Gå til innhold

Spiser dere MED familien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om tv tid og barn. 

Jeg Lurer på hvor ofte dere som har ett eller flere barn spiser frokost, middag og kveldsmat ved KJØKKENBORDET? Hvorfor er dette viktig? Jo det er det mange grunner til, men den viktigste er kanskje at dette er den beste måten å opprettholde kontakten med barnet på. Ved å spise ved bordet og ikke ved tv eller til forskjellige tider klager du rutiner rundt dette å kommunisere litt dypere enn man gjør når man flyr rundt i en travel hverdag. Du lærer også barnet å dele mer av sin hverdag samt lære av din.

Og dette vil i tenårene lønne seg da barnet vil ha en mulighet hver dag til å åpne seg og dele hva som skjer i livet deres. Samme gjelder jo små barn. Jeg synes dette er kjempe viktig, derfor spiser vi alltid frokost og middag sammen hele familien. (Bortsett fra får når han jobber sent) Kveldsmaten blir ofte uten alle sammen, da hun på 15 spiser før eller etter, eventuelt ikke er hjemme. Men vi spiser ikke annet enn potetgull på lørdager foran tv/i stua.

Hvordan gjør dere det? 

Anonymkode: ee246...562

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser i hovedsak alle måltider ved kjøkkenbordet sammen (frokost, lunsj, middag og kvelds så lenge vi er hjemme). Men på lørdager kan vi godt finne på å ta middagen sammen forran tv'en, synes det også er litt koselig jeg :jepp:

• Liker 2
Skrevet

Vi spiser frokost og middag ved kjøkkenbordet, og som regel spiser barna kveldsmat der sammen mens vi eller en av oss er der sammen med dem. Det er da veldig, veldig vanlig, tror ingen trenger kg til å se lyset når det gjelder det...

Anonymkode: 3e596...723

• Liker 3
Skrevet

Vi spiser  alle hverdagsmåltider sammen alle sammen ved spisebordet på kjøkkenet, da uten tv/radio og annet støy som forstyrrer for den gode samtale. På lørdagskvelden spiser vi som regel middagen i tv-stuen mens vi ser på en film eller en serie , og på søndag får ungene spise kveldsmat i tv-stuen mens de ser på Newton e.l . For oss fungerer dette meget godt :D

Anonymkode: 26170...b67

Skrevet

Vi spiser bare middag sammen i hverdagen. Frokosten spiser barna i barnehagen og vi voksne på vei til jobb. Rett og slett fordi vi heller vil sove lenger enn å bruke tid på spising. Kveldsmaten blir jo veldig tett på middag for småbarn som legger seg tidlig, så da er ikke vi voksne sultne ennå. I helgene spiser vi alle måltider sammen. Men er jo alltid sammen med barna når de spiser kveldsmat, da, både fordi jeg ikke syns små barn bør spise alene (kan sette mat i halsen, noe vi har opplevd) og fordi det er hyggelig. Men det hender de får spise kveldsmat foran barne-tv.

Det er flott og naturlig å spise sammen, men snakker like mye med barna mine i andre situasjoner som under spising.

• Liker 1
Skrevet

Vi spiser måltidene rundt kjøkkenbordet unntatt lørdagsmiddag. Da spiser vi på stua og har filmkveld med lørdagsgodt.

Skrevet

Vi spiser ikke alltid middag sammen heller ikke frokost. Men vi snakker masse sammen. Når vi går tur. Når vi sitter i sofa. Osv. Vi har ulike rytmer og noen ganger er det bare to hjemme som spiser . Og noen har spist allerede. Noen vil ha litt ensomhet og vil spise alene. Meeeeeen vi har som sagt ofte den gode samtale dere snakker om. Vi trenger bare ikke spise for å få den. 

Anonymkode: ae7bb...2e0

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke kjøkkenbord så her spises måltidene ved kjøkkenbenken, i sofaen eller bare med en tallerken i hånda. Leiligheten er så liten at vi får snakket med hverandre uansett hvor man spiser.

