Gå til innhold

Bipolar lidelse og kjedsomhet-

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble diagnostisert med bipolar lidelse, versjon 2 for en del år siden. Har gått på lamictal og vært ganske stabil en god periode. Ingen store oppturer eller nedturer.

Det som gjør det vanskelig for meg i hverdagen, er at jeg har så lett for å kjede meg. Jeg må ha nye impulser hele tiden. Jeg har hatt interesser, ( orientering, gitarspilling, strikking) som har vart i ca ett år. Etter det er det som om jeg har brukt meg selv opp, og må ha nye erfaringer. Kjenner ofte det samme med nye venner og bekjentskaper. Blir veldig fort lei. Nå er jeg i en periode hvor jeg absolutt er lei av alt.
Bare tanken på å skulle ha en fast jobb fyller meg også med angst,- for at jeg blir fullstendig drittlei etter ett år.

Er denne rastløsheten og kjedsomheten noe som er vanlig for bipolar lidelse? Når jeg har det sånn, så blir jeg fristet til å endre medisineringen min bare for å kjenne at jeg brenner for noe igjen :(

Anonymkode: 6dc65...b7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her, sliter veldig med kjedsomhet, kanskje en følelse av tomhet. Tviler dog på at å slutte på medisiner vil hjelpe, mulig det bare er noe vi må leve med

Anonymkode: 4ab6a...36e

• Liker 2
Skrevet

Har det samme med bipolar. Er ikke medisinert lenger. Men var det samme da og. Tror rett og slett det bare er ett av de symptomene som alltid er der.

Anonymkode: 2458c...7ce

• Liker 1
Skrevet

Det er et av symptomene, rastløshet. Jeg kan være sliten og bare ha lyst til å sove. Samtidig har jeg lyst til å gjøre NOE! 

Anonymkode: 7ab4c...d9c

• Liker 1
Skrevet

Har også bipolar 2, går på Lamictal. Er mye rastløs selv og ikke minst veldig ubesluttsom.. Går veldig fort lei av både mennesker, jobb, hobbyer, tv-serier.

Det verste er egentlig hvor for lei jeg blir av mennesker. Er alltid den som gjør det slutt i forhold og ikke holder kontakt med venner.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har venner som liker å gå på teater konserter og operaforestillinger. Jeg kan føle meg så rastløs at jeg blir helt desperat hvis jeg skal sitte lenge og bare se eller høre noe som jeg ikke har tatt initiativet til selv. Men må jo bli med noe i blant for å ikke virke helt asosial. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Jelly333 said:

Har også bipolar 2, går på Lamictal. Er mye rastløs selv og ikke minst veldig ubesluttsom.. Går veldig fort lei av både mennesker, jobb, hobbyer, tv-serier.

Det verste er egentlig hvor for lei jeg blir av mennesker. Er alltid den som gjør det slutt i forhold og ikke holder kontakt med venner.

Samme her

Anonymkode: 2458c...7ce

• Liker 1
Skrevet

Hei dere som er bipolare, hvor ofte har dere svingninger? Er det fra dag til dag også mange måneder i mellom, eller er det fra uke til uke med noen dager i mellom? 

Anonymkode: abd36...bb4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også bipolar lidelse type to. Går på 500 mg orfiril morgen og kveld, 500 mg quetiepine også 40 mg Fluaxine (antidepressiva), 

Jeg har en viss rastløshet i meg.har for eksempel aldri likt å være så mye på hytte. Jeg blir rastløs og lei omtrent med en gang. Jeg føler ikke jeg blir lei av mennesker, sånn bortsett fra at jeg har et stort behov for alenetid, men jeg kan bli fort lei av jobber. Det er litt frustrerende. Kjeder meg lett jeg også, når jeg er i stand til å kjede meg (da jeg var alvorlig deprimert kunne jeg ligge og stirre i taket i fire timer uten å kjede meg det spøtt). 

Hos meg varierer det hvor fort jeg svinger. Har max vært høyt oppe en uke i strekk, faller som oftest ned igjen relativt fort. 

