Gå til innhold

"Regning" fra forening...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem i en forening for å støtte en god sak. Jeg betaler et årsmedlemsskap. Nå har de, i tillegg til den årlige medlemsavgiften, begynt med å sende ut brev med en "regning" nederst. På "regningen" er det påført et beløp. Det står at beløpet kan endres.

Det jeg synes er dumt med dette, er at noen kan bli villedet til å tro at dette er noe som skal betales, ettersom beløp er påført. Det hender at noen betaler alle regninger og "regninger" som kommer i posten, uten å lese det vedlagte brevet.

Hva tenker dere om dette med å sende ut "regninger" med påført beløp, som da ser ut som en regning som skal betales?

Anonymkode: 34f6f...234

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker først og fremst at folk må lære seg forskjellen på en giro og en regning. Da er mye gjort. 

Det er mange tvilsomme firmaer (type kataloghaier etc.) og foreninger som spekulerer i denne typen utsendelser, men jeg synes faktisk det er veldig mange som reagerer helt uten grunn også. 

Anonymkode: c9b73...ac2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker først og fremst at folk må lære seg forskjellen på en giro og en regning. Da er mye gjort. 

Det er mange tvilsomme firmaer (type kataloghaier etc.) og foreninger som spekulerer i denne typen utsendelser, men jeg synes faktisk det er veldig mange som reagerer helt uten grunn også. 

Anonymkode: c9b73...ac2

Jeg beklager at jeg skrev feil. Det er en giro det er snakk om i HI.

Anonymkode: 34f6f...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er medlem i en forening for å støtte en god sak. Jeg betaler et årsmedlemsskap. Nå har de, i tillegg til den årlige medlemsavgiften, begynt med å sende ut brev med en "regning" nederst. På "regningen" er det påført et beløp. Det står at beløpet kan endres.

Det jeg synes er dumt med dette, er at noen kan bli villedet til å tro at dette er noe som skal betales, ettersom beløp er påført. Det hender at noen betaler alle regninger og "regninger" som kommer i posten, uten å lese det vedlagte brevet.

Hva tenker dere om dette med å sende ut "regninger" med påført beløp, som da ser ut som en regning som skal betales?

Anonymkode: 34f6f...234

Dette er en uting. Astma og allergiforeningen (naaf.no) drev og sendte denne typen "brev" med noen kort eller en mininotatblokk til den nette pris av kr. 200/250 noe vi ikke kunne reservere oss mot og heller ikke returnere. 

De mistet dermed oss som medlemmer. Når vi betaler medlemskontigenten så bør de være fornøyd med det. 

Jeg vet at flere holder på med dette tullet.

Anonymkode: 6eb7e...5c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg beklager at jeg skrev feil. Det er en giro det er snakk om i HI.

Anonymkode: 34f6f...234

Ja, jeg skjønte det, men poenget mitt står: Om folk hadde lært seg at en giro ikke er det samme som en regning hadde det blitt mye vanskeligere å spekulere i at enkelte har en uforståelig og ubegrunnet respekt for tilfeldige papirlapper bare fordi de har gult og sort trykk i et visst mønster. 

Anonymkode: c9b73...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skjønte det, men poenget mitt står: Om folk hadde lært seg at en giro ikke er det samme som en regning hadde det blitt mye vanskeligere å spekulere i at enkelte har en uforståelig og ubegrunnet respekt for tilfeldige papirlapper bare fordi de har gult og sort trykk i et visst mønster. 

Anonymkode: c9b73...ac2

Takk :blomst: Du har rett i det du skriver.

Anonymkode: 34f6f...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (TS) vurderer å melde meg ut av den foreningen. Det hjelper neppe å fortelle de om grunnen. Jeg tenker at selv om mange melder seg ut grunnet slikt, så tjener de alt i alt så mye på de som betaler ved en feiltagelse, at det derfor lønner seg for de å fortsette med dette.

Men jeg skulle ønske at det ble forbud mot å sende ut giroer med påført beløp, i tilfeller der det ikke er snakk om noe som skal betales for en vare eller tjeneste som man har bestilt el.l.

Anonymkode: 34f6f...234

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker først og fremst at folk må lære seg forskjellen på en giro og en regning. Da er mye gjort. 

Det er mange tvilsomme firmaer (type kataloghaier etc.) og foreninger som spekulerer i denne typen utsendelser, men jeg synes faktisk det er veldig mange som reagerer helt uten grunn også. 

Anonymkode: c9b73...ac2

Lett å si at folk må se forskjell. Men spesielt for eldre, som begynner å miste noen kognitive evner (bli demente), er ikke dette trivielt. Og det spekuleres det i.

Forøvrig kan det være lett for andre, som bare er stressa i hverdagen, å betale "på autopilot" også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg (TS) vurderer å melde meg ut av den foreningen. Det hjelper neppe å fortelle de om grunnen. Jeg tenker at selv om mange melder seg ut grunnet slikt, så tjener de alt i alt så mye på de som betaler ved en feiltagelse, at det derfor lønner seg for de å fortsette med dette.