Anonymkode: 6d253...9a9

Skrevet

Man blir ikke mer åpen om livet sitt av å sitte sammen med familien og trykke trynet full av mat.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Nøste~ skrev:

Man blir ikke mer åpen om livet sitt av å sitte sammen med familien og trykke trynet full av mat.

Alle må ha mat, og ved å spise sammen, kan måltidet få en verdi ut over å trykke mat i trynet. Måltidet blir en naturlig daglig anledning til å prate sammen mens alle er til stede. I en travel hverdag finnes det gjerne ikke mange andre slike felles pusterom.

• Liker 3
Skrevet

Vi spiser alltid middag sammen. Frokost på hverdager er umulig å få til samlet, da vi begynner på jobb og skole til forskjellige tider. Førstemann drar hjemmefra allerede 06.15, og sistemann ikke før 08.45.

Anonymkode: 15e10...69d

Skrevet

Vi spiser middag fast sammen (vi har tenåringer)

De andre måltidene varierer veldig. Spiser de mest til forskjellige tider. Spiser vi samtidig, spiser vi sammen ved bord.

Anonymkode: 57827...042

• Liker 1
Skrevet

Vi spiser aldri foran tv-en med ungene, men hender vi voksne spiser middag etter at ungene har lagt seg. Sitter uansett sammen med de når vi spiser. I hverdagen spiser vi bare middag sammen i tillegg til at ungene får kveldsmat. 

Skrevet

Her er det bare kveldsmaten som, for det ene barnet, er framfor barne TV. Ellers på kjøkkenet=)

Anonymkode: 947c8...d79

Skrevet

Frokosten spiser vi hvor vi vil. Jeg er avhengig av stillhet om morgenen frem til jeg har fått i meg frokost og kaffe. Leser avisene på nett under frokosten. Middager spiser vi sammen. Kveldsmaten blir som frokosten da vi legger oss til ulik tid. 

Den gode praten får vi uansett tatt gjennom hele dagen, når vi er sammen. Man blir ikke mer åpen og ærlig av å skravle rundt middagsbordet. Vi prater når vi er sammen og vi er begge åpne og ærlige.  Vi er to i huset. Meg og min skolejente på 5.

• Liker 1
Skrevet

Vi spiser alltid middag sammen rundt kjøkkenbordet, alt annet er bare rart, og å ta med seg middagsmaten andre steder i huset alene er ikke lov.

Frokosten er litt avhengig av hvem som er våkne og til hvilke tider alle skal ut av huset men barna spiser alltid ved kjøkkenbordet og mor står ved kjøkkenbenken og smører maten. Kveldsmat er litt det samme som frokost. 

Anonymkode: 18f09...7c8

Skrevet

Ungene spiser frokost sammen med pådekket bord hver dag. Da smører de også sin egen skolemat. Noen ganger spiser vi med dem, kommer litt an på når vi må avgårde. Middag spises alltid sammen ved spisebordet. Men kveldsmat spiser hver enkelt før de legger seg. Det er forskjell på ungenes leggetider og jeg er sjelden sulten igjen etter middag før barnas leggetid. 

Skrevet

Godt å høre at dere også gjør det slik. Jeg håpet dette var standaren, og det er det heldigvis !

Grunnen til at jeg lagte dette innlegget er fordi jeg irriteres grenselaust av søsteren min og hennes mann. For det første kan han ikke lage annet enn brødskiver med pålegg. Søsteren min lager flere gode middager, men mannen hennes kan ikke koke en potet engang. Og han er stort sett den som må stå for middagen på grunn av hennes arbeidstider. 

Jeg har prøvd å lære han forskjellig, og forklare hvorfor det er viktig at barna får skikkelig mat sammen med foreldre å søsken så ofte det er mulig, han viser 0 interesse. Jeg er så lei den mannen.

Og ikke har de kjøkkenbord, alle måltider foregår foran tv i stua. 

TS

Anonymkode: ee246...562

Skrevet

Vi spiser alltid sammen når vi spiser hjemme. I hverdagen blir det bare middagen (vi har sen middag, ingen kveldsmat), mens i helgene blir det alle måltider. Vi spiser alltid ved spisebordet, aldri foran tv-en.

Anonymkode: 07b3a...62a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...