• Liker 1
Skrevet

Veldig rastløs. Har diller jeg blir lei. Men kjeder meg så og si aldri.

Anonymkode: d6662...bf5

• Liker 2
Skrevet

Hos meg varierer det veldig hvor hyppige og kraftige svingninger jeg har. Jeg kan ha en periode på et par uker i løpet av et år, eller jeg kan være opp og ned flere ganger i løpet av et halvt år. Men nå er jeg ganske stabil takket være lamictal :) 

samboer "irriterer" seg over at jeg aldri bare kan sitte å se på en film, jeg må gjøre noe annet samtidig. Sitte med telefonen, strikke osv. 

• Liker 1
Skrevet

Samme her. Bipolar 2 og lamictal. Har ibland tenkt at jeg vil prøve å slutte med medisin men tør ikke risikere å bli som jeg var før, er mye mer stabil nå (har mye svingninger både i lengre perioder og at det liksom svinger mye under en dag men er ikke like ekstremt som før), kan også savne å ha litt mer driv og energi. Kjeder meg fort og blir også fort lei mennesker som noen oven skrev. Klarer heller ikke langvarige relasjoner, blir lei og gjør det slutt etter en stund. Har tidligere skiftet jobb ofte også men blitt litt bedre på å beholde samme jobb litt lengre selv om jeg veldig ofte føler lyst på å si opp og finne noe nytt. 

Anonymkode: 3dcff...e19

Skrevet

Du som sluttet med medisiner, hvordan gikk det? Fikk du ok fra legen eller slutt på eget initiativ? Min lege syns at jeg absolutt ikke skal slutte og jeg tenker på en måte at jeg ikke klarer meg uten medisiner samtidig som det hadde vært "gøy" å se hvordan det hadde vært å slutte en stund og se hva som skjer. Det i sig har kanskje også med rastløsheten å gjøre, har lyst å prøve noe nytt også på den fronten :P 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Bipolar 2 og lamictal. Har ibland tenkt at jeg vil prøve å slutte med medisin men tør ikke risikere å bli som jeg var før, er mye mer stabil nå (har mye svingninger både i lengre perioder og at det liksom svinger mye under en dag men er ikke like ekstremt som før), kan også savne å ha litt mer driv og energi. Kjeder meg fort og blir også fort lei mennesker som noen oven skrev. Klarer heller ikke langvarige relasjoner, blir lei og gjør det slutt etter en stund. Har tidligere skiftet jobb ofte også men blitt litt bedre på å beholde samme jobb litt lengre selv om jeg veldig ofte føler lyst på å si opp og finne noe nytt. 

Er som å lese om meg selv 😂 Nå er jeg samboer, å jeg elsker han virkelig. Men kjenner at hverdagen kan bli litt kjedelig. jeg studerer hjemme, han jobber 100%. Så når han kommer hjem er han sliten og vil ligge på sofaen, jeg kunne tenkt meg å finne på et eller annet med han, ikke hver dag, men av og til. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er dere forresten? Jeg har hørt at symptomene for bl.a. bipolar 2 kan forsvinne jo eldre man blir. Jeg har en forhåpning om å bli litt mindre rastløs med årene. Er 30 nå. 

Skrevet

Jeg er 26. Har fungert bedre før enn jeg gjør nå. Svingningene var mye mildere før. Samlivsbrudd førte meg inn i en alvorlig depresjon som bare ikke ville slippe taket. Men den gikk etter hvert fra alvorlig til moderat og etter det har jeg vært veldig ustabil. 

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leste her inne så ble jeg plutselig redd for at jeg kanskje er udiagnotisert bipolar..

Jeg sliter ofte med at jeg er sliten samtidig som at jeg er rastløs og kjeder meg. Jeg finner ofte ingen ro, med mindre jeg er helt utslitt av trening e.l. Jeg kan ofte være veldig vinglete at jeg både vil gjøre alt og ingenting på en gang. Og at jeg ikke klarer å bestemme meg. I tillegg har jeg endel humørsvingninger. Jeg kan føle meg bra en dag og neste dag kan jeg være kvalmende sjalu og deppa. Hmm

Er jeg bipolar..? uææ.