Men jeg skulle ønske at det ble forbud mot å sende ut giroer med påført beløp, i tilfeller der det ikke er snakk om noe som skal betales for en vare eller tjeneste som man har bestilt el.l.

Anonymkode: 34f6f...234

Har denne "foreningen" en hjemeside på sosiale medier, for eksempel på Facebook? 

Kanskje dere kan skrive en kommentar der, for å advare folk om det tullet deres...  

Anonymkode: a914f...e4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket akkurat med mine to eldre naboer om dette fordi jeg hentet posten for dem og la merke til at de hadde fått et sånt tiggerbrev. De stolte ikke på meg da jeg sa at det er frivillig å betale, de var veldig redde for inkasso, så jeg tror nok de kommer til å betale både det og flere tiggerbrev som måtte komme.  

Anonymkode: ce1ff...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket akkurat med mine to eldre naboer om dette fordi jeg hentet posten for dem og la merke til at de hadde fått et sånt tiggerbrev. De stolte ikke på meg da jeg sa at det er frivillig å betale, de var veldig redde for inkasso, så jeg tror nok de kommer til å betale både det og flere tiggerbrev som måtte komme.  

Anonymkode: ce1ff...98c

Dette er på samme måten som når eldre eller funksjonshemmede flytter inn på adresser der det er omsorgsboliger eller serviceboliger. Telefonselgere på "pengetiggerjakt" ser tydeligvis på nye beboere på disse adressene som gode inntektskilder, inntil de pårørende oppdager dette og får stoppet pengestrømmen. De som ikke har pårørende blir nok loppet for betydelige beløp fordi de føler de ikke kan si nei, eller at nei er et valg. 

Anonymkode: 6eb7e...5c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er rett og slett ganske frekt. Er selv fast giver til tre hjelpeorganisasjoner, og fra to av de dukker det med jevne mellomrom opp brev med noenlunde slikt innhold : "Kjære faste giver. Vi er veldig takknemlig for din faste gave, men vi tar kontakt for å fortelle deg om..... (uroligheter, krig, elendighet). Nedenfor følger en innbetalingsblankett/giro som vi håper du benytter." Jeg blir så irritert. Her gir jeg fast hver måned, og så får jeg slike brev. Har jeg valgt et månedlig beløp, så er det det jeg ser meg i stand til å gi.

Like ille egentlig med alle disse unge som står rundt omkring i byen og skal kapre faste givere. Når jeg sier at jeg har tatt mitt valg, og ikke har mulighet til å gi mer, så kommer de med slikt som "Ja, men 300 i måneden er ikke mer enn en take-away kaffe for dagen. Det har du sikkert råd til.". Eller "Jeg vil bare bruke to  minutter av din tid, har du hørt om......" (og minuttene går). 

Forstår at de trenger penger, og at å hjelpe koster, men når jeg ser på Innsamlingskontrollen, er det jammen noen av disse organisasjonene som bruker mye på administrasjon. Kanskje de burde spart litt inn der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
2 minutter siden, MorTil2 skrev:

Jeg syns dette er rett og slett ganske frekt. Er selv fast giver til tre hjelpeorganisasjoner, og fra to av de dukker det med jevne mellomrom opp brev med noenlunde slikt innhold : "Kjære faste giver. Vi er veldig takknemlig for din faste gave, men vi tar kontakt for å fortelle deg om..... (uroligheter, krig, elendighet). Nedenfor følger en innbetalingsblankett/giro som vi håper du benytter." Jeg blir så irritert. Her gir jeg fast hver måned, og så får jeg slike brev. Har jeg valgt et månedlig beløp, så er det det jeg ser meg i stand til å gi.

Like ille egentlig med alle disse unge som står rundt omkring i byen og skal kapre faste givere. Når jeg sier at jeg har tatt mitt valg, og ikke har mulighet til å gi mer, så kommer de med slikt som "Ja, men 300 i måneden er ikke mer enn en take-away kaffe for dagen. Det har du sikkert råd til.". Eller "Jeg vil bare bruke to  minutter av din tid, har du hørt om......" (og minuttene går). 

Forstår at de trenger penger, og at å hjelpe koster, men når jeg ser på Innsamlingskontrollen, er det jammen noen av disse organisasjonene som bruker mye på administrasjon. Kanskje de burde spart litt inn der.

DET provoserer meg. De vet ingenting om min økonomi!

For øvrig er jeg enig i at dette er en uting, sånne giroer. Dukker opp her rett som det er og, fordi jeg støttet en organisasjon ved å betale for en ting via SMS. Da fikk de nummeret mitt og har lett opp adressen og sender både SMS med tigging og giroer i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rosetelys skrev:

DET provoserer meg. De vet ingenting om min økonomi!

