Gå til innhold

Har vi krav på noe?


Vilhelstværeanonym

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer ble foreldre for snart 5 måneder siden. Kan si vi er relativt unge, så ingen av oss har rukket å skaffe oss en jobb eller fått ferdig utdanning vår enda. Sambo er lærling, noe man ikke får så mye penger på. Jeg var/er læreling, men skal få en full studiekomp ved å ta påbygg som privatist. Vet jeg har 100% støtte fra Lånekassen begge halvårene, men igjen, studielån er ikke akkurat noe å skryte av det heller. 

Vi bor nå hjemme hos mine foreldre. De har vært så barmhjertige og tatt oss alle tre i mot med åpene armer. Det er selvfølgelig koselig å bo her, men det som er mest rett er hvis vi kunne bodd for oss selv. Kjenner på en dårlig samvittighet hver dag når jeg vet at mine foreldre ofrer penger og plass for oss. 

Er det noen som vet om vi har noe krav på noe som helst fra nav? Har vært å snakket med nav kontoret i byen, men ble bare avvist med en gang jeg kom ned dit. Vi er begge to UNDER 23 år. Er det noen rettigheter som kan hjelpe unge foreldre med økonomi? 

Tusen takk for svar på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Dvs dere kvalifiserer antagelig til bostøtte. Men ellers bør dere kunne klare dere på lærlinglønn + studielån. Klarer dere ikke det, får dere jobbe ved siden av.

Anonymkode: d2919...61a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere bor hjemme, er det nok lite å hente. Men flytter dere for dere selv, kommer det an på hvor høy inntekt dere har til sammen. Du kan gå inn og lese på livsopholdsatser på NAV sine sider.
Dere kan ha krav på bostøtte. 
Er du student så er det jo lånekassen som gjelder. 
Dere får sette opp hvor mye dere får utbetalt til sammen i mnd og se om dere i det hele tatt har råd til å bli for dere selv.
Det kan virke vanskelig når dere er i en slik situasjon, og det er kanskje best å bo hos foreldrene dine til dere er i stand til å fø dere selv og barnet.

Anonymkode: d4a1c...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har søkt engangsstønad? Hvis ikke: det haster. Du må ha søkt innen 6 mnd etter fødsel.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/engangsstønad-ved-fødsel-og-adopsjon#chapter-2

Du bør dessuten lese deg opp på regelverket rundt stønad og sosialhjelp. Du bør også lese deg opp om regelverket rundt støtte til barnehageplass og andre regler og lover som gjelder i din livssituasjon. Norge er nemlig bygd sånn at samfunnet rundt deg antar at du kan lovverket. Så om du ikke kan det så er det ingen som kommer og legger tilrette. Å ha innsikt i dine plikter og rettigheter er, med andre ord, en oppgave det forventes at du tar. (Utrolig mange på kg som ikke forstår det konseptet)

Anonymkode: e1639...3f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsstønad (evt. foreldrepenger?) og barnetrygd. Flytter dere for dere selv kan dere jo ende opp med å få bostøtte, spørs på hvor mye dere tjener og hva dere må betale i boutgifter. Det må nesten undersøkes. :tommel: Det er forståelig at du syns det er kjedelig å bo hjemme, men dere er unge og har et barn som dere skal ta av. Om samboeren din er lærling, så vil lønnen hans øke etter og kanskje kommer muligheten for en jobb. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da begynner dere i feil ende. Begynn med: hva kan vi gjøre selv

Anonymkode: 9af6d...ffc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster foreldrene dine deg ut så kan du be kommunen om bolighjelp. Ellers kan du sette deg i kø for kommunsl bolig.

Anonymkode: 65220...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere studerer, har dere ikke krav på sosialstønad, da utgifter til livsopphold skal dekkes av ytelser fra Lånekassen dersom foreldrene ikke kan bidra økonomisk. 

Dere bor gratis og har vel ikke de store utgiftene til mat. De fleste bor hjemme til de er ferdig med videregående da de ikke har økonomi til å bo for seg selv. Det virker som dere kan. Å være samboende i foreldrenes hjem er kanskje ikke det mest komfortable, men det er heller ikke mange som blir samboere så lenge dere er hjemmeboende og ikke har økonomi til å leie. Så da bør dere ta stilling til om det er riktig å bo sammen akkurat nå.

 

 

Anonymkode: 55648...f89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Setter pris på alle forslag. :) Om det har vært misforståelser så beklager jeg. Har selvfølgelig satt oss ned og sett om vi har noe mulighet for å bo for oss selv, uten hjelp av eventuelt nav. 

Igjen tusen takk. Håper vi finner ut av ting etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke dere har krav på noe mer enn engangsstønad og barnetrygd. Det kan hende dere kan få sosialstønad hvis dere flytter ut, men det er tvilsomt siden dere begge er i jobb/studier. Kan ikke reglene. På generelt grunnlag kan jeg si at økonomisk støtte for oss unge er rimelig dårlig. Det beste er nok å bo hjemme noen måneder til, spare så mye dere kan og så flytte ut

Anonymkode: 95904...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får melde deg som ringevikar overalt. Sykehjem, avlastningsbolig, butikker, bensinstasjoner. Barnet er 5 mnd og kan være sammen med far mens du går kveldsvakter. Det er alltids jobb å få til den som vil jobbe.

Skal ikke si hva jeg mener om folk som får barn uten å tenke konsekvenser.

Anonymkode: 625cf...4ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.9.2017 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Du får melde deg som ringevikar overalt. Sykehjem, avlastningsbolig, butikker, bensinstasjoner. Barnet er 5 mnd og kan være sammen med far mens du går kveldsvakter. Det er alltids jobb å få til den som vil jobbe.

Skal ikke si hva jeg mener om folk som får barn uten å tenke konsekvenser.

Anonymkode: 625cf...4ca

Unnskyld meg, men hva godt kommer det ut av å slenge på en spydig kommentaren på slutten? Og du vet overhodet ingenting om vi har tenkt over konsekvensene? Tullete kommentar. Hadde holdt med et svar på spørsmålet jeg hadde, og ikke komme med dømmende meninger. Og ja, vet du ikke skrev det, men du ytrer veldig tydelig at du ikke er en "fan" av unge foreldre. Fint for deg at dette ikke er din situasjon. 

 

Ikke rart i barn fort blir mobbere og ekle mot andre, når selv foreldre ikke klarer å oppføre seg som voksene mennesker. Neste gang kanskje dropp å svare i det hele tatt hvis du ikke klarer å unngå spydige kommentarer på slutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...