Anonymkode: 7ef27...4d1

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leste her inne så ble jeg plutselig redd for at jeg kanskje er udiagnotisert bipolar..

Jeg sliter ofte med at jeg er sliten samtidig som at jeg er rastløs og kjeder meg. Jeg finner ofte ingen ro, med mindre jeg er helt utslitt av trening e.l. Jeg kan ofte være veldig vinglete at jeg både vil gjøre alt og ingenting på en gang. Og at jeg ikke klarer å bestemme meg. I tillegg har jeg endel humørsvingninger. Jeg kan føle meg bra en dag og neste dag kan jeg være kvalmende sjalu og deppa. Hmm

Er jeg bipolar..? uææ.

Det du beskriver høres nokså vanlig ut, kanskje du bare er en rastløs sjel? 
For diagnosen bipolar så må du ha hatt svingninger. Det kan perioder hvor du har vært veldig langt nede, og perioder hvor du har følt deg overnaturlig oppstemt, som om du skulle være rusa på noe, selv om det kan føles bra, så kjennes det ikke normalt ut. 

Har du opplevd dette?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg bipolar..? uææ.

Alle vil ha noen av symptomene på diverse psykiske lidelser. Det vil ikke si at man har det. Synes ikke du høres noe "unormal" ut. 

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver høres nokså vanlig ut, kanskje du bare er en rastløs sjel? 
For diagnosen bipolar så må du ha hatt svingninger. Det kan perioder hvor du har vært veldig langt nede, og perioder hvor du har følt deg overnaturlig oppstemt, som om du skulle være rusa på noe, selv om det kan føles bra, så kjennes det ikke normalt ut. 

Har du opplevd dette?

Dette er beskrivelsen av bipolar type 1. Ved bipolar type 2 er svingningene mer moderate. Man har gjerne mer av de depressive periodene, men de er mer melankolsk enn dypt deprimert. Også har man perioder med oppstemthet/hypomani (mildere form for mani), men det blir ikke like voldsomt og alvorlig som ved mani. Selv om man da også kan bli ukritisk, miste dømmekraft, liten impulskontroll osv. 

Man kan også være alvorlig deprimert med bipolar 2, men da er det gjerne mer som en tilleggsdiagnose, for jevnt over er nedturene mer moderat enn alvorlig. 

Også har jo også bipolar lidelse en del fellestrekk med blant annet emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det er mange som blir feildiagnostisert med personlighetsforstyrrelse når det de egentlig har er bipolar lidelse. 

Skrevet
3 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Dette er beskrivelsen av bipolar type 1. Ved bipolar type 2 er svingningene mer moderate. Man har gjerne mer av de depressive periodene, men de er mer melankolsk enn dypt deprimert. Også har man perioder med oppstemthet/hypomani (mildere form for mani), men det blir ikke like voldsomt og alvorlig som ved mani. Selv om man da også kan bli ukritisk, miste dømmekraft, liten impulskontroll osv. 

Man kan også være alvorlig deprimert med bipolar 2, men da er det gjerne mer som en tilleggsdiagnose, for jevnt over er nedturene mer moderat enn alvorlig. 

Også har jo også bipolar lidelse en del fellestrekk med blant annet emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det er mange som blir feildiagnostisert med personlighetsforstyrrelse når det de egentlig har er bipolar lidelse. 

Er det alltid noen klar grense mellom bipolar 1 og 2?  Jeg ble diagnostisert med 2, jeg har ikke vært psykotisk eller ordentlig manisk. Periodene mine med oppstemthet har ikke vart så fryktelig lenge, kanskje bare noen dager i strekk.
Etter at jeg ble satt på Lamictal har jeg vært veldig stabil, ikke opplevd hypomani.

Kan en som har bipolar 2 også "oppgradere"til 1 i en sykdomsperiode?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...