Det er ikke bare eldre som er "lett bytte" for slike ting. Jeg har så sinnsykt dårlig evne til å si nei. Selvsagt vil jeg at folk skal ha drikkevann, men jeg har fuck all av penger å gi bort. Klarer jeg å si nei? Prøvde å si til en at jeg ikke hadde råd, hvor han sa noe ala det som nevnes her, men jeg har faktisk ikke 300,- overs. 

(Øver meg på å si nei. Men det er ikke enkelt, for jeg vil jo hjelpe :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, MorTil2 skrev:

Jeg syns dette er rett og slett ganske frekt. Er selv fast giver til tre hjelpeorganisasjoner, og fra to av de dukker det med jevne mellomrom opp brev med noenlunde slikt innhold : "Kjære faste giver. Vi er veldig takknemlig for din faste gave, men vi tar kontakt for å fortelle deg om..... (uroligheter, krig, elendighet). Nedenfor følger en innbetalingsblankett/giro som vi håper du benytter." Jeg blir så irritert. Her gir jeg fast hver måned, og så får jeg slike brev. Har jeg valgt et månedlig beløp, så er det det jeg ser meg i stand til å gi.

Like ille egentlig med alle disse unge som står rundt omkring i byen og skal kapre faste givere. Når jeg sier at jeg har tatt mitt valg, og ikke har mulighet til å gi mer, så kommer de med slikt som "Ja, men 300 i måneden er ikke mer enn en take-away kaffe for dagen. Det har du sikkert råd til.". Eller "Jeg vil bare bruke to  minutter av din tid, har du hørt om......" (og minuttene går). 

Forstår at de trenger penger, og at å hjelpe koster, men når jeg ser på Innsamlingskontrollen, er det jammen noen av disse organisasjonene som bruker mye på administrasjon. Kanskje de burde spart litt inn der.

Helt, helt enig. 

Jeg gir en god del penger til veldedighet, men hater det når jeg får ferdig utfylte giroer i posten eller når jeg blir stoppet på gata. Jeg gir det jeg selv ønsker, av egen fri vilje. Eneste slikt press medfører for meg er at jeg blir irritert og skuffa over organisasjonen jeg gir penger til. Jeg har også sluttet å gi penger til enkelte organisasjoner fordi de har mast for mye. 

Når det er sagt funker det åpenbart på mange: Hvis ikke hadde de nok ikke gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, estrella skrev:

Det er ikke bare eldre som er "lett bytte" for slike ting. Jeg har så sinnsykt dårlig evne til å si nei. Selvsagt vil jeg at folk skal ha drikkevann, men jeg har fuck all av penger å gi bort. Klarer jeg å si nei? Prøvde å si til en at jeg ikke hadde råd, hvor han sa noe ala det som nevnes her, men jeg har faktisk ikke 300,- overs. 

(Øver meg på å si nei. Men det er ikke enkelt, for jeg vil jo hjelpe :fnise:)

Dytt fingrene i øra, og hold deg for ansiktet (kanskje litt vanskelig på en og samme tid, og også økt fare for å falle) om du møter på slike. Tror beste løsning rett og slett er å ignorere dem. 

De aller, aller fleste vil at alle andre også skal ha det bra, men om vi skulle støttet hver eneste hjelpeorganisasjon så hadde vi brukt opp alle pengene våre på det. Videre må hver enkelt få lov å velge hva som er viktig for dem, og hva de ønsker å gi i støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg går veldig mye til "administrasjon" og "omkostninger" som bare er noen veldig fine ord for at ledelsen skal skrape til seg mest mulig penger, og reise på ferietur og "team builing" eller hva det nå heter...    

Anonymkode: a914f...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk en "verver" som kom på døren min. Han begynte med å si at han kun skulle bruke 60 sekunder av tiden min, og slo på skjermen på Ipadén hvor det var en klokke som telte ned. Ved 20 sekunder sveipet han over til siden for "givers personlige opplysninger" (fritt gjengitt, men ihvertfall der mine info skulle inn), og begynner å skrive inn navnet mitt utifra hva som sto på dørskiltet. Jeg spurte hva i alle dager han holdt på, og han sa at han ville bare "hjelpe på meg vei" til å bli giver. Tenk - de ordene brukte han !! Jeg ble så sint, at jeg bare ga han beskjed om at jeg fint ville klare slikt selv om jeg ønsket det, og nå burde han gå videre. Han bare flirte !

Sendte dette på mail til organisasjonen, og de beklaget. Men dessverre opplever jeg at ververne blir mer og mer pågående og slitsomme. Et nei oppfattes ikke som et nei, men visst nok slik at hvis vi bruker tid på å svare, så er vi åpne for videre samtale.

Men kan det tenkes at det er for mange hjelpeorganisasjoner ? Når jeg ser på Innsamlingskontrollen, ser jeg at det er 146 organisasjoner. Mange av de driver sikkert med mye av det samme, f eks hjelpe fattige barn, hjelpe flyktninger osv. Om de hadde slått seg sammen, så hadde pengene blitt mer effektivt brukt, og vi som givere hadde fått færre å forholde oss til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...