipolar.

Jeg havnet i en livskrise hvor jeg ble alvorlig deprimert og suicidal. Gikk en liten stund til psykolog, men så ble jeg innlagt i akuttpsykiatrien. Der ble jeg først kun behandlet for alvorlig depresjon med medikamenter, samtaleterapi og elektrosjokkterapi. Men så var det ingenting som funket. Kom etter hvert litt ut av den skikkelig alvorlige depresjonen, og da begynte svingningene å bli mye mer tydelig. Har hatt det siden tidlig tenår, men det har vært mye mildere enn det ble i forbindelse med at jeg knakk helt sammen. Dermed ble jeg utredet for bipolaritet og videre medisinert  for det. Per dags dato går jeg på tre medikamenter, men er fortsatt ikke blitt ordentlig stabil, men bedre har det blitt. Hvis man ser bort fra at jeg har kommet inn i et dårlig mønster vedrørende rus. 

Skrevet
16 timer siden, Skadeskutt skrev:

Også har jo også bipolar lidelse en del fellestrekk med blant annet emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det er mange som blir feildiagnostisert med personlighetsforstyrrelse når det de egentlig har er bipolar lidelse. 

Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Det er fullt mulig å ha en personlighetsforstyrrelser samtidig som en har bipolar lidelse.

Minner meg om et program jeg så på NRK " Hva feiler det deg?, et program hvor leger, og ikke-leger ( med nettbrett) skal finne riktig diagnose til symptomer. Det var en ung jente der, som fortalte om symptomer som først og fremst hørtes veldig bipolart ut. Hun gikk ikke på stemningsstabilerende, og erklærte seg helt frisk. Begge lagene tippet på  bipolar lidelse, men diagnosen hun hadde fått var emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Psykiatri er jo heller ingen eksakt vitenskap. Det skulle ikke forundre meg om det lå en bipolar lidelse i bunn.

Skrevet

Jeg blir fort fryktelig sliten samtidig som jeg kjeder meg og er rastløs og trøtt på samme tid. Ender ofte opp med prosjekter jeg ikke greier å fullføre skikkelig. Har dessverre funnet ut at mat og alkohol "stabiliserer" meg og får bort følelsene og tankene for en stund. Har hatt mange depresjoner hvorav to alvorlige. To uttalte hypomanier hvorav den ene var meget langvarig og kunne fått meg til å både miste familie, venner og økonomi.. sliter med tomhetsfølelse, skyldfølelse og konstant angst for å både bli alvorlig deprimert eller på grensa til manisk igjen. 

Drittsykdom.

Anonymkode: 7fa54...d70

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Det er fullt mulig å ha en personlighetsforstyrrelser samtidig som en har bipolar lidelse.

Minner meg om et program jeg så på NRK " Hva feiler det deg?, et program hvor leger, og ikke-leger ( med nettbrett) skal finne riktig diagnose til symptomer. Det var en ung jente der, som fortalte om symptomer som først og fremst hørtes veldig bipolart ut. Hun gikk ikke på stemningsstabilerende, og erklærte seg helt frisk. Begge lagene tippet på  bipolar lidelse, men diagnosen hun hadde fått var emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Psykiatri er jo heller ingen eksakt vitenskap. Det skulle ikke forundre meg om det lå en bipolar lidelse i bunn.

Nei det trenger ikke det. Men poenget mitt var bare at det er en del feildiagnostisering rundt disse diagnosene. Det er visse kriterier man må oppfylle for å få personlighetsforstyrrelse. Disse kriteriene oppfyller ikke jeg, selv om jeg har en del trekk fra lidelsen. Derimot oppfyller jeg alle kriteriene for bipolar type 2. 

Da jeg var innlagt så var det mange som mente på jeg hadde personlighetsforstyrrelse. Både av miljøpersonell, men også avdelingslederne som aldri hadde møtt meg. Heldigvis stod psykiateren min, og overlege på avdelingen på sitt. Nemlig at jeg ikke har den lidelsen. For det er dessverre en veldig stigmatiserende lidelse som gjør at man blir behandlet på en viss måte av veldig mange. Glad jeg slapp det. Selv om jeg har fått kjenne på den behandlingen en del uansett. 

Endret av Skadeskutt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...